AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Skrevet 12. oktober 2020 Da jeg vokste opp (80-90) var det bare borettslag rundt omkring - sameier var ikke et begrep engang. I dag er alle nye oppføringer etablert som sameier. Hva er bakgrunnen for det? Jeg ser liksom bare ulemper med det i forhold, så forstår ikke hvorfor. Man har kanskje mer av en eier-følelse i et sameie, men jeg håper endringen bunner i noe litt mer substansielt enn en følelse. Noen som vet? Anonymkode: 0358a...343
Druid Skrevet 12. oktober 2020 #2 Skrevet 12. oktober 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg vokste opp (80-90) var det bare borettslag rundt omkring - sameier var ikke et begrep engang. I dag er alle nye oppføringer etablert som sameier. Hva er bakgrunnen for det? Jeg ser liksom bare ulemper med det i forhold, så forstår ikke hvorfor. Man har kanskje mer av en eier-følelse i et sameie, men jeg håper endringen bunner i noe litt mer substansielt enn en følelse. Noen som vet? Anonymkode: 0358a...343 Risiko. I gamle dager var borettsslag en lønnsom løsning for både borettslaget og de enkle beboerende, og risikoen var liten i forhold til alternativene. Dette stemmer ikke lenger. I dereguleringen på 80 - tallet forsvant mye av motivasjonen for borettslag, og markedssituasjonen gjorde sameier mye mer lønnsom for beboerene samtidig som gevinsten i risiko forsvant fra borettslag. Man har gjort endringer for å kompensere dette, men det kom først på 2000-tallet, så du har ett 20-talls årsproduksjon som har vært lav, og så oppfattes sameie fortsatt som økonomisk mer trygt, så selv om det er en del nyproduksjon, så er vi langt unna topp perioden på 60-70 tallet
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #3 Skrevet 12. oktober 2020 Hva er forskjellen ? Anonymkode: e1594...0ef
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #4 Skrevet 12. oktober 2020 obs.. bare overse det... Husket nå haha Anonymkode: e1594...0ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå