AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Skrevet 12. oktober 2020 Hvorfor ikke bare rekuttere IT-folk fra India? Der er det millioner av it-utdanna folk som gjerne vil jobbe i Norge. En norsk bedrift som legger ut en annonse i India vil få hundretusenvis av søknader. Jeg skjønner ikke logikken med at norske bedrifter klager på mangel på it-arbeidere, når det står millioner og venter på en it-jobb verden over. Anonymkode: 0b1ce...f33 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #3 Skrevet 12. oktober 2020 Da må man betale norske lønninger. Det er derfor mange outsourcer deler av IT-arbeidet til andre land som India. Typisk programmering. Indere kjenner ikke norsk kultur, offentlig forvaltning, privat næringsliv, språk så vil ikke kunne gå rett inn i en hvilken som helst stilling. Anonymkode: 4fcb7...76d 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #4 Skrevet 12. oktober 2020 Mange har brent seg på sånne lettvindtløsninger. Noen skal jo forklare til inderne hva de skal lage og gjøre. Norske IT-folk får gjerne lettere forståelse for norske forhold og problemstillinger hvis de lager IT-systemer for det offentlige eller for norske kunder og brukere. Og så vil jo folk helst snakke og skrive norsk på jobben, ikke et minste-felles-multiplum-engelsk med indere. Hvis de som skal forklare må bruke mer tid enn de hadde brukt på å lære opp seg selv og deretter gjøre jobben selv, så går vinninga fort opp i spinninga. Og så skriver du som om IT-utdannet er én type kvalifikasjon. Men det er mange retninger og spesialiseringer. Ting som arbeidsgivere ønsker seg iallfall delvis match på. India har flere gode universiteter, men også mange dårlige som ikke gir den ballast som etterspørres. Vanskelig for norske arbeidsgivere å sile ut. Når norske bedrifter klager over mangel på IT-folk så mener de egentlig mangel på akkurat den type kvalifikasjoner som de ønsker seg slik at de slipper å lønne noen i en lang opplæringsperiode. Dette kan ikke oversettes til at det er for få som IT-utdannes i Norge, men at for få velger feil spesialisering i forhold til de som etterspørres denne uken og ikke fordyper seg nok. Anonymkode: 0d396...169 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #5 Skrevet 12. oktober 2020 Har jobbet i bedrifter som har outsorcet It der de fleste som da jobber med det er indere. De kunne ikke ta en eneste avgjørelse selv, en overordnet måtte gjøre det. Tok forferdelig lang tid, tidsforskjell, språkproblemer, masse feil... nei takk! Behold jobbene i Norge sier jeg! Anonymkode: 3337d...fe5 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #6 Skrevet 12. oktober 2020 Det er ikke så mye billigere en gang. Utviklere er relativt sett lavtlønnet i Norge. Anonymkode: 8e0a1...e5a
kotlin Skrevet 12. oktober 2020 #7 Skrevet 12. oktober 2020 Det er ikke mangel på utviklere. Det er for mange, men mange slutter i jobbene sine like fort som de kommer inn i de.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #8 Skrevet 12. oktober 2020 Hvorfor ikke bare outsource hele Norge til den tredje verden Anonymkode: f1d31...a4c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #9 Skrevet 12. oktober 2020 Det gjøres jo. Det er mye it-arbeid som outsources til andre land, og det er også en relativt høy andel utenlandske arbeidstakere i mange norske it-bedrifter. Likevel er det nå slik at i ganske mange jobber er det nødvendig med inngående kunnskap om språk og kultur i tillegg til selve IT-kompetansen. Da blir det vanskeligere. Anonymkode: d4a1c...977 1
Druid Skrevet 12. oktober 2020 #10 Skrevet 12. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke bare rekuttere IT-folk fra India? Der er det millioner av it-utdanna folk som gjerne vil jobbe i Norge. En norsk bedrift som legger ut en annonse i India vil få hundretusenvis av søknader. Jeg skjønner ikke logikken med at norske bedrifter klager på mangel på it-arbeidere, når det står millioner og venter på en it-jobb verden over. Anonymkode: 0b1ce...f33 Fordi Norske bedrifter har lært at kulturell kapital faktisk har en verdi. Det er en GRUNN til at svært mange IT jobber som i utgangspunktet ble sendt til India og andre land med billig arbeidskraft, har blitt tatt tilbake i ettertid. Kosten med å takle de kulturelle forskjellene er såpass omfattende at det faktisk ikke er verdt det. Spesielt nå når vi bytter tankegang rundt utvikling og drift, hvilket skaper enda større behov for forståelse av Norske rammer og fundamental tankegang.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #11 Skrevet 12. oktober 2020 Nesten hele IT-avdelingen til DNB og Telenor er outsourcet til India. Tata Consultancy Services og Infosys i India er de primære aktørene som operer for norske kunder. I tillegg har vi haugevis av indere som kommer til Norge for å ta doktorgrad (ingen norskfødte vil ha samme lønn som en butikkmedarbeider og forske på teknolog og medisin). Anonymkode: 10a0b...432 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #12 Skrevet 12. oktober 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke så mye billigere en gang. Utviklere er relativt sett lavtlønnet i Norge. Anonymkode: 8e0a1...e5a Det er jeg uenig i. Kanskje finnes det en eller annen frontend juniorutvikler (gruppen med laveste lønninger) som har lønn under 500000 men det skal ikke mye erfaring til før han får den over 650 000. I mitt firma har vi spart over 8 millioner årlig (i forhold til hvordan det var før) på å ha en del av utviklingen i Romania (ikke outsourcing siden dette er de fakto en datterselskap). Hvis du omsetter for 120 MNOK årlig så blir det en del penger spart i kostnader. Anonymkode: ac7ee...2af
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #13 Skrevet 12. oktober 2020 5 timer siden, kotlin skrev: Det er ikke mangel på utviklere. Det er for mange, men mange slutter i jobbene sine like fort som de kommer inn i de. Går de over i andre typer jobber? Anonymkode: 26a07...946
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #14 Skrevet 12. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg uenig i. Kanskje finnes det en eller annen frontend juniorutvikler (gruppen med laveste lønninger) som har lønn under 500000 men det skal ikke mye erfaring til før han får den over 650 000. I mitt firma har vi spart over 8 millioner årlig (i forhold til hvordan det var før) på å ha en del av utviklingen i Romania (ikke outsourcing siden dette er de fakto en datterselskap). Hvis du omsetter for 120 MNOK årlig så blir det en del penger spart i kostnader. Anonymkode: ac7ee...2af Hvem tjener mest? Hvilken kompetanse er mest etterspurt? Anonymkode: 75dc6...71a
Ze.Xhx Skrevet 12. oktober 2020 #15 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg har lang erfaring med indere. Det som er typisk er at de er ivrige på levere innenfor tidsfristen, men ikke nødvendigvis å levere det du spurte etter. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #16 Skrevet 12. oktober 2020 India er faktisk ganske lite brukt for outsourcing i IT bransjen nå til dags, ja, fordi mange har brent seg på at prosjektstyring ble komplisert, resultatet ble ikke samme kvalitet eller kanskje ikke samme produkt, som forventet. Tidsforskjell mellom India og Norge er også en stor demper for prosjektstyring, da alle (video)møter på tas til ukurante tider utenfor kjernetid. Sånn sett er land som Spania, Bulgaria og til og med Sør Afrika passer bedre for outsourcing men det er såpass mangel på gode IT-hoder i verden, at det drar lønna opp på gode folk overalt i verden. Du kan få nyutdannete billig, men det er det. Erfaring koster. Det er indere som har laget Vipps for DNB. Men mange av de har bodd og jobbet i Norge, når prosjektet pågikk. Som hentet inn arbeidskraft. Tror ikke det kan engang kalles outsourcing.. Anonymkode: 0da95...ac8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #17 Skrevet 13. oktober 2020 Haha, tror nok du må google litt dette med outsourcing. Flere bedrifter har brent på seg det. Jeg har jobbet i to av dem. Det er ganske så mange problem. - ulike tidssoner. De er på jobb når vi sover, og omvendt. Noen ting krever at man prater sammen. Det blir knotete, og krever at minst en av partene tar møtet utenom arbeidstid. - ulik språk. Jada, indere snakker engelsk, og det gjør nordmenn også, men det viser seg at mange indere sliter veldig med å forstå trønder-engelsk, sogne-engelsk, og lom-engelsk, og mange nordmenn sliter med å forstå lynkjapp indisk-engelsk. - ulik kultur. Her til lands er vi vant til at det kreves at vi tenker selv, og tar avgjørelser selv. I India er det stikk motsatt. Der gjør man nøyaktig det man får beskjed om, uten å stille spørsmål, og uten å ta initiativ, og uten å ta avgjørelser. Man må være ekstremt tydelig, og si nøyaktig hva de skal gjøre, og det er ikke så lett å huske på alltid. Det nytter ikke å si "Den greien der må fikses". Da rører de det ikke. Det må sies "Du må fikse den tingen der. Du må gjøre sånn og sånn og sånn". Og om du har blingset, og en av tingene er litt feil, og de ser det, så retter de ikke på deg, men gjør det, selv om de ser at det er helt katastrofe-feil... - enda mer ulik kultur: I India MÅ de gjøre som de får beskjed om, og det er forferdelig om noen sier "nei". Så om man spør "Kan du fikse dette, lar dette seg gjøre, o.l", så svarer de ja. Uten unntak. Og selv om det overhodet ikke lar seg fikse, og umulig lar seg gjøre. De bare sier ja, og så lar de være å gjøre det. For det er utenkelig å si nei til sjefen... I begge firmaene jeg jobbet som brukte indere, endte de opp med å sende folk på kurs som het "Hvordan jobbe med indere", og betale i dyre dommer for at en konsulent skulle komme og lære oss om kulturforskjeller og kommunikasjon... I tillegg endte de opp med å måtte fly inderne over til norge og bosette dem i hybler, for det ble helt håpløst med tidsforskjellen og kommunikasjonsproblemer digitalt. Anonymkode: 18af0...1fc 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #18 Skrevet 13. oktober 2020 På 12.10.2020 den 7.03, AnonymBruker skrev: Har jobbet i bedrifter som har outsorcet It der de fleste som da jobber med det er indere. De kunne ikke ta en eneste avgjørelse selv, en overordnet måtte gjøre det. Tok forferdelig lang tid, tidsforskjell, språkproblemer, masse feil... nei takk! Behold jobbene i Norge sier jeg! Anonymkode: 3337d...fe5 Samme erfaring. Mange bedrifter tror de sparer penger på å outsource til India, men de gjør ikke det. Eksempel - DNB. Det blir bare tull og mange feil. Anonymkode: acd58...dab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå