Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt dette utsagnet flere ganger men ikke helt skjønt konkret hva det betyr. 
Synes det høres veldig negativt ut, men er det det? 

Anonymkode: 3ec7d...cee

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt dette utsagnet flere ganger men ikke helt skjønt konkret hva det betyr. 
Synes det høres veldig negativt ut, men er det det? 

Anonymkode: 3ec7d...cee

Har bare hørt det i forbindelse med graviditet egentlig. At enkelte som har født før eller til termin, plutselig med 3. mann kan gå langt over, har du hatt 2 raske fine fødsler så kan nr. 3 bli lang likevel. Hvor vidt det stemmer eller ei vet jeg ikke, men det er vel enkelte som har opplevd det som hevder det.

Anonymkode: e4024...812

Skrevet

Jeg tror det ligger noe i at det er veldig lett å bli lurt når man skal føde. 

Anonymkode: 8f01f...99f

Skrevet

Det er bare noe folk sier, akkurat som at enkelte mener at magen høyt/lavt/foran/ut til sidene betyr det ene eller andre kjønnet, at halsbrann er tegn på mye hår osv osv... Altså bare tull og gammel overtro.

Anonymkode: a55b5...cd3

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare noe folk sier, akkurat som at enkelte mener at magen høyt/lavt/foran/ut til sidene betyr det ene eller andre kjønnet, at halsbrann er tegn på mye hår osv osv... Altså bare tull og gammel overtro.

Anonymkode: a55b5...cd3

Enig. Det er ingen logikk i at akkurat tredje fødsel skulle være annerledes. 

Skrevet

Det er vel noe med forventningene man har etter to svangerskap. Jeg tenker at nr 2 og 4 kan også være luringer hvis man går rundt med forventninger som ikke blir innfridd 🤪

Anonymkode: d16fc...eee

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det handler om en statistisk skjevutvelgelse som folk ikke helt ser, kombinert med fysiologiske fakta:  

- Med det første barnet vet ingen hvordan fødselen blir - så man tar det man får med et åpent sinn.

- Med barn nr to har du de som får et helt annet fødselsforløp og en helt annen opplevelse enn forrige gang. Disse går da ikke videre i den tro at «når jeg føder er det sånn». Men alle de som slumper til å få noenlunde samme forløp begge gangene (det finnes tross alt et begrenset antall kategorier for forløp), DE ender ofte opp med å tenke at «I’ve got this» når de venter nr 3. 

- «Nr tre er en luring» er dermed et uttrykk for et fenomen man ser hos NOEN fødende. Samtidig forsterkes denne tilsynelatende trenden av fysiologiske endringer; ting som ikke er likt i morens kropp. For eksempel vet man at flergangsfødende generelt føder raskere enn førstegangsfødende, litt sleivete sagt skyldes det at «kroppen har gjort det før, og ting er litt slappere». 😅🙈 Og tredjegangsfødende er generelt også ELDRE enn førstegangsfødende, hvilket fører med seg en hel haug med risikofaktorer osv. 

Så at det er tull på individuell basis er det liten tvil om - men det går an å argumentere for hvordan oppfatningen oppstår. 

Anonymkode: 3b85c...ffa

Skrevet

Tror det handler om at han blir en luring og gjemmer seg når han er barn.

Anonymkode: 92578...34a

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

litt sleivete sagt skyldes det at «kroppen har gjort det før, og ting er litt slappere». 😅🙈 

Anonymkode: 3b85c...ffa

Utdrivningsfasen er en relativt liten del av fødselen så det er ikke noen logikk i det. Det meste av fødselen er åpningstiden og lar seg ikke påvirke av evt slapphet i underlivet. 

Anonymkode: dad03...764

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...