AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Skrevet 12. oktober 2020 Går vg2. Har tenkt å studere siving på NTNU, nesten 100% sikker på det mtp. alle mulighetene universitetet og utdannelsen gir. Er sterk i matte, har fysikk 1 nå og kjemi 1 nå. Skal velge vg3 fag neste år, og tenker at jeg bør ta noe som er litt relevant til studiet jeg tenker, f.eks. skal jeg studere datateknologi burde jeg ta IT, materialteknologi burde jeg ta kjemi 2. Hvordan skal jeg vite hvilken siving som passer meg best? Er interessert i svært mye og kunne tenke meg å jobbe med utrolig mye. Det viktigste for meg er egentlig at jeg mestrer jobben min, har gode arbeidsforhold og en høy lønn som gir meg økonomisk frihet. Noen innspill? Anonymkode: f285e...9c8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #2 Skrevet 12. oktober 2020 Tar gjerne imot innspill fra sivinger fra NTNU eller ingeniørutdannede fra andre universiteter og høyskoler, eller andre som har gode innspill. Anonymkode: f285e...9c8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #3 Skrevet 12. oktober 2020 Viktigste er at du er interessert i det du skal studere. Så lenge du er flink i matematikk, fysikk og kjemi, eventuelt IT, så er det ingenting mer du kan gjøre på vgs for å forberede deg til siv.ing. Anonymkode: 8be79...b48 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #5 Skrevet 12. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Viktigste er at du er interessert i det du skal studere. Så lenge du er flink i matematikk, fysikk og kjemi, eventuelt IT, så er det ingenting mer du kan gjøre på vgs for å forberede deg til siv.ing. Anonymkode: 8be79...b48 Ja, men er interessert i utrolig mye. Vanskelig å velge mellom. Anonymkode: f285e...9c8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #6 Skrevet 12. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Indøk. Anonymkode: 02f69...163 Vurderer indøk ja. Men alle de andre siving utdanningene virker så spennende også Anonymkode: f285e...9c8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #7 Skrevet 12. oktober 2020 Hei! Jeg vil uansett anbefale deg å ta kjemi 2, for de fleste linjene har et obligatorisk kjemifag som er mye lettere hvis man har hatt kjemi på videregående. Biologi er derimot mindre relevant med mindre du tenker å gå bioteknologi. IT er kanskje lurt, men mest med tanke på å finne ut om du liker programmering/vil velge en IT-retter linje. Men der er ikke noe problem å ta henge med på innføringsfaget i programmering uten forkunnskaper. Med tanke på jobbmuligheter har jeg inntrykk av at data og bygg (vann- og avløpslinjen) er veldig etterspurt. Men det ordner seg for de fleste. Lykke til med valget! Anonymkode: ba298...a6a 1
KapteinJ Skrevet 12. oktober 2020 #8 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg er på slutten av nanoteknologistudiet i disse dager og kan dele litt av min erfaring, jeg er også heldig med at jeg kjenner folk på alle linjene gjennom frivillige verv. Det første og viktigste tipset er å gå på nettsidene til NTNU også så se på studieplanene til siving linjene. I studieplanene får du se alle fagene som skal tas og kan velges gjennom studieløpet: https://www.ntnu.no/studier/studiehandbok/teknologi Ta deg god tid og klikk deg inn på emnene og søk opp ting du ikke forstår på Wikipedia så du faktisk får et inntrykk av hva ting handler om. Når det kommer til fag så er det eneste som betyr noe at du velger Fysikk 2 (ntnu fysikk antar du har hatt det selv om det ikke kreves). Kjemi 2 er helt uviktig fordi grunnleggende kjemi som alle har ikke starter på et nivå som forutsetter dette. Det klart viktigste er gode matteferdigheter. Velg et tredje fag etter egen interesse, så lenge du har fys2 og r2 er du good. Når det kommer til lønn er indøk best, men de jobber ikke som «ingeniører», men hovedsaklig med økonomi og konsulentvirksomhet. Av de mer tekniske yrkene er det nok data som ligger best an. Om du kunne være interessert i forskning er fysmat et supert studie, du har også gode muligheter for å velge ulike retninger derfra. Ellers om du kommer på noe mer du lurer på svarer jeg gjerne, vil si jeg vet det meste som er verdt å vite om siv.ing og Trondheim som studieby nå 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #9 Skrevet 12. oktober 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg vil uansett anbefale deg å ta kjemi 2, for de fleste linjene har et obligatorisk kjemifag som er mye lettere hvis man har hatt kjemi på videregående. Biologi er derimot mindre relevant med mindre du tenker å gå bioteknologi. IT er kanskje lurt, men mest med tanke på å finne ut om du liker programmering/vil velge en IT-retter linje. Men der er ikke noe problem å ta henge med på innføringsfaget i programmering uten forkunnskaper. Med tanke på jobbmuligheter har jeg inntrykk av at data og bygg (vann- og avløpslinjen) er veldig etterspurt. Men det ordner seg for de fleste. Lykke til med valget! Anonymkode: ba298...a6a Takker for svar. Kommer jo selvsagt helt an på linja om det er kjemi ja. Det er derfor jeg gjerne trenger en pekepinn på hva jeg kunne tenkt å studere av siving... Hva studerer du? Går du siving? Anonymkode: f285e...9c8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #10 Skrevet 12. oktober 2020 47 minutter siden, KapteinJ skrev: Jeg er på slutten av nanoteknologistudiet i disse dager og kan dele litt av min erfaring, jeg er også heldig med at jeg kjenner folk på alle linjene gjennom frivillige verv. Det første og viktigste tipset er å gå på nettsidene til NTNU også så se på studieplanene til siving linjene. I studieplanene får du se alle fagene som skal tas og kan velges gjennom studieløpet: https://www.ntnu.no/studier/studiehandbok/teknologi Ta deg god tid og klikk deg inn på emnene og søk opp ting du ikke forstår på Wikipedia så du faktisk får et inntrykk av hva ting handler om. Når det kommer til fag så er det eneste som betyr noe at du velger Fysikk 2 (ntnu fysikk antar du har hatt det selv om det ikke kreves). Kjemi 2 er helt uviktig fordi grunnleggende kjemi som alle har ikke starter på et nivå som forutsetter dette. Det klart viktigste er gode matteferdigheter. Velg et tredje fag etter egen interesse, så lenge du har fys2 og r2 er du good. Når det kommer til lønn er indøk best, men de jobber ikke som «ingeniører», men hovedsaklig med økonomi og konsulentvirksomhet. Av de mer tekniske yrkene er det nok data som ligger best an. Om du kunne være interessert i forskning er fysmat et supert studie, du har også gode muligheter for å velge ulike retninger derfra. Ellers om du kommer på noe mer du lurer på svarer jeg gjerne, vil si jeg vet det meste som er verdt å vite om siv.ing og Trondheim som studieby nå Stilig! Ja, har tatt meg god tid og sett gjennom studieplanene for nesten alle studiene.... Men trenger å søke på wiki hva det egentlig innebærer, det har du rett i. Siden du er nanostudent, som er helt fett(!) har jeg jo en del spørsmål: 1. Får man relevant jobb etter nano? Vet at kunnskapen er etterspurt, men ville blitt gitt oppgitt om man får en irrelevant jobb når man har jobbet så hardt med et fagfelt man ikke skal bruke...(har hørt rykter om dette). Tenkte også på indøk. Ser at mange får økonomjobber og ikke ingeniørjobber... Da kunne man like godt gått BI eller NHH, for indøk er mer krevende ... 2. Da satser jeg på å ta R2 og fysikk 2 neste år. Matten er sykt interessant har jeg sett, og fysikk 1 er så langt veldig gøy når man ser sammenhengene. Du som går nano har kjemi, holdt det bare med kjemi 1? Vil ikke kjemi 2 være en utrolig stor fordel? Eller biologi? 3. Hvordan er disse "øvingene" og hva innebærer det? Er det et mas? Hvordan er det? 4. Lab: Må man skrive rapport til hvert forsøk man gjør? Og er dette i grupper? Hvor mye gruppearbeid er det på sivingstudiene? - Hvordan var overgangen fra vgs? Siden du kom inn på nano hadde du gode karakterer. Har også gode karakterer og har god mulighet for å komme inn på alt, men karakterene kommer ikke lett. Må legge en del arbeid i det. Hvor mye tid bruker du på studiet sammenligna med vgs? - Er det viktig å være en handson-person for å bli siving? Takk på forhånd nanostudent! 😀 Anonymkode: f285e...9c8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #11 Skrevet 12. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Kommer jo selvsagt helt an på linja om det er kjemi ja. Det er derfor jeg gjerne trenger en pekepinn på hva jeg kunne tenkt å studere av siving... Hva studerer du? Går du siving? Anonymkode: f285e...9c8 Bare hyggelig! Jeg gikk fysmat, tar phd nå. De fleste jeg kjenner fra fysmat jobber som IT-konsulenter, så om du ikke er interessert i forskning ville jeg heller valgt data enn fysmat med tanke på jobb. De fleste linjene har et introfag i kjemi, og en del av de jeg kjenner som ikke hadde tatt kjemi på vgs syntes det var ganske tungt, derfor jeg nevnte kjemi2 som tips. Kjemi er jo også viktig f eks innen materialteknologi. Men introfagene starter på scratch, så fullt mulig å følge med uten kjemi2, tempoet er bare ganske høyt, og ofte er de fleste årene hektiske med mye obligatorisk. Bare å spørre om det er noe mer du lurer på! Anonymkode: ba298...a6a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #12 Skrevet 12. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Går vg2. Har tenkt å studere siving på NTNU, nesten 100% sikker på det mtp. alle mulighetene universitetet og utdannelsen gir. Er sterk i matte, har fysikk 1 nå og kjemi 1 nå. Skal velge vg3 fag neste år, og tenker at jeg bør ta noe som er litt relevant til studiet jeg tenker, f.eks. skal jeg studere datateknologi burde jeg ta IT, materialteknologi burde jeg ta kjemi 2. Hvordan skal jeg vite hvilken siving som passer meg best? Er interessert i svært mye og kunne tenke meg å jobbe med utrolig mye. Det viktigste for meg er egentlig at jeg mestrer jobben min, har gode arbeidsforhold og en høy lønn som gir meg økonomisk frihet. Noen innspill? Anonymkode: f285e...9c8 Jeg ville makset i matte, kjemi og fysikk. Da har du egentlig alle valg åpne, og har best mulig baselinekunnskap. Det er ingen problem om du ikke har hatt IT selv om du ender opp med data. Man blir "straffet"/pådrar seg mye ekstraarbeid ved hjelp av manglende kunnskap om man velger de enklere realfagene, særlig om man dropper fysikken Interessante jobber med gode arbeidsforhold og bra lønn kan du få uansett hvilken retning du tar. Hilsen kyb-siving ✌️ Anonymkode: 7d1aa...5df 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #13 Skrevet 12. oktober 2020 (Kjemien kan være nyttig både for f.eks nano, mattek, kyb (i alle fall om man velger reguleringsteknikk/modellering), kjemi (heh), fysmat (kjemi er jo egentlig fysikk, bare på molekylært nivå), og sikkert en hel del andre linjer også.) Anonymkode: 7d1aa...5df 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #14 Skrevet 12. oktober 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: Takker for svar. Kommer jo selvsagt helt an på linja om det er kjemi ja. Det er derfor jeg gjerne trenger en pekepinn på hva jeg kunne tenkt å studere av siving... Hva studerer du? Går du siving? Anonymkode: f285e...9c8 Anbefaler deg også IT. Tenker, du vil finne veldig mange forskjellige jobber med den. Og ja, det er kjemi på IT også, på alle ingeniør fag i grunn. Eller husker jeg feil og kjemi var på forkurs? 😇 men jo, det hjelper å ha litt data på forhånd. Om ikke fra skolen, så på fritid. Ikke must men hjelper. Anonymkode: 566c0...be1 1
KapteinJ Skrevet 12. oktober 2020 #15 Skrevet 12. oktober 2020 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare hyggelig! Jeg gikk fysmat, tar phd nå. De fleste jeg kjenner fra fysmat jobber som IT-konsulenter, så om du ikke er interessert i forskning ville jeg heller valgt data enn fysmat med tanke på jobb. De fleste linjene har et introfag i kjemi, og en del av de jeg kjenner som ikke hadde tatt kjemi på vgs syntes det var ganske tungt, derfor jeg nevnte kjemi2 som tips. Kjemi er jo også viktig f eks innen materialteknologi. Men introfagene starter på scratch, så fullt mulig å følge med uten kjemi2, tempoet er bare ganske høyt, og ofte er de fleste årene hektiske med mye obligatorisk. Bare å spørre om det er noe mer du lurer på! Anonymkode: ba298...a6a Vil bare først kommentere dette, greia med tipset om Kjemi 2 var egentlig bare at intro faget man tar i kjemi TKJ4115 eller lignende er tøft uten noen bakgrunn i kjemi, mens kjemi 2 pensum ikke like direkte danner grunnlag for det du skal lære om i disse emnene som kjemi 1. Forøvrig har jeg helt samme inntrykk, om du ikke jobber på universitetet med utdanning fra FysMat så jobber du som it konsulent haha. 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stilig! Ja, har tatt meg god tid og sett gjennom studieplanene for nesten alle studiene.... Men trenger å søke på wiki hva det egentlig innebærer, det har du rett i. Siden du er nanostudent, som er helt fett(!) har jeg jo en del spørsmål: 1. Får man relevant jobb etter nano? Vet at kunnskapen er etterspurt, men ville blitt gitt oppgitt om man får en irrelevant jobb når man har jobbet så hardt med et fagfelt man ikke skal bruke...(har hørt rykter om dette). Tenkte også på indøk. Ser at mange får økonomjobber og ikke ingeniørjobber... Da kunne man like godt gått BI eller NHH, for indøk er mer krevende ... 2. Da satser jeg på å ta R2 og fysikk 2 neste år. Matten er sykt interessant har jeg sett, og fysikk 1 er så langt veldig gøy når man ser sammenhengene. Du som går nano har kjemi, holdt det bare med kjemi 1? Vil ikke kjemi 2 være en utrolig stor fordel? Eller biologi? 3. Hvordan er disse "øvingene" og hva innebærer det? Er det et mas? Hvordan er det? 4. Lab: Må man skrive rapport til hvert forsøk man gjør? Og er dette i grupper? Hvor mye gruppearbeid er det på sivingstudiene? - Hvordan var overgangen fra vgs? Siden du kom inn på nano hadde du gode karakterer. Har også gode karakterer og har god mulighet for å komme inn på alt, men karakterene kommer ikke lett. Må legge en del arbeid i det. Hvor mye tid bruker du på studiet sammenligna med vgs? - Er det viktig å være en handson-person for å bli siving? Takk på forhånd nanostudent! 😀 Anonymkode: f285e...9c8 1. Relevant jobb etter nano er et definitivt tja, du sitter egentlig i veldig samme båt som en del fysikere at kunnskapen din om du vil være på teknologifronten hovedsaklig er relevant for akademia (eller andre forskningsstillinger typ sintef, men da tar man gjerne en PhD først). Det finnes en masse forskning og utviklingsstillinger innen alle nanoretningene i utlandet, men det er også hovedsaklig med PhD som bakgrunn, Nano er et high-tech utviklingsstudie, ikke særlig mye fokus på industrielle anvendelser. Jeg ville ikke så raskt skrevet fra meg økonomijobb etter indøk, i bank/finans/forsikring er tallforståelse og matematiske evner langt mer ettertraktet enn faktisk økonomibakgrunn, så det du lærer på indøk med en kvantitativ tilnærming til faget gjør deg langt bedre kvalifisert enn den jevne NHH'er som aldri har hørt om konseptet stokastiske partielle differensialligninger. Forøvrig blir også maskinlæring mer og mer utbredt innen disse sektorene og maskinlæring er 90% statistikk og 10% programmering. Det er forøvrig en god del av fysmatterne som spesialiserer seg i industriell matematikk som også går denne retningen, til selskaper som f.eks DNB. 2. Kjemi 2 har følgende store tema: Materialer (dette er bare overfladisk så hjelper deg ikke noe videre, her starter man på bunnen på universitetet igjen), RedOks som er litt relevant men dette tas på samme nivå på universitetet, organisk kjemi 2 (dette er noe du bare studerer om du går videre med kjemi dvs nano, industriell kjemi, materialteknologi, og da starter man på nytt i organisk kjemi grunnkurs uansett) og ting som hovedsaklig er lab-relevant, dette får man også kursing i fra bunn i emnet generell kjemi som "alle" (- et par linjer). 3. Øvinger er supert, fordi du tvinges til å jobbe litt med hvert fag hver uke. Det er ganske unikt for et universitet med så mye "lekser", men stort sett er det eksamensrelevant og ikke så mye arbeid. Jeg brukte når jeg tok fag og ikke skrev oppgave ca 12-15 timer i uka på øvinger, dette uten å noen gang være i en forelesning. 4. Gruppearbeid er varierende, noen ganger en del og noen ganger mindre. Hovedsaklig jobber man 2 og 2 på labber, de fleste labbene har en raport men det er da gjerne en felles rapport for et helt labkurs eller store deler av ett som kan gå over et helt semester (f.eks halvlederfysikk hvor du gjennom hver lab jobber deg videre i et prosjekt hvor en skal lage en hall bar med fotolitografi). I forhold til arbeid vil jeg si jeg har brukt langt mer tid på frivillige verv en studier i studietiden, men har snitt på 4.11 så godt nok for PhD stillinger osv. Det har vært veldig variabelt, men de fleste fag ligger et sted fra 2-5 timer i uken, du tar 4 fag samtidig. Så har du noen outliers som Kjemiske metoder for karakterisering og syntese av nanomaterialer som har mange veldig lange labber og flere rapporter. I eksamensperioden jobber jeg ca 10-14 timer om dagen i ca 3-4 uker, jeg liker å jobbe mest i eksamensperiodene og være sosial resten av semesteret. På vgs jobbet jeg veldig lite, veldig lite utenom skoletid og hadde relativt høyt fravær, så ganske liten innsats for de karakterene hehe Hands on trenger man definitivt ikke være for de fleste siv.ing linjene, det er hovedsaklig teoretiske studier, men litt fingerferdigheter kan være praktisk på nanolabben, men det lærer du deg der Endret 12. oktober 2020 av KapteinJ 2
KapteinJ Skrevet 12. oktober 2020 #16 Skrevet 12. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg også IT. Tenker, du vil finne veldig mange forskjellige jobber med den. Og ja, det er kjemi på IT også, på alle ingeniør fag i grunn. Eller husker jeg feil og kjemi var på forkurs? 😇 men jo, det hjelper å ha litt data på forhånd. Om ikke fra skolen, så på fritid. Ikke must men hjelper. Anonymkode: 566c0...be1 Det er ingen kjemi for siv.inger i data, men du må ha et fag i fysikk, ellers er det matte og data hele veien.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #17 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg har gått data en gang i tiden. Som noen har sagt; det viktigste er at du finner noe du synes virker interessant. Data (og generelt det instituttet) hadde ikke kjemi f.eks., men likevel lurt å kjøre realfag så langt som mulig på VGS. Det er realfagene du kommer til å slite med, og ja; de fleste kommer til å slite med matte etc. på NTNU. Alle som begynner der var gode på VGS, så det er en stor overgang og et vanvittig tempo i forhold til hva du er vant med. Når du starter gjelder egentlig samme tips; IKKE heng etter i realfagene. Jeg ser du skriver at du må legge ned arbeid for karakterene nå, og det gjorde ikke jeg på VGS, så for meg var det en stor overgang. Før jeg begynte på NTNU hadde jeg aldri gjort stort mer enn å møte opp i timene og på prøver i f.eks. matte, noe som gjorde det ble en stor overgang for min del. Det er bra at du har bedre arbeidsvaner enn jeg hadde.... Jeg ville ikke valgt data om jeg ikke hadde noe særlig interesse for det, det er veldig mye teori. Programmering er jo egentlig logikk satt i system så hvis du liker å løse "problemer" så er det veldig interessant, men det er ikke for alle. Det er litt vanskelig å si hva du burde velge egentlig, jeg ville tenkt litt over hva du faktisk liker å gjøre, for det hjelper veldig på motivasjon. Jeg tror alle linjer er "vanskelige" så det er kjedelig å bruke tid på noe som både er vanskelig og som du ikke finner spesielt interessant. Anonymkode: 741bb...72b 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #18 Skrevet 12. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg også IT. Tenker, du vil finne veldig mange forskjellige jobber med den. Og ja, det er kjemi på IT også, på alle ingeniør fag i grunn. Eller husker jeg feil og kjemi var på forkurs? 😇 men jo, det hjelper å ha litt data på forhånd. Om ikke fra skolen, så på fritid. Ikke must men hjelper. Anonymkode: 566c0...be1 Datateknologi på NTNU har ikke kjemi. Forkurs har. Merkelig nok har f.eks. dataingeniør på høyskoler ofte kjemi. Anonymkode: 741bb...72b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #19 Skrevet 13. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare hyggelig! Jeg gikk fysmat, tar phd nå. De fleste jeg kjenner fra fysmat jobber som IT-konsulenter, så om du ikke er interessert i forskning ville jeg heller valgt data enn fysmat med tanke på jobb. De fleste linjene har et introfag i kjemi, og en del av de jeg kjenner som ikke hadde tatt kjemi på vgs syntes det var ganske tungt, derfor jeg nevnte kjemi2 som tips. Kjemi er jo også viktig f eks innen materialteknologi. Men introfagene starter på scratch, så fullt mulig å følge med uten kjemi2, tempoet er bare ganske høyt, og ofte er de fleste årene hektiske med mye obligatorisk. Bare å spørre om det er noe mer du lurer på! Anonymkode: ba298...a6a Kult, du går fysmat! Hvordan vet jeg om forskning er noe for meg? Tenker selvsagt at alt er "stilig" ved første øyekast. Men hvordan det faktisk er å jobbe med det kan jeg jo aldri forutse... Det er derfor jeg sier at det er mye jeg kan jobbe med, men i realiteten er det sikkert litt færre pga. jeg ikke har muligheten for å prøve slike ting før jeg begynner på studiet. Du nevner høyt tempo. Synes at realfagene på vgs foreløpig ikke er særlig vanskelige, men joda, jeg må jobbe hardt for å få sekseren, den kommer ikke gratis. Men vi går utrolig seint av og til (mest i ikke-realfagene mine da). Vet jo fra før at bøkene dere får på universitetet er 2x våres og i tillegg skal fullføres på 1/2 år. Jeg vet at dere har færre fag, men hvordan er det å ha så stort pensum? Anonymkode: f285e...9c8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #20 Skrevet 13. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville makset i matte, kjemi og fysikk. Da har du egentlig alle valg åpne, og har best mulig baselinekunnskap. Det er ingen problem om du ikke har hatt IT selv om du ender opp med data. Man blir "straffet"/pådrar seg mye ekstraarbeid ved hjelp av manglende kunnskap om man velger de enklere realfagene, særlig om man dropper fysikken Interessante jobber med gode arbeidsforhold og bra lønn kan du få uansett hvilken retning du tar. Hilsen kyb-siving ✌️ Anonymkode: 7d1aa...5df Hei kyb-siving Har tenkt på det også ja, å ha både fysikk 2 og kjemi 2. Dette er blant de vanskeligste fagene på vgs, så derfor jeg et øyeblikk vurderte å å ta det litt mer "chill" 🤣 ved å kanskje ta et økonomifag for å se om indøk er noe for meg. Men joda, å ta vanskeligere fag på vgs og få det litt greiere på universitetet er nok verdt det. Så flott at jeg kan få alt uansett hva jeg velger. Det er det som gjør det utrolig vanskelig for meg å velge. 🙂 Anonymkode: f285e...9c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå