Tistelblad Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg har allerede bestemt meg for å ringe dyrebeskyttelsen i morgen, men jeg må bare fortelle om denne opplevelsen likevel. Vi er kattemennesker. Har hatt katt inntil nylig, men hun ble dessverre påkjørt og overlevde ikke. Vi har nå bestemt oss for å kjøpe en kattunge, og i går dro vi for å hente en. Vi gleda oss supermye, og alt er klart til den lille her hjemme. Det første som møter oss i døra da vi ringte på, var ei voksen dame som krøp rundt på gulvet med hullete klær som vi så nesten rett gjennom. Hun hadde sterk ms, sa hun, og det er jo trist, men greit nok. Så kom vi inn, og kjente en lukt fra en annen verden. Gulvene var klissete og innsausa i katteavføring. I et hjørne sto en eneste kattekasse som tydeligvis ikke hadde blitt rengjort på lenge. Hun ba meg videre inn og krøp i forveien inn til stua, hvor hun ba meg om å løfte på sofaen sånn at hun kunne sjekke om vår katt var der. Overalt i kriker og kroker og under møbler var det kattunger som gjemte seg, minst 15 stykker. Under sofaen, som også hadde masse inntørka avføring på seg, fant hun ingen katt, men kosta sammen en neve med bæsj og støv som hun la i en haug på stuebordet. Utenfor var det også katter, fra bittesmå til litt større, så jeg, og den ene var drektig. Jeg var helt sjokkert fra første stund, men på grunn av min høflighet og konfliktskyhet sa jeg ingenting der og da. Jeg bare var der en hel time og prøvde å redde noen katter ut derfra, men fikk ikke tak i noen. Til slutt ga jeg opp og dro. Da jeg kom ut på trappa vrenge jeg av meg sokkene, og da jeg kom hjem kasta jeg dem, kasta resten av klærne mine til vask, og dusja. Så fælt var det der. Hvor tror dere grensen går for at dyrebeskyttelsen eller mattilsynet tar affære og redder de kattene ut derfra? Jeg er så redd for at hun får fortsette med det som jeg mener er grov dyremishandling. De kattungene var så bittesmå, og de var så redde! Dama sa at grunnen til at hun ikke hadde "gjort dem tamme" var at hun ikke ville at noen skulle komme inn i hagen hennes og stjele dem. Jeg er så lei meg i dag, og er spent og bekymra for hva de sier når jeg ringer i morgen 😰 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 Så bra du tar affære her, her har det jo gått altfor langt. Men ring mattilsynet først, og tips heller dyrebeskyttelsen slik at de også kan rapportere inn til mattilsynet. DB har dessverre ingen makt til å hente ut katter, det må mattilsynet gjøre. Det DB kan gjøre i tillegg til det nevnte, er å sørge for at kvinnen aldri får adoptere enn katt av dem. Håper dette ordner seg, skulle gjerne vært der og hjulpet til. Anonymkode: 550f0...130 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 Kontakt Dyrebeskyttelsen & Mattilsynet, dette var grusomt! Anonymkode: e858e...5be 4
Wolff Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 Høres ut som dama trenger hjelp til å sørge for seg selv også. Enten psykiatri eller hjemmetjeneste, eller begge deler. Hvis hun er i så dårlig fysisk forfatning at hun må krabbe rundt på gulvet får hun vel ikke til normalt renhold i hjemmet sitt. Men det er jo ikke normalt å la ting skli så til de grader ut, uten å be om hjelp. Så jeg tenker at det kan være noe problem med psyken også. Kan du ikke varsle kommunen om boforholdene til denne damen, slik at hun kanskje kan få hjelp? 6
Tistelblad Skrevet 11. oktober 2020 Forfatter #5 Skrevet 11. oktober 2020 (endret) Ja, det er sikkert psykiatri med i bildet her, kanskje også rus, hvem vet. Det er vanskelig å vite akkurat hvem man skal henvende seg til i et sånt tilfelle, men det skader sikkert ikke å skrive til kommunen. Endret 11. oktober 2020 av Tistelblad Skrivefeil 1
Diamant20 Skrevet 12. oktober 2020 #6 Skrevet 12. oktober 2020 Ville vurdert å kontaktet polititet for denne damen har det ikke greit. Mattilsynet og DB må varsles, hvis du ønsker er det fint om du tilbyr deg å være fosterhjem for kattene, hvis ikke kommer de nok til å bli avlivet av MT 1
Tistelblad Skrevet 13. oktober 2020 Forfatter #7 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg trodde ikke katter som ikke er direkte syke ble avlivet? Disse her har kanskje lopper og mark, men det kan jo fikses. Ellers er de jo bare ville og vanskjøttet. Uff, håper de får fosterhjem.
Aureka Skrevet 13. oktober 2020 #8 Skrevet 13. oktober 2020 Uff, dette var trasig. Skjønner godt at du er lei deg. Her ville jeg, som flere har skrevet kontaktet både mattilsynet og dyrebeskyttelsen. Eventuelt også anmeldt til politiet. Ser her at dyrebeskyttelsen råder til å filme for bevis og videreformidling. Men du er vel neppe så keen på å dra tilbake til det stedet. https://www.dyrebeskyttelsen.no/trenger-du-hjelp/ "Dyrevernsaker nedprioriteres ofte – forsøk derfor å sikre bevis slik som bilde, film og vitner. Noen saker blir henlagt eller mangelfullt behandlet av det offentlige. Send derfor en e-post til Dyrebeskyttelsen Norge med beskrivelse av saken, og hold oss oppdatert om eventuell utvikling, slik at vi kan kontrollere om dyrene det gjelder har fått god nok hjelp" 2
Tvist Skrevet 13. oktober 2020 #9 Skrevet 13. oktober 2020 5 timer siden, Tistelblad skrev: Jeg trodde ikke katter som ikke er direkte syke ble avlivet? Disse her har kanskje lopper og mark, men det kan jo fikses. Ellers er de jo bare ville og vanskjøttet. Uff, håper de får fosterhjem. Kommer an på dyrevernsorg på stedet. Mange av dyrebeskyttelsen norge sine lokalavdelinger avliver katter i hopetall. Noen pga sykdom, andre pga at de er vanskelige å temme eller finne hjem til.
Diamant20 Skrevet 13. oktober 2020 #10 Skrevet 13. oktober 2020 2 timer siden, Tvist skrev: Kommer an på dyrevernsorg på stedet. Mange av dyrebeskyttelsen norge sine lokalavdelinger avliver katter i hopetall. Noen pga sykdom, andre pga at de er vanskelige å temme eller finne hjem til. Var MT jeg tenkte på. Evt på DB avlive hvis de ikke har sjans til å ta seg av dem
Diamant20 Skrevet 13. oktober 2020 #11 Skrevet 13. oktober 2020 Ts, er det et alternativ for deg å dra tilbake? Bare spør damen om du kan komme å få tak i en (evt flere dersom du kan redde noen❤) Film eller ta bilder der i mens, kan ha mobilen i en lomme feks. Du kan også ta lydopptak så lenge du selv er med i samtalen. Vil i så fall anbefale å ta med noe godmat og sette i et bur, så du kanskje for lokket de inn der (ville tatt med flere bokser så du kanskje får reddet flere. Håper uansett på oppdatering! 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #12 Skrevet 13. oktober 2020 Hva sa Mattilsynet? Stakkars katter Bra du melder, meld til alle instanser som andre her sier. Du burde nok sende bekymringsmelding om denne damen også, tror man sender det til kommunen eller til politiet. Høres ut som at hun trenger helsehjelp. Anonymkode: d8090...f6a 5
Tistelblad Skrevet 13. oktober 2020 Forfatter #13 Skrevet 13. oktober 2020 Mattilsynet ville jeg skulle skrive bekymringsmelding i det skjemaet de har på nettsiden sin, så det gjorde jeg i går. I natt lå jeg å tenkte på det, så i dag sendte jeg også en mail med saksnummeret hvor jeg spurte om når slike bekymringsmeldinger egentlig ble sett på. Tenk om de ble liggende i månedsvis, liksom. Jeg har ikke fått svar på den mailen. Det er tre timer å kjøre herfra, så jeg har lite lyst til å kjøre den veien igjen, men det kommer litt an på hva mattilsynet sier, tenker jeg. Dersom de ikke tar det på alvor, såmå noen andre gjøre det. 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #14 Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, Tistelblad skrev: Mattilsynet ville jeg skulle skrive bekymringsmelding i det skjemaet de har på nettsiden sin, så det gjorde jeg i går. I natt lå jeg å tenkte på det, så i dag sendte jeg også en mail med saksnummeret hvor jeg spurte om når slike bekymringsmeldinger egentlig ble sett på. Tenk om de ble liggende i månedsvis, liksom. Jeg har ikke fått svar på den mailen. Det er tre timer å kjøre herfra, så jeg har lite lyst til å kjøre den veien igjen, men det kommer litt an på hva mattilsynet sier, tenker jeg. Dersom de ikke tar det på alvor, såmå noen andre gjøre det. Kan du nevne fylke? Kanskje noen andre i nærheten som kan hjelpe? Anonymkode: f9985...3b2 3
Tistelblad Skrevet 13. oktober 2020 Forfatter #15 Skrevet 13. oktober 2020 Var usikker på om jeg kunne gjøre det.. Det er ved Drammen 1
Diamant20 Skrevet 13. oktober 2020 #16 Skrevet 13. oktober 2020 32 minutter siden, Tistelblad skrev: Var usikker på om jeg kunne gjøre det.. Det er ved Drammen Kan du tipse «kattehjelpen Drammen» på FB? Synes utifra FB at de virker å ta tak i ting, og gjør en innsats 4
Tistelblad Skrevet 13. oktober 2020 Forfatter #18 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg fikk svar fra dem med en gang, og de skjønte med en gang hvem det gjaldt. De hadde fått meldinger om henne før, og da meldte de det til mattilsynet. Den gangen ble det ikke gjort noe, men de skulle melde inn saken på nytt nå. Vi får bare håpe mattilsynet gjør noe denne gangen 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai #19 Skrevet 23. mai Hvordan gikk det ned denne saken? Fikk kattene hjelp? Anonymkode: a9d2f...fd7
Tistelblad Skrevet 24. mai Forfatter #20 Skrevet 24. mai Jeg vet ikke. Jeg skrev melding til dyrebeskyttelsen i Drammen etter noen måneder for å høre om de visste noe, men det gjorde de ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå