Gå til innhold

Hvor mye kjøtt *trenger* man?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg ønsker ikke å gå over til kjøttfritt kosthold, bare kutte i kjøttinntaket. Ønsker ikke å måtte ta blodprøver for å sjekke om alt stemmer, f.eks. Jeg vil ha et normalt kosthold hvor man ikke trenger å tilsette noe fordi man kutter ut visse matvaregrupper av ulike årsaker.

Mennesker trenger variert kosthold, inkludert kjøtt, i tillegg til grønnsaker osv. selvfølgelig, men jeg vil ikke spise for mye av det heller.

Anonymkode: 51b1a...9a8

Blodprøver burde man ta årlig uansett, men kan være ekstra lurt når man ikke spiser kjøtt/egg/melk

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Sunnivaha skrev:

Blodprøver burde man ta årlig uansett, men kan være ekstra lurt når man ikke spiser kjøtt/egg/melk

Nei, føler man seg frisk og rask trenger man ikke dra til legen for en sjekk.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Sunnivaha skrev:

Hæ?😂

Skrevet

Man trenger 0, og man trenger ikke proteinrik mat heller. Man trenger bare mer mat på plantekost, når man har lyst på proteiner er det egentlig kalorier man vil ha.

Anonymkode: bd738...5d9

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Ezio skrev:

Det er ikke det samme, nei.

Jo det er det. Man får ikke det ene uten det andre

Anonymkode: bbb22...c36

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg ønsker ikke å gå over til kjøttfritt kosthold, bare kutte i kjøttinntaket. Ønsker ikke å måtte ta blodprøver for å sjekke om alt stemmer, f.eks. Jeg vil ha et normalt kosthold hvor man ikke trenger å tilsette noe fordi man kutter ut visse matvaregrupper av ulike årsaker.

Mennesker trenger variert kosthold, inkludert kjøtt, i tillegg til grønnsaker osv. selvfølgelig, men jeg vil ikke spise for mye av det heller.

Nei vi trenger ikke kjøtt 

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Unngår du jodberiket salt?

Vi lever i et moderne samfuinn, jeg forstår ikke denne motstanden ved å bruke moderne midler for å iverta egen helse. Jod og D vitamin er noe alle nordmenn burde ta. 

Anonymkode: 1d2ee...a77

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, tonebelinda skrev:

Du MÅ ikke spise kjøtt, du kan bytte ut kjøtt med linser/bønner/kikerter for å få i deg protein

3 timer siden, Ezio skrev:

Du trenger ikke noe kjøtt? Du må bare erstatte med annen proteinrik mat.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får det gjennom ost, melk, egg.

Man trenger ikke tilskudd selv om man ikke spiser kjøtt.

Anonymkode: 96a0b...d7e

Jeg fikk mangel på både jern og lysin etter jeg kuttet ut kjøtt. Så jo noen bør ha litt kjøtt i kosten. 

Anonymkode: 4f1fc...e30

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du presiserer det helt fint i åpningsinnlegget i tråden, men det er uunngåelig (og litt morsomt) at vegetarianere og veganere iler til for å fortelle deg og alle som ikke vil høre at INGEN trenger kjøtt (bare de tar B12-tilskudd, hjelper ikke om du skrev at målet ditt var å unngå tilskudd :lol: ).

Uansett hva du la som premiss først, så får du svar ut fra premisset om at minst mulig animalsk er best og det du ønsker, eller burde ønske, uavhengig av hva du uttrykker. 

Det er en grunn til at alle disse diskusjonene om kjøtt i kostholdet blir så polariserte. Jeg tenker som deg, dvs et bevisst og begrenset kjøttinntak er mer ønskelig enn et kosthold uten, både mht helse og miljø. Men særlig i veganer-logikken er det enten plantebasert, bevisst og moralsk eller kjøttspiser, ubevisst og umoralsk - og ingenting imellom.

Anonymkode: 9e460...d5b

• Liker 2
Skrevet

B12 får du i deg gjennom plantemelk og veganske oster(men les op kartongen/pakken, det er ikke alltid tilsatt b12!). Spinat, persille, grovt brødmat, kidneybønner, erter og linser inneholder mye jern. Nøtter, belgfrukter(linser, kikerter og bønner) og kornprodukter inneholder en del protein. Men andre ord; du trenger hverken kjøtt, egg eller meieriprodukter for å få i deg det du trenger :) 

Anonymkode: d1678...577

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

B12 får du i deg gjennom plantemelk og veganske oster(men les op kartongen/pakken, det er ikke alltid tilsatt b12!). Spinat, persille, grovt brødmat, kidneybønner, erter og linser inneholder mye jern. Nøtter, belgfrukter(linser, kikerter og bønner) og kornprodukter inneholder en del protein. Men andre ord; du trenger hverken kjøtt, egg eller meieriprodukter for å få i deg det du trenger :) 

Du må lese HI, dette er en avsporing av tråden. :) 

• Liker 1
Skrevet

B12 er en bakterie vi vanligvis ville fått i oss gjennom å drikke vann fra elv og spist mat som har vokst i bakken og ikke vasket ordentlig. 

Jeg har ikke spist kjøtt siden jeg var 14 (er 31 nå), og har aldri hatt noen mangler. Jeg tar B12, og jeg tar også jod. Jodmangel er ekstremt vanlig i Norge (også hos kjøttspisere). 

Når det kommer til protein, så kunne du spist kun potet i mange måneder og likevel fått i deg mer enn nok protein. Det er protein i potet, ris, havregryn, grønnsaker- alt! Om du spiser bønner og linser får du i hvertfall nok med proteiner.

Jern får du masse av fra andre kilder enn kjøtt 🙂

Anonymkode: bb544...58b

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må lese HI, dette er en avsporing av tråden. :) 

Jeg skjønner ikke. Jeg svarer på hvor lite kjøtt h*n trenger uten å måtte ta tilskudd. 

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, alle sammen!

Ja, det var mtp B12 jeg har tenkt mest på det, men også jern.

Vet du hvor mye kjøtt man må spise for å få i seg nok B12? Sånn jeg har forstått det er det bare kjøtt man får dette gjennom - med mindre man tar tilskudd, og det ønsker ikke jeg.

Nei, som nevnt over får du b12 fra egg og melk.

Det er bare animalske produkter du får det fra, men egg og melkeprodukter er ikke planter vettu.

Anonymkode: 8970d...4bc

Skrevet
16 timer siden, Sunnivaha skrev:

Nei - nei - nei. Man skal ikke misbruke fastlegeordningen med årlige blodprøver og annen unødvendig sjekk. 

Man kontakter legen hvis man ikke føler seg bra eller har skadet seg - ikke for årlige EU - kontroller. 

Er det rart til at det er 4 uker ventetid hos fastlegen. Det er slike som deg @Sunnivaha som ødelegger et velferdsgode vi har med å misbruke ordningen på tullete legekonsultasjoner. 

Synes egenandelen på legevisitt burde differensieres, de som bruker fastlegeordningen med EU-kontroller av ymse slag burde betale den av egen lomme uten sponsing fra staten. Et kvarter hos legen burde kostet 1500 kroner. 

Anonymkode: aebe2...84c

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

men det er uunngåelig (og litt morsomt) at vegetarianere og veganere iler til for å fortelle deg og alle som ikke vil høre at INGEN trenger kjøtt

Jeg er verken vegetarianer eller veganer, jeg opplyste simpelthen om at mennesker aldri har trengt kjøtt for å overleve. For det er ikke kjøttet du trenger, det er proteinet.

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger 0, og man trenger ikke proteinrik mat heller. Man trenger bare mer mat på plantekost, når man har lyst på proteiner er det egentlig kalorier man vil ha.

Anonymkode: bd738...5d9

Jo, du trenger proteinrik mat, ellers ender du opp med å spise uhorvelige mengder med "tom" mat som ikke gir det metthetsfølelse og du er ikke i stand til å vedlikeholde og bygge muskler, som er essensielt for å leve et langt og sunt liv.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er det. Man får ikke det ene uten det andre

Hva er det man ikke får det ene av uten det andre mener du?! Det er mye bedre for dyrevelferd og klima å spise egg og meieriprodukter enn masse kjøtt.

Skrevet

Ønsker du å overleve eller å ha god helse? Ønsker du bare å overleve (med dårligere og dårligere helse), så kan du klare deg uten kjøtt.

Ønsker du å ha god helse, må du spise kjøtt. Planter inneholder ikke alle næringsstoffer mennesket trenger. Aminosyrene inneholder 99,9% av plantene ikke alle av en gang, og de de inneholder er i feil forhold. For mye av en, for lite av en annen. Det er for eksempel veldig vanskelig å få nok av L-leucin fra planter, og det er nødvendig å få én eller to høye doser hver dag for å beholde muskler (og bygge muskler).

Faktisk kan du kutte ut planter og lett få i deg alle vitaminer man trenger uten kosttilskudd. Kjøtt inneholder alle næringsstoffer vi trenger når vi spiser bare animalske råvarer. Faktisk har våre forfedre spist tilnærmet 100% animalsk i over 99,9% av de siste 4,5 millioner år. Vitaminer og mineraler tas opp bedre fra kjøtt enn fra planter. Og før noen sier det, jo, det er C-vitamin i ferskt kjøtt (altså ikke speket, syltet osv). Faktisk så brukte de ferskt kjøtt som kur mot skjørbuk (C-vitamin-mangel) i gamle dager.

image.png.13cc90270382dc1327edb43abfd013de.png

(kilde)

Tenker du miljø og dyrevelferd, så bør du spise kjøtt fra lokal, regenerativ drift. Dette binder mer drivhusgasser enn de produserer! Lokal mat, så slipper man langtransport! :) 

Anbefaler boka The Vegetarian Myth av Lierre Keith.

Anonymkode: 3943b...cd3

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei - nei - nei. Man skal ikke misbruke fastlegeordningen med årlige blodprøver og annen unødvendig sjekk. 

Man kontakter legen hvis man ikke føler seg bra eller har skadet seg - ikke for årlige EU - kontroller. 

Er det rart til at det er 4 uker ventetid hos fastlegen. Det er slike som deg @Sunnivaha som ødelegger et velferdsgode vi har med å misbruke ordningen på tullete legekonsultasjoner. 

Synes egenandelen på legevisitt burde differensieres, de som bruker fastlegeordningen med EU-kontroller av ymse slag burde betale den av egen lomme uten sponsing fra staten. Et kvarter hos legen burde kostet 1500 kroner. 

Anonymkode: aebe2...84c

Altså hæ? Jeg tror du burde rette skytset mot de som er hos fastlegen 10-20 ganger i året fordi de slo tåen mot et bord eller kjente at hjertet dunket litt fort, pusten var tung, snørr i nesa etc... En tur til legen i året burde alle ta jo, akkurat som at man burde ta en tur til tannlegen i året. Hvert år. Jeg bruker ikke mer enn 5 min av legen sin tid hvert år da jeg er i tipp topp form, men man mååå innom legen før du blir sendt for blodprøve. Har aldri vært i rødt på noen mineraler eller vitaminer, men følger med på om jeg ser noe ligger i nedre sjikte så passer jeg på å spise litt mer av de tingene som inneholder det jeg mangler. Enkelt og greit :) 

ts, du kan spise kjøtt hver dag og fortsatt ha vitamin/mineral-mangler, men om man velger å leve i uvithet så er jo det absolutt opp til en hver. Fint at du vil kutte ned på kjøttforbruket!

Anonymkode: adc73...f1c

• Liker 1
Skrevet

Plantebasert gir deg altfor dårlige proteiner.

Ingenting kan måle seg med et rent kjøttstykke når det kommer til næring, mennesket er ikke laget for å spise bare plantebasert.

Anonymkode: 35f77...43b

Skrevet
3 timer siden, Ezio skrev:

Jeg er verken vegetarianer eller veganer, jeg opplyste simpelthen om at mennesker aldri har trengt kjøtt for å overleve. For det er ikke kjøttet du trenger, det er proteinet.

Jo, du trenger proteinrik mat, ellers ender du opp med å spise uhorvelige mengder med "tom" mat som ikke gir det metthetsfølelse og du er ikke i stand til å vedlikeholde og bygge muskler, som er essensielt for å leve et langt og sunt liv.

Hva er det man ikke får det ene av uten det andre mener du?! Det er mye bedre for dyrevelferd og klima å spise egg og meieriprodukter enn masse kjøtt.

Man får ikke egg uten høner og man får ikke melk uten kua så alt henger sammen. Meierikua havner i kjøttdisken,hannkyllinger kvernes opp levende dagen de klekkes og leve forholdene er ikke akkurat tipp topp. Så nei det er ikke bedre!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...