AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Har hatt det slik i flere uker og det er så frustrerende! Hva kan hjelpe? Jeg prøver å drikke mer vann og å spise mer fiber, men føler ingenting hjelper. Kan man ta noe for det? Anonymkode: 55bf0...dce
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg la 1 spiseskje med linfrø i vann på kvelden, og spiste det enten i youghurt eller la de over i rent vann og drakk morgenen etter. Da har de svellet og er myke. Det hjalp veldig for meg Anonymkode: 75fd7...62f 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 Prøvde mye forskjellig, men det eneste som fungerte var laktulose. Anonymkode: f48c0...ce4 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg brukte movicol av og på gjennom nesten hele svangerskapet, og hver dag i perioder. Anonymkode: 04683...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #5 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg spiste appelsiner med stort hell. Litt movicol hvis jeg ikke hadde appelsin, men synes det var vanskelig å få ned. Anonymkode: 6143e...bf3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #6 Skrevet 12. oktober 2020 Svisker hjalp for meg. 5-6 svisker et par ganger om dagen, og nok vann. Anonymkode: aafe5...d24 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #7 Skrevet 12. oktober 2020 Svisker og gulrøtter virker regulerende på magen min har ikke hatt noen særlig god effekt av verken linfrø, movicol eller laktulose. Anonymkode: cc4eb...175 1
ididi Skrevet 12. oktober 2020 #8 Skrevet 12. oktober 2020 Har du prøvd Visiblin? Selges på apoteket. For meg funker 3/4 måleskje (jeg kjøper pulver, ikke ferdige porsjonsposer) i 2-3 dl vann som jeg rører i innimellom i 5-10 min. før jeg drikker det. En sånt glass hver morgen, og så er systemet i orden. Uten, så er det full propp. Mengde og hvor ofte man må ta visiblin, varierer fra person til person. Du kan starte med en halv måleskje per dag i 3-4 dager, så øke om du ikke merker effekt. Maks mengde står på pakka (og er laaangt mer enn hva jeg trenger). Visiblin er bare en type fiber som er veldig godt egnet for å gjøre avføring akkurat passe tykk, og jeg fikk det anbefalt av ernæringsfysiolog fordi jeg har slitt med forstoppelse og løs mage om hverandre i mange år. Dette hjelper mot begge deler.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #9 Skrevet 12. oktober 2020 Spiste en Kiwi om dagen! og havregrøt hjalp Anonymkode: 397c1...a41
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #10 Skrevet 12. oktober 2020 Enig med ididi at Visiblin fungerer bra. Den er helt trygg for gravide og ammende, samt ved bruk over tid (men bør ikke brukes over tid hvis du ikke får resultat.) Ellers kan du jo tenke gjennom om det finnes noen matvarer du har pleid å bli løs i magen av, f.eks sterk mat. Jeg har hatt veldig god effekt av en matvare jeg vanligvis ikke kan spise fordi jeg blir så løs i magen. Når jeg spiser denne nå, blir fordøyelsen perfekt. Anonymkode: 39dd8...831
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #11 Skrevet 12. oktober 2020 Eneste naturlige som hjalp her var svisker. 6stk når du står opp, 6stk før du legger deg. Eventuelt lag eller kjøpt babyglass med sviskemos. (14kr glasset blir fort dyrt, billigere å lage selv) Hvis du først begynner på preparat fra apotek blir tarmen din avhengig av det, så det vil jeg ikke anbefale. Hilsen sykepleier, gravid i uke 40 +1. Anonymkode: 17313...369
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #12 Skrevet 12. oktober 2020 Slår et slag for kiwi! Da var det eneste som hjalp fir meg! Anonymkode: c37a0...763 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #13 Skrevet 12. oktober 2020 Svangerskapsforstoppelser er litt annerledes enn vanlig forstopplese pga kommer av hormoner. Derfor kan vanlige råd virke mot sin hensikt og ting som vanligvis ikke ville fungert kan virke. Jeg ble bedre av å spise mer lett fordøyelig mat f.eks. Ville prøvd meg frem rett og slett. Anonymkode: 8ca4e...8a4
ididi Skrevet 12. oktober 2020 #14 Skrevet 12. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eneste naturlige som hjalp her var svisker. 6stk når du står opp, 6stk før du legger deg. Eventuelt lag eller kjøpt babyglass med sviskemos. (14kr glasset blir fort dyrt, billigere å lage selv) Hvis du først begynner på preparat fra apotek blir tarmen din avhengig av det, så det vil jeg ikke anbefale. Hilsen sykepleier, gravid i uke 40 +1. Anonymkode: 17313...369 Har du noen vitenskapelig referanse til dette med avhengighet? Og hvilke(t) preparat(er) refererer du til? Og hva legger du i «preparat fra apotek»? Mye som selges der kan også selges andre steder, og langt fra alle medisiner og andre ting som selges på apotek er avhengighetsskapende. Jeg har kun erfaring med ett apotek-preparat og er kun én person, men jeg har brukt Visiblin periodevis (først ett års tid en god stund før første svangerskap og nå et par måneder i andre svangerskap) og hadde ingen problemer i tiden mellom. Det betyr selvfølgelig ikke at avhengighet ikke kan være et problem knyttet til dette produktet, men påstanden din var litt vel generell. Preparatnavn og varighet for bruk før problemer med avhengighet inntreffer, samt referanser til kildene, ville være en fordel. Uten det, kan det virke som en påstand om at svisker er trygge fordi de er direkte fra naturen mens alt som selges på apotek av en eller annen grunn er skummelt. Jeg regner med at du som sykepleier ikke mener dette, men det er dumt om det blir oppfattet sånn av enkelte. Det er så mye feilinformasjon der ute om naturlig vs. syntetisk og sånn. Viktig å ikke bidra til mer tull. Hilsen tidligere forsker, PhD og gravid 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #15 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg prøvde omtrent alt av rådene over her da jeg var like langt i graviditeten som deg. Eneste som fungerte til slutt var to omganger med laxoberal-dråper. Legen min sa ingenting på bruken av det. Anonymkode: e27f2...9ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå