Gå til innhold

By over finansieringsbevis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et finansieringsbevis på 5 mill, der det står at lånet er på 3,8 mill og egenkapitalen er 1,2 mill. Jeg kan i tillegg få låne rundt 500 000 kr fra familie dersom boligen virkelig er bra og jeg trenger det. Men dette har jeg jo ikke informert banken om, siden det er jo ikke sikkert jeg trenger det og jeg vil jo helst kjøpe uten hjelp.

Hvordan vil dette fungerer det i en budrunde? Er det sånn at megler ringer banken og får beskjed om at de ikke har registrert at jeg har finanisering til budet? 

Anonymkode: 07d5c...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått et finansieringsbevis på 5 mill, der det står at lånet er på 3,8 mill og egenkapitalen er 1,2 mill. Jeg kan i tillegg få låne rundt 500 000 kr fra familie dersom boligen virkelig er bra og jeg trenger det. Men dette har jeg jo ikke informert banken om, siden det er jo ikke sikkert jeg trenger det og jeg vil jo helst kjøpe uten hjelp.

Hvordan vil dette fungerer det i en budrunde? Er det sånn at megler ringer banken og får beskjed om at de ikke har registrert at jeg har finanisering til budet? 

Ja

Anonymkode: 200dc...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja

Anonymkode: 200dc...bb9

Men hva skjer da? Er ikke budet gyldig da, eller kommer de til å ringe meg slik at jeg kan si at jeg har finansiering utenom finansieringsbeviset? Har ikke banken hovedsakelig med lånet å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du by over finansieringsbevis må du avklare dette med banken. I slutten av en budrunde ringer megler banken, og har du gitt høyere bud enn finansieringsbevis vil banken si du ikke har dekning. Mange selgere vil da velge å ikke takke ja til budet ditt, men heller et lavere bud med finansiering orden. 

Det er ingen grunn til å ikke informere banken i forkant om at du har ekstra midler og sende dem dokumentasjon på dette. 

Anonymkode: aae98...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert banken vil låne deg det de sier dersom du også skal betjene et lån på en halv million utenom. Du må selvfølgelig kommunisere med banken og få et finansieringsbevis på den totale betalingsevnen. 

Anonymkode: b5151...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner. Dersom jeg ser jeg trenger de ekstra pengene fra familien, så kan jeg ringe til banken og si i fra da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville forhørt meg med banken. Den halve millionen skal jo betales tilbake på en eller annen måte. Banken har vurdert din betjeningsevne og ikke funnet plass til en halv million ekstra... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du låner 500 000,- fra familie vil jo dette gå inn i bankens beregning av hvor mye lån du kan håndtere, og hvor mye de er villige til å låne deg vil nok reduseres tilsvarende. Jeg tror den eneste måten å få det opplegget her til å fungere er ved å informere banken om at du får en halv mill i forskudd på arv. Forhåpentligvis vil du ha evne til å betjene dette privatlånet i tillegg.

Anonymkode: 70345...e0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du låner 500 000,- fra familie vil jo dette gå inn i bankens beregning av hvor mye lån du kan håndtere, og hvor mye de er villige til å låne deg vil nok reduseres tilsvarende. Jeg tror den eneste måten å få det opplegget her til å fungere er ved å informere banken om at du får en halv mill i forskudd på arv. Forhåpentligvis vil du ha evne til å betjene dette privatlånet i tillegg.

Anonymkode: 70345...e0e

TS må si at vedkommende låner ikke. TS "får" 500.000 av familien. Kjenner flere som har gjort det og deretter gir tilbake 500.000 til familien.

Anonymkode: 201a5...05b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første bolig uten hjelp fra familie, men lillebroren min fikk 500 000 kr fra familien siden han ikke hadde nok penger. Så jeg får jo også dette, men jeg ønsker egentlig å betale det tilbake. Er ikke så komfortabel med å få penger. Men dette er ikke noe som haster å betale tilbake, jeg betaler når jeg har ekstra penger. Så jeg kommer bare til å si til banken at jeg får pengene. 

TS 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...