Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp begynt å få til ammingen etter flere uker med slit! Virker som dette skal gå bra. :)Trenger derfor tips til ammeklær som kan passe i høst og vinter. Har egentlig ikke noen ammeklær utenom et par ammebh-er som såvidt er brukt.. merker det blir tungvint her hjemme å ta av og på seg gensere osv.. har ikke veldig mange butikker å velge mellom her, men har h&m, lindex iallefall som har ammeklær..? Tenkte å handle inn litt senere i dag! Hvordan kler/kledde du deg i ammeperioden? :)

Og nå som ammingen går såpass bra, så tenker jeg å ta i mot mer besøk/komme meg mer ut. Lurer derfor på hvordan jeg kan amme mest mulig diskret? Er nødt til å bruke skjold, iallefall nå i begynnelsen for det er kun med skjold babyen vil ammes.. noen som har erfaring med å bruke skjold blant andre folk? :)

Anonymkode: 5d7c0...d2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nettopp begynt å få til ammingen etter flere uker med slit! Virker som dette skal gå bra. :)Trenger derfor tips til ammeklær som kan passe i høst og vinter. Har egentlig ikke noen ammeklær utenom et par ammebh-er som såvidt er brukt.. merker det blir tungvint her hjemme å ta av og på seg gensere osv.. har ikke veldig mange butikker å velge mellom her, men har h&m, lindex iallefall som har ammeklær..? Tenkte å handle inn litt senere i dag! Hvordan kler/kledde du deg i ammeperioden? :)

Og nå som ammingen går såpass bra, så tenker jeg å ta i mot mer besøk/komme meg mer ut. Lurer derfor på hvordan jeg kan amme mest mulig diskret? Er nødt til å bruke skjold, iallefall nå i begynnelsen for det er kun med skjold babyen vil ammes.. noen som har erfaring med å bruke skjold blant andre folk? :)

Anonymkode: 5d7c0...d2a

Ammesinglet, cardigan, eller gensere man kan åpne foran som skjorter og bluser. Amme tskjorter også.. Hvis det ble for stor utringning kan du kjøpe ammesjal eller jeg brukte bare vanlig sjal. 

Anonymkode: 29dd3...e89

• Liker 1
Skrevet

Jeg foretrakk å ha ammetopp med stropper innerst, og t-skjorte over. Da kunne jeg amme uten å måtte vise hele magen, og brukte den øverste t-skjorten til å "dekke over litt". Mest fornøyd med ammetoppene fra hm. Brukte bare vanlige litt løs t-skjorter øverst, som jeg fremdeles bruker nå etter ammeperioden. 

Anonymkode: e76a4...fc2

Skrevet

Amme-t-skjorter eller amme-singletter med cardigan over syns jeg er mest lettvint og mest dekkende ute blant folk. T-skjortene og singlettene er laget slik at du kan dra noe stoff til side og dra ut puppen, slik at den er det eneste som ikke er dekket av tøy. Resten av kroppen din er dekket. Cardigan utenpå gjør det enda mer diskret. 

Her er ett eksempel på en slik topp, selv om du selvsagt også kan få billigere typer: https://www.zalando.no/boob-classic-tank-topper-bx329g01s-m11.html

Anonymkode: fd46d...318

• Liker 1
Skrevet

Nå liker jeg best å bruke amme-bh og ammesinglet innerst og så oftest vanlige gensere over. Da drar jeg genseren opp og ammeklærne under åpnes på toppen og dras ned. Jeg har noen ammekjoler med åpning for amming også.

Anonymkode: dc1b3...06c

Skrevet

Jeg bruker enten ammesinglet, eller topper/t-skjorter med ammeåpning. Med ammesinglet under bruker jeg bare en vanlig genser/topp og drar opp - så dekker singleten magen og toppen det over puppene, minimalt med hud. Både Lindex og HM har rimelige ammesingleter, og jeg syns de gir god nok støtte til at jeg ikke trenger ammebh i tillegg - men så har jeg også relativt små pupper. 

For topper/kjoler med ammeåpning sverger jeg til svenske Boob Design. Ser Zalando fører dem i Norge i alle fall. God kvalitet og funker både under amming og alle stadier av svangerskapet. Har bodd i de klærne i halvannet år nå. 

Anonymkode: 2468c...864

Skrevet

Har aldri eid andre ammeklær enn amme-bher, og har aldri savnet det heller (har 2 barn). 

Ser du har fått flere gode tips over her, men vil tilføye hettegensere som et alternativ til det som allerede er nevnt. Passer hvertfall til hjemmebruk, og bør være greit å få tak i på HM. Jeg har to litt romslige men likevel finslige, som jeg både brukte i Svangerskapet og nå når jeg ammer. Jeg er og litt ukomfortabel med å amme blant folk, og da har de vært greie, fordi de dekker godt. 

Et tynt skjerf rundt halsen som er en del av antrekket (passer spesielt godt når vi nå går mot kaldere tider!) er også supert! 

Har ikke erfaring med skjold, men har du besøk hjemme, er det helt ok å trekke deg vekk en liten stund for å gi barnet mat. Jeg hadde en periode med eldstebarnet der det var lettest å amme liggende, og da gikk jeg gjerne opp på senga et kvarters tid. Gjestene hadde full forståelse for det, og klarte seg helt fint på egenhånd den lille stunden jeg var borte.

Lykke til med ammingen! 

Anonymkode: 18640...4b1

• Liker 2
Skrevet

Jeg brukte bare amme-bh, og helt vanlige topper som var lett å dra opp. Jeg var så varm hele ammeperioden at jeg ikke orket ha singlet under. 

Men bare dro opp toppen, og så lå jo babyen og skjulte magen og puppen. Jeg er veldig privat av meg, men følte meg godt dekket med baby foran meg. 

Anonymkode: ab34e...7cd

Skrevet

Jeg kjøpte bare ammeklær til sommeren (ammesinglet). Om vinteren hadde jeg bare singlet og genser over. Ellers gikk det mye i omslagskjoler.

Anonymkode: 02640...e48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...