Gå til innhold

Hvor mye kjøtt *trenger* man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvor mye kjøtt trenger man?

Ønsker å gå over til et mer plantebasert kosthold, men har ikke lyst til å måtte ta tilskudd. Så - hvor lite kjøtt kan jeg klare meg på og samtidig få i meg nok av det man skal ha?

Alt jeg finner når jeg googler er hvor mye man kan spise av kjøtt i uken, jeg ønsker å vite hvor lite. Noen som vet?

Anonymkode: 51b1a...9a8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du trenger ikke noe kjøtt? Du må bare erstatte med annen proteinrik mat.

Endret av Ezio
Skrevet

Du MÅ ikke spise kjøtt, du kan bytte ut kjøtt med linser/bønner/kikerter for å få i deg protein

• Liker 9
Skrevet

Ingenting, så fremt du er flink med kostholdet ellers. 

Kjøtt inneholder fullverdig protein, mens plantebasert mat ikke inneholder alle aminosyrene samtidig. Du må derfor være påpasselig med at du får i deg alle aminosyrene du trenger, og da altså spiser både kornprodukter, belgfrukter, egg/melk osv, som proteinkilde. 

Veganere sliter mer, og må som regel at tilskudd av både b12 og jern. Men om du spiser egg og melkeprodukter, får du det du trenger - som sagt OM du er flink til å ha flere ulike proteinkilder så du får alle aminosyrene dine. 

Anonymkode: 8970d...4bc

• Liker 4
Skrevet

Du må bare passe på B12. Ellers trenger man ikke kjøtt.

Anonymkode: dbf0c...5a7

• Liker 1
Skrevet

Tar ingen tilskudd. Spiser ikke kjøtt. Har heller ingen mangler

Anonymkode: a4f76...e9e

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Ja, det var mtp B12 jeg har tenkt mest på det, men også jern.

Vet du hvor mye kjøtt man må spise for å få i seg nok B12? Sånn jeg har forstått det er det bare kjøtt man får dette gjennom - med mindre man tar tilskudd, og det ønsker ikke jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg så en britisk dokumentar om dette for en tid tilbake, der spørsmål om kjøttspising ble målt opp mot mulige helseeffekter og risiko for sykdom.

Det er kort fortalt ikke et helt lett spørsmål å besvare, men konklusjonen var at man får best helseeffekt av å kutte ned på kjøttforbruket, men ikke kutte det helt ut - dvs det er større helsefare og dårligere helsegevinst ved et helt kjøttfritt kosthold enn ved et fleksetarianer-kosthold. Dessuten er bearbeidet kjøtt som er røkt eller saltet/speket forbundet med fare for utvikling av kreft. 

Så anbefalingen ble tilslutt én kjøttmiddag i uken, av rent, ubearbeidet kjøtt tillaget fra bunnen, feks søndagsstek til søndagsmiddag. 

Litt om dokumentaren her: https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/4qrV2sL2nTrx73WX8YJkgwC/is-meat-good-or-bad-for-me

Anonymkode: 9e460...d5b

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvor mye kjøtt man må spise for å få i seg nok B12? Sånn jeg har forstått det er det bare kjøtt man får dette gjennom - med mindre man tar tilskudd, og det ønsker ikke jeg.

Er B12 i egg og meierivarer.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så en britisk dokumentar om dette for en tid tilbake, der spørsmål om kjøttspising ble målt opp mot mulige helseeffekter og risiko for sykdom.

Det er kort fortalt ikke et helt lett spørsmål å besvare, men konklusjonen var at man får best helseeffekt av å kutte ned på kjøttforbruket, men ikke kutte det helt ut - dvs det er større helsefare og dårligere helsegevinst ved et helt kjøttfritt kosthold enn ved et fleksetarianer-kosthold. Dessuten er bearbeidet kjøtt som er røkt eller saltet/speket forbundet med fare for utvikling av kreft. 

Så anbefalingen ble tilslutt én kjøttmiddag i uken, av rent, ubearbeidet kjøtt tillaget fra bunnen, feks søndagsstek til søndagsmiddag. 

Litt om dokumentaren her: https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/4qrV2sL2nTrx73WX8YJkgwC/is-meat-good-or-bad-for-me

Takk! Det skal jeg se nærmere på.

Skrevet
7 minutter siden, Ezio skrev:

Er B12 i egg og meierivarer.

Men om man spiser kjøtt eller egg og meieriprodukter er vel det samme mht både dyrevelferd, klima og helsen?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk! Det skal jeg se nærmere på.

En artikkel til her: https://www.dailysabah.com/health/2015/08/02/new-bbc-documentary-asks-should-i-eat-meat

Sitat ang. mengde kjøtt som er "ideelt": 

Sitat

Mosley's most interesting discovery in "Should I eat meat" is that while there is an increase in health risks for those eating more than 160g red meat every day, non-meat eaters are also at risk. According to researchers "a low - but not a zero - consumption of meat might be beneficial for health. This is understandable as meat is an important source of nutrients, such as protein, iron, zinc, several B-vitamins as well as vitamin A and essential fatty acids."

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, alle sammen!

Ja, det var mtp B12 jeg har tenkt mest på det, men også jern.

Man får det gjennom ost, melk, egg.

Man trenger ikke tilskudd selv om man ikke spiser kjøtt.

Anonymkode: 96a0b...d7e

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om man spiser kjøtt eller egg og meieriprodukter er vel det samme mht både dyrevelferd, klima og helsen?

Det er ikke det samme, nei.

Skrevet

b12 i spirulina 

Anonymkode: 1d2ee...a77

Skrevet

B12 er også ofte tilsatt i både kumelk og plantemelk og andre plantebaserte "meieri" produkter. 

Jeg spiser verken kjøtt eller egg og har helt fine b12 verdier uten å ta tilskudd. Skal du gå over til et kjøttfri kosthold er det lurt å være flink å ta blodprøver ca. 1 gang i året. 
Jeg tar også tilskudd av D-vitamin, men det bør jo alle som bor i Norge gjøre på vinteren.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Sunnivaha skrev:

Jeg tar også tilskudd av D-vitamin, men det bør jo alle som bor i Norge gjøre på vinteren.

Er det ikke nettopp derfor tran er så og si indoktrinert hos nordmenn?

Skrevet
Akkurat nå, Ezio skrev:

Er det ikke nettopp derfor tran er så og si indoktrinert hos nordmenn?

Jo det er det nok, men siden jeg ikke spiser fisk må jeg ta det på andre måter ;) 

Skrevet
2 minutter siden, Sunnivaha skrev:

B12 er også ofte tilsatt i både kumelk og plantemelk og andre plantebaserte "meieri" produkter. 

Jeg spiser verken kjøtt eller egg og har helt fine b12 verdier uten å ta tilskudd. Skal du gå over til et kjøttfri kosthold er det lurt å være flink å ta blodprøver ca. 1 gang i året. 

Men jeg ønsker ikke å gå over til kjøttfritt kosthold, bare kutte i kjøttinntaket. Ønsker ikke å måtte ta blodprøver for å sjekke om alt stemmer, f.eks. Jeg vil ha et normalt kosthold hvor man ikke trenger å tilsette noe fordi man kutter ut visse matvaregrupper av ulike årsaker.

Mennesker trenger variert kosthold, inkludert kjøtt, i tillegg til grønnsaker osv. selvfølgelig, men jeg vil ikke spise for mye av det heller.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...