AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Skrevet 12. oktober 2020 Er det norskkunnskapene som gjør dette med et og ett så vanskelig? Eller ligger det mer i måten man prater på, dialekter osv? Eller er det kanskje intelligensen? Det er jo ikke vanskelig. "Et" viser til substantivets ubestemte artikkel. "Ett" viser til antall/mengde. - Hva er det der? - Det er et brød. - Hvor mange brød trenger vi? - Vi trenger bare ett. "Brann har blitt ett dårligere lag i år". Godt de ikke ble to dårligere lag. Hmmm..... Anonymkode: aae09...899 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #2 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg fatter ikke hvorfor så mange sliter med dette. Det uttales jo ulikt, til og med. "Ett" er et tallord, "et" er en artikkel. Anonymkode: 83487...747 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #3 Skrevet 12. oktober 2020 Ja, hvorfor er det så vanskelig å gjøre dette riktig? Jeg ser veldig mye av det her på KG. Mange skriver konsekvent ett, uansett om det skal være ett eller et. Anonymkode: efeb4...06b 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #4 Skrevet 12. oktober 2020 Om det er et eller ett har nok i hvert fall ingenting med dialekt å gjøre. Et og ett uttales nøyaktig helt likt. 100% av feilene skyldes nok dårlige norskkunnskaper. Anonymkode: ff24e...509
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #5 Skrevet 12. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om det er et eller ett har nok i hvert fall ingenting med dialekt å gjøre. Et og ett uttales nøyaktig helt likt. 100% av feilene skyldes nok dårlige norskkunnskaper. Anonymkode: ff24e...509 Det uttales ikke likt når det brukes i en setning. "Ett" har trykk på seg, "et" har det ikke. Det er forskjell i trykk når man sier "Jeg kjøpte et brød" vs "jeg kjøpte ett brød". I første tilfellet har man knapt trykk på "et" i det hele tatt, mens i andre tilfellet har man sterkt trykk på "ett". Anonymkode: 83487...747 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #6 Skrevet 12. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Om det er et eller ett har nok i hvert fall ingenting med dialekt å gjøre. Et og ett uttales nøyaktig helt likt. 100% av feilene skyldes nok dårlige norskkunnskaper. Anonymkode: ff24e...509 Uttaler du det helt likt? Anonymkode: efeb4...06b 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #7 Skrevet 12. oktober 2020 Det skyldes nok at norskopplæringen i skolen er altfor dårlig. Anonymkode: c0587...ca4
LastSummer Skrevet 12. oktober 2020 #9 Skrevet 12. oktober 2020 Dette er en av de verste feilene jeg ser, faktisk. Det er et ord (et) som brukes så mye, at man ser det overalt. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig. Ser også noen som konsekvent blander de to. Hvordan er det mulig? Når jeg ser journalister, høyt utdannede mennesker eller lærere skrive "ett" i stedet for "et", så vrenger det seg i meg, og jeg har så lyst til å slenge en krass kommentar. Hva kan man gjøre? Tipse et folkeopplysningsprogram på TV om å ta det opp? 😄 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #10 Skrevet 12. oktober 2020 "Endelig" flere som irriterer seg over dette 😂 Anonymkode: aaa9d...000 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå