Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heihei! Jeg skal kjøpe meg et elektrisk piano, og trenger tips til hvilket! Jeg vil at det skal føles mest mulig ut som et skikkelig piano, og lyden må selfølgelig være fin også! 

Skal kjøpe et til en rimelig pris. 8000-9000 er absolutt maksimum, så helst noe litt billigere ❤️

Endret av Isabella99
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synd at kronekursen er så lav nå, for da får man rett og slett mindre for pengene når man kjøper nytt - kjøpte selv Yamaha P-515 i vår, som er et glimrende instrument, men ser at man ikke får det under 15.000 nå, og det er kanskje litt dyrt for deg.

Det som skiller de billige fra de dyrere digitale pianoene, er i hovedsak tangentene (de billige er laget av plast; de dyrere har tangenter av tre), og flere funksjoner på de dyrere, særlig er innspillingsmulighetene fullstendig håpløse på de billige uten mulighet til å plugge inn USB-pinne (men alle kan kobles til PC). For eksempel har Roland FP-30 til rundt 7000 kun mulighet til å spille inn 3(!) sanger i MIDI-format, slik at man teller lagringsplass i kilobyte, slik man gjorde for 25 år siden i IT-universet. Gjetter på at dette er gjort med vilje for å skille mellom billige og dyrere instrumenter.

Men hvis innspillingsmulighetene på selve pianoet ikke er viktig for deg, er det egentlig bare tangentene som utgjør den merkbare forskjellen mellom billige og dyrere pianoer; alle tangentene er naturligvis veide, men plast er nå plast - hvis du har en musikkforretning i nærheten, kan du prøve å spille selv, og kjenne etter hvordan dette føles. Yamaha og Roland er solide, velkjente merker, så det er de jeg selv vil anbefale hvis man skal være sikker på at kvaliteten er i orden - i billigklassen (4-5000 kroner) har man Yamaha P-45 og Roland FP-10, og det er dem folk som kjøper sitt første piano som regel velger. Går man litt opp i pris, har man Yamaha P-125 til over 6000 og tidligere nevnte Roland FP-30 til 7000; der er det litt flere funksjoner, men fortsatt plasttangenter. Vil man ha tangenter av tre, slik som på et ekte piano, må man nok legge på et par tusen.

Men plasttangenter har en fordel, og det er at de ikke veier mye, og gjør instrumentet flyttbart og mer fleksibelt; Yamaha P-45 veier for eksempel 11,5 kilo, mens Yamahaen jeg kjøpte - med tretangenter, veier omtrent det dobbelte.

Videre har man flere produsenter, og noen lager sikkert bedre varer mens andre lager dårligere, men dette markedet kjenner jeg ikke så mye til, så skal ikke uttale meg om dette; selv har jeg et gammelt USB-keyboard liggende, og der klinger en G mye høyere enn de andre tonene etter at jeg trykket litt hardt på tangenten i sin tid - dette keyboardet er et billigmerke, slik at kvalitet har noe å si. Og man kan selvfølgelig også kjøpe brukt og få det rimeligere, men kan heller ikke uttale meg om dette; det spørs hvor nytt eller gammelt instrumentet er, og hvilken stand det er i.

Vet ikke om dette kan hjelpe deg - spiller du mye ...? Når man kjøper et musikkinstrument, kan det være en fordel å satse på kvalitet slik at man kan ha glede av dette i mange år fremover, men utviklingen i elektronikken går så fort fremover at dagens digitale instrumenter vil være modne for et museum etter noen år, mens et akustisk instrument fortsatt kan spilles på om et halv århundre, slik at det lønner seg å legge flere penger i en gitar eller fiolin enn noe elektronisk.

Uansett - lykke til videre med spillingen, og håper du får en fortsatt fin høst.

- Brian

piano-tux.png.dcc050d9e436fd9cbc350b22be98893f.png

Anonymkode: b033d...df8

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det som skiller de billige fra de dyrere digitale pianoene, er i hovedsak tangentene (de billige er laget av plast; de dyrere har tangenter av tre),

Anonymkode: b033d...df8

Tangentene skal helst være laget at ibenholt og elfenben, men kanskje ikke i våre dager.

Anonymkode: 0f28b...d4e

Skrevet
På 13.10.2020 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Tangentene skal helst være laget at ibenholt og elfenben, men kanskje ikke i våre dager.

Anonymkode: 0f28b...d4e

De gamle, akustiske pianoene og flyglene har elfenbentangenter ja, men ikke nyere instrumenter, da det nå de forbudt fordi elefanten er en truet dyreart. Digitale pianoer har uansett ikke elfenben, og det var vel digitale pianoer det var snakk om her.

Anonymkode: ef1e5...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...