Gå til innhold

Uanmeldt besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg og samboer har den siste tiden følt at vi har hatt litt for åpent hus i forhold til besøk, spesielt fra mine foreldre. (De er skilt). Mamma kommer stort sett alltid uanmeldt på besøk, hun bor ikke så langt unna. Det er greit til en viss grad, men det skjer ganske ofte. Om hun kommer midt oppi husarbeid eller andre ting vi holder på med sier hun bare "hefter jeg dere bort nå kanskje" og kommer inn og setter seg ned allikevel og blir for det oftest sittende ei stund. Min far har hjulpet oss med byggeprosjekt det siste året. Fordi han har samboer og bor et stykke unna har han i hovedsak bodd hos oss ukedagene og reist hjem til samboer på helg. Problemet er at han spør ikke oss om det passer, og han har tatt over prosjektet helt. Vi er selvfølgelig utrolig takknemlige for den hjelpen han bidrar med. Jeg og samboer føler imidlertid på at vi trenger å ha huset for oss selv en periode. Vi er begge på jobb, og har ikke mye fritid sammen. Har sagt til min far flere ganger i høst når han drar hjem for helga at vi ikke trenger å gjøre oss ferdig med alt, og at vi kan fortsette byggeprosjektet til våren. Han finner imidlertid alltid noe som hadde vært kjekt å bli ferdig med til vinteren, og at det kommer han å ordner neste uke. Det gjør ikke noe om vi begge er på jobb, for han arbeider lell han. I tillegg inviterer han min søster og bror med familie på heldagsbesøk til oss uten å spørre oss først, fordi han ønsker å treffe dem når han er her. Det kan hende jeg virker som en utaknemlig datter nå, men jeg setter pris på mine foreldre og vår familie. Det er bare det at både jeg og min samboer trenger å puste litt, og bli respektert når vi sier at det ikke passer. Ikke minst ønsker vi å bli spurt om det passer. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men trenger vel bare å lufte litt frustrasjon 

Anonymkode: ceefe...466

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) Jeg og samboer føler imidlertid på at vi trenger å ha huset for oss selv en periode. Vi er begge på jobb, og har ikke mye fritid sammen. Har sagt til min far flere ganger i høst når han drar hjem for helga at vi ikke trenger å gjøre oss ferdig med alt, og at vi kan fortsette byggeprosjektet til våren. Han finner imidlertid alltid noe som hadde vært kjekt å bli ferdig med til vinteren, og at det kommer han å ordner neste uke. 

Prøv bare å si det til ham, i stedet for å snakke utenom. "Far, samboer og jeg trenger en ukes pause fra byggeprosjektet. Kan vi avtale du først kommer igjen neste mandag?"

Anonymkode: a1817...737

• Liker 8
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg og samboer har den siste tiden følt at vi har hatt litt for åpent hus i forhold til besøk, spesielt fra mine foreldre. (De er skilt). Mamma kommer stort sett alltid uanmeldt på besøk, hun bor ikke så langt unna. Det er greit til en viss grad, men det skjer ganske ofte. Om hun kommer midt oppi husarbeid eller andre ting vi holder på med sier hun bare "hefter jeg dere bort nå kanskje" og kommer inn og setter seg ned allikevel og blir for det oftest sittende ei stund. Min far har hjulpet oss med byggeprosjekt det siste året. Fordi han har samboer og bor et stykke unna har han i hovedsak bodd hos oss ukedagene og reist hjem til samboer på helg. Problemet er at han spør ikke oss om det passer, og han har tatt over prosjektet helt. Vi er selvfølgelig utrolig takknemlige for den hjelpen han bidrar med. Jeg og samboer føler imidlertid på at vi trenger å ha huset for oss selv en periode. Vi er begge på jobb, og har ikke mye fritid sammen. Har sagt til min far flere ganger i høst når han drar hjem for helga at vi ikke trenger å gjøre oss ferdig med alt, og at vi kan fortsette byggeprosjektet til våren. Han finner imidlertid alltid noe som hadde vært kjekt å bli ferdig med til vinteren, og at det kommer han å ordner neste uke. Det gjør ikke noe om vi begge er på jobb, for han arbeider lell han. I tillegg inviterer han min søster og bror med familie på heldagsbesøk til oss uten å spørre oss først, fordi han ønsker å treffe dem når han er her. Det kan hende jeg virker som en utaknemlig datter nå, men jeg setter pris på mine foreldre og vår familie. Det er bare det at både jeg og min samboer trenger å puste litt, og bli respektert når vi sier at det ikke passer. Ikke minst ønsker vi å bli spurt om det passer. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men trenger vel bare å lufte litt frustrasjon 

Jeg sliter også med foreldre og familie som tar seg til rette. De bor så langt unna at de må ligge over når de er her da. Men det gjør jo bare besøket enda mer frustrerende og invaderende. De spør aldri om å komme men inviterer seg selv og sier «vi kommer da og da, og tar med søsteren og broren din», og de har aldri noen plan om hvor lenge de skal være. Så vi ender opp med å må slippe alt vi har i hendene fordi de kommer og blir her på ubestemt tid. Føles som vi er et motell til tider som de tror bare kan booke seg inn på uten å høre om det er ledig plass. Tror ikke de har innebygd de sperrene som de fleste har; at de ikke vil være til bry for andre. For her peiser de på som bulldosere uten å tenke på å ta hensyn til oss.
Har ikke veldig mange tips men tror man bare lå være tydelig med sånne folk som ikke ser sin begrensning. Nytter ikke å hinte. Jeg har måttet si fra flere ganger. Selv om det ikke hjelper i mer enn kort tid i gangen før det er ny runde igjen. Så må jeg si fra igjen da. Slitsomt. 

Anonymkode: f65a3...70c

Skrevet

Jeg hadde blitt gal. Det å invitere andre hjem til dere uten å spørre, synes jeg er over grensen. Da har familien tatt over boligen deres, som et fellessted der alle kan komme og gå. 

Her må dere rett og slett sette foten ned. Og etter at han er ferdig med byggeprosjektet må dere få tilbake nøkkelen.

Anonymkode: 78358...47b

Skrevet

Det virker til å være to ytterpunkter av foreldre - de som ikke bryr seg og ikke stiller opp, og de som bryr seg overmåte mye og stiller opp om en vil det eller ikke. Du er tydeligvis utstyrt med sistnevnte, noe de i førstnevnte kategori nok ville misunne deg.

Jeg tenker at her må man gå litt diplomatisk frem. Din far har tydeligvis lagt ned mye tid og krefter (og kanskje penger?) i boligen til deg og din samboer. Og jeg antar at utgangspunktet for dette var et ønske om hjelp fra dere? Dere har et ønske om å ferdigstille prosjektet, men nå trenger dere en pause? Jeg tenker at det siste er en greit måte å si det på. Dere er veldig glad for alt som er gjort, men nå som det er høst og vinter, vanskelig å lufte ut osv, tenker dere at det kan være godt med en pause frem til våren.

Men, det er jo også en annen side av dette. Og det er din far sin tid. Kan det hende at han rett og slett har denne tiden til overs nå fordi han og samboer ikke kan reise noe sted pga coronarestriksjoner? At de faktisk håper å kunne benytte tiden til dette fra våren? Du må prøve å se det fra hans ståsted og. Hvorfor ønsker han å bli ferdig nå?

At han inviterer resten av familien inn i ditt hjem når du ikke er der, er ikke greit. Det går det an å si. Kanskje han heller kan ta en lunchpause hos din søster eller bror, eller spise middag der? Det må evnt gå an å snakke med din søster og bror om dette?

Hva din mor angår, så minner dette meg om min mor. Jeg forstår utmerket godt at det kan være slitsomt, men nå når hun er død, skulle jeg virkelig ønske at jeg hadde satt mer pris på hennes "stikk innom besøk". Kanskje det går an å finne en dag i uken som det passer, og heller ha en avtale som begge parter kan se frem til og være innstilt på? 

Lurer også på om foreldrene dine nylig er blitt pensjonister og bruker dere til å fylle tiden? Her jeg bor er det masse tilbud til seniorene. Kanskje lete frem litt info om dette og prøve å få spesielt din mor interessert i noe som kan gi henne sosial omgang med andre enn dere?

Anonymkode: 9767c...d99

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) Så vi ender opp med å må slippe alt vi har i hendene fordi de kommer og blir her på ubestemt tid. Føles som vi er et motell til tider som de tror bare kan booke seg inn på uten å høre om det er ledig plass

Anonymkode: f65a3...70c

Men det kan de jo, hvis du slipper alt du har i hendene hver eneste gang de kommer...

Anonymkode: a1817...737

• Liker 2
Skrevet

Du må bare sette ned foten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...