Gå til innhold

Er det greit og gi samboer et ultimatum, som kan avslutte hele forholdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Etter mnd hvor jeg har prøvd og få til kommunikasjon med min samboer, så føler jeg at jeg må gi et ultimatum som en siste sjansje. 

Han sliter med depresjon, ønsker ikke og ordne det, vi sklir lenger og lenger fra hverandre, han er aldri glad rundt meg, det går i depresjon, irritasjon og sinne. 

Jeg vil si til han, "hvis du ikke tar tak i egne problemer profesjonelt, så vi kan få forholdet til og fungere igjen, fordi sånn det er idag, gir du ingenting i forholdet, og jeg prøver alt jeg kan, men møter bare en vegg. Og det har pågått så lenge nå og jeg orker virkelig ikke mer. Ingen av oss blir lykkelige slik det er nå". 

Ja si noe i den duren tenkte jeg, er det greit, eller helt på jordet? Jeg føler jeg må gjøre noe drastisk, og om forholdet ryker pga det så gjør det det, og det er kjempe trist, men ting mellom oss er absolutt ikke bra nå. Har dere noen andre råd så fyr løs. 

Anonymkode: 48dc3...36d

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er greit. Man kan godt ha medlidenhet med samboeren din, men du skal ikke måtte ødelegge livet ditt pga. dette.

Skrevet
3 minutter siden, ti10 skrev:

Det er greit. Man kan godt ha medlidenhet med samboeren din, men du skal ikke måtte ødelegge livet ditt pga. dette.

Ja det er litt sånn jeg tenker. Jeg blir jo sliten mentalt av dette, for det tar på. Han gir absolutt ingenting på noe som helst plan. Og jeg har virkelig prøvd og få til en god dialog, uten lykke. 

Jeg bare er 99,9% sikker på at når jeg gir han det ultimatumet, så er det over. Men igjen, da viser det at han ikke er interessert i og gi dette forholdet noe mer. Alle har lov til og bli deprimert, slite med egen mental helse, men jeg vet for min egen del at jeg må gjøre noe drastisk. Og det knuser hjerte mitt, for jeg må sette ned foten, jeg er bare redd for at tanken min og at forholde ryker stemmer. 

• Liker 1
Skrevet

Nei. Man stiller ikke ultimatum i forhold. 

• Liker 4
Skrevet

Vil du leve utslitt, i frykt og usikkerhet for resten av livet i stedet?

Anonymkode: 7123d...f41

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Sirinna skrev:

Ok, hva mener du jeg skal gjøre da?

Når jeg ikke får til noe som helst dialog mellom oss, og han kun sitter i sin egen depresjonbobble, som han har gjort siden dette året begynte. Og ingenting har skjedd. 

• Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du leve utslitt, i frykt og usikkerhet for resten av livet i stedet?

Nei jeg vil ikke det. 

Jeg ville bare rådføre meg her og se om folk syns det er greit og stille ultimatum i et forhold, samboerskap. 

For noe må skje. 

• Liker 1
Skrevet

Et ultimatum ville jeg ikke stilt, men jeg ville gått i meg selv og vurdert om jeg virkelig elsket ham og var villig til å gå den ekstra milen for ham, eller om jeg ville prioritere meg selv. Om det siste, er det best å bryte, også for ham.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke setter foten ned nå, så ender det opp med at dere begge blir syke. Du gjør han bare en bjørnetjeneste om du skal forstå han ihjel og bare la han være i offerrollen sin til en av dere ikke orker mer. Gir du han et ultimatum, så tvinger du han til å gjøre noe med tilstanden sin. Eller velge bort forholdet. Han trenger en vekker.

Anonymkode: cbec3...683

• Liker 15
Gjest theTitanic
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er litt sånn jeg tenker. Jeg blir jo sliten mentalt av dette, for det tar på. Han gir absolutt ingenting på noe som helst plan. Og jeg har virkelig prøvd og få til en god dialog, uten lykke. 

Jeg bare er 99,9% sikker på at når jeg gir han det ultimatumet, så er det over. Men igjen, da viser det at han ikke er interessert i og gi dette forholdet noe mer. Alle har lov til og bli deprimert, slite med egen mental helse, men jeg vet for min egen del at jeg må gjøre noe drastisk. Og det knuser hjerte mitt, for jeg må sette ned foten, jeg er bare redd for at tanken min og at forholde ryker stemmer. 

8 minutter siden, Sirinna skrev:

Normalt sett er ultimatum en dårlig ide fordi den som gir ultimatumet ikke er klar for å få "det gale" svaret. Er du derimot beredt for å stå for dine meninger å gå om han ikke gir deg svaret du ønsker, da kan du sette et ultimatum. Et ultimatum skal aldri brukes som tom trussel, men som et nødvendig valg som må velges. Du må sørge for å få et klart svar, for det nytter ikke snakke seg bort så dette vil ligge å ulme uavklart mellom dere der ingen gjør noe hverken fra eller til. 

Skrevet

Jeg synes du kan være ærlig med han, og si hva du føler. Å stille et ultimatum blir jo veldig hardt, så du må jo vurdere om det er det riktige, eller om du vil prøve å få i gang en samtale først. Han sliter, og trenger støtte og hjelp, og det er ikke sikkert at det å stille et ultimatum i den situasjonen han er i, vil fungere på noe vis.

Skrevet

Regner med du har tilbudt deg å være med ham til fastlegen? ☺️

• Liker 3
Skrevet

Har selv hatt en samboer som nådde bunn, kjempe deprimert.... Det var et tungt år, men jeg er så glad for at jeg var sterk og støttet han gjennom tiden fordi vi har det helt fantastisk i dag. Kanskje det var fordi jeg også hadde vært deprimert selv en gang tidligere før jeg møtte han og visste at det ville løsne en dag. 

Om du virkelig elsket din samboer før han ble deprimert, så ville jeg ha gjort alt for å vente til han "kom tilbake". 

Anonymkode: 6610a...b06

• Liker 3
Skrevet

Du bør nok ikke si dette.. Han rår ikke over å være syk, selv om det kan virke slik. Det er sykdom, nærmest på lik linje med fysisk. Men, han bør forsøke å gjøre noen få endringer, som kan gjøre til at depresjonen lettner noe og han får det litt bedre. Forstår at denne situasjonen er veldig vanskelig, og drar deg ned. Aner ikke bakgrunnen. Men han kan forsøke f.eks samtaler med psykolog, trene/mosjonere å få brukt kroppen litt (endorfiner) endre ting han sliter med etc. Dette er en vanskelig situasjon for dere begge, han fordi alt virker låst og du som er midt opp i dette. Det kan ta tid. Er det en spesiell grunn til depresjonen? Hvis ikke- et tips, sjekk alt av vitaminer, mineraler og stoffskiftet. Lykke til 🍀

Anonymkode: a0027...3a2

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har selv hatt en samboer som nådde bunn, kjempe deprimert.... Det var et tungt år, men jeg er så glad for at jeg var sterk og støttet han gjennom tiden fordi vi har det helt fantastisk i dag. Kanskje det var fordi jeg også hadde vært deprimert selv en gang tidligere før jeg møtte han og visste at det ville løsne en dag. 

Om du virkelig elsket din samboer før han ble deprimert, så ville jeg ha gjort alt for å vente til han "kom tilbake". 

Anonymkode: 6610a...b06

Det er ikke alle som kommer tilbake dessverre.

Enkelte mister selvinnsikten og drømmer seg vekk i illusjoner i stedet for å ville komme tilbake.

• Liker 10
Skrevet
22 minutter siden, Sirinna skrev:

Jo, det kan man. Man kan gi den andre parten mulighet til å gjøre noe med problemene sine, slik at forholdet kan bestå. Hvis det ikke lar seg gjøre, eller at partneren ikke ønsker å gjøre noe for å endre situasjonen, ja da må man gå ifra vedkommende, hvis det er sånn at man selv blir utslitt eller har det dårlig i forholdet. 

• Liker 12
Skrevet

Ja. Som et siste forsøk fra din side på å redde forholdet.

Funker det ikke er det best at du ikke kaster bort mer av din tid. Ingen kan hjelpe en person som ikke vil ha hjelp.

• Liker 7
Skrevet

har du prøvd å spurt han om hvorfor han ikke søker hjelp hos fastlegen sin?

Anonymkode: 40a15...4d0

Skrevet

Selvfølgelig er det greit. Du skylder ikke ham å bli dersom du er ulykkelig. Én ting er at man skal støtte hverandre gjennom tøffe tider,  men om han ikke orker å ta tak i problemene så kommer dere ingen vei. Da kan ikke du gjøre noe heller. Men det er viktig at du mener det da, og at du faktisk går hvis han velger å ikke ta tak.

Anonymkode: 55fad...d5f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...