Gå til innhold

Nav garanti og leie bolig hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på nav og jeg trenger et hjem snarest.

slik det er nå har jeg fint råd til husleie, men jeg har ikke depositum. Nav sier jeg skal få depositum garanti gjennom dem. 

Tidligere har jeg fått leiligheter helt fint, jeg hadde jobb, depositum på konto, gode referanser. Var null problem! 

men nå.... huff. Etter en krangel med tidligere boligeier ang veggdyr (!!!!!), som kom til slutt opp i mekling, masse styr (jeg vant heldigvis), men jeg har ikke en god referanse. Han jeg bodde hos før det igjen, har flyttet til utlandet... jeg har ingen referanser å bruke!! 😰😰😰

familien min har tidligere leiet til en nav bruker med nav depositum, leiligheten ble ødelagt og de fikk ikke noe erstatning fra nav. 

nav depositum har ikke så godt rykte på seg :( 

HVEM vil leie til en nav bruker, med nav depositum og ingen referanser???

Føler kampen om nytt sted å bo er tapt før jeg søker. Og det hjelper ikke at jeg har en hund! 

Spurte nav om jeg var kandidat for kommunal bolig, men nav sa jeg mest sannsynlig ville få avslag, siden jeg er for ung. (Jeg er 28 år) og jeg er for gammel til bolig ung gjennom kommunen.... 

Noen her med erfaringer med å være totalt naver på det private markedet?? Var det vanskelig å få leilighet? Fikk du i det hele tatt kommet på visning? 

Eller noen som leier ut leilighet, er det totalt uaktuelt? Skjønner jo godt at dere heller velger en i fast jobb, uten dyr og med depositum på konto

Noen som har noe tips i hva jeg kan skrive i søknad teksten?? Hva i alle dager skal jeg skrive, for at alt nav greiene ikke skal bare dra alt ned... 

Jeg er en hyggelig leietaker. Jeg prøver komme tilbake i jobb, jeg er en stille bok leser, og jeg går tur. Røyker ikke, men jeg har en hund og er mye på tur

ts

Anonymkode: fe0ab...a04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du få  depositumsgarant i en bank? 

• Liker 1
Skrevet

Men fikk du ikke igjen depositumet fra forrige leieforhold da? Du sier jo at du vant... du kan jo eventuelt fake en referanse da, spør noen som virkelig kjenner deg om de kan stille opp?

Anonymkode: 9be07...5b9

• Liker 5
Skrevet

Referanse er så mye mer enn en tidligere utleier. Spør sjefen din om han kan gå god for deg, bekrefte at du er en lojal og punktlig person som er omgjengelig med andre mennesker. Det er verdt mer for meg som utleier med en referanse fra et forhold leietaker fortsatt har, enn en utleier som i grunn ikke kunne brydd seg mindre om hva som skjer med sin forrige leietaker. 

Anonymkode: c4ce2...acd

• Liker 6
Skrevet

Hvis du har orden på økonomien kan du høre med banken din om muligheten for et depositumslån. Ellers kan du oppgi andre referanser enn tidligere utleiere som oppgitt over, men det kommer nok til å trekke ned hos mange at du ikke ha referanse fra sist utleier, uansett hvem sin skyld konflikten er så er det en varsellampe. Generelt er det ikke lett å få leid med hund, uten fast inntekt, med nav-garanti og null referanser, men kanskje det kan gå lettere for deg om du lager en annonse selv og legger inn?

Anonymkode: 92ea1...2ea

• Liker 2
Skrevet

Hund er nesten verre enn nav garanti. Ville bodd hos familie og skaffet meg en jobb i første omgang, så får du vurdere om dette virkelig er riktig tid i livet å ha en hund.

Anonymkode: 488d4...4e0

• Liker 4
Skrevet

Jeg leier ut flere leiligheter, godtar hund, ikke katt eller andre dyr. Men leier ikke ut til folk med Nav garanti, ønsker også referanser. Trenger ikke være tidligere utleier, men f.eks en tidligere sjef på arbeidsplass. Jeg har også ved et par tilfeller leid ut til folk uten depositum, da med avtale at de betalte inn f.eks 1000 til en dep.konto hver måned til vi nådde beløpet. Da også med klausul om at dette ble gjort. Så mitt forslag vil være skaff deg depositums beløpet, skal mye til at du får leie noe sted uten. Vet mange ikke leier ut til de med Nav garanti, den er desverre ikke verdt mye. Hvorfor fikk du ikke tilbake fra tidligere utleier?

Anonymkode: b8927...364

• Liker 3
Skrevet

Kunne godt leid ut til noen med nav garanti, men ikke med hund, siden familiemedlem er allergisk

Skrevet

Kan du låne penger av noen/evnt spare opp litt til depositum? Evnt bo hos familiemedlemmer til du har spart opp?

Anonymkode: f3955...ba7

Skrevet

Jeg leier ut. Anbefaler å være ærlig, spør huseier om du feks kan betale inn ekstra i månedene fremover. Jeg har to ganger latt leietager betale 1000/2000 kr ekstra i måneden som går til depositum. 

Nav garanti både den gamle og nye har jeg dårlige erfaringer med, så godtar ikke de.

Anonymkode: ea8bd...4a1

• Liker 2
Skrevet

Jeg leier ut og godtar ikke nav garanti rett og slett for da må jeg snakket med ett stort selskap som bare sender folk hit og dit. Til slutt så får man ikke igjen det man faktisk skal ha for å reparere eventuelle skader, tapt leieinntekt kompanserer de neppe for. 

Hvis det blir skade på min utleie del vil jeg kunne ha muligheten å gå på enkeltperonen(e) som leier. 

• Liker 1
Skrevet

Foreslår at du søker på leiligheter som aksepterer dyr, og står ikke info om dyr er ok så presenter deg selv og hunden. 

Skriv ærlig at du håper depositum kan delbetales over noen måneder, dropp nav-depositum er min tanke. Eller be om lån fra familie. 

Referanser kan fint være tidligere sjefer. 

Skriv gjerne noen korte, positiv ladede  ord om deg selv, og legg med bilde av deg og hunden. 

Lykke til 👍

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier ut. Anbefaler å være ærlig, spør huseier om du feks kan betale inn ekstra i månedene fremover. Jeg har to ganger latt leietager betale 1000/2000 kr ekstra i måneden som går til depositum. 

Nav garanti både den gamle og nye har jeg dårlige erfaringer med, så godtar ikke de.

Ja høres veldig smart ut med en nedbetalings plan på depositum! 😄

ts

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, Morten1 skrev:

Jeg leier ut og godtar ikke nav garanti rett og slett for da må jeg snakket med ett stort selskap som bare sender folk hit og dit. Til slutt så får man ikke igjen det man faktisk skal ha for å reparere eventuelle skader, tapt leieinntekt kompanserer de neppe for. 

Hvis det blir skade på min utleie del vil jeg kunne ha muligheten å gå på enkeltperonen(e) som leier. 

Hadde du godtatt en nedbetalings løsning hvor jeg betaler 2000 kr inn på en depositum konto? :P 
ts

Skrevet
14 minutter siden, Bonitapia skrev:

Foreslår at du søker på leiligheter som aksepterer dyr, og står ikke info om dyr er ok så presenter deg selv og hunden. 

Skriv ærlig at du håper depositum kan delbetales over noen måneder, dropp nav-depositum er min tanke. Eller be om lån fra familie. 

Referanser kan fint være tidligere sjefer. 

Skriv gjerne noen korte, positiv ladede  ord om deg selv, og legg med bilde av deg og hunden. 

Lykke til 👍

Føler nav depositumet skremmer mange vekk, så er nok lurt jeg dropper å si det ja, og heller bare spør om en ned betalings plan 😊 Takk for hjelp! 😄

ts

• Liker 1
Skrevet (endret)
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville egentlig bare si at sånne som deg skulle det vært flere av, så sporty og alright gjort!

Og tilføye mine tanker, som noen er inne på over her, vurder å ta et "depositumslån" i en bank - det koster litt, men kan være verdt det. Det finnes også firmaer som driver med depositumsgaranti, det koster også en slump penger du ikke får igjen, men likevel akseptabel løsning ("dyrt å være fattig", vet litt for mye om det).

Det med referanse kan gå opp og ned - bruk sjefen eller noen andre som kan gå god for deg, ev. vær tålmodig og regn med at du kanskje ikke får den første leiligheten du ser på, kanskje ikke den andre heller, men til slutt kommer du i mål.

Ev. kan du også snakke med kommunen, de har som oftest en avdeling som driver med boliger - ikke det første valget, men er det krise kan det være en ok løsning for en liten stund.

Endret av Jaybird
Skrevet

NAV garanti hadde jeg aldri godtatt. Men MED gode referanser hadde jeg godtatt en «nedbetalingsplan» på depositumet som nevnt over. Har du hørt med banken om lån til depositum? 

Ellers trenger ikke referanser være tidligere huseiere! Det kan være tidligere arbeidsgiver, lærer, kontakt i frivillighetsorganisasjon eller lignende. Jeg krever i alle fall bare en bekreftelse på at du er en grei og ordentlig person - jeg trenger ikke detaljer om tidligere leieforhold nødvendigvis :) 

Anonymkode: d747b...b4a

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ja høres veldig smart ut med en nedbetalings plan på depositum! 😄

ts

I utgangspunktet nei, ting kan skje, plutselig har ikke folk samme inntekt lengre og da står man der. Da blir det kjedelig for alle parter

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Morten1 skrev:

I utgangspunktet nei, ting kan skje, plutselig har ikke folk samme inntekt lengre og da står man der. Da blir det kjedelig for alle parter

Hva hvis jeg tilbyr nav depositum til jeg har innbetalt et ordentlig depositum ila 1 år? 

jeg forstår det ikke kan måle seg med et vanlig depositum... men situasjonen min er slik at jeg ikke har mulighet til å spare opp depositum nå 😕 og jeg må finne et nytt sted å bo snarest

ts

Skrevet

Vi kjøpte faktisk en garanti fra husleie.no, og det hjelper jo litt på inntrykket når man feks har fast inntekt å vise til. Det er jo kjekt hvis man vet selv at man ikke skal ødelegge noe uten å gjøre opp for seg.. Bare synd mange ikke gidder å sette seg inn i det, og bare forventer at alle har 60 000 inne på kontoen.. (Oslo området) 

Anonymkode: ae569...25c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...