Gå til innhold

Gruer meg enormt til julen som alenemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp blitt alene med barnet mitt. Jeg er helt alene med barnet mitt, barnefar reiste tilbake til sitt hjemland. Jeg gruer meg til julen, dette skulle være barnets første jul, jeg hadde så mye i tankene og så mye jeg hadde lyst til å gjøre. Men nå vil jeg ingenting. Det er så vondt å børe helt alene i julen. Min familie har ikke kontakt med meg lenger, jeg tror det blir meg og barnet mitt (som da er 9 mnd) helt alene på juleaften. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal takle dette? Vet ikke hva som er verst følelsen av å feire alene eller følelsen av at barnet ikke får den julen og familien han fortjener. 

Jeg vet ikke hvor jeg vil med innlegget mitt, bortsett fra at jeg ikke har krefter til å takle dette. Forteller meg selv gang på gang at dette ikke er så ille, jeg sitter bedre i det enn en del andre alenemødre, jeg har god jobb, stabil og romslig økonomi, fin bolig, og «alt på stell». Men det hjelper lite når du føler deg elendig 😢

Anonymkode: 4ca9b...198

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp blitt alene med barnet mitt. Jeg er helt alene med barnet mitt, barnefar reiste tilbake til sitt hjemland. Jeg gruer meg til julen, dette skulle være barnets første jul, jeg hadde så mye i tankene og så mye jeg hadde lyst til å gjøre. Men nå vil jeg ingenting. Det er så vondt å børe helt alene i julen. Min familie har ikke kontakt med meg lenger, jeg tror det blir meg og barnet mitt (som da er 9 mnd) helt alene på juleaften. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal takle dette? Vet ikke hva som er verst følelsen av å feire alene eller følelsen av at barnet ikke får den julen og familien han fortjener. 

Jeg vet ikke hvor jeg vil med innlegget mitt, bortsett fra at jeg ikke har krefter til å takle dette. Forteller meg selv gang på gang at dette ikke er så ille, jeg sitter bedre i det enn en del andre alenemødre, jeg har god jobb, stabil og romslig økonomi, fin bolig, og «alt på stell». Men det hjelper lite når du føler deg elendig 😢

Sender deg en klem ❤️ 

Anonymkode: 29354...bf9

Skrevet

Du må gjøre det beste du kan for barnet ditt nå.  En 1-åring har ikke forventninger til jul, men det er nå du skal lage de første tradisjonen for barnet ditt.  Gjør det koselig hjemme hos dere, vær glad, og snakk og lek med barnet ditt.  

• Liker 8
Skrevet

Det går så fint så, dere kan jo kose dere sammen og gjøre hva "dere" vil på deres premisser. :) Vi har alltid jul alene vi, julaften er familietid og vi er en liten familie. Så har vi besøk før julaften og litt besøk i romjulen, dagene går jo fort. Sier som Zienna, nå lager du litt koselige tradisjoner for deg og barnet. 

• Liker 5
Skrevet

Gjør hva enn som føles OK for deg selv denne jula. Om babyen er 9 mnd når jula kommer, så vil babyen ikke huske noe som helst fra dette året uansett. Å lage ei god jul for babyen trengs ikke noe mer enn å fylle de vanlige basisbehovene som enhver annen hverdag.

Om du vil lukke deg inne og glemme hele jula, så gjør det. Samlivsbrudd er vondt ❤️ det tar tid å stable seg helt på føttene igjen.

Nå vet vi ikke hvorfor kontakten med resten av familien din er brutt, men om det er noen mulighet for å ha en relasjon - hvorfor ikke starte med å ta kontakt?

Eller hva med å forhøre deg i barselgruppe - eller på Facebook - om det er andre alenemødre som kunne tenke seg å feire sammen? :) 

Du høres jo tross alt ressurssterk ut, selv om situasjonen akkurat nå ikke er god.

Uansett hva du velger å gjøre - denne jula er det helt OK å tenke mest på deg selv. Babyer har ikke noe forhold til jul. Jeg ville tenkt på jula neste år som barnets første ordentlige jul, når h*n er nærmere to og vil ha glede over å gjøre juleting. 

Anonymkode: 270e9...8c3

• Liker 6
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble forlatt av barnefar da barnet var nyfødt. Har feiret mange julaftener alene med barnet, som nå er 17 år. Vi er vant til det og det går helt fint😊 litt vanskelig i begynnelsen ja, følte meg alene og liten i begynnelsen, men du kommer deg igjennom det. Når du er ferdig med de vonde følelsene, kan du begynne å leve igjen på nytt, og lage dine egne tradisjoner med barnet. Nå er han en baby, så han vil ikke huske denne julen uansett. Spiller ingen rolle hva du gjør, bare ivareta deg selv nå😊 Når han blir større er det mer selskap i han, dere vil kanskje ha deres faste greier dere gjør sammen, og gleder dere til i julen. Vi pynter treet bitte lille julaften. Åpner gaver og går i kirken på julaften. Kino og på cafe i romjulen. Og noen faste julefilmer vi ser, pluss masse god mat. Høres det så ille ut da? Sønnen min gleder seg hvert år ihvertfall. Vi har prøvd å feire med min familie før da, men det er så mye gamle familiekonflikter, at vi har det mye bedre alene😊 

Anonymkode: 7c42c...a97

• Liker 2
Skrevet

Uavhengig av jul, du sier du er helt alene og uten familie, fra verken din eller far sin side. Jul, er en ting- det er noen dager bare. du må skaffe deg et nettverk for resten av året. det skylder du barnet ditt og deg selv. det er faktisk mer viktig enn første jul. 

Anonymkode: 19bb2...301

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uavhengig av jul, du sier du er helt alene og uten familie, fra verken din eller far sin side. Jul, er en ting- det er noen dager bare. du må skaffe deg et nettverk for resten av året. det skylder du barnet ditt og deg selv. det er faktisk mer viktig enn første jul. 

Anonymkode: 19bb2...301

Jeg har ett nettverk, dvs venner og kollegaer jeg har god kontakt med og møter ofte. Men nettverket mitt er i tilknytning til jobben, etter at jeg fikk barn og har vært i permisjon har jeg vært mye alene med baby, fordi jeg er hjemme. Grunnet koronaen har vi heller ikke kommet i gang med barselgruppe i vår kommune. 

Jeg er helt enig i at nettverk er viktig, men nettverket mitt består hovedsaklig av folk som er i en helt annen situasjon enn meg. Jeg har to bestevenninner som begge er studenter. Og de andre vennene mine har barn som er mye eldre enn mitt barn eller er barnløse. 

Gjest RødeFare
Skrevet

Alle gode tanker TS! Julen er en tid der det kan være ekstra sårt for mange å være alene. To råd fra meg: 

1) Tenk om du har noen nær deg du kan invitere på noe. En venninne eller flere? Hvis ikke de kan selve juleaften, så kanskje de kan komme på lunsj hos deg første eller andre juledag? Tør å være åpen med noen om at dette er en vanskelig tid. Jeg hadde gladelig stilt opp hos en venninne, eller invitert henne til meg på julaften. 

2) Du og barnet ditt er en familie nå. Prøv å finne noen koselige ting dere kan gjøre sammen. Barnet er lite, men kanskje dere kan begynne på noen juletradisjoner allerede nå. Eks. kjøpe en ny julekule hvert år. Bake pepperkaker sammen. Høre på julemusikk og danse sammen, osv. 

Masse lykke til! 

Skrevet

Om du vil kan du jo høre om det er flere alenemøvre der ute som er Alene med barna som kanskje vil feire jul med dere to?

Anonymkode: 27de6...449

• Liker 2
Skrevet

Det er mange som er alene i juletiden.  Finne din inner styrke og begynne å lage fine tradisjoner for deg og barnet.  Finne andre som er alene i julen og høre om de vil feire sammen.  Kan være andre alenemødre som også trenger noen å feire med da de også er alene.  

Anonymkode: 172a4...e95

Skrevet

Hvor bord du, TS? Dersom du oppgir distrikt, så kan det hende at noen her inne vet om lokale ting som arrangeres i julen for familier med lite nettverk? 

Og bor du i nærheten av «øst for Oslo» så kan du og baby gjerne komme hit til oss i julen? Vi har alltid plass til en til, og har erfaring med hvordan det kan være når et brudd får familien til å svikte (for eksempel av kulturelle årsaker). 

• Liker 2
Skrevet

Lag din egen jul. Egne tradisjoner. Du og barnet ditt kan få det veldig fint. Alt blir til hva du gjør det til selv. Hva likte du best ved julefeiringen da du selv var liten? Viderefør dette. Trekk fra ting du misliker. Har du lyst til å gå i kirken på julaften, så gjør du det. Har du lyst til å kose deg foran tv med askepott osv, så gjør du det. Hva liker du å spise julaften, osv. Du kan lage til juleverksted for deg selv. Kose deg med å lage litt julepynt, og få det pent og julekoselig hjemme. Når barnet ditt blir større, så kan f.eks juleverksted være en koselig juleforberedelse for dere begge.

Anonymkode: 883d9...799

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...