AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Har heltidsstilling som servitør 5 ganger i uken, der jeg har fri mandag og tirsdag og jobber resteb av uken. Jeg begynner å bli dritt lei av å jobbe hver helg uten tillegg, både lørdager og søndager. Kan jeg nekte å jobbe de dagene fordi jeg ikke får noe som helst tillegg? Og samarbeide med de andre deltidsvaktene slik at de tar helgevakter mens jeg og en annen fulltid jobber fra mandag til fredag? Anonymkode: 89b78...a5a
Glitnir Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 Du kan ikke nekte å jobbe helg grunnet at dere ikke har helgetillegg. Det er ikke lovbestemt, så med mindre arbeidsgiver skal følge en tariffavtale som brytes, så kommer du ingen vei med det. Men jobber du faktisk hver eneste søndag? Det er ikke lov - annenhver røde dag i snitt skal du ha fri. Lørdag finnes ikke tilsvarende regler for.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #3 Skrevet 12. oktober 2020 Når du har skrevet under en arbeidskontrakt der det ikke er tillegg for helg, så kan du selvfølgelig ikke nekte å jobbe helg, du har jo akseptert de vilkårene. Men det er ikke lov å jobbe mer enn annenhver søndag ihht aml, så det kan du nekte. Anonymkode: 22078...a95 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #4 Skrevet 12. oktober 2020 Nei ikke når du har signert kontrakt. Du får gjøre som andre: slutte finne deg en annen jobb. Det gjorde jeg etter 1 år som servitør uten helge eller helligdagstillegg, søk deg heller inn som assistent i helsevesenet. Anonymkode: 4481a...e87
AndreasBR Skrevet 12. oktober 2020 #5 Skrevet 12. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du har skrevet under en arbeidskontrakt der det ikke er tillegg for helg, så kan du selvfølgelig ikke nekte å jobbe helg, du har jo akseptert de vilkårene. Men det er ikke lov å jobbe mer enn annenhver søndag ihht aml, så det kan du nekte. Anonymkode: 22078...a95 Er så rart at folk signerer ting de egentlig ikke vil ha.. Signere en kontrakt med betingelser og så klage på betingelser i etterkant 🤣
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #6 Skrevet 12. oktober 2020 2 minutter siden, AndreasBR skrev: Er så rart at folk signerer ting de egentlig ikke vil ha.. Signere en kontrakt med betingelser og så klage på betingelser i etterkant 🤣 Ikke rart i det hele tatt når men er desperat etter jobb da. gjorde det samme selv (men klagde ikke til sjefen da), meldte bare inn brudd på diverse regelbrudd, (sjefen gjorde masse ulovlig) hos de, også sa jeg opp så fort jeg fant meg bedre jobb Anonymkode: 4481a...e87
Gjest Ezio Skrevet 12. oktober 2020 #7 Skrevet 12. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har heltidsstilling som servitør 5 ganger i uken, der jeg har fri mandag og tirsdag og jobber resteb av uken. Jeg begynner å bli dritt lei av å jobbe hver helg uten tillegg, både lørdager og søndager. Kan jeg nekte å jobbe de dagene fordi jeg ikke får noe som helst tillegg? Og samarbeide med de andre deltidsvaktene slik at de tar helgevakter mens jeg og en annen fulltid jobber fra mandag til fredag? Anonymkode: 89b78...a5a Selvfølgelig ikke, du har jo underskrevet kontrakten, så med mindre kontrakten er ulovlig så kan du ikke nekte. Du kan jo finne deg ny jobb 😉
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #8 Skrevet 12. oktober 2020 Du jobber ulovlig hver søndag. Dette kan du ta opp med sjefen. Ellers er ikke helgetillegg lovpålagt.... Anonymkode: 3670e...153
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #9 Skrevet 13. oktober 2020 På 12.10.2020 den 1.10, AnonymBruker skrev: Har heltidsstilling som servitør 5 ganger i uken, der jeg har fri mandag og tirsdag og jobber resteb av uken. Jeg begynner å bli dritt lei av å jobbe hver helg uten tillegg, både lørdager og søndager. Kan jeg nekte å jobbe de dagene fordi jeg ikke får noe som helst tillegg? Og samarbeide med de andre deltidsvaktene slik at de tar helgevakter mens jeg og en annen fulltid jobber fra mandag til fredag? Anonymkode: 89b78...a5a Selvsagt kan du ikke det. Tillegg er ikke lovbestemt så med mindre dere ikke har kontrakt på tillegg eller er under tariff så kan du ikke nekte å gjøre jobben din Anonymkode: 5914e...578
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå