Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev at jeg gjorde bare teori og kodeforståelse på forberedelsen før eksamen men ingen av programmeringsoppgavene så jeg bare gjettet meg til litt på de oppgavene på eksamen. Fikk nesten full pott på selve kodeforståelsen men ikke så bra på selve progoppgavene.

Haha «hode for programmering»... Det er bare tull. Det handler om interesse og å legge ned den tiden det tar å bli god. Talent er i stor grad bare tull, det handler om tid og interesse, særlig når det kommer til ting som programmering og utdannelse generelt. 10-åringer lærer å programmere alene på gutterommet, så det er ikke veldig vanskelig om man bare gidder å sitte med det, for gudene skal vite at det er kjedelig og repetetivt. 

McKinsey er et skikkelig drittselskap og folk som tror at å jobbe der er prestisjefullt bør sjekke hodet sitt. Det er bare arrogante strebere som tror at de er begavete fordi de fikk gode karakterer etter å ha kastet bort studietiden sin på lesesalen. Hvem i all verden ønsker å jobbe 14-16 timersdager for 600 k? Hvem synes det er en god ide? De første årene er alt man gjør klipp og lim av PowerPoint-presentasjoner og annet generelt drittarbeid uansett. Så det er jo meget «prestisjefullt». Folk lar seg lure fordi de tror McKinsey skal føre til den store lykke og beundring fra andre mens sannheten er at de blir grovt utnyttet. Vet om folk med C i snitt som selger konsulenttjenester mens de enda er studenter og tjener mer enn ferdigutdannede med A-snitt som jobber for McKinsey. Det er jo fullstendig latterlig.

De to andre du nevner bryr seg bare så lenge du har C i snitt, gjerne med noen toppkarakterer for å bevise at du «kan» få gode karakterer men det trenger ikke være hver eneste karakter. I motsetning til McKinsey så skjønner de at folk kan mangle motivasjon og ha en dårlig dag eller at man rett og slett ikke gidder å være en del av karakterjaget fordi man har andre interesser.

Anonymkode: 02f69...163

Hva fikk deg til å velge indøk?

Er litt interessert i indøk fordi det er tverrfaglig, noe som gjør det lettere for meg å velge siden jeg er interessert i flere ting. Pluss med tanke på all den oppmerksomheten indøk får i media om at det blir "rangert" som beste studie med tanke på jobbmuligheter, lønn og at de stiller bedre enn økonomer fra BI og NHH + at det er uendelige med valgmuligheter.

Ser at du "trasher" McKinsey. Har vært innom litt forskjellige steder, og har inntrykk av at dette er et selskap for karrierejegere og de som vil nå høyt, som kanskje vil komme på bekostning av egen helse, sosialliv, familieliv og fritid ... 

Altså, jeg vil beskrive meg selv som en seriøs person og en som vil få en god jobb. Skolen er min "jobb" nå, og jeg bruker overtid (lekser, øve til prøver) etter en lang 8-timers skoledag. Men har tid til fritid og det jeg har lyst til så lenge jeg prioriterer godt. Likevel må jeg innrømme at jeg liker skolearbeidet også da (kommer an på fag), hvis ikke ville jeg ikke hatt motivasjon til det. Det er vel sånn i studietida, spesielt på indøk? Hadde ikke hatt imot å ha overtid av og til på jobb for å si det sånn, bare hvis jeg elsker jobben min selvfølgelig da. Men 14-16 timer som du nevner (hvis det er sant) hver arbeidsdag blir for mye for meg, spesielt hvis det bare er snakk om 600k i året. Da tar jeg heller en lavere lønnet jobb med normal arbeidstid...

600k i året er latterlig lite med så mye overtid.... Det jo dobbelt opp. Er det stå opp, komme på jobb, så legge seg igjen da? Det vil i praksis si at om en Mc'Kinseyer hadde normal arbeidstid, så ville han tjent 1/2 av det han gjør, 300k. Det er latterlig lite som sivilingeniør. En jobb på gulvet hadde vært bedre da. Men jeg tror slike selskaper gir deg rask lønnsvekst om du gjør det bra i selskapet. Slike selskaper setter prestisje høyt, og jobb blir på en måte livet. 

Hvis alt det du sier stemmer, så holder jeg meg langt unna for å si det sånn, om jeg har mulighet for å ta jobber som har, for det første bedre arbeidstider, og for det andre, en lønn verdt å jobbe for. Alt handler til syvende sist om å være lykkelig i livet, og jeg finner ikke så mye mening med å ha en slik livsstil hvis dette skal pågå i flere tiår.

Men som indøker, hvilken jobb er ideel for deg etter utdannelsen din?

Anonymkode: f285e...9c8

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som matematikkstudent kan jeg fortelle deg at nivået på siv.ing matten ikke er særlig høyt, sammenliknet med hva vi mattestudenter bryner oss på iløpet av studiet. Hovedproblemet for siv.inger er arbeidsmengden, som i kombinasjon med høyere nivå enn vgs + mindre struktur (festing, linjeforeninger, verv, jobb etc) fører til høyt stress og arbeidspress. 

Anonymkode: 8be79...b48

Det er selvsagt mattenivået er mye lavere når du studerer noe som heter matte. :)

Men mattestudenter (rett meg om jeg tar feil) har hovedsakelig bare matte å fokusere på (ja, er klar over at dere sikkert har litt IT og fysikk). Det er vel lettere å fokusere på et fagfelt enn flere? Er jo ikke student som sagt, men dette er mine påstander. På vgs har vi alt for mange fag å fokusere på, at vi egentlig ikke blir gode i noen ting. Forresten, matte er favorittfaget mitt. Ville du anbefalt å studere ren matte da? Har forøvrig mange fler interesser, så det er det som stopper meg. Pluss at det kan bli for teoretisk, at det er litt vanskeligere å få jobb.

Skrevet
24 minutter siden, Skyskraper skrev:

Om man ser veldig grovt på det, er det fire ulike typer yrker du kan ende opp innen med en siving-grad:

• Samme hvilken linje du går, kan du bli forsker, som oftest innen akademia. Om høy lønn er et mål er sannsynligvis ikke dette noe for deg.
  • Du kan bli leder. Indøkere går gjerne inn i lederstillinger, og det er også retninger innad i andre linjer som gjør deg skikket til å jobbe som prosjektleder (for eksempel marin teknikks profil "marin prosjektering"). I praksis er det nok ikke helt uvanlig at folk fra alle linjer ender opp som ledere på et eller annet nivå før eller siden i karrieren sin, men det er en annen sak.
  • De fleste ender opp som en mer klassisk ingeniør innen sitt felt, hvor du utvikler, tester eller forbedrer et eller annet slags produkt.
  • Men du kan også jobbe med programvareutvikling, som skiller seg en smule fra de øvrige ingeniørjobbene fordi du sjelden får bruk for realfagene. Studentene fra datateknologi ender oftere enn ikke opp som ordinære utviklere, og i de senere årene har jeg sett flere folk fra retninger som kybernetikk og fysmat (som skriver mye kode) bli programmerere også (det henger nok litt sammen med at arbeidsmarkedene innen deres felt har vært litt så som så i det siste, kombinert med at utviklermarkedet er helt støvsugd).

Du kan tygge litt på hvilke(n) av disse retningene som frister.

Takk for oversikten.

Da jeg nevnte høy lønn, mente jeg ikke nødvendigvis skikkelig høy lønn. Men en lønn hvor jeg har det svært komfortabelt økonomisk og gode muligheter for kjøpe en bolig jeg liker osv. Å få en millionlønn er ikke verdt det hvis alle betingelsene er dårlige for å si det sånn. Hva jeg vil gå inn i er litt vanskelig å si nå. Er for ung til å egentlig forstå hva noe av dette EGENTLIG innebærer. I mitt hode er leder en leder. Hva han egentlig gjør, har jeg null peiling på. Nettsider som utdanning.no og NTNU's beskrivelser av studieprogrammer er jo bare markedsføring.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er litt interessert i indøk fordi det er tverrfaglig, noe som gjør det lettere for meg å velge siden jeg er interessert i flere ting. Pluss med tanke på all den oppmerksomheten indøk får i media om at det blir "rangert" som beste studie med tanke på jobbmuligheter, lønn og at de stiller bedre enn økonomer fra BI og NHH + at det er uendelige med valgmuligheter.

Ser at du "trasher" McKinsey. Har vært innom litt forskjellige steder, og har inntrykk av at dette er et selskap for karrierejegere og de som vil nå høyt, som kanskje vil komme på bekostning av egen helse, sosialliv, familieliv og fritid ... 

Altså, jeg vil beskrive meg selv som en seriøs person og en som vil få en god jobb. Skolen er min "jobb" nå, og jeg bruker overtid (lekser, øve til prøver) etter en lang 8-timers skoledag. Men har tid til fritid og det jeg har lyst til så lenge jeg prioriterer godt. Likevel må jeg innrømme at jeg liker skolearbeidet også da (kommer an på fag), hvis ikke ville jeg ikke hatt motivasjon til det. Det er vel sånn i studietida, spesielt på indøk? Hadde ikke hatt imot å ha overtid av og til på jobb for å si det sånn, bare hvis jeg elsker jobben min selvfølgelig da. Men 14-16 timer som du nevner (hvis det er sant) hver arbeidsdag blir for mye for meg, spesielt hvis det bare er snakk om 600k i året. Da tar jeg heller en lavere lønnet jobb med normal arbeidstid...

600k i året er latterlig lite med så mye overtid.... Det jo dobbelt opp. Er det stå opp, komme på jobb, så legge seg igjen da? Det vil i praksis si at om en Mc'Kinseyer hadde normal arbeidstid, så ville han tjent 1/2 av det han gjør, 300k. Det er latterlig lite som sivilingeniør. En jobb på gulvet hadde vært bedre da. Men jeg tror slike selskaper gir deg rask lønnsvekst om du gjør det bra i selskapet. Slike selskaper setter prestisje høyt, og jobb blir på en måte livet. 

Hvis alt det du sier stemmer, så holder jeg meg langt unna for å si det sånn, om jeg har mulighet for å ta jobber som har, for det første bedre arbeidstider, og for det andre, en lønn verdt å jobbe for. Alt handler til syvende sist om å være lykkelig i livet, og jeg finner ikke så mye mening med å ha en slik livsstil hvis dette skal pågå i flere tiår.

Vedkommende som har skrevet dette har ikke særlig peiling på hvordan konsulentbransjen er, helt ærlig tviler jeg sterkt på at denne AB'en en gang er gløsing. Om du vil vite litt mer om hva indøkere faktisk gjør når de er ferdige på studiet kan du lese gjennom denne undersøkelsen, her finner du svar på lønn, arbeidstid, sektor mm. for det siste uteksaminerte indøk kullet et år etter de er ferdige på studiet: 

https://www.bindeleddet.no/uploads/publications/34/Diplom_2019-compressed.pdf

Skrevet
På 12.10.2020 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Ja, men er interessert i utrolig mye. Vanskelig å velge mellom.

Hadde tatt utdannelsen som er mest fremtidsrettet, som har best og mest interessante arbeidsmuligheter og best lønn.

Anonymkode: 59baa...09d

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gode jobbmuligheter og lønn og liker skjæringspunktet uten å binde seg til enten økonomi eller teknologi. Man er mer åpen for å jobbe overalt. Liker også ledelse.

Ja, ville absolutt valgt indøk ovenfor de to andre om du kan. Det er lurt å ha litt teknologikompetanse da det er overproduksjon av sivøk siden mange også studerer i utlandet. Ikke så mange tar ingeniørfag i utlandet.

Ikke så sikker på at de som vil nå høyt nødvendigvis starter der. Hvor mange av topplederne i Norge har faktisk bakgrunn fra McKinsey? Veldig få. Heller ikke om du ser på andre land er det særlig mange som har jobbet der. Det er vel mest strebere som tror de skal få gratis karriere bare fordi de har jobbet hos McKinsey og tror det er prestisje men mange selskaper rekrutterer heller fra egne rekker og ser litt ned på disse dresskledde streberne med for mye voks i håret.

De jobber enormt mye, du skal ofre alt for jobben. De fleste har sittet hele studietiden på lesesalen så de er jo allerede vant til den typen dager.

Helt klart at du tjener mye om du blir partner der etter 20+ år med å leve for jobben. Men de fleste går lei eller mister motivasjonen før den tid. Jeg ville heller ikke kastet bort de beste årene av livet mitt for å tjene 5-10 mill + når jeg er 50-60. Ville heller kommet opp på en god lønn på rundt 1,5-3 mill mange år tidligere så jeg kunne nyte livet mens jeg enda var ung. 

Har snakket med både studiekonsulenter og andre ved universitetet som mener at det bare er McKinsey selv og alle som kjøper hypen som synes det er prestisje. For hva er egentlig prestisjefullt med å klippe powerpointer og tjene 300 k justert for arbeidstimer? 

Det er nettopp som du sier, lykken som er viktigst. Bare snakk med McKinsey på standen deres når det er karrieredager og du vil fort se hva jeg mener med arrogant. Så kan du jo tenke på om du vil bli lykkelig av å jobbe med den typen ensidige og arrogante mennesker.

Mye innen organisasjon og ledelse interesserer meg men ikke sikker på hvor jeg ender. 

Er du mann eller kvinne og hva interesserer deg mest? Hva vil du jobbe med? Ofte er det dårlig arbeidsmarked for veldig spesielle ting som kyb og nano i Norge så om du ikke ønsker å bare bli utvikler eller konsulent men ønsker å faktisk jobbe med disse områdene er kanskje ikke de de beste.

Legg også merke til at KapteinJ ikke svarer på mitt innlegg men bare beskylder meg for å lyve om at jeg studerer ved Gløs fremfor å faktisk prøve å motbevise det jeg sier. 

Skrevet
3 timer siden, KapteinJ skrev:

Vedkommende som har skrevet dette har ikke særlig peiling på hvordan konsulentbransjen er, helt ærlig tviler jeg sterkt på at denne AB'en en gang er gløsing. Om du vil vite litt mer om hva indøkere faktisk gjør når de er ferdige på studiet kan du lese gjennom denne undersøkelsen, her finner du svar på lønn, arbeidstid, sektor mm. for det siste uteksaminerte indøk kullet et år etter de er ferdige på studiet: 

https://www.bindeleddet.no/uploads/publications/34/Diplom_2019-compressed.pdf

Du vet hvordan konsulentbransjen er? Hva er det som er feil ved det jeg sier? Det er jo bare å ta et kjapt Googlesøk så ser man at mange er av oppfatningen at McKinsey er arrogante og oppskrytt. Har du snakket med dem på karrieredager og synes de virker mangfoldige og fleksible? Du hadde heller ikke blitt godtatt av dem med et snitt på 4,1, du skal helst ikke ha mer enn 2-3 B-er, så et sterkt A-snitt mens du har en helt vanlig B. 

Blir helt useriøst å begynne å snakke om at jeg ikke går på Gløs. Jeg kan jo bare si det samme tilbake så står vi likt. Det er jo ingen som kan verifisere dette på et anonymt forum uansett. 

Skrevet

Jeg tror ikke det er nøye hvilke vgs-fag du tar, R2-matte og fysikk 1 er vel krav for å komme inn uansett. Kjemi 1 er også veldig greit å ha hvis man skal ta et studie der kjemi inngår. Jeg hadde ikke kjemi på VGS, og synes kjemi på NTNU var nesten uforståelig. Hehe. Jeg har gått industriell design. Mange smarte folk, men mange av oss var ikke særlig interessert i realfagene, de fleste kom greit igjennom dem allikevel. Synes ikke matte-tempo var så høyt. 

Anonymkode: 4236e...820

Skrevet
På 14.10.2020 den 16.26, AnonymBruker skrev:

Som matematikkstudent kan jeg fortelle deg at nivået på siv.ing matten ikke er særlig høyt, sammenliknet med hva vi mattestudenter bryner oss på iløpet av studiet. Hovedproblemet for siv.inger er arbeidsmengden, som i kombinasjon med høyere nivå enn vgs + mindre struktur (festing, linjeforeninger, verv, jobb etc) fører til høyt stress og arbeidspress. 

Anonymkode: 8be79...b48

Hadde jo vært ganske tragisk om et rent matematikkstudium ikke klarte å komme på et høyere nivå enn matematikken til ingeniører?

Anonymkode: 0759b...cc5

• Liker 2
Skrevet
På 14.10.2020 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Er du mann eller kvinne og hva interesserer deg mest? Hva vil du jobbe med? Ofte er det dårlig arbeidsmarked for veldig spesielle ting som kyb og nano i Norge så om du ikke ønsker å bare bli utvikler eller konsulent men ønsker å faktisk jobbe med disse områdene er kanskje ikke de de beste.

LOL. Du har åpenbart ikke peiling. Jeg har ikke erfaring med jobbmarkedet for nano, men Norge skriker etter kyb-ere. Jeg blir nedringt av rekrutterere fra alle mulige bransjer, inkludert under korona.

Anonymkode: 7d1aa...5df

Skrevet
På 14.10.2020 den 22.54, AnonymBruker skrev:

Du vet hvordan konsulentbransjen er? Hva er det som er feil ved det jeg sier? Det er jo bare å ta et kjapt Googlesøk så ser man at mange er av oppfatningen at McKinsey er arrogante og oppskrytt. Har du snakket med dem på karrieredager og synes de virker mangfoldige og fleksible? Du hadde heller ikke blitt godtatt av dem med et snitt på 4,1, du skal helst ikke ha mer enn 2-3 B-er, så et sterkt A-snitt mens du har en helt vanlig B. 

Blir helt useriøst å begynne å snakke om at jeg ikke går på Gløs. Jeg kan jo bare si det samme tilbake så står vi likt. Det er jo ingen som kan verifisere dette på et anonymt forum uansett. 

Gjelder dette hele konsulentbransjen eller bare McKinsey du aldri vil jobbe for?

Diplomundersøkelsen som KapteinJ sendte viser dette under arbeidslivet:

image.png.e355677535d6a8d43be0d3eb840f9fdd.png

Vises at konsulentbransjen slett ikke er verst her... 

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2020 den 21.16):

LOL. Du har åpenbart ikke peiling. Jeg har ikke erfaring med jobbmarkedet for nano, men Norge skriker etter kyb-ere. Jeg blir nedringt av rekrutterere fra alle mulige bransjer, inkludert under korona.

Du blir nedringt? Hvordan har rekrutterere nummeret ditt? Finner de deg på Linkedin?

Anonymkode: 97af6...bcf

Skrevet

I forhold til valg av utdanning og retning, kan det være en idé og sjekke ut arbeidsmarkedet der du har lyst til å bo etter å ha studert... hvis du er fra "indre gokk" og vil flytte hjem, kan det være vanskelig å få jobb som fysiker, for eksempel (Muligens som lærer på vgs eller noe. Oljefolket holder gjerne til på vestlandet osv.)

Det er selvfølgelig ikke alle dette er så viktig for, men kan være greit å tenke over. Kjenner en del folk som har brent seg på dette. 

Anonymkode: 38803...431

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du blir nedringt? Hvordan har rekrutterere nummeret ditt? Finner de deg på Linkedin?

LinkedIn, nettsiden til firmaet vårt, via  folk de  kjenner, kunder/konkurrenter/bransjefolk...

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

LinkedIn, nettsiden til firmaet vårt, via  folk de  kjenner, kunder/konkurrenter/bransjefolk...

Hvor lenge har du jobbet og hva tjener du nå? Gikk du på NTNU? Var studiet vanskelig? Hva fikk du i snitt? Var karakterer viktige for jobbsøking?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...