AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg fikk for noen år siden påvist det legen kalte en stor gallestein. Jeg ble henvist blandt annet på grunn av ryggsmerter. Jeg har dessverre ikke gått ned så mye i vekt, men jeg spiser sunnere og har mindre typiske gallestein plager. Det jeg lurer på er om man faktisk fysisk kan kjenne gallesteinen? Noen ganger når jeg sitter så kjennes det ut som det er "noe" på høyre side øverst ved ribbeina, like under brystene. Jeg kjenner ikke noe når jeg tar der med hånden, men det føles som noe er der innvendig. Kan dette rett og slett være at jeg kjenner selve gallesteinen? Jeg vet spørsmålet også må rettes til lege, men om andre med gallestein kjenner det samme så ville det være interessant å få vite om det. Anonymkode: d12cb...44d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 Ja, når jeg hadde gallestein(er) så kjente jeg det veldig godt når jeg satt. Det var blant annet vondt å kjøre bil, fordi da satt jeg i en sånn stilling der det ble press mellom rygg og gallestein og jeg måtte sitte og presse langs/ved ribbeinet for å ikke kjenne hvor vondt det gjorde. Hadde også vondt i ryggen når jeg satt på jobb i ulike posisjoner til den grad at jeg kjøpte meg en sånn der ryggstøtte for å bedre holdningen min før jeg fikk påvist gallestein - trodde det var ryggen som var vond. Men når anfallene kom, da var det liksom ikke tvil lenger. Første gang ble jeg hentet av ambulanse og synes det var så flaut når det ga seg mens jeg satt på legevakt og ventet på utredning - at jeg dro hjem og avskrev det som et panikkanfall. Men det kom tilbake, vondere og vondere hver gang.. til ultralyd påviste gallestein. Ble operert 1 år senere, og har ikke hatt vondt i ryggen siden! Anonymkode: 8a793...b2b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har dessverre ikke gått ned så mye i vekt, men jeg spiser sunnere og har mindre typiske gallestein plager. Anonymkode: d12cb...44d Jeg har blitt operert for gallestein selv, kan ikke si jeg har merket steinene, bare følte for å kommentere akkurat dette, med noe som ikke opplyses så ofte, og som du dermed kanskje ikke har tenkt så mye over. Galle produseres og utskilles for å bryte ned fettet vi spiser. Gallestein bygger seg opp i galleblæra når galleblæra ikke får tømt seg regelmessig. Når det er steiner i galleblæra, hindrer disse gallen i å passere, og man får smerter. Mye mat som regnes som sunn, er fettfattig. Mye mat som regnes som sunn, er lite tilfredsstillende. Anonymkode: 24c53...b2c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, når jeg hadde gallestein(er) så kjente jeg det veldig godt når jeg satt. Det var blant annet vondt å kjøre bil, fordi da satt jeg i en sånn stilling der det ble press mellom rygg og gallestein og jeg måtte sitte og presse langs/ved ribbeinet for å ikke kjenne hvor vondt det gjorde. Hadde også vondt i ryggen når jeg satt på jobb i ulike posisjoner til den grad at jeg kjøpte meg en sånn der ryggstøtte for å bedre holdningen min før jeg fikk påvist gallestein - trodde det var ryggen som var vond. Men når anfallene kom, da var det liksom ikke tvil lenger. Første gang ble jeg hentet av ambulanse og synes det var så flaut når det ga seg mens jeg satt på legevakt og ventet på utredning - at jeg dro hjem og avskrev det som et panikkanfall. Men det kom tilbake, vondere og vondere hver gang.. til ultralyd påviste gallestein. Ble operert 1 år senere, og har ikke hatt vondt i ryggen siden! Anonymkode: 8a793...b2b Jeg merker det mer når jeg kjører bil. Jeg har ikke hatt slike anfall du beskriver. Men har hatt noen netter jeg overhodet ikke finner roen på grunn av ryggsmerter. Forsøker å strekke ryggen uten at det hjelper i det hele tatt. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blitt operert for gallestein selv, kan ikke si jeg har merket steinene, bare følte for å kommentere akkurat dette, med noe som ikke opplyses så ofte, og som du dermed kanskje ikke har tenkt så mye over. Galle produseres og utskilles for å bryte ned fettet vi spiser. Gallestein bygger seg opp i galleblæra når galleblæra ikke får tømt seg regelmessig. Når det er steiner i galleblæra, hindrer disse gallen i å passere, og man får smerter. Mye mat som regnes som sunn, er fettfattig. Mye mat som regnes som sunn, er lite tilfredsstillende. Anonymkode: 24c53...b2c Kan du forklare litt mer hva du mente med dette? Anonymkode: d12cb...44d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #5 Skrevet 11. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du forklare litt mer hva du mente med dette? Anonymkode: d12cb...44d Det kan jeg helt sikkert. Var det noe spesielt som var uklart? Anonymkode: 24c53...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå