AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Skrevet 12. oktober 2020 Vi har fått problemer med lukt fra naboleilighet. Dette har vært en enebolig som har blitt inndelt til 2-mannsbolig. Naboene lager masse «luktete» mat og vi har prøvd å snakke fornuftig til de, etter at de selv flyttet inn med vissheten om lukten og skulle isolere. Dette har ikke blitt gjort. Nå er vi så slitne av dette at vi bare vil selge. Og det har blitt tettet ved alt som er mulig fra denne siden. Hva skriv jeg i egenerklæringen?, som gjerne inneholder punktet: "Er det andre forhold ved eiendommen som kan være relevant for kjøper å vite om? Hvis ja, redegjør" (akkurat denne formuleringa er fra skjemaet som Nito takst og Norges takseringsforbund har laget) i papirene vil det uansett stå hva slags vegger det er her, og hva slags isolasjon. Og når det bodde en norsk familie var det ingen problem. Må jeg oppgi naboforhold? Anonymkode: b9c58...c66
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #2 Skrevet 12. oktober 2020 Det må jo være noe problem med ventilasjon da? Anonymkode: 160c4...d9b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #3 Skrevet 12. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må jo være noe problem med ventilasjon da? Anonymkode: 160c4...d9b De har kjøkkenet på motsatt side av huset og ny ventilasjon. Men leiligheten lukter så kraftig at vi måtte dusje etter 20 min der inne Anonymkode: b9c58...c66
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #4 Skrevet 12. oktober 2020 I dagene før visning setter du inn ozon maskin som fjerner jallamat lukten. Ingen vil kjøpe bolig som lukter sånn, utenom de som liker å lage sånn mat. Anonymkode: 07edf...d7c 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #5 Skrevet 12. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I dagene før visning setter du inn ozon maskin som fjerner jallamat lukten. Ingen vil kjøpe bolig som lukter sånn, utenom de som liker å lage sånn mat. Anonymkode: 07edf...d7c Jeg vasker og lufter meg ihjel. Kållukten og fettlukten er værst. Anonymkode: b9c58...c66
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #6 Skrevet 12. oktober 2020 Du er ikke pliktig til å melde fra om matlukt fra naboen! Jeg hadde tilsvarende problem med mine tidligere naboer, men da kom matlukten kun ut i felles oppgang og ikke inn i leiligheten min. Røyklukten fra leiligheten under derimot kom inn hos oss. Det bodde et eldre ektepar der hvor mannen røkte pipe. Vi måtte tette igjen alt av listverk og små sprekker. Det luktet til og med av åpninger fra lysbrytere, termostater osv. Rett før visning så skrubbet jeg vegger og tak med grønnsåpe/salmiakkvann og satte frem duftpinner. Det kan sikkert være et varsko til potensielle kjøpere når det lukter av duftpinner, men heller det enn matos og røyk. Anonymkode: 1359a...369
MiniMjau Skrevet 12. oktober 2020 #7 Skrevet 12. oktober 2020 Uff, det er vanskelig. Jeg hadde nok hatt det best med meg selv om jeg hadde opplyst om det. Samtidig har jeg aldri sett naboforhold nevnt den tiden jeg gikk på visninger i Oslo, der mange jo lager luktsterk mat. Det vil jo lukte på visningen også, i deres del av boligen og utenfor? Jeg hadde nok ikke tatt det i takstrapporten, da det handler mest om husets tekniske stand. Jeg hadde nok diskutert dette med megler, hvordan dette bør legges fram. For jeg synes dette bør fram. Våkne kjøpere spør også om naboene. En ting jeg alltid har gjort på visninger er å sjekke naboleilighetene og nabolag så godt det la seg gjøre. Se på gardiner, hvordan det er i hagen/veranda, hvem går inn/ut, søke opp adressen og få navnet på dem som bor der. Det vil gi deg hint om alt fra luktsterk mat, om de har katt/hund eller barn. Lykke til ! 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #8 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg synes man skal oppgi slikt. Kjøpte selv en leilighet der det raskt viste seg å komme lukt både på badet og fra nabo. På badet var det kloakklukt fra utett rørføring, noe selger måtte erstatte ved å betale for rørleggerarbeid. Lukten fra nabo var det verre med. De påsto jo selvsagt at de aldri hadde hatt noen problemer med dette. I ditt tilfelle er det vanskelig å komme med slik påstand, all den tid dette har vært et tema mellom dere og naboen. Anonymkode: 7e1cf...fa9
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #9 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg kan nevne at da vi var på visning i den leiligheten med lukt fra nabo, hadde selger bakt boller. Det er siste gang jeg kjøper en leilighet der det på noen som helst måte er gjort tiltak for å skape en falsk god lukt. Anonymkode: 7e1cf...fa9
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #10 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg ville ikke skrevet noe. Vi alle opplever lukt forskjellig, for noen er det vondt for andre godt. Med andre ord ,ikke viktig. Anonymkode: f2c5a...4b8 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #11 Skrevet 12. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke skrevet noe. Vi alle opplever lukt forskjellig, for noen er det vondt for andre godt. Med andre ord ,ikke viktig. Anonymkode: f2c5a...4b8 Men hvis dette er så ille, at det er hovedgrunnen for flyttingen, og de har vært i konflikt med naboen pga av det, og utført tiltak for å hindre lukten, så har de alle odds imot seg om det blir en klage og ingenting er opplyst. Anonymkode: 7e1cf...fa9
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #12 Skrevet 12. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvis dette er så ille, at det er hovedgrunnen for flyttingen, og de har vært i konflikt med naboen pga av det, og utført tiltak for å hindre lukten, så har de alle odds imot seg om det blir en klage og ingenting er opplyst. Anonymkode: 7e1cf...fa9 Ja det er riktig. Hvis de har klager og annen korrespondanse med naboen i skriftlig form. Hvis alt foregikk muntlig så ingen har egentlig ingenting. Anonymkode: f2c5a...4b8 1
Dankert Skrevet 12. oktober 2020 #13 Skrevet 12. oktober 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: De har kjøkkenet på motsatt side av huset og ny ventilasjon. Men leiligheten lukter så kraftig at vi måtte dusje etter 20 min der inne Anonymkode: b9c58...c66 Særlig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #14 Skrevet 12. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvis dette er så ille, at det er hovedgrunnen for flyttingen, og de har vært i konflikt med naboen pga av det, og utført tiltak for å hindre lukten, så har de alle odds imot seg om det blir en klage og ingenting er opplyst. Anonymkode: 7e1cf...fa9 Ja, har vært i kontakt med advokat nå og han sier vi må ordne luktproblemet før vi kan flytte. Anonymkode: b9c58...c66
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #15 Skrevet 12. oktober 2020 1 time siden, Dankert skrev: Særlig. Ja, og det var uten overdrivelse forøvrig. Anonymkode: b9c58...c66
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #16 Skrevet 13. oktober 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke skrevet noe. Vi alle opplever lukt forskjellig, for noen er det vondt for andre godt. Med andre ord ,ikke viktig. Anonymkode: f2c5a...4b8 Men jeg har et dilemma når advokaten jeg har kontaktet sier det er helt uaktuelle å ikke fortelle. Anonymkode: b9c58...c66
Drizzt Skrevet 13. oktober 2020 #17 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, har vært i kontakt med advokat nå og han sier vi må ordne luktproblemet før vi kan flytte. Anonymkode: b9c58...c66 Det er nok riktig. Tenk du er kjøperen i denne saken. Ville du kjøpt boligen med dette problemet? Ville du klaget til selger? Jeg synes det er spesielt at det lukter såpass intenst i deres bolig når de har kjøkken på andre side. Da har de dårlig ventilasjon eller lufter ikke når de lager mat. Jeg ville absolutt prøvd å gjøre det mer levelig før jeg selger, så har jeg noe å vise hvis kjøper klager etterhvert at jo, jeg har satt tiltak og prøvd å ordne. Ellers mener jeg at du må opplyse hvis det er så ille. Eventuelt investere i materialer som isolerer lukta bedre på alle fellesvegger mellom de to boligene før du selger. Altså tette helt med riktige materialer slik at det ikke kommer lukt med mindre vinduene er åpne både hos dere og hos dem. Endret 13. oktober 2020 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #18 Skrevet 13. oktober 2020 52 minutter siden, Drizzt skrev: Det er nok riktig. Tenk du er kjøperen i denne saken. Ville du kjøpt boligen med dette problemet? Ville du klaget til selger? Jeg synes det er spesielt at det lukter såpass intenst i deres bolig når de har kjøkken på andre side. Da har de dårlig ventilasjon eller lufter ikke når de lager mat. Jeg ville absolutt prøvd å gjøre det mer levelig før jeg selger, så har jeg noe å vise hvis kjøper klager etterhvert at jo, jeg har satt tiltak og prøvd å ordne. Ellers mener jeg at du må opplyse hvis det er så ille. Eventuelt investere i materialer som isolerer lukta bedre på alle fellesvegger mellom de to boligene før du selger. Altså tette helt med riktige materialer slik at det ikke kommer lukt med mindre vinduene er åpne både hos dere og hos dem. Ja, jeg har tettet masse med acryl og isolasjon overalt. Og de har ny ventilasjon. Men leiligheten deres er stinn av matlukt og røyk, ennå de sier de røyker ute. Og så lufter de nok ikke ved matlaging. Anonymkode: b9c58...c66
-Titania- Skrevet 13. oktober 2020 #19 Skrevet 13. oktober 2020 Det er jo veldig dårlig gjort å ikke opplyse om dette problemet. Tenk om det var deg som kjøpte leiligheten deres, og ikke var klar over dette. Dette er jo tydeligvis mer enn bare litt lukt, siden det er satt inn tiltak som ikke fungerer. Du sier at naboen ikke har isolert, slik de skulle gjøre? Hvorfor gjør ikke naboen dette?
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #20 Skrevet 13. oktober 2020 9 minutter siden, -Titania- skrev: Det er jo veldig dårlig gjort å ikke opplyse om dette problemet. Tenk om det var deg som kjøpte leiligheten deres, og ikke var klar over dette. Dette er jo tydeligvis mer enn bare litt lukt, siden det er satt inn tiltak som ikke fungerer. Du sier at naboen ikke har isolert, slik de skulle gjøre? Hvorfor gjør ikke naboen dette? Nå har jeg vært kjøper av denne også, og det ble ikke opplyst. Men jeg har gjort alt jeg kan for å dempe lukten. Jeg har hatt dyr snekker her også, selvom han gjorde problemet værre. Nei, spør du så spør jeg. Men han ville visst gjøre ting for seg og ikke meg. Han har flyttet kjøkken fordi han vil ha bad der kjøkkenet var. Anonymkode: b9c58...c66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå