AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Er bare 3 helger siden jeg ble litt forkjølet og måtte ringe meg syk på min arbeidshelg, dette ble ikke godt tatt i mot, og jeg følte jeg ikke ble trodd i det hele tatt. Tok coronatest, og den var negativ. Nå er det arbeidshelg igjen, og jeg er snørrete, sliten i kroppen og nyser konstant. Jeg har ikke jobbet så lenge, og nå kjenner jeg på at jeg ikke tør å si ifra om at jeg er syk.. Synes dette er skikkelig vanskelig. Hilsen jente 22, jobber hver 3 helg som nattevakt på omsorgsbolig Anonymkode: d522e...6ac
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 Okei, hva ønsker du av svar på dette da? Du vet vel hva som kommer av svar? Burde ikke dette være noe som du snakker med lederen din om? Anonymkode: a9e51...fe9
Million Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 (endret) Myndighetene sier at alle som har "symptomer", skal holde seg hjemme. Dette er for å unngå smittespredning av også "uskyldige" luftveisinfeksjoner. Alle som blir smittet av deg med dette, må i sin tur også holde seg hjemme og la seg teste pga korona. Det er det myndighetene ikke ønsker skal skje - det overbelaster test-stasjonene. Det er å ta hensyn og holde seg hjemme, og unngå å spre forkjølelser. Og korona, om det skulle vise seg å være det. Du må jo testes igjen. Bli hjemme. Endret 11. oktober 2020 av Million 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 Sånn er det nå. Det er noe dritt. Anonymkode: 4f8b4...2f7 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #5 Skrevet 11. oktober 2020 Du må jo bli hjemme - men tilby deg å jobbe andre helger om andre er syke. Anonymkode: c6bff...3f7 9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #6 Skrevet 11. oktober 2020 Spørs jo litt hva du legger i «sliten i kroppen». Snørrete og nysing er det fortsatt innenfor å dra på jobb med. Anonymkode: 6e6a1...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #7 Skrevet 11. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er bare 3 helger siden jeg ble litt forkjølet og måtte ringe meg syk på min arbeidshelg, dette ble ikke godt tatt i mot, og jeg følte jeg ikke ble trodd i det hele tatt. Tok coronatest, og den var negativ. Nå er det arbeidshelg igjen, og jeg er snørrete, sliten i kroppen og nyser konstant. Jeg har ikke jobbet så lenge, og nå kjenner jeg på at jeg ikke tør å si ifra om at jeg er syk.. Synes dette er skikkelig vanskelig. Hilsen jente 22, jobber hver 3 helg som nattevakt på omsorgsbolig Anonymkode: d522e...6ac Det er jo lenge til helgen, så du får få deg en corona test fort som fy, er den negativ kan du fint jobbe til helgen igjen. Ser ikke problemet... Anonymkode: 427db...46c 19
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #8 Skrevet 11. oktober 2020 Du får vise til corona reglene og beklage så mye. Arbeidsgiver er bare sur fordi det blir ekstraarbeid for dem. Men det blir nok mer sint om du drar med deg sykdommen inn i bedriften. Si det, at du er redd for å smitte andre. Anonymkode: 9d758...2fa
Whistler Skrevet 11. oktober 2020 #9 Skrevet 11. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er bare 3 helger siden jeg ble litt forkjølet og måtte ringe meg syk på min arbeidshelg, dette ble ikke godt tatt i mot, og jeg følte jeg ikke ble trodd i det hele tatt. Tok coronatest, og den var negativ. Nå er det arbeidshelg igjen, og jeg er snørrete, sliten i kroppen og nyser konstant. Jeg har ikke jobbet så lenge, og nå kjenner jeg på at jeg ikke tør å si ifra om at jeg er syk.. Synes dette er skikkelig vanskelig. Hilsen jente 22, jobber hver 3 helg som nattevakt på omsorgsbolig Anonymkode: d522e...6ac Nå er det jo fem dager til helga. Det er jo ingen grunn til å bekymre seg før tidligst på fredag. 13
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #10 Skrevet 11. oktober 2020 Synest det er uting med arbeidsgivere som blir sur når en melder seg syk. Og særlig nå i disse tider. Ettersom du jobber i en omsorgsbolig så er det vel uansett enda strengere. Du må bare si ifra til leder, ikke så mye annet å gjøre. Men om vedkommende leder blir sur og ufin med deg så hadde jeg søkt på andre jobber. Anonymkode: b5c93...475 15
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #11 Skrevet 11. oktober 2020 Det er altså flere dager til du skal på jobb, syns det er rimelig sært å planlegge sykefravær neste helg når vi ikke er ferdig med inneværende helg. Forstår godt at leder syns det er merkelig at du er vekke på alle helgene dine. Anonymkode: 24cf2...082 16
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #12 Skrevet 11. oktober 2020 Dersom du brukte egenmelding forrige helg du skulle jobbe kan du ikke bruke egenmelding igjen nå, da fraværet i så fall blir over tillatt antall dager sammenhengende. Så du må i så fall få sykmelding fra lege for å ha rett på lønn. Anonymkode: de1a0...927
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #13 Skrevet 11. oktober 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du brukte egenmelding forrige helg du skulle jobbe kan du ikke bruke egenmelding igjen nå, da fraværet i så fall blir over tillatt antall dager sammenhengende. Så du må i så fall få sykmelding fra lege for å ha rett på lønn. Anonymkode: de1a0...927 Ts jobber sannsynligvis i kommunen, og det er sikkert en IA bedrift, og der er det andre fraværsregler. Kan jo skjønne arbeidsgiver hvis du stadig er borte fra jobb i jobbehelgene dine. Anonymkode: be648...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #14 Skrevet 11. oktober 2020 Hvis du er syk så ofte, bør du se litt på livsstilen din. Lever du sunt? Trener du? Får du i deg nok frukt og grønt? Sover du nok? Hvordan ble du smittet? Holder du nok avstand i fritiden? Men er du syk, er du syk. Støtter forslaget om å tilby deg å steppe inn når andre er syke. Anonymkode: 16d93...aa0 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #15 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg har vært forkjølet selv med 3 ukers mellomrom. Første gangen bare litt halsvondt så jeg fikk ikke vært på jobben på søndag, men så ble jeg skikkelig tett og forkjølet og lederen (jobber på sykehjem) var veldig klar i sin tale at jeg måtte være hjemme, ta korona test og først komme tilbake når jeg hadde vært helt symptomfri en dag. Så det er veldig strenge retningslinjer nå. Men det er jo noen dager til neste helg, kanskje du er frisk innen da. Til deg som sier at hun bør se på kosthold etc. jeg tar alle forhåndsregler og enda så ble jeg forkjølet. Men sånn er det å leve et hektisk liv, være på forelesningssal med mange mennesker, ta kollektiv, ha barn som drar med seg smitte. Da hjelper det dessverre ikke med det du nevner. Anonymkode: 42333...280 3
Luckiness Skrevet 11. oktober 2020 #16 Skrevet 11. oktober 2020 Du må ringe inn tidligst mulig dersom du vet du er syk/borte fra en jobbhelg. Det verste jeg vet er kollegaer som ringer kl 14 på en fredag og sier de har vært dårlig et par dager, fortsatt er det og derfor ikke kan komme. Fordi de ville «se det an». Så må vi andre som snart skal ta helg og har masse å ordne før vaktslutt sitte å ringe etter vikar. Det er selvfølgelig helt innafor å være hjemme med de symptomene du skriver her. Vi må alle være ekstra forsiktig nå under koronapandemien. Spesielt i helse- og omsorgsyrker. Menneskene vi jobber med har ikke særlig valgmuligheter i å velge eller velge bort å ha nærkontakt. De trenger hjelp i hverdagen og i de fleste tilfellene innebærer det nærkontakt. -ring inn med en gang du vet du ikke kan komme på jobb. -ta test tidligst mulig (men du bør ha hatt symptomene et par dager). Rådfør deg gjerne med «koronatelefonen» i din kommune eller fastlege. Da kan du også informere når du ringer inn fravær at du har vært i kontakt med dem og fått x råd. -har du mulighet ta et par-noen ekstravakter i nærmeste fremtid slik de ser at du er motivet og interessert i å jobbe. Dette skal selvsagt ikke kreves. Men vil uansett være positivt og kanskje hjelpe deg selv i å ikke føle så dårlig samvittighet over å ha hatt fravær to jobbhelger. 2
Whistler Skrevet 12. oktober 2020 #17 Skrevet 12. oktober 2020 11 timer siden, Luckiness skrev: Du må ringe inn tidligst mulig dersom du vet du er syk/borte fra en jobbhelg. Det verste jeg vet er kollegaer som ringer kl 14 på en fredag og sier de har vært dårlig et par dager, fortsatt er det og derfor ikke kan komme. Fordi de ville «se det an». Så må vi andre som snart skal ta helg og har masse å ordne før vaktslutt sitte å ringe etter vikar. .................. Hva hadde du sagt om de ringte inn på onsdag og sa at de skulle være forkjølet til helga? Skulle du varsle noen om de kanskje skulle måtte komme til å kanskje få lov til å komme inn og jobbe i helga? Bordet fanger når du har gitt noen et oppdrag. 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #18 Skrevet 12. oktober 2020 Uansett hvordan du velger å løse dette skal du ikke på jobb dersom du har slike symptomer. Jeg driter i hva arbeidsgiver synes. Du skal ikke på jobb. Dette er i nasjonens interesse. Landet lider stort økonomisk på grunn av folk som tar for lett på slikt. Hold deg hjemme. Ring og forklar at du gjør det som er best for landet, ikke en teit arbeidsgiver som ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp. Stå opp for landet ditt. Anonymkode: a97bd...25f 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #19 Skrevet 12. oktober 2020 Du vet jo ikke ennå om du er syk til helgen da? Synes det er rart allerede nå plankegge fravær nesten en uke frem i tid. Dersom du fremdeles er syk dagen før vakten din, ringer du da. Anonymkode: 2c63b...24d 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #20 Skrevet 12. oktober 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts jobber sannsynligvis i kommunen, og det er sikkert en IA bedrift, og der er det andre fraværsregler. Kan jo skjønne arbeidsgiver hvis du stadig er borte fra jobb i jobbehelgene dine. Anonymkode: be648...a3e IA-avtalen åpner for inntil 8 dagers sammenhengende egenmelding. Dersom TS var syk forrige gang hun skulle jobbe, og det er mer enn 8 dager mellom hver gang hun skal jobbe, så blir fraværet sammenhengende og hun må da ha sykmelding dersom hun er syk. Det er ikke slik at en som jobber kun hver tredje helg kan ringe inn egenmelding hver jobbehelg, og motta lønn, med begrunnelsen at de jo har vært friske siden forrige gang de skulle jobbet. Anonymkode: de1a0...927
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå