Gå til innhold

Barnefar overholder ille samværsavtalen, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar insisterte på 1/3 av omsorgen for barnet vårt som går i barnehage. Jeg skjønte allerede da at han ikke vil greie dette, men her var det nok den økonomiske gevinsten som fristet. 

Uansett dette er andre måned inn i denne avtalen og jeg opplever at han ikke holder sin del av samværsavtalen. Han skulle f.eks ha barnet denne helga her, jeg hadde forberedt barnet på det, så får jeg SMS om at deg ikke går likevel på fredag formiddag, 2 timer før barnehagen stengte, og barnet skulle hentes av far. 

Jeg har sett tilbake på forrige måned og der har far hatt barnet alene i 4 dager totalt. Avtalen er 10 dager i løpet av en måned. 

Må understreke at jeg ikke trenger å ha barnefri. Superglad for all tid jeg får med barnet mitt. Utfordringen min er rett og slett at dette skaper en ustabil hverdag for barnet mitt, jeg forbereder barnet på samvær som aldri blir noe av. Barnet blir skuffet og lei seg. Og usikkerheten ødelegger for trivselen hans. 

Jeg har snakket med barnefar om at jeg kan ha en større andel av omsorgen, altså 80 prosent, men det vil ikke far pga barnebidraget som vil øke. Denne samtalen tok vi på FVK uten at vi ble enige. 

Lurer på: 

-Kan jeg kontakte nav og kreve barnebidrag for de dagene barnefar ikke har barnet. Altså avtalen var 10 dager per måned, når han har barnet i 4. Kan jeg kreve barnebidrag for de resterende 6? Og hvordan går jeg frem for å gjøre det? 

Anonymkode: 47e98...6a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en løgn og si at du er opptatt når han sender sms. Om barnehagen ringer, si at det er far som har barnet og at du er på helgetur 3 timer unna og kommer deg ikke dit og henter. 

Anonymkode: f792c...abf

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnefar insisterte på 1/3 av omsorgen for barnet vårt som går i barnehage. Jeg skjønte allerede da at han ikke vil greie dette, men her var det nok den økonomiske gevinsten som fristet. 

Uansett dette er andre måned inn i denne avtalen og jeg opplever at han ikke holder sin del av samværsavtalen. Han skulle f.eks ha barnet denne helga her, jeg hadde forberedt barnet på det, så får jeg SMS om at deg ikke går likevel på fredag formiddag, 2 timer før barnehagen stengte, og barnet skulle hentes av far. 

Jeg har sett tilbake på forrige måned og der har far hatt barnet alene i 4 dager totalt. Avtalen er 10 dager i løpet av en måned. 

Må understreke at jeg ikke trenger å ha barnefri. Superglad for all tid jeg får med barnet mitt. Utfordringen min er rett og slett at dette skaper en ustabil hverdag for barnet mitt, jeg forbereder barnet på samvær som aldri blir noe av. Barnet blir skuffet og lei seg. Og usikkerheten ødelegger for trivselen hans. 

Jeg har snakket med barnefar om at jeg kan ha en større andel av omsorgen, altså 80 prosent, men det vil ikke far pga barnebidraget som vil øke. Denne samtalen tok vi på FVK uten at vi ble enige. 

Lurer på: 

-Kan jeg kontakte nav og kreve barnebidrag for de dagene barnefar ikke har barnet. Altså avtalen var 10 dager per måned, når han har barnet i 4. Kan jeg kreve barnebidrag for de resterende 6? Og hvordan går jeg frem for å gjøre det? 

Anonymkode: 47e98...6a3

Nav forholder seg til avtalen dere har, evt at du skriver ned hvilke datoer barnet har vært der og ikke.

Om faren bekrefter at der er riktig kan du være heldig å få mer i bidrag. Og, det høres jo ut som at du kan dokumentere at han avlyser samværene...

Men, tror du nok må ha lengre tid enn en måned for å vurdere endring altså. (Kommer vel også an på forklaringene?)

Anonymkode: 11b7c...3c6

Skrevet

Jeg skjønnet at pengene ikke er grunnen her. Hadde samme problemet selv som enslig forsørger til min sønn bår han var liten. Har ikke tall på hvor mange ggr lillemann stod så spent i vinduet og såg etter far.  Hver gang jeg fikk melding av far måtte jeg lyve for barnet og si at "pappa måtte jobbe" elns. Jeg kunne ikke bare si at Pappa kommer ikke. Måtte ha en legit grunn som barnet kunne forstå. Jeg ønsket heller ikke å ødelegge barnets syn på faren, som han så opp til og var så glad i. Ikke et vondt ord fra meg. Barnet ble selvsagt kjempeskuffet og lei seg og jeg måtte trøste og så kompensere for tap av pappatid og aktivisere med noe gøy (distrahere). Så måtte jeg selvsagt kansellere alle mine planer for helgen/ kvelden der det ikke passet å ha med barn. Det er ikke stort mer å gjøre. Jeg forstår din frustrasjon veldig godt!! Du har all min sympati. Bare fortsett å vær der for barnet ditt, og prøv å drit i den idioten av en far. Det kan kanskje bli bedre etterhvert. Hos oss ble det mye bedre når han fikk seg en dame som gav han noen spark bak!!

Anonymkode: 2bd4c...514

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...