Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal senere i uken til sykehuset for å måle bekkenet mitt og avgjøre om det skal bli vaginal setefødsel eller keisersnitt. Jeg har egentlig bare håpt (og håper fortsatt) at babyen skal snu seg. Er redd for både keisersnitt og setefødsel. En setefødsel innebærer jo en større risiko, så jeg er livredd for at noe skal skje barnet nå på slutten.

Jeg har mistet et barn sent i svangerskapet tidligere, og jeg kjenner på angsten for at det skal skje igjen nå 🙁

Dere som har hatt barn i seteleie, hva velge dere og hvordan gikk det? 

Anonymkode: 29634...80c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valgte vaginal på første. Fantastisk fødsel! Ble KS på nr 2, akutt riktignok så ikke akkurat selvvalgt. Verste jeg noen gang har opplevd. 

Anonymkode: a44dd...c2f

• Liker 1
Skrevet

Babyen vår lå i seteleie, så jeg hadde planlagt keisersnitt. Det gikk kjempebra, og var i veldig god form i ettertid :)

• Liker 10
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal senere i uken til sykehuset for å måle bekkenet mitt og avgjøre om det skal bli vaginal setefødsel eller keisersnitt. Jeg har egentlig bare håpt (og håper fortsatt) at babyen skal snu seg. Er redd for både keisersnitt og setefødsel. En setefødsel innebærer jo en større risiko, så jeg er livredd for at noe skal skje barnet nå på slutten.

Jeg har mistet et barn sent i svangerskapet tidligere, og jeg kjenner på angsten for at det skal skje igjen nå 🙁

Dere som har hatt barn i seteleie, hva velge dere og hvordan gikk det? 

Anonymkode: 29634...80c

Med din historikk så hadde jeg kjørt safe rett og slett og tatt keisersnittet som bare berører din helse. Du har jo opplevd å miste et barn sent tidligere og da synes jeg ingen sjanser er verdt å ta.

Endret av kvinne35+
  • Liker 20
Skrevet

Hadde ks, bekkenet var for smalt. Det gikk kjempebra, og fikk god informasjon om alt som skulle skje på forhånd. Føltes veldig trygt i forhold til en vaginal setefødsel 

Anonymkode: 8c6d6...7fa

• Liker 5
Skrevet

Tror jeg personlig hadde valgt setefødsel, rett og slett fordi jeg er redd for å være "ubrukelig" i ukesvis etterpå. Men med din forhistorie hadde jeg nok bedt om å få planlagt KS. 

Anonymkode: a82a5...5f6

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde allerede født nr 1 vaginalt, normalt stor baby i hodeleie. Nr 2 fant de ut at satt i seteleie dagen etter termin, og han var over 4 kg. De forsøkte å snu, men det gikk ikke, så jeg ble satt i gang siden jeg virkelig ikke ville ha keisersnitt. Fødselen gikk relativt kjapt, ungen var 4,5 kg og 38 rundt hodet, men det gikk helt fint. 

Anonymkode: b54c0...3f0

• Liker 2
Skrevet

Jeg skulle i utganspunktet føde, etter vendingsforsøk og alt. Men så viste det seg at en del forhold gjorde at jeg ikke kvalifiserte til fødsel likevel og det ble planlagt ks. Glad for det 😊

Anonymkode: a7e9b...f13

• Liker 4
Skrevet

Keisersnitt. 

Anonymkode: 13ee1...126

• Liker 4
Skrevet

Hadde uten tvil tatt planlagt ks. Hadde ikke gamblet på noe ved barnets helse. 

Anonymkode: 92c82...ae8

• Liker 5
Skrevet

Hadde tvillingene i sete, valgte planlagt KS, gikk veldig bra og var i god form etterpå😊😊

Skrevet

Keisersnitt...lett. setefødsel er min største frykt akkurat nå

Skrevet

Jeg valgte vaginal fødsel ved seteleie. Det gikk bra med både meg og babyen, men baby ble medtatt på vei ut og trengte pustehjelp de første minuttene (fostervann i lungene). I informasjonen jeg fikk i forkant sa de også at det er litt tøffere for baby å bli født denne veien, så det var noe jeg var forberedt på kunne skje - men det var ikke spesielt gøy fra øyeblikket når de løp avgårde med en ikke-pustende baby til de fikk oppdatert meg. (Hun fikk gudskjelov ikke oksygenmangel eller varige men, og hentet seg inn såpass raskt at hun fikk bli med oss på barsel i stedet for nyfødtintensiven for observasjon noen timer som de trodde først.)

For meg var det en avveining mellom risiko for baby, risiko for meg, og risiko for framtidige svangerskap (dette var første og vi ønsker oss flere etterhvert). Målte også bekken osv. og fikk vite at vi hadde gode forutsetninger for vellykket vaginal fødsel, så valgte å forsøke. Men jeg kjenner meg veldig igjen med det å bare ønske at baby skulle snu seg -- jeg ville jo ikke ha verken risikofødsel eller keisersnitt, jeg hadde hatt nok med å forberede meg til en "vanlig" fødsel!

Men, i din situasjon tror jeg faktisk at jeg hadde gått for planlagt keisersnitt. Både fordi en stor andel setefødsler går til hastekeisersnitt uansett (de tar ingen sjanser, og det er jo bra), og fordi med din historikk høres det ut som om det ville vært traumatiserende om du skulle opplevd det som jeg gjorde. Risikoen for baby er mindre ved keisersnitt, og kanskje er det fint med forutsigbarheten -- slippe å gå og vente på at fødselen skal starte av seg selv, kanskje gå på overtid, osv? Selv om det viser seg at bekkenet ditt er stort nok, så er det 100% opp til deg og hva du ønsker. 

Lykke til, og håper luringen snur seg! 

Anonymkode: 64d14...334

• Liker 3
Skrevet

Jeg har aldri vært i den situasjonen selv, men jeg vet at jeg ville valgt planlagt keiserens i det tilfellet. Jeg har straks termin og har heldigvis en baby som ligger riktig vei. På tross av at vaginal fødsel er vondere enn keisersnitt (i hvert fall der og da) er jeg til vanlig mer redd for keisersnitt. Hadde det derimot vært en risikofaktor involvert, som seteleie, hadde jeg allikevel ikke nølt med å be om planlagt keisersnitt, da jeg ønsker en så trygg fødsel som mulig. Planlagt keisersnitt er tryggere og mindre smertefullt i forkant enn hastesnitt/katastrofesnitt, for både mor og barn.

Anonymkode: 438aa...c86

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt planlagt ks to ganger. Gikk kjempefint begge gangene. Var raskt oppe og gikk, løp riktignok ikke, men følte meg absolutt ikke handikappet.

Anonymkode: ede0d...090

• Liker 2
Skrevet

Har hatt to barn i seteleie, ble planlagt keisersnitt på begge. Første å snu dem først uten hell, så da gikk vi for snitt. Aldri angret på det, og tror absolutt det var beste løsningen for oss. 

Anonymkode: 15e0a...3c8

• Liker 2
Skrevet

Jeg har født både sete- og hodeleie vaginalt. Jeg følte meg mye mer ivaretatt under setefødselen enn «den vanlige». Det var alltid mange folk som passet på både baby og meg, og jeg var aldri redd eller usikker på noe i løpet av fødselen. 

Når det er sagt så passet dette for meg. Jeg stoler på helsepersonell sine vurderinger, og de ønsket å prøve vaginal fødsel. Du må selv finne ut hva som passer for deg, i samråd med kvalifisert helsepersonell. Av erfaring er det mange som roper på keisersnitt med en gang det nevnes seteleie her, uten at de selv har noen erfaring med det. 

Anonymkode: 138e9...63c

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har født både sete- og hodeleie vaginalt. Jeg følte meg mye mer ivaretatt under setefødselen enn «den vanlige». Det var alltid mange folk som passet på både baby og meg, og jeg var aldri redd eller usikker på noe i løpet av fødselen. 

Når det er sagt så passet dette for meg. Jeg stoler på helsepersonell sine vurderinger, og de ønsket å prøve vaginal fødsel. Du må selv finne ut hva som passer for deg, i samråd med kvalifisert helsepersonell. Av erfaring er det mange som roper på keisersnitt med en gang det nevnes seteleie her, uten at de selv har noen erfaring med det. 

Anonymkode: 138e9...63c

Her var det da mange svar fra folk med erfaring? 

Vi valgte også KS ved seteleie etter mislykket vendingsforsøk. Jeg kjenner noen der babyen fikk oksygenmangel under en setefødsel, aldri, aldri, aldri om jeg kom til å risikere det.

Anonymkode: e6647...c5a

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her var det da mange svar fra folk med erfaring? 

Vi valgte også KS ved seteleie etter mislykket vendingsforsøk. Jeg kjenner noen der babyen fikk oksygenmangel under en setefødsel, aldri, aldri, aldri om jeg kom til å risikere det.

Ble det hjerneskade?

Anonymkode: b6d04...51a

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble det hjerneskade?

Anonymkode: b6d04...51a

Ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...