Gå til innhold

Pass av yngre søsken over natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 3 barn med ca 4 år mellom hver av dem.
Det vil si, når yngste ble født var mellomste nesten 4, og eldste hadde akkurat blitt 8.

Hvor gammel bør eldste være før eldste kan passe de to yngste over natten, 16-17 år?

Anonymkode: b0a7d...c8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på barna. Både eldste og de som skal passes. 

Anonymkode: f230a...4c4

Skrevet

Kommer an på hvor gammel eldste og yngste er nå 😅 syns man skal være ganske stor/voksen for å passe ett lite barn, men er f.eks barna 10 og 14 tror jeg det hadde gått helt fint 

Anonymkode: 58aef...f1e

Skrevet

Her har personlighet mer å si enn alder. Noen er selvstendige og ansvarsfulle fra de er barn, andre klarer knapt å passe på seg selv i en alder av 40. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvor gammel eldste og yngste er nå 😅 syns man skal være ganske stor/voksen for å passe ett lite barn, men er f.eks barna 10 og 14 tror jeg det hadde gått helt fint 

Anonymkode: 58aef...f1e

Som jeg skrev i hovedinnlegget, det er 4 år mellom alle barna.
Når de yngste er 10 og 14 vil da eldste være 18.

Eldste er per i dag bare 13, så nå er det uaktuelt, men veldig moden for alderen og veldig ansvarlig.
Selvfølgelig, det kan fort snu de neste årene

Anonymkode: b0a7d...c8a

Skrevet

Det kommer helt an på modenhetsnivået til eldste. Jeg passet "alle" ungene i nabolaget fra jeg var 12-13 år. Fikk pizza og litt godteri og storkoste meg, gjorde aldri noe galt og var ansvarlig.

Min eldste er 9 år nå, han er en veldig ansvarlig type, om noen år vil jeg være komfortabel med at han passer de andre på kveldstid. Hele natta gjennom med ansvar på morran og sånn, noen år seinere.

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Kommer selvsagt an på barna, men for å passe over natta vil jeg si den eldste bør være rundt 15-16 år.

Skrevet

Kommer vel litt an på barna, men jeg passet mine søsken over natta når jeg var 13 år. De var 6 og 9 år yngre enn meg. 

Mamma var alene og jobbet natt så hun var tilgjengelig på telefon viss det var noe. Hun hadde også mulighet til å stikke oppom viss det var noe viktig. 

Anonymkode: 8fd4c...b4f

• Liker 1
Skrevet

Jeg passet barn om natten fra jeg var tolv år gammel, hadde gjerne hele nabo-søskenflokken samtidig og da var det tre barn under ti og så meg. 

Anonymkode: 77cc3...d39

Skrevet

Hvis den eldste er passe oppegående bør det går fint allerede neste år, da er de 14, 10 og 6 år.

Det bør kanskje finnes et "nødnummer" til en nabo, kollega eller venn som kan komme i løpet av femten minutter hvis noe skulle skjære seg helt.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer vel litt an på barna, men jeg passet mine søsken over natta når jeg var 13 år. De var 6 og 9 år yngre enn meg. 

Mamma var alene og jobbet natt så hun var tilgjengelig på telefon viss det var noe. Hun hadde også mulighet til å stikke oppom viss det var noe viktig. 

Anonymkode: 8fd4c...b4f

Etter min mening er slike tilfeller noe for barnevernet. Det er greit at en 13-åring passer yngre søsken noen timer, men det er et alt for stort ansvar å pålegge et barn å passe småbarn over natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...