Gå til innhold

Når skal vi slutte å unnskylde mobbere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med f.eks dårlige oppvekst? Det er da mer enn nok av de som opplyser om hva som er feil og riktig selv om ikke akkurat foreldrene står for god oppdragelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
36 minutter siden, PetterKanin skrev:

Med f.eks dårlige oppvekst? Det er da mer enn nok av de som opplyser om hva som er feil og riktig selv om ikke akkurat foreldrene står for god oppdragelse.

Det er vel heller en forklaring enn en unnskyldning. 

Anonymkode: 774a1...771

• Liker 4
Skrevet

Det er vel mer at faktorene som ligger til grunn er sammensatte. Det er forøvrig interressant at en fyr som prater om islamisering osv skal begynne å snakke om mobbing. Da folk med slike holdninger neppe kan være gode rollemodeller for barn. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel heller en forklaring enn en unnskyldning. 

Anonymkode: 774a1...771

En forklaring og en unnskyldning vil jo her i stor grad være det samme. Hvis man heller stiller krav vil mye være unngått.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og veit du faktisk om en person egentlig hadde en helt elendig oppvekst, eller ikke?  

Kanakje drittungen rett og slett var en forbanna PØBEL som mente at det var "hysterisk morsomt" å oppføre seg som en jævla mobber?                                      

Anonymkode: eed33...3ac

Det er slik det ofte er.

Skrevet
2 minutter siden, Mari Y skrev:

Det er vel mer at faktorene som ligger til grunn er sammensatte. Det er forøvrig interressant at en fyr som prater om islamisering osv skal begynne å snakke om mobbing. Da folk med slike holdninger neppe kan være gode rollemodeller for barn. 

Nei, for fakta skal vi ikke forholde oss til. Nå handler denne tråden om mobbing, ikke om islamisering.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, PetterKanin skrev:

Nei, for fakta skal vi ikke forholde oss til. Nå handler denne tråden om mobbing, ikke om islamisering.

Men barn mobber ofte fordi de er et produkt av foreldrenes holdninger. Det har ofte vist seg å være en sammenheng. Forøvrig er det ikke sant det du hevder, heller. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Statistikk?    

Faktiske forhold.

Skrevet
Akkurat nå, Mari Y skrev:

Men barn mobber ofte fordi de er et produkt av foreldrenes holdninger. Det har ofte vist seg å være en sammenheng. Forøvrig er det ikke sant det du hevder, heller. 

Barn mobber absolutt fordi de er et produkt av foreldrenes holdninger, men de blir også lært opp i rett og galt fra andre. Når foreldrene svikter må andre tørre å ta ansvar.

Skrevet

Når barn mobber, burde barnevernet kobles inn mot den som mobber. Nettopp for å avdekke om det er forhold i hjemmet som gjør det. Dersom barnevernet ikke hadde funnet noe, burde mobberen bli sendt til en egen skole, sammen med andre mobbere. Derskulle det vært fokus på disiplin, samt foreldrene skulle betalt for det.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, PetterKanin skrev:

Barn mobber absolutt fordi de er et produkt av foreldrenes holdninger, men de blir også lært opp i rett og galt fra andre. Når foreldrene svikter må andre tørre å ta ansvar.

Det spiller ingen rolle at du forteller barn at mobbing er galt så lenge du sier en ting og gjør noe annet 

Skrevet

Det spiller ingen rolle at du forteller barn at mobbing er galt så lenge du sier en ting og gjør noe annet 

Absolutt riktig. Men det er da ingen mangel på de som forteller og lever etter dette. Det er også de som må disiplinere.

Skrevet
1 minutt siden, PetterKanin skrev:

Absolutt riktig. Men det er da ingen mangel på de som forteller og lever etter dette. Det er også de som må disiplinere.

Derfor så er også de holdningene som sprer i diverse forumer mot muslimer ikke helt problemfritt 

Skrevet

Derfor så er også de holdningene som sprer i diverse forumer mot muslimer ikke helt problemfritt 

Som sagt er ikke dette en tråd om islamisering, men om mobbing. Fint om du forholder deg til det.

Skrevet

Det handler som oftest ikke om å unnskylde, men å forklare problematisk atferd. 

Fordi det gjør det enklere å ta hensyn til alle involverte barn, også de som utøver mobbingen. Fordi det gjør det enklere å redusere mobbing ved å målrette tiltak mot den problematikken som ofte gjør at barn blir mobbere. Det er relativt sjelden at harmoniske, trygge barn blir mobbere. 

Anonymkode: 58a33...1c1

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler som oftest ikke om å unnskylde, men å forklare problematisk atferd. 

Fordi det gjør det enklere å ta hensyn til alle involverte barn, også de som utøver mobbingen. Fordi det gjør det enklere å redusere mobbing ved å målrette tiltak mot den problematikken som ofte gjør at barn blir mobbere. Det er relativt sjelden at harmoniske, trygge barn blir mobbere. 

Anonymkode: 58a33...1c1

I for stor grad blir denne forklaringen brukt til å unnskylde heller enn ta tak i problemet. Men det er absolutt bedre å se enn å ignorere.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og veit du faktisk om en person egentlig hadde en helt elendig oppvekst, eller ikke?  

Kanakje drittungen rett og slett var en forbanna PØBEL som mente at det var "hysterisk morsomt" å oppføre seg som en jævla mobber?                                      

Det skjer neppe uten av vedkommende har eller hadde problemer hjemme.

Skrevet
16 minutter siden, PetterKanin skrev:

I for stor grad blir denne forklaringen brukt til å unnskylde heller enn ta tak i problemet. Men det er absolutt bedre å se enn å ignorere.

Nei, å ta tak i problemet er å ta tak i roten til problemet, og det er som regel at barnet har det vanskelig hjemme. Du mener at man skal ignorere selve roten til problemet. Det er en Trump-aktig holdning.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, jabx skrev:

Nei, å ta tak i problemet er å ta tak i roten til problemet, og det er som regel at barnet har det vanskelig hjemme. Du mener at man skal ignorere selve roten til problemet. Det er en Trump-aktig holdning.

Hvor har jeg uttalt at man skal ignorere roten til problemet?

Skrevet

Da jeg gikk på skolen ble jeg ekstremt mye mobbet av spesielt jentegruppene. De truet med å gi meg juling bak skolen (at andre eldre elever skulle gjøre det mot meg),de baksnakket meg og fryste meg ut osv. Hadde nettopp begynt i 8.klasse.

Jeg fortalte om alt til mamma,hun fortalte det til rektor. Men rektoren på skolen mente det var meg det var noe galt med,fordi det aldri hadde vært mobbing på den skolen (så bare jenter i skolegården som sto og slo til andre jenter med knyttenevene osv hver dag,ingen lærer var i nærheten). Enden på visa var at rektoren tok med seg de jentene jeg hadde utpekt fra klassen for en liten prat,og de innrømmet at de holdt på med mobbing av meg. Rektoren ville vite hvorfor de mobbet meg,og svaret var: Vi vet egentlig ikke...vi synes det bare er så morsomt!! Fy faen,jeg hatet/hater den skolen ennå. Jeg gikk ut av skolen for godt,og sitter i dag med ung uføre og en personlighetsforstyrrelse jeg aldri vil bli kvitt. Oppå mobbingen,slet jeg også med personlige problemer i form av at mamma var kreftsyk med uhelbredelig kreft og pappa som var voldelig gjennom hele barndommen. Hver gang jeg ser de folka når jeg er ute et sted her i byen,snur jeg meg så fort jeg kan og bare går. Mange av de som så at jeg ble mobbet blir bare kleine rundt meg når de ser meg. Jeg sitter uten venner,uten familie og uten bekjente. Har så lyst til å flytte ut av denne møkkabyen. 

Anonymkode: 75002...db7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...