Energi-jenta Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Vi har akkurat kjøpt oss enebolig og innser at det er ganske kostbart. Tidligere bodde vi i borettslag og betalte 4500 kr i fellesutgifter hver måned på et lån som aldri ble redusert. Så vil på en måte si at det var vi sparte 4500 kr hver måned da til vedlikehold av det rekkehuset. Nå bor vi i enebolig som regelmessig trengs å males på utsiden (100-120k), varmepumper som må vedlikeholdes og kontrolleres, oppgradering av tak og kledning, bytte av vinduer, pluss sikkert mange flere fremtidige utgifter. Er det noen som setter av et fastbeløp til vedlikeholds-kostnader i boligen du bor i? (leilighet, rekkehus, enebolig). Hvor mye penger setter dere av i mnd til dette? Er jo ikke så lett å plutselig dekke en malerkostnad på 120 000 kr en tilfeldig måned.. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 120 000 for å male? Hvorfor ikke male selv, fremfor å sette bort jobben? Mye penger spart på det. Anonymkode: d886d...152 12
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 Sparer en del i globalt indeksfond. Primært for pensjon. Men tar også midler herfra når det er større vedlikehold på hus, ny bil, og lignende. Men har ca 100 000 på bufferkonto for mindre vedlikehold og ting som må erstattes. Og er det nedgang i fondet (om vi for eksempel måtte ha gjort noe i begynnelsen av korona-tiden) ville jeg heller trukket opp på lånet. Maling har vi alltid fikset selv. Men vi har blant annet måtte ta taket (600 000), fikse noe drenering (300 000) og byttet rør inn mot kommunalt rørnettverk (150 000). Også har man jo de mindre tingene, som da garasjeporten kilte seg (12 000) og noe i låsen knakk kl 22 på kvelden og vi måtte få hjelp for å komme oss inn i eget hus (9 000). Kjempegøy med enebolig... Anonymkode: 20090...cbb 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 Holder 100k i buffer på en egen huskonto, ellers går utleieinntekter inn på ASK og kan likvideres på relativt kort tid i nødstilfeller. 120k koster det ikke å leie et stillas og kjøpe litt maling. Anonymkode: 2b8fd...894 1
kanelsnurr Skrevet 11. oktober 2020 #5 Skrevet 11. oktober 2020 Akkurat å male hus er vel en av de få tingene man fint kan gjør selv, helt uten å være handy? Jeg mener, jeg malte både mine foreldre og mine besteforeldres hus for å tjene noen ekstra kroner da jeg var i tenårene. Mannen min har gjort det samme. Er ikke særlig nevenyttig nå, og var det i hvertfall ikke da jeg var 17 🤣 Utover det så følger jeg spent med i tråden ettersom jeg er på hus-jakt. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 11. oktober 2020 #6 Skrevet 11. oktober 2020 Hvis alle dere som svarer kan la være å bry dere med malekostnaden og heller svare på det TS spør om kan vi jo kanskje få en nyttig tråd. Det er vel ikke helt unaturlig å sette av et beløp pr måned til vedlikehold når man eier enebolig.
Traktor Skrevet 11. oktober 2020 #7 Skrevet 11. oktober 2020 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Hvis alle dere som svarer kan la være å bry dere med malekostnaden og heller svare på det TS spør om kan vi jo kanskje få en nyttig tråd. Det er vel ikke helt unaturlig å sette av et beløp pr måned til vedlikehold når man eier enebolig. Å gi TS et realistisk bilde på hva det faktisk koster å male et hus er jo absolutt i samme gate som det hun spør om. Og vil hjelpe TS med å beregne hvor mye hun må sette av til vedlikehold. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #8 Skrevet 11. oktober 2020 Kanskje Ts ikke ønsker å male huset selv og vil sette det bort. Men Ts hvis du maler huset vært 10 år (garanti) så blir ikke husmaling den største kostnaden hver måned. Dere må vurdere hva som må gjøres på huset de neste 10 åren og spare til det og kanskje litt til. Vi sparer 5000kr i måneden til buffert og har foreløpig 300k på sparing. Nå skal vi skifte vedovn på stua til en som varmer bedre og det koster 35000kr. Anonymkode: ace35...1f6 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #9 Skrevet 11. oktober 2020 Kjøper enebolig nå. Vi kommer til å ha 50.000 i husbuffer, til noe ryker. Det er jo gjerne dyrere når noe ryker i et hus enn i en leilighet Ellers tar vi det litt løpende. Maling og gulv til små rom kan vi ta fra månedsbudsjettet. Vi skal pusse opp et stort bad, da sparer vi nok opp i et år til det spesifikt. Vet ikke helt hvor mye overskudd vi får fra salg av stedet vi bor nå, mulig det er nok til å fikse badet Men vil helst aldri under 50.000 i alle fall. Har ingen månedlig sum til deg, men har du råd så er det lurt å svare 5000 i mnd til diverse du vil gjøre på sikt Anonymkode: cf6a5...44f 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #10 Skrevet 11. oktober 2020 Varmepumpa kan dere fint vedlikeholde selv. Det er en enkel jobb, så her sparer dere inn kjapt pengene. Vet ikke helt hvorfor dere må sette bort malejobben utvendig heller. Anonymkode: 5674e...92c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #11 Skrevet 11. oktober 2020 Det kommer jo helt an på standarden på boligen, samt hva som MÅ gjøres vs. hva dere ønsker å gjøre. Selv har vi brukt i underkant av 110 000,- på boligen siden vi flyttet inn for 5,5 år siden, og da har vi både malt huset og byttet vinduer. Regner med å bruke 15-20 000,- til innen vi er ferdig med de prosjektene vi har satt i gang/har planlagt. Ingen av de tingene vi har gjort har vært absolutt nødvendige å gjøre nå (med unntak av den gangen vi måtte ringe låsesmed siden låsen på inngangsdøra kilte seg fast, og vi måtte ha ny lås) Anonymkode: 4b7a9...be8 1
Brunello Skrevet 11. oktober 2020 #12 Skrevet 11. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Varmepumpa kan dere fint vedlikeholde selv. Det er en enkel jobb, så her sparer dere inn kjapt pengene. Vet ikke helt hvorfor dere må sette bort malejobben utvendig heller. Anonymkode: 5674e...92c Man kan ta bort støv i filteret, men det er mer vedlikehold man ikke klarer om man ikke er «fagmann». 1
PetterKanin Skrevet 11. oktober 2020 #13 Skrevet 11. oktober 2020 På grunn av økonomisk interesse, helt ok inntekt (450-500k) så sparer jeg til alt, selv om det ikke er øremerket vedlikehold av hus. En tusenlapp i mnd lommer man et stykke med, i løpet av fem år er det blitt 60000. Om man skal leie inn håndverkere til alt så kreves det selvsagt mer enn dette. 1
Trolltunge Skrevet 11. oktober 2020 #14 Skrevet 11. oktober 2020 (endret) Jeg setter normalt av 10000 kr mnd til hus og hage, men det er egentlig mer oppsparing til hva jeg ønsker å utbedre, lage eller forbedre mer enn egentlig nødvendig vedlikehold. Jeg har en lang ønskeliste på slikt, så kontoen får jo også jevnlige innhogg av at jeg er klar for neste punkt på lista. Vedlikehold pleier jeg nok å betale fra brukskonto, med mindre det er såpass dyrt at jeg må gå på bufferkonto, hvor jeg forsøker å ha 100000 kr til enhver tid. Huset ble malt i sommer, av min kjære. Betalt fra brukskonto, og så spanderte jeg sommerferien på ham som takk for hjelpen. Det er jeg som eier huset, og vi har ikke felles økonomi, så veldig takknemlig for at han påtok seg jobben. Han forventet ikke betaling for det heller, for han betaler relativt lav leie akkurat fordi han bidrar til ulikt ved behov, og fordi han skal ha mulighet til å sikre sin økonomiske fremtid, selv om jeg eier boligen. Så jeg er grei med han og han med meg rett og slett. Skal man leie inn folk til alt mulig blir det veldig dyrt å eie hus. Vi gjør det vi kan klare selv, og bruker heller penger på å oppgradere og egentlig unødvendige forbedringer enn rent vedlikehold. Så tok vi også alt det virkelig nødvendige for bare tre år siden. Huset trengte totalrenovering da jeg kjøpte det. Jeg måtte nok ha tenkt litt mer sparing angående rent vedlikehold dersom huset ikke så nylig var fikset opp angående det meste. At folk har bolig med veldig ulik grad av vedlikehold, samt at det er ulikt hvor mye ulike gjør selv, gjør nok at det er vanskelig å si hva som er riktig sum å spare til vedlikehold, men i og med at det virker som dere har tenkt å leie inn folk bør det nok være en sum som gjør at du /dere får en romslig konto til slikt. Jeg kan ikke si at maling av huset gjorde et stort innhogg i økonomien. Jeg rørte ikke huskonto eller bufferkonto overhodet for den jobben. Tross at vi brukte dyr maling gikk det nok ikke 10000 kr engang. Endret 11. oktober 2020 av Trolltunge 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #15 Skrevet 11. oktober 2020 Over et tiårs perspektiv ser jeg at vi ligger på rundt 5500 i mnd. Da er alt medregnet, også skifte av gulv, elektrisk vedlikhold, skifte av tak etc. Anonymkode: 21ab9...430 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #16 Skrevet 11. oktober 2020 2 timer siden, Blondie65 skrev: Hvis alle dere som svarer kan la være å bry dere med malekostnaden og heller svare på det TS spør om kan vi jo kanskje få en nyttig tråd. Det er vel ikke helt unaturlig å sette av et beløp pr måned til vedlikehold når man eier enebolig. Hva var dine nyttige råd? Anonymkode: 20090...cbb 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #17 Skrevet 11. oktober 2020 Det er nok ikke så dumt å sette av et beløp til vedlikehold. Det kommer litt an på hvor gammelt huset er og hva som dere kan forvente venter av de store tingene. Vi kjøpte helt nytt hus for 7 år siden, og bortsett fra litt maling innvendig har vi ikke brukt penger på noe vedlikehold. Vi har varmepumpe og har enda ikke hatt service på den. Sjekket prisen på det nylig siden vi tenker det er på tide og fikk opplyst 1000-1500, litt avhengig av tiden som brukes. Male har vi tenkt å gjøre selv, kunne ikke falle meg inn å bruke 120000 på den jobben. Det er jo nytt for dere og føles overveldende nå, men det går seg til skal du se 😊 Anonymkode: 50021...51d 1
Brunello Skrevet 11. oktober 2020 #18 Skrevet 11. oktober 2020 Er det ikke like greit å betale ned på lån og låne opp for større vedlikehold? 2
Energi-jenta Skrevet 11. oktober 2020 Forfatter #19 Skrevet 11. oktober 2020 (endret) Tusen takk til alle som har svart så langt i tråden! Vil gjerne ha med flere innspill om noen har det En del av dere skriver at man fint kan gjøre malerjobben selv. Det er jo absolutt noe å vurdere, men siden vi er midt i baby og småbarns-fasen i livet nå så kan det hende at vi velger å sette det bort akkurat denne gangen. Må også ta med et svar ovenfor jeg synes var en ganske god ide: 5 hours ago, AnonymBruker said: Sparer en del i globalt indeksfond. Primært for pensjon. Men tar også midler herfra når det er større vedlikehold på hus, ny bil, og lignende. Men har ca 100 000 på bufferkonto for mindre vedlikehold og ting som må erstattes. Og er det nedgang i fondet (om vi for eksempel måtte ha gjort noe i begynnelsen av korona-tiden) ville jeg heller trukket opp på lånet. Maling har vi alltid fikset selv. Men vi har blant annet måtte ta taket (600 000), fikse noe drenering (300 000) og byttet rør inn mot kommunalt rørnettverk (150 000). Også har man jo de mindre tingene, som da garasjeporten kilte seg (12 000) og noe i låsen knakk kl 22 på kvelden og vi måtte få hjelp for å komme oss inn i eget hus (9 000). Kjempegøy med enebolig... Anonymkode: 20090...cbb Jeg er veldig for å spare i globale indeksfond. Med dette i tillegg til 100 000 kr på bufferkonto vil jeg tro en kommer langt med både mindre og mellomstore utgifter. Dette med skifting av tak til 600k og drenering til 300k er jo såpass høye kostnader at det blir kanskje vanskelig å sitte å spare til dette. Lurt å ta dette på boliglånet! Det hadde jeg ikke tenkt på en gang. Akkurat nå har vi 80% belåningsgrad, så kanskje ikke så mye å gå på. Et stykke igjen til rammelån, men ser jeg kan levere søknad inn til banken angående å få utbetalt penger for å få lånt opp til 85% belåningsgrad. Hvor stor belåningsgrad har dere? Var det lett å låne opp de 600k og 300k på huset? Tror kanskje jeg heller mot å ha 100k på buffer samt belage meg på å låne opp på huset dersom det skulle komme større utgifter til eneboligen. TS Endret 11. oktober 2020 av Energi-jenta
Energi-jenta Skrevet 11. oktober 2020 Forfatter #20 Skrevet 11. oktober 2020 (endret) 9 minutter siden, Brunello said: Er det ikke like greit å betale ned på lån og låne opp for større vedlikehold? Nå kom du meg rett i forkjøpet, da det er dette jeg heller litt mot å gjøre. Spørsmålet er bare hvor enkelt det er å få låne opp på boliglånet dersom belåningsgraden allerede er så høy som 80%. Har ingen erfaring med dette. Et annet alternativ er å bytte bank og låne seg opp mot 85% og få det resterende cash. Det gjorde vi for noen år tilbake når vi trengte penger til ny bil. TS Endret 11. oktober 2020 av Energi-jenta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå