Gå til innhold

Hvor mye kjøtt *trenger* man?

Anbefalte innlegg

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke egg uten høner og man får ikke melk uten kua så alt henger sammen. Meierikua havner i kjøttdisken,hannkyllinger kvernes opp levende dagen de klekkes og leve forholdene er ikke akkurat tipp topp. Så nei det er ikke bedre!

Anonymkode: bbb22...c36

Dette er argumentasjon på linje med at "flyene går jo uansett".

Melkekyr og kyr til kjøttproduksjon er ikke nødvendigvis de samme. Og hadde man kuttet forbruket av storfe til å kun spise en middag med det i uka, så kunne man hatt langt færre kyr.

Det samme gjelder gjelder kylling, de kunne hatt et langt bedre liv fordi etterspørselen etter kylling ikke var like stor.

Så nei, det er ikke det samme. Se bare på viltkjøtt, det er jo tilnærmet klimanøytralt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei - nei - nei. Man skal ikke misbruke fastlegeordningen med årlige blodprøver og annen unødvendig sjekk. 

Man kontakter legen hvis man ikke føler seg bra eller har skadet seg - ikke for årlige EU - kontroller. 

Er det rart til at det er 4 uker ventetid hos fastlegen. Det er slike som deg @Sunnivaha som ødelegger et velferdsgode vi har med å misbruke ordningen på tullete legekonsultasjoner. 

Synes egenandelen på legevisitt burde differensieres, de som bruker fastlegeordningen med EU-kontroller av ymse slag burde betale den av egen lomme uten sponsing fra staten. Et kvarter hos legen burde kostet 1500 kroner. 

Anonymkode: aebe2...84c

Det er anbefalingen jeg har fått fra legen min vertfall. Ringer og sier jeg vil ta blodprøve. Trenger ikke innom legen med mindre resultatene ikke er som de skal. 

Anonymkode: 685bf...fee

Skrevet
2 timer siden, Ezio skrev:

Dette er argumentasjon på linje med at "flyene går jo uansett".

Melkekyr og kyr til kjøttproduksjon er ikke nødvendigvis de samme. Og hadde man kuttet forbruket av storfe til å kun spise en middag med det i uka, så kunne man hatt langt færre kyr.

Det samme gjelder gjelder kylling, de kunne hatt et langt bedre liv fordi etterspørselen etter kylling ikke var like stor.

Så nei, det er ikke det samme. Se bare på viltkjøtt, det er jo tilnærmet klimanøytralt.

Les deg opp du så kan vi snakke!

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les deg opp du så kan vi snakke!

Hva skal jeg lese meg opp på mener du?

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Det er anbefalingen jeg har fått fra legen min vertfall. Ringer og sier jeg vil ta blodprøve. Trenger ikke innom legen med mindre resultatene ikke er som de skal. 

Anonymkode: 685bf...fee

Ah, det hadde jeg også foretrukket! Men jeg må på død og liv bookes inn til 15 min konsultasjon hvert år og da går det i dette her:

"Hei, hvordan går det med deg?"

"Fint, jeg skal bare ta blodprøver jeg"

"Og ellers er du frisk og har ingen spørsmål?"

"Ja, det stemmer"

"ok, sees om et år!"

Og så blir jeg sendt bort for å ta blodprøver.. Helt enig i at det der er bortkastet tid. Resultatene av blodprøven sjekker jeg opp selv på nett da jeg liker å ha full kontroll over alle nivåer i kroppen. Det anbefales :) 

Anonymkode: adc73...f1c

• Liker 1
Skrevet

Det oppfordres ikke til å bruke helseressursene dersom man ikke er syk. Det er ingen grunn til å ta tester om man er frisk.

Unntakene er kjønnssykdommer, mamografi og celleprøve, disse skal tas også uten symptomer.

Anonymkode: 4f1fc...e30

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

da jeg liker å ha full kontroll over alle nivåer i kroppen.

...

Skrevet
4 timer siden, Ezio skrev:

Hva skal jeg lese meg opp på mener du?

Hva som egentlig foregår i egg og meieriindustrien så vil du fort se at nei det er ikke bedre å spiser egg og melk. Og at fly sammenligningen din er helt bak mål og ikke henger på greip 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva som egentlig foregår i egg og meieriindustrien så vil du fort se at nei det er ikke bedre å spiser egg og melk. Og at fly sammenligningen din er helt bak mål og ikke henger på greip 

Så klart er det bedre. Tror du det vil være like høy produksjon av storfe og kylling dersom man kutter forbruket med 80%  ?

Skrevet
4 timer siden, Ezio skrev:

Så klart er det bedre. Tror du det vil være like høy produksjon av storfe og kylling dersom man kutter forbruket med 80%  ?

Det er en kjensgjerning at når folk kutter kjøtt øker de på med egg og meieriprodukter,og du unngår helt å forholde deg til det faktumet at dyrene som blir avler fremmi industrien ikke får det bedre selvom folk kutter kjøttmengden

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en kjensgjerning at når folk kutter kjøtt øker de på med egg og meieriprodukter,og du unngår helt å forholde deg til det faktumet at dyrene som blir avler fremmi industrien ikke får det bedre selvom folk kutter kjøttmengden

Det viktige i begge tilfeller er derimot å velge kortreist og økologisk, slik at både dyrevelferd og miljø ivaretas. Da er prisen også høyere, slik at forbruket også går ned.

Anonymkode: 9e460...d5b

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ingen kjennsgjerning. Men du mener altså at det trengs like mange kyr og kyllinger/høns for å opprettholde behovet for egg og meieriprodukter dersom vi kuttet kjøttforbruket med 80% som dersom man opprettholdt kjøttforbruket?

Skrevet

Hos oss spiser vi kjøtt 3-4 ganger i mnd, og det har vi gjort i flere år. Tar ingen tilskudd, bortsett fra D-vitamin nå om høsten og vinteren. Erstatter vanligvis kjøtt med linser, bønner eller kikerter, og får da i oss det vi trenger av næring :) 

Ingen av oss er villige til å kutte ut kjøtt helt, så dette funker veldig fint for oss. Og så gleder vi oss heller ekstra over de få kjøttmåltidene vi har 😋 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Ezio skrev:

Det er absolutt ingen kjennsgjerning. Men du mener altså at det trengs like mange kyr og kyllinger/høns for å opprettholde behovet for egg og meieriprodukter dersom vi kuttet kjøttforbruket med 80% som dersom man opprettholdt kjøttforbruket?

Jo det er det. Om du spør x antall vegetarianer så vil de si akkurat det. Og du lokker helt ørene for at dyrene i industrien fortsatt vil ha det fælt uavhengig av om det er 10 eller 100 stk. Og seriøst nå tvister du ordene mine 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er det. Om du spør x antall vegetarianer så vil de si akkurat det. Og du lokker helt ørene for at dyrene i industrien fortsatt vil ha det fælt uavhengig av om det er 10 eller 100 stk. Og seriøst nå tvister du ordene mine 

Tvister jeg ordene dine? OK.

I et hus på 100 kvm, vil du si at man har den samme plassen om det er 2 eller 20 som bor der?

Skrevet
1 time siden, Ezio skrev:

Tvister jeg ordene dine? OK.

I et hus på 100 kvm, vil du si at man har den samme plassen om det er 2 eller 20 som bor der?

Ja. Jeg sier ingen ting om mange dyr som blir avlet frem eller ikke avlet frem om folk kutter kjøttforbruket. Jeg sier at dyrene lider åkkesom. Jeg snakker heller ikke om plass. Det dyrene utsettes for er akkurat det samme uansett plass. Tvangsinseminering,frarøving av kavler,kverning av hannkyllinger,CO2 gassing av gris osv osv. Hva er det du har problemer med å forstå? 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg sier ingen ting om mange dyr som blir avlet frem eller ikke avlet frem om folk kutter kjøttforbruket. Jeg sier at dyrene lider åkkesom. Jeg snakker heller ikke om plass. Det dyrene utsettes for er akkurat det samme uansett plass. Tvangsinseminering,frarøving av kavler,kverning av hannkyllinger,CO2 gassing av gris osv osv. Hva er det du har problemer med å forstå? 

Vi får avlive mennesker til vi er nede på et greit antall igjen da, eller hva?

Skrevet
3 timer siden, Ezio skrev:

Vi får avlive mennesker til vi er nede på et greit antall igjen da, eller hva?

Og igjen viste du din manglende evne til å holde en saklig diskusjon.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og igjen viste du din manglende evne til å holde en saklig diskusjon.

Du holder deg ikke saklig heller, så jeg ser ikke poenget. God dag mann økseskaft.

Skrevet
2 timer siden, Ezio skrev:

Du holder deg ikke saklig heller, så jeg ser ikke poenget. God dag mann økseskaft.

Jeg har holdt meg saklig hele veien og kommet med regelrett fakta,men du har unngått å svare på ulike ting og kommer med sammenligninger som ikke henger greip. Kanskje greit å ta et titt i speilet og se at hatten passer og gi seg mens leken er god.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...