Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 6 dager gammel baby, som ble født med keisersnitt. Han hadde lavt blodsukker rett etter fødsel, og siden melka ikke kom med en gang måtte han få nan på sykehuset hver 3.time, i tillegg til forsøk på amming. Det gikk egentlig greit på sykehuset, han tok tak og lå lenge ved brystet. Han gikk ned nesten 10% av kroppsvekta, så vi skulle fortsette å gi litt erstatning hjemme i tillegg til amming for å få han opp i vekt. Veide på helsestasjonen to dager etter vi kom hjem, og da hadde han gått ned enda mer.. så vi skulle amme også gi flaske annenhver time. (Ga på kopp i starten, men fikk beskjed av helsesøster om å gi flaske for at det skulle være lettere å øke mengden enn i en bitteliten kopp) Men problemet da er jo at han foretrekker flaska og blir sint på puppen.. Problemet med puppen begynte egentlig før vi begynte med flaske, da jeg hadde helt sykt brystspreng, da var det nok vanskelig å ta tak, men så hjalp det nok ikke å begynne med flasker.. Det viktigste er selvsagt at han går opp i vekt, men jeg hadde så innmari lyst å få til amming denne gangen, da jeg heller ikke fikk det til med førstemann. Er så innmari lei meg nå, er det noen som har slitt i starten men fått til amming alikevel? Pumping er jo et alternativ, men det er veldig mye styr, og vanskelig å få til om man er borte en dag feks. Syns heller ikke jeg får ut så mye ved å pumpe. 

Anonymkode: ec103...e19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør om å få skrevet ut nesespray som lettet utdrivingen. Da slipper babyen å bruke tid og bli frustrert på grunn av det. 

Anonymkode: 42c74...888

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en 6 dager gammel baby, som ble født med keisersnitt. Han hadde lavt blodsukker rett etter fødsel, og siden melka ikke kom med en gang måtte han få nan på sykehuset hver 3.time, i tillegg til forsøk på amming. Det gikk egentlig greit på sykehuset, han tok tak og lå lenge ved brystet. Han gikk ned nesten 10% av kroppsvekta, så vi skulle fortsette å gi litt erstatning hjemme i tillegg til amming for å få han opp i vekt. Veide på helsestasjonen to dager etter vi kom hjem, og da hadde han gått ned enda mer.. så vi skulle amme også gi flaske annenhver time. (Ga på kopp i starten, men fikk beskjed av helsesøster om å gi flaske for at det skulle være lettere å øke mengden enn i en bitteliten kopp) Men problemet da er jo at han foretrekker flaska og blir sint på puppen.. Problemet med puppen begynte egentlig før vi begynte med flaske, da jeg hadde helt sykt brystspreng, da var det nok vanskelig å ta tak, men så hjalp det nok ikke å begynne med flasker.. Det viktigste er selvsagt at han går opp i vekt, men jeg hadde så innmari lyst å få til amming denne gangen, da jeg heller ikke fikk det til med førstemann. Er så innmari lei meg nå, er det noen som har slitt i starten men fått til amming alikevel? Pumping er jo et alternativ, men det er veldig mye styr, og vanskelig å få til om man er borte en dag feks. Syns heller ikke jeg får ut så mye ved å pumpe. 

Så gi flaske da... Skjønner ikke hvorfor du skal kave sånn med den ammingen. Funker det ikke så funker det ikke. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 4
Skrevet

Hmm.. er ikke babyen såpass liten at den husker ikke flaska om du bare slutter? hvis du har melk og alt..

med det sagt, så fikk ikke jeg heller til ammingen. Skulle ønske at jeg hadde gitt opp mye før enn det jeg gjorde, og heller brukt tid med baby.

Anonymkode: 361d7...2d9

• Liker 3
Skrevet

Hvilke flasker bruker dere? Anbefaler Medela Calma for å unngå sugeforvirring.

Ellers bør du håndmelke litt for å fjerne den verste sprengen, slik at babyen får tak. 

Til slutt, kontakt en ammehjelper fra Ammehjelpen asap! Det er gratis.

Evt kontakt helsestasjonen, om de er flinke på din helsestasjon. 

Anonymkode: 1e7c3...189

Skrevet

Gikk gjennom akkurat det samme med min baby for 6mnd siden. Keisersnitt, baby med lavt blodsukker (endte også på barneavdelingen), fikk mme på kopp hver 3.time, måtte fortsette med det etter hjemreise. Endte opp med å gi flaske mens jeg prøvde å amme i tillegg. Viste seg at han også hadde stramt tungebånd, så han glapp taket hele tiden og ble bare sintere og sintere ved puppen og ammingen ble et herk og vi gråt begge to. Tungebåndet ble klippet men da var det allerede for sent og brystvegringen (i tillegg til trøske + infeksjon hos meg) var et faktum.. prøvde å amme litt mer, men endte opp med å pumpe og gi mme som tillegg. Etter 3 mnd ga jeg opp pumpingen etter at produksjonen sank drastisk og jeg brukte enormt med tid på å få ut «ingenting»... 

Mitt beste råd er å gi deg før du sliter deg helt ut. Gi deg selv en grense på hvor lenge du skal prøve og styre på. 

Anonymkode: 87fea...cfb

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk ammeskjold. 

Anonymkode: 28759...509

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm.. er ikke babyen såpass liten at den husker ikke flaska om du bare slutter? hvis du har melk og alt..

med det sagt, så fikk ikke jeg heller til ammingen. Skulle ønske at jeg hadde gitt opp mye før enn det jeg gjorde, og heller brukt tid med baby.

Anonymkode: 361d7...2d9

Helt enig er mye kjekkere med kosestund ned baby enn at man skal sitte med pumpe f. Eks

• Liker 1
Skrevet

Babyen er 6 dager! Så klart det er masse håp for at dette kan gå heeelt fint. :) Ville også kontaktet ammehjelper så du kan få litt personlig, god oppfølging. 

Viktige stikkord her vil være masse hud-mot-hud kontakt, også utenom amming, og tilbakelent amming der baby får prøve å lete frem brystet selv. Langsom flaskemating når du gir flaske, type flaske er irrelevant. 

Og ja, det er mangemange som har slitt med ammingen og fått det til. Problemene du beskriver er foreløpig ikke så kompliserte (men klart, kan jo være kompliserte årsaker i bunn som forsterker problemene). Pust med magen, vær tålmodig og få råd fra ammehjelper. Og mens du venter på hjelp, kos deg med babyen, vær hud mot hud, og les om tilbakelent amming på ammehjelpen.no. 

https://ammehjelpen.no/tilbakelent-amming/

Skrevet

Ammeskjold og  den nesesprayen reddet ammingen her. Kunne slutte med begge deler etterhvert. Dette går nok fint, han er jo veldig liten ennå! Det er verdt å stresse litt med det nå for å slippe alt stresset med flasker senere! 

Anonymkode: 7482b...4ae

Skrevet

Var så mye press på meg at jeg måtte amme mitt første barn. Nå er jeg gravid med nr 2, og har bestemt meg for å ikke amme. Var h....for meg, så nei takk. Nå bestemmer jeg selv over min egen kropp, og lar meg ikke presse av samfunnet, bestemødre, venninner, helsesøstre, jordmødre etc etc. 

Anonymkode: 9b0fe...be1

• Liker 2
Skrevet

Har dere ikke ammepoliklinikk? Eventuelt spør om du kan komme på veiledning på barsel hos en ammeveileder? 

Uansett så er det viktig å håndmelke før amming slik at melka allerede er der, det gjorde jeg den første uka fordi baby ble supersint fordi det ikke kom raskt nok, og greide dermed ikke roe seg til å ta puppen.

Du kan også forsøke brystskjold i en overgangsperiode, den ligner veldig på flasketuten. 

Ikke gi smokk før amming, her har hvertfall baby blitt litt forvirret og bruker tid å ta tak på puppen om smokken har blitt suttet på rett før. 

Fungerer det ikke så gi NAN på flaske? Det viktigste er at barnet får mat og at du gjør det som blir best for dere. Det er ingen selvfølge å få til ammingen og for noen så blir det best med flaske og erstatning. En skal ikke la det gå ut over både fysisk og psykisk helse fordi normene i samfunnet har blitt litt forskrudd angående amming og erstatning. 

Anonymkode: a41b0...0e5

Skrevet

Var i nesten samme situasjon som deg, baby var uinteressant i puppen. Når hun faktisk viste interesse ble hun bare sint, gråt masse og slapp taket etter et par sekunder. Pumpet og kokte på kopper og pumpeutstyr dagen lang..

Når hun var 10 dager prøvde jeg med skjold bare på moro skyld (hadde prøvd det tidligere uten hell). Og der tok hun puppen og ammet i ca. 30 minutter. Prøvde andre siden også med skjold, og der tok hun også uten problem og lå i 20 minutter til!! Tårene mine rant av lykke. Nå er hun snart 3 uker og jeg har ikke rørt pumpa etterpå! Hun fullammes (med skjold). Hadde begynt å miste håpet, men det gikk til slutt :)

Anonymkode: eada6...ea7

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg ts men har akkurat født førstemann dagen etter deg. De to første dagene fikk han ikke bryst tak i det hele tatt. De konkludere med stramt tungebånd hos gutten vår, og dette ble klipt. I tillegg mente de at melke produksjonen min kunne være litt forsinket siden jeg mistet mye blod under fødsel og fikk jernmangel. Fikk derfor jernoverføring på dag 2.. i disse to dagene får gutten litt mme fra kopp.

Dag 3: fortatt ingen produksjon av egen melk, men jeg blir oppfordret til å fortsette å prøve. Gutten vår blir bare frustrert av dette, så personale på barsel anbefaler at han får prøve flaske. Jeg får beskjed om å sjekke hvordan det er med pumpe. Pumper 15 min på hvert bryst. Kommer kun noen få dråper.

Dag 4: får beskjed om å teste hvor mye han faktisk tar i seg via amming. Etter 2 t fram og tilbake med mye frustrasjon og mange pauser er konklusjonen 20 ml.. så han må ha mme i tillegg. Prøver å gi pupp til alle måltider, men gutten vår snur seg bare vekk og blir frustrert. Flasken derimot går ned på høykant.

Dag 5: prøver å amme han, men det finnes ikke tålmodig hos han. Han tar brøstet noen sekunder eller ikke i det hele tatt. Han blir frustrert, og sint og det ender opp med at hver gang han skal ha mat ender det opp i mme etter å ha forsøkt amming 1 t, om ikke før pga han blir frustrert og sint. 

...

Hvert forsøk på amming når jeg var på barsel avdelingen tok altfor mange timer. Det var i hovedsak 1t +++ hver 3 time som gikk bort til å ikke få det til. Nå gidder ikke sønnen vår å prøve engang å drikke fra meg. Produksjonen går rett og for tregt for han + han må jobbe for å bli ammet noe han ikke gidder, da han har funnet ut at det å få flaske går mye fortere.

Har nå kommet hjem med råd om å fortsette å prøve, men pumpe meg de gangene han ikke tar noe i det heletatt. Jeg vet ikke helt om jeg orker det i lengden. Hadde jo et håp om å amme men..

Skrevet
1 time siden, tussi84 skrev:

Jeg er i samme situasjon som deg ts men har akkurat født førstemann dagen etter deg. De to første dagene fikk han ikke bryst tak i det hele tatt. De konkludere med stramt tungebånd hos gutten vår, og dette ble klipt. I tillegg mente de at melke produksjonen min kunne være litt forsinket siden jeg mistet mye blod under fødsel og fikk jernmangel. Fikk derfor jernoverføring på dag 2.. i disse to dagene får gutten litt mme fra kopp.

Dag 3: fortatt ingen produksjon av egen melk, men jeg blir oppfordret til å fortsette å prøve. Gutten vår blir bare frustrert av dette, så personale på barsel anbefaler at han får prøve flaske. Jeg får beskjed om å sjekke hvordan det er med pumpe. Pumper 15 min på hvert bryst. Kommer kun noen få dråper.

Dag 4: får beskjed om å teste hvor mye han faktisk tar i seg via amming. Etter 2 t fram og tilbake med mye frustrasjon og mange pauser er konklusjonen 20 ml.. så han må ha mme i tillegg. Prøver å gi pupp til alle måltider, men gutten vår snur seg bare vekk og blir frustrert. Flasken derimot går ned på høykant.

Dag 5: prøver å amme han, men det finnes ikke tålmodig hos han. Han tar brøstet noen sekunder eller ikke i det hele tatt. Han blir frustrert, og sint og det ender opp med at hver gang han skal ha mat ender det opp i mme etter å ha forsøkt amming 1 t, om ikke før pga han blir frustrert og sint. 

...

Hvert forsøk på amming når jeg var på barsel avdelingen tok altfor mange timer. Det var i hovedsak 1t +++ hver 3 time som gikk bort til å ikke få det til. Nå gidder ikke sønnen vår å prøve engang å drikke fra meg. Produksjonen går rett og for tregt for han + han må jobbe for å bli ammet noe han ikke gidder, da han har funnet ut at det å få flaske går mye fortere.

Har nå kommet hjem med råd om å fortsette å prøve, men pumpe meg de gangene han ikke tar noe i det heletatt. Jeg vet ikke helt om jeg orker det i lengden. Hadde jo et håp om å amme men..

Herregud gidd. Guttungen tar jo flaske uten problemer og har det helt fint. Ikke tyn deg selv. Du har da vitterlig prøvd nok. Skal du tilbringe din tid med pumpa eller babyen? Jeg og satt der med pumpa de første dagene etter vi kom hjem, men tenkte fuck it. Hvorfor gidder jeg dette? Han koser seg med flaske og det går faktisk helt fint med mme. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta said:

Herregud gidd. Guttungen tar jo flaske uten problemer og har det helt fint. Ikke tyn deg selv. Du har da vitterlig prøvd nok. Skal du tilbringe din tid med pumpa eller babyen? Jeg og satt der med pumpa de første dagene etter vi kom hjem, men tenkte fuck it. Hvorfor gidder jeg dette? Han koser seg med flaske og det går faktisk helt fint med mme. 

Hvorfor er det så viktig for deg i tråd etter tråd å oppmuntre folk til å slutte å amme??? Er det for å rettferdiggjøre at du selv ikke ammet? 

Dette er babyer på knapt en uke! Det er masse håp om å få til å amme, hvis man får litt god veiledning. Bør man ikke heller oppsøke grundig hjelp og prøve litt mer før man gir opp? Faren for at man angrer er STOR hvis man gir opp allerede etter en uke. 

Har man ikke lyst til å amme er det jo greit, men hvis man faktisk ønsker er det veldig dumt å oppfordre noen til å gi opp allerede. Da jeg selv slet med ammingen fikk jeg lyst til å slå sånne som deg hardt i trynet. Hva med å hjelpe i stedetfor å demotivere? 

Anonymkode: 68d3f...061

• Liker 3
Skrevet

Her har ammingen gått omtrent som hos deg, og når brystsprengen kom fikk hun flaske med erstatning. Skulle nok ikke gjort det for hun foretrekker nå flaska.. Men jeg har kjøpt hjelpebryst så her får hun alle måltid på puppen utenom 2 måltid på natta da jeg ikke orker å stå opp å koke hjelpebrystet på natta. Pumper i tillegg, korte intervaller ofte.

Anonymkode: 9f356...7f0

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så viktig for deg i tråd etter tråd å oppmuntre folk til å slutte å amme??? Er det for å rettferdiggjøre at du selv ikke ammet? 

Dette er babyer på knapt en uke! Det er masse håp om å få til å amme, hvis man får litt god veiledning. Bør man ikke heller oppsøke grundig hjelp og prøve litt mer før man gir opp? Faren for at man angrer er STOR hvis man gir opp allerede etter en uke. 

Har man ikke lyst til å amme er det jo greit, men hvis man faktisk ønsker er det veldig dumt å oppfordre noen til å gi opp allerede. Da jeg selv slet med ammingen fikk jeg lyst til å slå sånne som deg hardt i trynet. Hva med å hjelpe i stedetfor å demotivere? 

Anonymkode: 68d3f...061

Fordi det er lov å gi opp. Ts oppfører seg som at hun til en hver pris må amme om ikke går verden under, men det gjør den ikke. Mødre hadde vært lykkeligere om de ikke følte de måtte leve opp til dette amme maset. Er mange som sliter men så blir de bare oppmuntret til å slite ennå mer og det er bare tull. Derfor er det viktig for meg. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

Fordi det er lov å gi opp. Ts oppfører seg som at hun til en hver pris må amme om ikke går verden under, men det gjør den ikke. Mødre hadde vært lykkeligere om de ikke følte de måtte leve opp til dette amme maset. Er mange som sliter men så blir de bare oppmuntret til å slite ennå mer og det er bare tull. Derfor er det viktig for meg. 

Førstemann fikk etterhvert mest MME, og han er en frisk og rask 5åring, så jeg har ikke noe dårlig erfaring med MME, og det viktigste er jo såklart at de får mat og går opp i vekt. Hormoner og lite søvn hjelper nok ikke på følelsene heller. Men dette er siste barnet, og syns det er koselig å amme. I tillegg til at det er mye styr med flasker, de må vaskes og kokes, og MME koster penger, kontra puppen som bare kan slenges ut. Det må være lov å kjenne på følelser rundt det at amming ikke gikk som man håpet på, uten at det betyr at verden går under på noen som helst måte. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Førstemann fikk etterhvert mest MME, og han er en frisk og rask 5åring, så jeg har ikke noe dårlig erfaring med MME, og det viktigste er jo såklart at de får mat og går opp i vekt. Hormoner og lite søvn hjelper nok ikke på følelsene heller. Men dette er siste barnet, og syns det er koselig å amme. I tillegg til at det er mye styr med flasker, de må vaskes og kokes, og MME koster penger, kontra puppen som bare kan slenges ut. Det må være lov å kjenne på følelser rundt det at amming ikke gikk som man håpet på, uten at det betyr at verden går under på noen som helst måte. 

Det er ikke mindre styr å forsøke i det uendelige å amme dersom det ikke går. Jeg støtter amming fullt ut men ikke for enhver pris. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...