Gå til innhold

Ungen spiser så lite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det normalt at barn spiser veldig lite? 

Idag spiste vi frokost kl 0830, og lunsj 1330 fordi hun drakk et glass melk kl 11. Hun vil aldri spise på dagen. Selvom vi har hatt lunsj alt fra kl 1130 til 1230 når vi er hjemme, så har hun ikke spist og jeg valgte derfor å drøye det litt med en time ekstra. 

Jeg vil ikke tvinge henne, men jeg er bare redd hun ikke skal få i seg nok mat. Hun spiste en halv skive med makrell i tomat og et halvt glass melk til frokost. Til lunsj dro hun bare salaten av tortillaen og spiste kun den. 

Vet det går litt opp og ned, men dette har vart lenge. Hun får i seg mer mat om vi mater henne, men hun er tre og et halvt og greier å spise selv. 

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 36c42...2b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et barn som alltid har vært småspist. Han har perioder hvor han spiser litt mer, men han er lang og ganske tynn. Jeg lurer i kalorier der det går, feks i smoothies eller ved å lage mat jeg vet han er ekstra glad i. Så lenge barnet er friskt og aktivt går det fint, men om barnet plutselig har begynt å spise mindre eller virker slapp/syk ville jeg kontaktet lege om det vedvarte. 

Anonymkode: fccd7...ec7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn som alltid har vært småspist. Han har perioder hvor han spiser litt mer, men han er lang og ganske tynn. Jeg lurer i kalorier der det går, feks i smoothies eller ved å lage mat jeg vet han er ekstra glad i. Så lenge barnet er friskt og aktivt går det fint, men om barnet plutselig har begynt å spise mindre eller virker slapp/syk ville jeg kontaktet lege om det vedvarte. 

Anonymkode: fccd7...ec7

Hun er ganske aktiv, helt som før, men tror det er det at hun egentlig er småspist med noen perioder med ekstra matlyst.. 

Det blir mye ekstra kcal i maten, smør, peanøttsmør, nøtter, fullkorn.. Gjerne en liten sjokolade eller kjeks etter måltidet hvis hun har spist opp maten.. 

Heldigvis liker hun makrell, og den er jo fet 😊

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ganske aktiv, helt som før, men tror det er det at hun egentlig er småspist med noen perioder med ekstra matlyst.. 

Det blir mye ekstra kcal i maten, smør, peanøttsmør, nøtter, fullkorn.. Gjerne en liten sjokolade eller kjeks etter måltidet hvis hun har spist opp maten.. 

Heldigvis liker hun makrell, og den er jo fet 😊

Min 4-åring spiser også lite. Lurer i ekstra kalorier i maten, ekstra smør på brød/knekkebrød, helmelk å drikke, mye pålegg osv. 

Ble rådet til dette av helsestasjonen og fastlege, hun går en del ned i vekt i perioder når hun er syk. Da spiser hun ingenting. 

Når hun er frisk spiser hun sjelden mengder, det meste hun har spist noen gang er 1,5 skive. Da fikk vi melding sv barnehagen 😂

Det er Ok at ikke alle spiser like mye, men noe må de ha i seg. 

Anonymkode: 7adc3...854

Skrevet

Da har kanskje vår mindre bekymringsverdig mengde. Hun kan spise tre middagsporsjoner i bhg, men hjemme er ikke mat like populært 😕

Må bare lure i henne ekstra kcal.. 

Skrevet

Så lenge hun legger på seg, og hun spiser variert kost, så er det ingenting som tilsier at hun spiser for lite. Jeg har småspiste barn, og i perioder skjønner jeg ikke at de ikke sulter. Andre ganger skjønner jeg ikke hvor de gjør av all maten de spiser (de er lange og slanke). 

Trenger ikke putte ekstra kcal i maten om hun legger på seg som hun skal, og følger sin kurve. Da ødelegger du mer enn å hjelpe. 

Anonymkode: 6f430...665

• Liker 1
Skrevet

Det beste er å ikke gjøre en greie ut av det. Noen er småspiste, det gjelder både voksne og barn. Om man gjør en Greie av det, kan de få et anstrengt forhold til mat og kropp, og småbarn kan også bruke mat som et maktmiddel om de får nyss om at ho mor er veldig opptatt av at de skal spise. 

Er hun frisk og rask? Da er nok alt greit. 

Nevøen min er også ekstremt småspist, og min søster fikk også råd fra helsesøster og lege at det var helt uproblematisk for han var aktiv, frisk, og fungerte helt topp, men om hun ønsket å "feite ham opp", heller bytte til helmelk og ha smør på skiven. 

Anonymkode: 1d5a3...4d9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...