Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har startet i ny jobb og jeg lovte vel arbeidsgiver å være her en god stund. Jeg føler at den muntlige "forsikringen" jeg ga, at jeg sa jeg ville være her lenge i jobben, gjorde at jeg faktisk fikk jobben. 

I ettertid har jeg tenkt litt på dette: er det vanlig at arbeidsgiver er redd ansatte slutter? Jeg har fått en god jobb som gir meg fantastisk erfaring for karrieren. Jeg ser ikke for meg å være så alt for lenge i jobben. Hvor lenge er det lurt at man er i den første jobben? Jeg ser på linkedIn at mange som starter og nærmest slutter etter ganske kort tid! 

Anonymkode: 7b4c1...a0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du velger helt selv når du slutter så lenge du overholder kontrakten ellers. Er ikke noe fasit på hvor lenge man bør være i jobben. Men er ikke så lurt å slutte før du har fått et annet tilbud. Alle arbeidsgivere bør forstå at folk evt slutter, og de bør ikke bli sure av den grunn

Endret av AnonymBrukern
Skrevet

Det avhenger vel også av yrket ditt? Som nyutdannet lege er det ikke uvanlig å gå i 3-6 mnds vikariat, og det er vanlig at folk prøver litt forskjellig/flytter på seg i starten. Dog er det vanlig å satse på 1/2-1 år i samme jobb før man hopper videre. Avhenger av så mangt.

Anonymkode: ea18f...d26

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger vel også av yrket ditt? Som nyutdannet lege er det ikke uvanlig å gå i 3-6 mnds vikariat, og det er vanlig at folk prøver litt forskjellig/flytter på seg i starten. Dog er det vanlig å satse på 1/2-1 år i samme jobb før man hopper videre. Avhenger av så mangt.

Anonymkode: ea18f...d26

TS her:

Jeg føler meg (nesten) litt forpliktet å være i denne jobben i mange år. Før de ansatte meg ga de uttrykk for å være redd jeg ville slutte etter kort tid & hoppe vider, noe jeg beroliget de med.... 

Skrevet

Fra en som har vært i arbeidslivet en stund: bytt når det passer deg. Lojaliteten fra ansatt til arbeidsgiver er stort sett mye større enn omvendt. Arbeidsgivere bryr seg ikke mer om deg en en hvilken som helst annen ansatt. Og noen kaster deg under bussen om det gagner dem selv. Finner du noe bedre kan du bare si du fikk et tilbud du ikke kan si nei til, eller en annen floskel. Du blir snart erstattet likevel. 

Anonymkode: 9c3fc...dae

• Liker 7
Skrevet

Hvis du har "lovet" at du ikke skal slutte med det første, så bør du vel kanskje sitte i jobben 2 år eller noe før du seiler videre? To år er innafor. Ikke for kort, men heller ikke lenge. Nok til å få litt dyrebar erfaring i jobben.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i første jobb i ti år. Det er for lenge! Ble for lite erfaring på CV, selv om jeg kan vise til at jeg er stabil. Rundt hvert 3 år tenker jeg er fint de første årene i arbeidslivet. 

Anonymkode: b0c93...5c6

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Hvis du har "lovet" at du ikke skal slutte med det første, så bør du vel kanskje sitte i jobben 2 år eller noe før du seiler videre? To år er innafor. Ikke for kort, men heller ikke lenge. Nok til å få litt dyrebar erfaring i jobben.

Helt enig. To år virker innafor. 

Anonymkode: 7b406...ab9

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra en som har vært i arbeidslivet en stund: bytt når det passer deg. Lojaliteten fra ansatt til arbeidsgiver er stort sett mye større enn omvendt. Arbeidsgivere bryr seg ikke mer om deg en en hvilken som helst annen ansatt. Og noen kaster deg under bussen om det gagner dem selv. Finner du noe bedre kan du bare si du fikk et tilbud du ikke kan si nei til, eller en annen floskel. Du blir snart erstattet likevel. 

Anonymkode: 9c3fc...dae

Gode råd. Jeg har en bred og fleksibel utdanning som gir meg gode muligheter på jobbmarkedet. Litt derfor ser jeg heller ikke hensikten med å være for lenge på samme plass, men heller få variert og bred erfaring mens man enda er ny på arbeidsmarkedet :) . 

• Liker 1
Skrevet

Om du trives i jobben - hvorfor slutte?
Og du mistrives bør du jo kanskje vurdere noe annet..

Anonymkode: 73e4b...932

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du trives i jobben - hvorfor slutte?
Og du mistrives bør du jo kanskje vurdere noe annet..

*OM du

Skrevet
20 minutter siden, Million skrev:

1-2 år burde absolutt være innafor. Jeg er enig. 

Apropos "lovet": så er det jo sånn spillet fungerer når man skal søke jobb. Det handler om å overbevise og selge seg inn for å få jobben, og da må man kanskje overdrive litt der man kan. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis du trives i jobben så er det vel vanlig å bli 2 år. Har ei god venninne som har en veldig høy stilling og hun sier at det blir sett på negativt å jobbe under 1 år. Da tenker de som ansetter at du enten har mistrivdes i jobben eller ikke passet inn. 2 år ser hun på som «på tide å gjøre noe annet». 

Anonymkode: 6a467...5fa

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet tre år i min første jobb. På intervjuet sa jeg at jeg kom til å bli. Det mente jeg også, men så skjedde det noe i livet mitt som gjorde at jeg måtte si opp jobben og flytte. 

Anonymkode: 2928c...826

• Liker 1
Skrevet

Fikk spørsmålet «hvor er du om 5 år?» på intervju som fagleder - og da da jeg at jeg forhåpentligvis var en «utrolig dyktig fagleder». Jeg har ikke tenkt å ha denne jobben i 5 år. Det var akkurat det de ville høre og sa at det var «rett svar» under intervjuet. De har hatt mye utskiftninger. 

Jeg er altså i samme situasjon, bare at jeg vil videre til avdelingsleder. Jobben i dag gir meg masse erfaring, og jeg må nok bli her ca 2 år. Men mer enn det blir det ikke. Blir det graviditet i mellom så blir det jo lenger. (Tenker å gjøre meg «ferdig» med permisjoner før drømmejobben).

Anonymkode: d17c9...764

Skrevet

Jeg har jobbet 2 år på samme sted nå, og føler meg veldig mettet. Er lei av dårlig organisasjonskultur og lite konkurransedyktig lønn. Håper på ny jobb innen 6 måneders tid.

Anonymkode: d9776...153

Skrevet

Jeg startet i vikariat som skulle vare 14 måneder på et sted jeg ikke hadde noe interesse av å bo på sikt, så jeg søkte jobb på hjemstedet mitt etter litt over 4 mnd og fikk den. Hadde jo 3 mnd oppsigelse, så ble i jobben i 7 mnd. Arbeidsgiver var jo ikke helt fornøyd, men samtidig visste de at de ikke kunne gi meg videre stilling uansett, så de hadde forståelse. Det er jo business, tross alt.

Skrevet

Hopp gjerne videre om det er veldig feil. Men pass deg for å få for mange 1-2 år på CV-en. Da virker du rastløs, og søkende mot noe annet. Rekrutteringsprosesser og opplæring koster ofte mye for arbeidsgiver, og mange ønsker derfor at ansatte blir en stund. Jeg leser selv mange CV-er og hopper fort over de med veldige hyppige skifter. Men dette er sikkert ulikt fra bransje til bransje, og gjelder nok spesielt innen jobber hvor det er behov for en del opplæring. En butikkjobb er helt sikkert ganske annerledes 🙂

Anonymkode: 74013...351

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hopp gjerne videre om det er veldig feil. Men pass deg for å få for mange 1-2 år på CV-en. Da virker du rastløs, og søkende mot noe annet. Rekrutteringsprosesser og opplæring koster ofte mye for arbeidsgiver, og mange ønsker derfor at ansatte blir en stund. Jeg leser selv mange CV-er og hopper fort over de med veldige hyppige skifter. Men dette er sikkert ulikt fra bransje til bransje, og gjelder nok spesielt innen jobber hvor det er behov for en del opplæring. En butikkjobb er helt sikkert ganske annerledes 🙂

Anonymkode: 74013...351

Nå er det jo mange som har 1-2 år på CVn helt ufrivillig fordi mange bransjer utelukkende tilbyr vikariater i lang tid.

Skrevet
På 11.10.2020 den 22.21, AnonymBruker skrev:

Hvis du trives i jobben så er det vel vanlig å bli 2 år. Har ei god venninne som har en veldig høy stilling og hun sier at det blir sett på negativt å jobbe under 1 år. Da tenker de som ansetter at du enten har mistrivdes i jobben eller ikke passet inn. 2 år ser hun på som «på tide å gjøre noe annet». 

Anonymkode: 6a467...5fa

To år på "tide å gjøre noe annet"? I flere typer jobber er man ikke helt ferdig utlært en gang etter to år, fordi det er komplekse yrker. 

Anonymkode: 6377a...66c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...