Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo, jeg er i uke tjue og har i rundt to uker hatt ubehag av å ligge på ryggen. I forrige svangerskap kjente jeg dette ubehaget litt lengre ut i svangerskapet. Det heter visst vena cava syndrom og de anbefaler at man helst ligger på siden fra uke 25 og utover pga surstoff osv.. 

Men nå er det veldig tidlig. Kjenner det er ekkelt å ligge på ryggen. 

Noen som har opplevd det så tidlig før? 

Hva gjør jeg med samleie da? 

Anonymkode: ea48c...fff

Skrevet

Ville legge til... Når jeg ligger på siden får jeg brystsmerter. Burde jeg kjøpe noe gravidpute så armen min ikke ligger og tynger på meg? 

Jeg er ikke tykk eller noe, helt vanlig tynn slank. 

Skrevet

Det er anbefalt å ligge på siden. En av sidene er litt tryggere enn den andre. 

Du kan bruke vanlige puter til støtte 

Anonymkode: 31d6a...619

Skrevet

Ligg i en stilling som er behagelig for deg. Skulle det bli press noen plass så vil kroppen si i fra ved å bli uvel. 

Jeg lå på "ryggen" oppbygd med gravid pute og andre puter hele svangerskapet. Vet ikke om det har noe å si mtp plassering av morkake, venstre side som er anbefalt var helt forferdelig men kunne ligge mot høyre om jeg ønsket å avlaste ryggen litt. 

Her var problemet at jeg ikke fikk puste når jeg lå, føltes ut som pusterøret snevret seg. Gikk over i det sekundet baby var ute heldigvis.

Anonymkode: f59a1...055

Skrevet

Det er vel ikke så mye å lure på 🤔 OL du blir uvel av å ligge på rygg, så endrer du stilling. Det gjelder også sex. Det er mange stillinger å velge mellom når du skal ha sex. Ligg på siden, støtt opp beina med pute. Kontakt fastlege om du har vedvarende smerter.

Anonymkode: 67cfb...33d

Skrevet

Takk for svar 😊 så det er normalt så tidlig altså..? Ligger jeg lenge på ene siden kan jeg våkne av noe som føles ut som kniver inn i hoften.. 😅 Kanskje prøvde å bygge opp litt så ting ikke gjør så vondt.. 

Skrevet

Fikk det sist i uke 30. Merker allerede nå i uke 15 at jeg har ubehag når jeg ligger på rygg, så forventer det denne gangen også.

Anonymkode: e1582...35d

Skrevet

Du har kanskje større mage nå enn sist gang? Jo større mage, jo mer sjans for at venen blir klemt og gjør deg uvel. 

Skrevet

Jeg hadde det såpass tidlig. Jeg tvinger meg selv til å ligge på rygg under en jordmortime mens blodtrykket ble målt. Og det var kjempe lavt. 

Anonymkode: d7274...a2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...