Gå til innhold

øvelseskjøring - tips eller råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17-åringen har tatt trafikalt grunnkurs, og vi begynner med øvelseskjøring. Jeg har vært på ledsagerkurs, og vi hadde første øvetime på en parkeringsplass i dag. Lurer veldig på hvor mye vi bør øve før vi bestiller den første kjøretimen, og hvordan jeg som ukyndig lærer vet når vi er klar til å forlate parkeringsplassen og prøve oss på en ordentlig vei? 

Planen er å øve en del mellom kjøretimene, og spre det ut over minst et år. Fordi jeg tror tid er viktig for modningen, fordi jeg trenger å spre kostnaden, og fordi jeg tror det blir ganske kjedelig for meg med masse øvelseskjøring.... På ledsagerkurset anbefalte de at vi dedikerte øvelseskjøringen til spesielle ting å øve på, og ikke bare drive å kjøre uten mål og mening når vi likevel skal et sted med bilen.

Anonymkode: a813e...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere burde øve så mye dere kan før kjøretimene. Man burde ha noe erfaring før man starer å kjører med kjøreskolen. Fordi det blir dyrere og det blir lettere for dere og kjøreskolen. Husk at veien til førerkortet er veldig dyrt. Så jeg anbefaler å kjøre så mye dere kan og øve på det dere trenger. Det er verdt det. 

Anonymkode: f3bbf...0b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere burde øve så mye dere kan før kjøretimene. Man burde ha noe erfaring før man starer å kjører med kjøreskolen. Fordi det blir dyrere og det blir lettere for dere og kjøreskolen. Husk at veien til førerkortet er veldig dyrt. Så jeg anbefaler å kjøre så mye dere kan og øve på det dere trenger. Det er verdt det. 

Anonymkode: f3bbf...0b0

Enig i dette. Det ble langt dyrere enn hva jeg trodde å kjøre opp, så kjør så mye dere kan selv. 

Anonymkode: bf642...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Det ble langt dyrere enn hva jeg trodde å kjøre opp, så kjør så mye dere kan selv. 

Jeg har kjørt tre fire måneder før min første kjøretime. Det var verdt det, fordi da trengte ikke kjørelæreren lære meg hvordan jeg skulle gjøre det grunnleggende fordi jeg hadde allerede lært meg det. Sparer mye tid og penger på det, spesielt hvis man kjører manuell. 

Anonymkode: f3bbf...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere kjører manuell og så vil jeg anbefale og bare kjøre og kjøre. Det er veldig krevende spesielt for nybegynnere. 

Anonymkode: f3bbf...0b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere kjører manuell og så vil jeg anbefale og bare kjøre og kjøre. Det er veldig krevende spesielt for nybegynnere. 

Anonymkode: f3bbf...0b0

vi kommer til å begynne med automat, for å slippe å ha så mye fokus på det tekniske rundt giringen. Mulig vi svitsjer til manuell senere, når hun har lært å kjøre og lært å lese trafikkbildet, men jeg tviler litt på det egentlig. Ser ikke helt behovet.

Kjøreskolen anbefalte en kjøretime ganske tidlig, og de anbefalte at den voksne ble med, slik at alle tre er enige om hva man skal øve på hjemme.

Anonymkode: a813e...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjørt tre fire måneder før min første kjøretime. Det var verdt det, fordi da trengte ikke kjørelæreren lære meg hvordan jeg skulle gjøre det grunnleggende fordi jeg hadde allerede lært meg det. Sparer mye tid og penger på det, spesielt hvis man kjører manuell. 

Anonymkode: f3bbf...0b0

vi ble rådet til å øvelseskjøre masse, men likevel ta en dobbel kjøretime ganske tidlig i løpet. De sa at den statlige anbefalingen for 18-åringene er at de har 140 klokketimer bak rattet før oppkjøring 😬

Anonymkode: a813e...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamse20

Kan være lurt og ta 2 kjøretimer i begynnelsen. Da får du lært hvordan du skal håndtere rattet og gassen og clutchen ganske tidlig sånn at du slipper og legge til uvaner som du må rette opp før du tar oppkjøring.

Før jeg fikk oppkjøring måtte jeg legge meg av en unvane der jeg holdte clutchen helt inne når jeg kom til krysset og ikke giret ned. 

Dette gjør jeg ikke nå lengre, nu girer jeg ned helt til jeg kommer til krysset og så tar jeg clutchen inn når den så vidt stopper :)

Mange uvaner man legger til når man blir lært av private.

Endret av Bamse20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere kjører med automat vil jeg anta at dere ikke vil trenge så mye tid på parkeringsplass. Det gjelder å bli kjent med hvor hardt man skal presse pedalene og få litt følelsen av hvordan bilen reagerer. Dere kan sikkert også begynne med enkel rygging (typ bare kjøre bakover, uten å skulle rygge et bestemt sted) og bakkestart. Det kan være lurt å prøve å kjøre litt inn mot en vegg eller kant for å få litt følelsen av hvor mye panseret stikker ut osv.

Nå som det går mot mørkere tider kan det være en idé å bli kjent med lys. Ikke nødvendigvis at det skal gå feilfritt, men vite hvor spaken er og sånt.

Når ungdommen føler seg trygg (eller i alle fall nogenlunde komfortabel) med disse øvelsene kan dere dra ut på utraffikerte veier. Øve på ligge rett i veibanen, enkle kryss og rundkjøringer (forklare hvor man skal se, i hvilken rekkefølge og hva man skal se etter. Hva gjør man om det er en bil der?). Bli kjent med når man skal bruke blink, speil osv.

Dere bør også øve på å stoppe uten å få det «rykket». Å bruke 30 min utelukkende på slik øving kam være veldig demotiverende, så bare forsøk å heller øve på stans når det er naturlig å stanse. Det kan være lurt å øve litt på bråbrems for å få en idé om bremselengde og slikt også. Sånn typ 3 bråbrems bare for å få følelsen.

Etterhvert kan dere dra ut på mer trafikkerte veier. Da er det viktig at du som ledsager er flink til å forklare hva som skjer (nå nærmer vi oss en rundkjøring. Nå skal du kikke i bakspeilet om det er trygt at du bremser ned. Ettersom vi skal til Høyre, kan du sjekke blindsone og deretter blinke. Nå kan du legge deg over til Høyre fil. Behold blinken på. Du ser at det er mange biler som kommer fra venstre. Disse må du vike for. Beveg blikket ditt og se om det kommer noen biler som vil blokke for de som kommer fra venstre. Sånn, nå kommer en ledig luke, så da gasser vi og kjører ut av rundkjøringen). Etterhvert vil selvfølgelig en så nøyaktig forklaring være overflødig, men det vil du merke.

På dette stadiet vil det være mengdetrening som er greia. Som du har nevnt er det likevel lurt å ha er formål med kjøringen, som feks i dag skal vi kjøre på motorvei. Om dere skal et sted, så kanskje dere kan ta en omvei for å trene på feltskifte, lyskryss, bykjøring eller landevei? 

Når ungdommen begynner på trafikkskole vil hen få beskjed om hva som bør øves på hjemme, så da er det bare å følge det. 

Mine tips er: etter hver gang dere kjører bør dere ha en kort debrief. Den trenger ikke å være lengre enn 2 min, men snakk om hva dere har gjort og om eventuelle misforståelser.

Jeg vil også anbefale deg å legge merke til hvordan ungdommen bruker blikket (et speil kan festes nede i Høyre hjørne av frontruta slik at du ser øynene til sjåføren). Bruker hen speilene som hen bør? Ser hen ned i asfalten eller langt fram? Hvor ofte sjekkes speedometeret?

Så lenge dere klarer å snakke sammen og at dere ikke ender med å kjefte på hverandre fordi begge er stressa over at den andre ikke forstår hva man mener, kommer det til å gå kjempefint! 
Ønsker dere masse lykke til❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelseskjørte i noen måneder før jeg hadde første kjøretime. For meg fungerte det godt, for jeg trengte å bli kjent med hvordan biler fungerer og enkle ting på parkeringsplass og rolig vei med en trygg person ved siden av og ikke en fremmed kjørelærer. Broren min var motsatt - han trengte kjørelærer ved siden av for å slappe av.

I begynnelsen var vi på stor plass og bare kjente på hvordan ting var. Finne behagelig og riktig innstilling på setet og rattet, starte, stoppe, bremse, gasse, rygge, svinge, blinke, spyle, bruke vindusviskere, fikle med girspaken og p-bremsen (automat).. Etter hvert øvde vi på å finne punkter for å vite hvor bilen lå i forhold til kanter/streker og for å finne riktig sted å starte svingen. Kjørte mye i åttetall og brukte søppelbøtter og lyktestolper som punkter for å svinge riktig. Senere fikk jeg prøve å kjøre korte strekker på småveier med veldig lite trafikk, og senere mens det var litt mer trafikk. Vi øvde veldig mye på å stoppe behagelig, for det tok en stund å knekke koden akkurat der, haha. Etter at jeg begynte med kjøretimer, jobbet vi videre med det vi gjorde på kjøretimene og ting pappa så at jeg slet med. Da jeg slet med å finne luker, fant vi oss en runde med rundkjøring i ene enden og et kryss i andre enden som vi kjørte om og om igjen for å øve på å finne luker, f eks. Kjørelæreren min var veldig fornøyd med måten vi la opp øvelseskjøringen på, spesielt hvordan vi gjorde det helt i begynnelsen, så vi gjorde nok noe riktig.

Pappa lånte også teoriboken min og leste seg opp for å dobbeltsjekke om det var endringer rundt f eks blinking i rundkjøringer (det viste seg å være ganske annerledes da han tok lappen) og for å friske opp teoribiten så vi slapp forvirring rundt sånne ting. :) 

Anonymkode: 820e2...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2020 den 22.02, AnonymBruker skrev:

Dere burde øve så mye dere kan før kjøretimene. Man burde ha noe erfaring før man starer å kjører med kjøreskolen. Fordi det blir dyrere og det blir lettere for dere og kjøreskolen. Husk at veien til førerkortet er veldig dyrt. Så jeg anbefaler å kjøre så mye dere kan og øve på det dere trenger. Det er verdt det. 

Anonymkode: f3bbf...0b0

Er enda dyrere å trene vekk eventuelle dårlige vaner lært av foreldre/andre man øvelseskjører med.

Jeg ville nok sendt han/hun på minst  en dobbelttime med kjøreskole først, og så hørt om hva det skal trenes på og om det eventuelt er klart for å kjøre på vei.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AndreasBR skrev:

Er enda dyrere å trene vekk eventuelle dårlige vaner lært av foreldre/andre man øvelseskjører med.

Jeg ville nok sendt han/hun på minst  en dobbelttime med kjøreskole først, og så hørt om hva det skal trenes på og om det eventuelt er klart for å kjøre på vei.. 

det er akkurat det vi skal. Har bestilt en dobbeltime, der jeg skal være med. De anbefalte en dobbeltime med ledsager ganske tidlig i løpet. Men vi kommer til å øve noe før timen, så hun ikke er helt blank.

Anonymkode: a813e...f49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2020 den 22.02, AnonymBruker skrev:

Dere burde øve så mye dere kan før kjøretimene. Man burde ha noe erfaring før man starer å kjører med kjøreskolen. Fordi det blir dyrere og det blir lettere for dere og kjøreskolen. Husk at veien til førerkortet er veldig dyrt. Så jeg anbefaler å kjøre så mye dere kan og øve på det dere trenger. Det er verdt det. 

Anonymkode: f3bbf...0b0

Helt uenig. Man bør ta en dobbelttime for å få inn det grunnleggende, og for å få konkrete tilbakemeldinger for hva du skal jobbe på. Så øver du masse på det privat, og tar en ny dobbelttime senere for å se hvordan man ligger an.

Det er mye vanskeligere å avlære uvaner man har lagt til seg fra den man øvelseskjører med. En kjørelærer vil være obs på evt uvaner du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenåringen bør kjøre over alt, til og med de små turene til butikken. Jeg fikk nylig lappen, foreldrene mine tenkte aldri så nøye over ting som du gjør, og jeg begynte ikke med kjøretimer før etter nesten to hele år med øvelseskjøring hjemme. Ikke stress.

Anonymkode: fdda9...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg begynte ikke med kjøretimer før etter nesten to hele år med øvelseskjøring hjemme.

Rakk å ta med deg alle uvanene til både mor og far før du startet hos en profesjonell du da 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har så mange uvaner, bør man kanskje ta seg et par kjøretimer selv. Aldri fått kommentar på uvaner fra øvelseskjøring

Anonymkode: 84470...d7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har så mange uvaner, bør man kanskje ta seg et par kjøretimer selv. Aldri fått kommentar på uvaner fra øvelseskjøring

Anonymkode: 84470...d7e

Hva mener du nå? Folk flest forstår jo ikke at de har uvaner. Det er jo problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ezio skrev:

Rakk å ta med deg alle uvanene til både mor og far før du startet hos en profesjonell du da 🙂 

Mulig det, men i så fall ble de jo rettet på og endret med en gang kjørelærer la merke til det. Det var ikke et problem for meg. Og foreldrene mine var fullt klare over de fleste av egen uvaner, så de passet på at jeg ikke gjorde likt. Men alle er forskjellige.

Anonymkode: fdda9...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det, men i så fall ble de jo rettet på og endret med en gang kjørelærer la merke til det. Det var ikke et problem for meg. Og foreldrene mine var fullt klare over de fleste av egen uvaner, så de passet på at jeg ikke gjorde likt. Men alle er forskjellige.

Anonymkode: fdda9...200

Merkelig å være fullt klar over de fleste uvaner man har som sjåfør, og likevel ikke gjøre noe med saken.

Det er som sagt mye vanskeligere å avlære uvaner enn det er å lære dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ezio skrev:

Hva mener du nå? Folk flest forstår jo ikke at de har uvaner. Det er jo problemet!

Jeg mener at jeg øvelseskjørte veldig mye før jeg begynte å ta kjøretimer, og jeg fikk aldri noen kommentarer på at jeg hadde fått noen uvaner av å øvelseskjøre.

Anonymkode: 84470...d7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...