Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har opplevd at vennskapet blir ødelagt av at en av vennene dine er blitt sjefen din? 

Jeg føler jeg har mista en venn pga jeg har vært sykemeldt, og vedkommende virker sur pga det. Jeg kjenner personen såpass godt at jeg kan høre det på stemmen de gangene jeg har gitt oppdatering på sykemeldingen. 

Eneste gangene vi har prata sammen er i forbindelse med slike obligatoriske oppfølgingssamtaler. 

Ikke én eneste gang har jeg blitt spurt om hvordan jeg har det, om vi skal finne på noe e.l. - som venn. 

Jeg har allerede dårlig samvittighet for sykemeldingene, og det hjelper ikke på at jeg føler jeg har mistet en venn i tillegg... 

Anonymkode: 27eff...e0c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt at ledere tar litt avstand til ansatte, og vokser seg inn i lederrollen. Svært få tilfeller kan man være leder og venn samtidig. Det er en uheldig hvis ledere blir mer venn med ansatte enn ledere for dem. 

Anonymkode: d3f33...9e0

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalt at ledere tar litt avstand til ansatte, og vokser seg inn i lederrollen. Svært få tilfeller kan man være leder og venn samtidig. Det er en uheldig hvis ledere blir mer venn med ansatte enn ledere for dem. 

Vi var venner før vedkommende ble sjef. 

Har ikke vært noe trøbbel tidligere. Starta ved sykemelding. 

• Liker 1
Skrevet

Har ingen erfaring med det selv. Men, på arbeidsplassen min så er det flere som er venn med sjefen. Det har sine ulemper har jeg fått høre. Du kan jo kontakte henne når dere er ferdig på jobb, kanskje i en helg, og selv oppmuntre til å kanskje møtes. 

Skrevet

Tenker det er fornuftig de holder litt avstand jeg, ellers kan det fort bli forskjell i forhold til sndre kollegaer 

Anonymkode: 65e2a...ae3

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
På 12.10.2020 den 0.12, AnonymBruker skrev:

Har ikke vært noe trøbbel tidligere. Starta ved sykemelding. 

Når en ansatt er sykemeldt, må sjefen la vedkommende være i fred. Sjefen har ganske få rettigheter  og bør helst holde seg unna den sykemeldte så langt det lar seg gjøre. For plutselig kan noe bli brukt mot sjefen, og da er det sjefen og ikke den sykemeldte som sitter "med skjegget i postkassa" om det skulle bli en konflikt. 

Skrevet
På 11.10.2020 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Dette kan jeg skrive under på!! 🙂 

Aldri bli kompis med sjefen!!!

Den kombinasjonen går ikke!!!

Man ser så veldig lett som får fordeler som rævsleiker på fritiden.

Husk hvor stor avstand det er fra arbeidstaker på gulvet og opp til en leder, lønnen også. Derfor skal man ha denne avstanden på alle arenaer, er slik samfunnet egentlig er lagt opp. I noen land er den enda mer tydelig, det er bra.

Anonymkode: e50c4...785

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sjef, og har bevisst trukket meg litt unna de vennskapene jeg hadde med kolleger jeg nå leder. Rett og slett fordi vi må være profesjonelle, og det var en del av det jeg måtte godta da jeg sa ja til opprykket...

• Liker 3
Skrevet

Jeg arbeider som leder og var venn med flere av de ansatte før jeg ble leder. Vi er fortsatt gode venner etter 4 år som leder. 

Jeg har bare vært tydelig på at: jobb er jobb og fritid er fritid. Og at jeg aldri snakker jobb på fritid... Fungerer heldigvis bra 😊

Anonymkode: 0f6fe...580

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, Summeer skrev:

Jeg er sjef, og har bevisst trukket meg litt unna de vennskapene jeg hadde med kolleger jeg nå leder. Rett og slett fordi vi må være profesjonelle, og det var en del av det jeg måtte godta da jeg sa ja til opprykket...

Nettopp!

Sitte å sladre med kollegaer kan du ikke gjør da, den tiden er forbi.

Jeg jobbet et sted der daglig leder snakket dritt om andre ansatte i matpausene, dette gjorde han sammen med andre ansatte 🥵

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan jeg skrive under på!! 🙂 

Aldri bli kompis med sjefen!!!

Den kombinasjonen går ikke!!!

Man ser så veldig lett som får fordeler som rævsleiker på fritiden.

Husk hvor stor avstand det er fra arbeidstaker på gulvet og opp til en leder, lønnen også. Derfor skal man ha denne avstanden på alle arenaer, er slik samfunnet egentlig er lagt opp. I noen land er den enda mer tydelig, det er bra.

joda det går. jeg er venn med min sjef og det går helt fint. vi kan skille mellom vennskap og jobb. vi har jobbet sammen i 7 år og det har aldri vært noe problem. jeg får tilsnakk akkurat som alle andre om det er noe galt og jeg kan la det gå ei kule varmt med henne også. 

Anonymkode: fe478...a2e

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp!

Sitte å sladre med kollegaer kan du ikke gjør da, den tiden er forbi.

Jeg jobbet et sted der daglig leder snakket dritt om andre ansatte i matpausene, dette gjorde han sammen med andre ansatte 🥵

det går ann å være venn med sjefen uten at man baksnakker og snakker dritt om andre. ser ikke helt sammenhengen.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg arbeider som leder og var venn med flere av de ansatte før jeg ble leder. Vi er fortsatt gode venner etter 4 år som leder. 

Jeg har bare vært tydelig på at: jobb er jobb og fritid er fritid. Og at jeg aldri snakker jobb på fritid... Fungerer heldigvis bra 😊

Anonymkode: 0f6fe...580

sånn er det her også. fungerer helt fint. aldri vært noe rollekonflikt på de 7 årene jeg har jobbet her selv om sjefer og ansatte er venner og familie omhverandre

• Liker 1
Skrevet

Ts her igjen: som sagt, vi var gode venner før vedkommende fikk forfremmelse. Og det har gått bra i flere år, men pga en lengre sykemelding nå så virker det som om vedkommende ikke bryr seg lengre. Det hjelper ikke på for å si det slik. Ganske sårt i grunn. 

Jeg har prøvd å starte litt samtaler som vi gjorde før, men det blir bare kort og rart. Kommer små stikk om at det er så vanskelig å få dekka opp vaktene mine, at vedkommende må jobbe overtid osv...

Før fikk jeg masse snaps, ble tagget i SoMe osv, men det slutta når en i utgangspunktet kort sykemelding ble forlenga. 

Mulig jeg overreagerer, men syns det er så påfallende at det har skjedd siste tiden. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

sånn er det her også. fungerer helt fint. aldri vært noe rollekonflikt på de 7 årene jeg har jobbet her selv om sjefer og ansatte er venner og familie omhverandre

Å du er sikker på kollegaene dine mener det samme?

Anonymkode: 65e2a...ae3

Skrevet

Min bestevenninne var sjef for meg da vi jobbet sammen. Vi er profesjonelle og klarer skille jobb og privat. Hun kunne gi meg «strenge» beskjeder eller si ifra om ting på jobb ol, men jeg tok det ikke personlig. Gikk veldig bra med oss.

Anonymkode: 1bc29...a20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...