Gå til innhold

Hva kan man forvente av en syvåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det, min datter er en bortskjemt liten pike.. Men jeg har virkelig prøvd de siste par årene å ta ansvar og rette opp i mine feil. 

Hva kan deres 7åring når det kommer til å gjøre ting selvstendig? Når det gjelder rydding, lekser, tøyskift, dusj, smøre brødskive, stå opp osv? 

Anonymkode: 94940...c2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg krever ikke altfor mye. Må kle på seg selv og gjøre leksene rett etter skolen. Dusje får de litt hjelp med, tannpuss selv. Hente drikke selv når de er tørste, jeg lager maten da jeg ikke orker rot med smøring osv

Skrevet

Begynne å bli mer selvstendig i påkledning, altså velge selv om det er sko eller støvvelvær, lue, jakke o.s.v.

Ta med seg fat og glass på kjøkken etter måltid

Stelle seg på kvelden, do, vask, tannpuss

Generelt rydde etter seg, sette på plass sko i gang, henge opp jakke, legge skittent tøy i dunker (der er jeg veldig streng på at det legges i riktig dunk, vrenge tilbake klær!)

Ellers stiller vi nok for lite krav, kommer an på humøret, er jeg skikkelig sliten får barnet klare seg mer selv, med veiledning.

Skrevet

Min er seks og tar ansvar for leksene selv (vi ser selvsagt over og er tilgjengelige, men hun setter selv igang med leksene med én gang hun kommer hjem, og er det noe hun synes hun er litt usikker på så ber hun oss lage flere oppgaver/finne flere tekster av samme typen osv. Tar altså ansvar for egen læring i ganske stor grad, synes jeg.

Hun tar ansvar for å pakke sekken til dagen etter (vi spør om hun har gjort det rett etter leksene), og når hun mener hun er ferdig ser vi over. 
Hun holder orden på skiftetøy og utstyr på plassen sin på skolen (det må jo alle, vi får ikke gå inn i bygget engang), og det har hittil ikke forsvunnet så mye som en sokk. 

Hjemme har hun tre skittentøyposer (Farget, hvitt og «finvask») som hun sorterer  skittentøyet sitt i når hun kler av seg om kvelden. Og kledd på seg selv så nær som «mamma, kan du dra på strikken under støvlene» har hun gjort siden hun var tre år. Vi voksne hjelper til med hårvask (langt, tykt hår), og tar kjemming og fletting, men kroppen har hun vel også vasket selv de siste tre årene. Det er stas å klare seg selv! 

Det siste året har hun hatt en liste med «plikter» der det blant annet står at rommet skal være helt ryddig hver eneste kveld. Dette overholder hun stort sett. Og leker i fellesområder rydder hun alltid opp før hun starter «prosjekt nr 3» (vi har alle lov til å ha maks to prosjekter liggende fremme hjemme). 😅 Hver fredag feier hun trappen ute, og hjelper til med å ta ut papirsøppelet. 
Og hvis hun føler seg litt ovenpå, så hender det ikke så rent sjelden at hun spør om hun kan få vaske noe. Oppvask for eksempel, er visst veldig stas. Og så er det gøy å bake, eller bare gjøre elleville eksperimenter på kjøkkenbenken. 

Smøre på brødskiven selv gjør hun selvfølgelig - gjør ikke stort sett alle seks-sjuåringer det? De lærer det jo i barnehagen, om ikke annet, som del av skoleforberedelser? 

Anonymkode: e233c...a3f

• Liker 3
Skrevet

7-åringen min gjør lekser uten hjelp, hun holder rommet og kjellerstua (sammen med brødrene) ryddig, hun tar sin egen kurv med rene klær opp på rommet og legger dem i skuffer og skap, hun smører egen mat, hun kan lage enkel varm mat (toast, havregrøt, eggerøre o.l.), hun dusjer selv (men blir fortalt når det skal gjøres), hun har faste ukentlige plikter (koste trapper, ta ut av oppvaskmaskin o.l.), hun rydder opp etter seg (dekker av bordet når vi har spist, rydder opp når hun har laget mat selv, henger opp jakke/setter på plass sko når hun kommer hjem) og sikkert mer jeg ikke kommer på. 

• Liker 2
Skrevet

KG barna klarer alt selv de fra de er nyfødte kler de seg selv, skifter sin egen bleie mens de nynner gangetabellen.

Anonymkode: 9a90c...17a

• Liker 16
Skrevet (endret)

Takk for svar! 

Endret av Blueblizz
Skrevet
På 12.10.2020 den 1.23, AnonymBruker skrev:

KG barna klarer alt selv de fra de er nyfødte kler de seg selv, skifter sin egen bleie mens de nynner gangetabellen.

Anonymkode: 9a90c...17a

😂

Anonymkode: 615d0...e79

• Liker 1
Skrevet

Vel... samboers 8 åring hverken smører brødskive,  pusser tenner,  dusjer eller tørker seg etter dobesøk selv. 

Imponerende hva alle 6-7 åringer gjør men er dette kun jenter? Gjør guttene like mye?

Anonymkode: 8fda6...3f2

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel... samboers 8 åring hverken smører brødskive,  pusser tenner,  dusjer eller tørker seg etter dobesøk selv. 

Imponerende hva alle 6-7 åringer gjør men er dette kun jenter? Gjør guttene like mye?

Jeg trodde alle måtte lære å tørke seg når de begynte på skolen??

Her tørker gutten seg selv, men vil ofte at vi skal ta siste tørket for å se at det blir reint. Han dusjer selv, men får hjelp med Shampo noen ganger. 

Kan rydde rommet av og til om han er i det rette hjørnet.

Han går i 1.klasse.

Anonymkode: 9cd33...677

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og barn helt ned til 3 års alderen klarer faktisk å kle på seg selv, rydde opp etter mat, rydde leker etter seg, og smøre brødskive. Mange  gjør barna en bjørnetjeneste ved å gjøre alt for dem. Å la barna bli selvstendig får de mye igjen for senere i livet. 

Anonymkode: 3666b...ceb

• Liker 4
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må da bli oppdratt til å bli usedvanlig ubrukelig. Ikke vanlig.

Anonymkode: 80d48...7ac

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tre barn og det har vært forskjell mellom dem hvor mye ansvar de kunne ha . Den Minste nå har faste oppgaver som de to som er eldre Har hatt men er mer «skal bare» slik at jeg må hjelpe barnet med påminnelse og å sette det igang Samt jeg har måtte kutte ned på noen få oppgaver da barnet ikke er klar til det ennå. Barnet skal sette tallerken og glass på plass etter måltid. Ta ut matboks fra skolesekken. Kle på seg selv og stelle / pusse tenner morgen og kveld . Gjøre lekser til faste tider. 

Anonymkode: d7780...192

• Liker 1
Skrevet

Vel, min 7åring og 9åring er ganske selvgående. Fikser det meste selv. 

Meeen 11åringen kan fint gå på skolen uten sokker hvis jeg glemte å si fra at han må ta de på..

Barn er forskjellige 😃

Anonymkode: 04e03...f78

• Liker 2
Skrevet

8 åringer som ikke tørker seg selv? 😳

Anonymkode: 3e614...57b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han må da bli oppdratt til å bli usedvanlig ubrukelig. Ikke vanlig.

Tannleger oppfordrer foreldre til å pusse over tenner til barn frem til de er minst 10 år. 

Anonymkode: 947d9...8fc

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 åringer som ikke tørker seg selv? 😳

Anonymkode: 3e614...57b

Gjorde heller ikke min unge da han var 8 år. Syntes det var så ekkelt. Gjorde aldri nr 2 på skole/sfo. Men det gikk da seg til i god tid før han ble 9. Er fortsatt redd for å ha en prikk tiss i trusa,  så den byttes 3 ganger daglig.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tannleger oppfordrer foreldre til å pusse over tenner til barn frem til de er minst 10 år. 

Reagerte mer på at han ikke klarer tørke seg i ræva jeg da.

Skrevet

Mine har ikke gjort noenting av det du nevner på egenhånd da de var 7. 

Anonymkode: f57c5...54d

Skrevet

Så unødvendige kommentarer 🤔 Hvorfor kan man ikke bare oppdra de som man føler for selv uten å måtte bli dømt? Så lenge man gir god omsorg og kjærlighet 😊 selvom 4åringen vår klarer å tørke seg i rumpa selv, med litt hjelp av meg etter, betyr jo ikke det at selvom en 8åring ikke gjør det, at de er en dårlig forelder 🤷‍♀️

Barn lærer også ting i forskjellig tempo. Ville vært kjedelig om alle var like 😊

Jeg kan jo innrømme at jeg har kledd på 4åringen, og gjort alt mulig frem til han nå plutselig vil gjøre alt selv. Tenkte ikke noe over det sånn sett :)

Anonymkode: ab514...be4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...