Gå til innhold

Hvem skal man kontakte, og rettigheter (kommunal jobb)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en veldig vanskelig situasjon (kan bli langt). Etter mange år med en totalt altfor belastende situasjon (alene fulltid med flere barn og en veldig krevende jobbsituasjon) er jeg i ferd med å gå på en skikkelig smell! Kjenner at det rakner, og at jeg må gjøre noe med arbeidssituasjonen straks! Samtidig er jeg så utrolig redd for ikke å bli tatt på alvor, siden jeg har taklet "alt" så lenge! Jeg har fast stilling, og har hatt det i mange år. Har vært en stabil arbeidstaker. Har aldri vært sykmeldt selv, og har hatt friske barn, så nesten ikke noe fravær. Jeg vet at jeg er omstillingsdyktig og at jeg har stor arbeidskapasitet. Er heller ikke interessert i å bli sykmeldt, men da MÅ jeg som sagt skifte jobb! Jeg jobber 80%, så kan øke til full jobb for å dekke en evt lønnsnedgang. Er avhengig av å ha lønn som i dag. Har man noen rettigheter ift at man av helsemessige årsaker må skifte jobb? Jeg kan jo ikke si opp en fast og trygg jobb heller, og regner med at kommunen også ikke er interessert i at jeg evt blir langtidssykemeldt.. Er det i såfall personalsjefen man snakker med, eller hvordan går man frem? 

Anonymkode: 6a0a2...286

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du jo søke deg over til andre stillinger, en arbeidsplass har ikke et krav til til å finne en annen stilling til deg fordi du sier du har helseproblemer. Enten må du syklemdes så kan det snakkes om noe tilrettelegging,  Da må du gå til fastlegen din og legge frem problemet så får du sikkert hjelp. Kommunen kan jo gjerne ikke bare trylle frem en annen stilling heller, er jo ikke sånn det funker, du må jo være kvalifirsert, søke på den etc når det kommer noe som kan passe deg

Anonymkode: 4c1c7...2c6

Skrevet

Takk for svar🙂 Jeg spurte her først, fordi jeg bor i en relativt liten kommune, der mange kjenner mange og alt føles så gjennomsiktig. Fastlegeordningen i kommunen er krise, har vært på en vikarliste de siste par åra, og har sett at det har skiftet vikar i alle fall 4 ganger.. Altså ikke noen person jeg kjenner å snakke med der. Det er heller ikke så lett å tilrettelegge ift at jobben innebærer en del ansvar som andre ikke nødvendigvis kan overta uten å overta hele jobben... 

Skrevet

Er du den same som har spurt om dette tidligere? Svaret er det samme som sist: du må søke ny jobb selv. Kommunen kan evt tilrettelegge, men da må du ha vært sykemeldt og de må ha noe tilgjengelig. Men det er innenfor den stillingen du har. Om du skal komme inn i det mange kaller "omskolering" må du først ha vært sykemeldt i 1 år og kommet over på AAP. Les regler på nav.no. Du får nok heller ikke velge på øverste hylle der. 

Hvor syk er du når du ikke er sykemeldt? 

Tror det beste du gjør for deg selv er å søke nye jobber. Ikke let rundt etter alternativer løsninger, for du må være ganske syk før det skjer noe i systemet. Og systemet er ikke et sted du vil være. 

Anonymkode: 90733...1de

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en veldig vanskelig situasjon (kan bli langt). Etter mange år med en totalt altfor belastende situasjon (alene fulltid med flere barn og en veldig krevende jobbsituasjon) er jeg i ferd med å gå på en skikkelig smell! Kjenner at det rakner, og at jeg må gjøre noe med arbeidssituasjonen straks! Samtidig er jeg så utrolig redd for ikke å bli tatt på alvor, siden jeg har taklet "alt" så lenge! Jeg har fast stilling, og har hatt det i mange år. Har vært en stabil arbeidstaker. Har aldri vært sykmeldt selv, og har hatt friske barn, så nesten ikke noe fravær. Jeg vet at jeg er omstillingsdyktig og at jeg har stor arbeidskapasitet. Er heller ikke interessert i å bli sykmeldt, men da MÅ jeg som sagt skifte jobb! Jeg jobber 80%, så kan øke til full jobb for å dekke en evt lønnsnedgang. Er avhengig av å ha lønn som i dag. Har man noen rettigheter ift at man av helsemessige årsaker må skifte jobb? Jeg kan jo ikke si opp en fast og trygg jobb heller, og regner med at kommunen også ikke er interessert i at jeg evt blir langtidssykemeldt.. Er det i såfall personalsjefen man snakker med, eller hvordan går man frem? 

Er du Organisert.  Ta kontakt med HTV. Du kan få tilrettelagt for en periode. Men det er ingen selvfølge.

Anonymkode: 16b59...603

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...