Queeny Skrevet 12. oktober 2020 #1 Skrevet 12. oktober 2020 Hei, jeg venter mitt første barn i Januar og som mange av dere vet så er det dyrt å få barn, men det er snart jul og jeg som alle andre skal jo også handle inn julegaver til venner og familie. Det jeg egentlig lurer på er hvordan dere med barn(eller som venter barn) har gjort det med innkjøp av julegaver. Har dere brukt mindre penger på julegaver eller kuttet ned på listen? Jeg merker jo at listen min vokser med årene så syns det blir litt for mange å handle til ettersom mine venner selv får barn jeg handler til også. Jeg har f.eks et søskenbarn som jeg har kjøpt julegave til hvert år, men også hennes 2 barn som jeg har gitt til i flere år. Jeg føler jo at når jeg selv skal få barn så blir jo det veldig dyrt å skal kjøpe til alle de nærmeste + barna deres. Jeg er jo uførtrygdet med minste sats så jeg får veldig lite hver måned. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal finne løsning på alt dette. Jeg vil jo ikke gi dårligere gaver eller kutte ut noen, men min ektemann og kommende barn kommer jo først. I år er vell den største usikkerheten av tanke på alt jeg må kjøpe til babyen i tillegg.. Jeg er jo en gavmild person så det er ikke enkelt å f.eks endre på sine vaner iforhold til julegaver osv. Men vil gjerne høre hva dere andre tenker som er eller har vært i samme situasjon som meg. Hva ville dere ha gjort?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #2 Skrevet 12. oktober 2020 Kunne ikke ramle meg inn å gi mindre gaver, nei. Hva jeg gir til andre er helt upåvirket av graviditet. Anbefaler forøvrig å kjøpe babyting på finn, og se litt på hva du MÅ ha. Det trenger ikke være skitdyrt å få barn. Kjøper man absolutt alt unødvendig dill, alt nytt, og bare de dyre merkene, flyr tusenlappene fort, men det er altså unødvendig. Anonymkode: 32bb6...e45 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #3 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg har aldri begynt å gi gaver til folk jeg ikke står nært, og vil derfor ikke droppe noen av gavekjøpene jeg har hver jul. Min familie er ikke veldig opptatt av gaver, og på et tidspunkt ble vi enige om å bare gi gave til voksne de gangene vi feirer sammen. Andre år kjøper vi bare til barna. Et år mens vi fortsatt egentlig gav til voksne, hadde min søster mistet jobben og derfor ekstra dårlig råd, så hun spurte om vi kunne droppe voksengaver det året. Det gjorde vi selvfølgelig, og det var nok utløsende for at vi endret vanene etterhvert. Kan du foreslå noe tilsvarende? Så kan du finne noen ting til barna men ikke de voksne? Anonymkode: 899b3...53e 1
Queeny Skrevet 12. oktober 2020 Forfatter #4 Skrevet 12. oktober 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne ikke ramle meg inn å gi mindre gaver, nei. Hva jeg gir til andre er helt upåvirket av graviditet. Anbefaler forøvrig å kjøpe babyting på finn, og se litt på hva du MÅ ha. Det trenger ikke være skitdyrt å få barn. Kjøper man absolutt alt unødvendig dill, alt nytt, og bare de dyre merkene, flyr tusenlappene fort, men det er altså unødvendig. Anonymkode: 32bb6...e45 Skjønner hva du mener, men nå bor jeg på en plass der de selger lite utstyr på Finn i mitt område. Hender jo at jeg noen ganger kjøper klær osv brukt, men er ikke så mye utstyr som blir lagt ut på Kjøp og Salg gruppene her i byen heller så er nok en del jeg må kjøpe nytt... 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #5 Skrevet 12. oktober 2020 22 minutter siden, Queeny skrev: Skjønner hva du mener, men nå bor jeg på en plass der de selger lite utstyr på Finn i mitt område. Hender jo at jeg noen ganger kjøper klær osv brukt, men er ikke så mye utstyr som blir lagt ut på Kjøp og Salg gruppene her i byen heller så er nok en del jeg må kjøpe nytt... Hva med å ønske seg barneutstyr til jul? Eller penger til det? Anonymkode: 32bb6...e45 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #6 Skrevet 12. oktober 2020 Du får vel engangsstønad til barnet som ufør? Skjønner dog problemstillingen, og synes selv det er en uting å at man "må" kjøpe gaver til alle sammen. Men julegaver trenger ikke å være dyre! Anonymkode: 56ed9...1d3 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 Da vi fikk barn, sendte vi ut melding til de andre vi kjenner med barn, om at vi foreslår å kun kjøpe julegaver til hverandres barn, og ikke til de voksne, fra nå av. I svigerfamilien min har dette vært regelen med en gang noen fikk barn. I min egen familie gir vi fremdeles gaver til de voksne også, men da kanskje et brettspill (ofte på halv pris når det nærmer seg jul), eller en flaske vin, eller noe som ikke koster så mye. Anonymkode: 305f0...b84 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #8 Skrevet 15. oktober 2020 ...AB over igjen... Nå ser jeg at dere venter barn, men ikke har fått enda. Ville ikke tonet ned antall personer dere kjøper gaver til bare pga at dere venter baby, MEN jeg ville planlagt i god tid. Kjøpt gaver på salg i god tid. Det er mange salg før jul. Vi har mye familie i andre deler av landet. Når vi gir til barna der, gir vi ofte penger. Da sparer vi porto, som tar en stor del av gavebudsjettet når man må sende pakker i posten. Hvis du trenger barneutstyr selv, kan du ønske deg det i julegave ( i allefall hvis du har noen som du utveksler ønskelister/gaveønsker med), så slipper du noen av utgiftene der? Anonymkode: 305f0...b84 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå