AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Skrevet 12. oktober 2020 Kan jeg bruke melis isteden for sukker i sjokoladekake? Hva blir evt forskjellen på resultatet? Anonymkode: b7896...08c
Ullvott Skrevet 12. oktober 2020 #2 Skrevet 12. oktober 2020 (endret) Melis er bare finknust sukker, så det kan brukes. Det du må passe på er hvis oppskriften du har bruker mål som desiliter eller kopp: da må du regne om oppskriften til gram. Grunnen er at en desiliter melis veier mye mer enn en desiliter vanlig sukker. Melispulveret pakkes jo mye tettere enn de grovere sukkerkornene. Dermed kan kaka bli veldig veldig søt! Hvis oppskriften allerede bruker gram spiller det ingen rolle. NB: her har jeg forvekslet hva som er lettest og tyngst - se innlegg nedenfor. Jeg lar innlegget stå slik, da det er blitt sitert på det. Endret 12. oktober 2020 av Ullvott 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #3 Skrevet 12. oktober 2020 12 minutter siden, Ullvott skrev: Melis er bare finknust sukker, så det kan brukes. Det du må passe på er hvis oppskriften du har bruker mål som desiliter eller kopp: da må du regne om oppskriften til gram. Grunnen er at en desiliter melis veier mye mer enn en desiliter vanlig sukker. Melispulveret pakkes jo mye tettere enn de grovere sukkerkornene. Dermed kan kaka bli veldig veldig søt! Hvis oppskriften allerede bruker gram spiller det ingen rolle. Er det ikke omvendt, at en dl sukker veier mye mer enn en dl melis? Anonymkode: b7896...08c
Ullvott Skrevet 12. oktober 2020 #4 Skrevet 12. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke omvendt, at en dl sukker veier mye mer enn en dl melis? Anonymkode: b7896...08c Upps - my bad! Du har rett. Lærdom: man må uansett slå opp i omregningstabeller og regne om til riktig vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå