AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Hun er ett år, legger seg mellom 18 og 1830. Stort sett 1830. Hun sover godt gjennom natten, men våkner veldig ofte ganske tidlig. Detter har pågått 4-5 måneder (etter hun ble lagt på eget rom). Hun våkner mellom 0500-0530. Av og til 0430. Enten ligger hun og jabber eller så sovner hun litt nå og da til vi står opp klokken 6. Det er sjelden hun skriker, men hun kan klage litt hvis hun blir liggende våken for lenge. Det skjer en sjelden gang før 6. Ofte bæsjer hun mellom når hun først våkner til vi tar henne opp klokken 0600. Nå skal vi jo snart stille klokka, da frykter vi at hun våkner enda tidligere. Vi har ved uforutsette hendelser lagt henne 20-2030. Hun våkner til akkurat samme tidspunkt. Nå har dette skjedd kun et par tre ganger, og langt fra etter hverandre. Vi våkner jo ofte når hun våkner, og blir liggende og høre på babycallen som skrur seg på. Så det er tidvis plagsomt. Så, hva skjer når vi stiller klokka? Hvor lang tid tar det før hun tilpasser seg den nye rytmen? Når slutter hun å våkne 0430-0530? Anonymkode: 88551...418
Catnip Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 Vanskelig å si. Vi hadde akkurat samme problemet på samme alderen, men hos oss startet det for alvor da vi stilte klokka, så jeg har ingen anelse om hvordan det vil bli for dere, dessverre. Kan jo håpe at hun tilpasser seg raskt! Vi prøvde den klassiske "det er ikke morgen før 6"-taktikken, der han ikke fikk stå opp. Vi lå inne på rommet med ham med lyset av og sa rolig at det var natt enda. Funket ikke. Var brøl og gråt i 45 minutter til klokka var 6 og vi kunne stå opp. Sovnet sjelden eller aldri igjen. Til slutt gikk det bare over og han sov til 6. Men det tok tid, tror vi holdt på slik i 2-3 måneder. Slitsom tid!
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 Har ikke noe svar på hvordan få han til å sove lenger (I wish!) men ang å stille klokka er planen her å flytte døgnet 15 minutter annenhver dag fra en uke før sånn at det ikke plutselig blir enda en time tidligere. Så legge 15 min tidligere og stå opp for dagen 15 min tidligere før det til slutt har flyttet seg en hel time. Håper det gjør overgangen litt enklere. Anonymkode: 7cc5e...f39 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 bare å legg ungen en time senere når du stiller klokka Anonymkode: f3443...911
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #5 Skrevet 12. oktober 2020 Vår ettåring (14 måneder) våkner også gjerne en gang på morgenkvisten. Vår løsning har vært å la henne komme over i senga vår, kanskje ammer jeg liggende, og så sovner hun stort sett etterhvert. Og når det er mørkt på rommet og hun ligger mellom oss, så ligger hun i det minste rolig, hun vet at det skjer ikke noe action før vi våkner. Vi planlegger forøvrig å flytte leggetid gradvis uka før vi stiller klokka, så får vi se hvordan det går. Men det jeg reagerte på i innlegget ditt var at du sier hun ofte bæsjer mellom å ha våknet og dere tar henne opp klokka seks. Jeg går ut i fra at hun ikke blir liggende der med bæsjebleie til dere syns det er på tide å stå opp? I så fall er det ikke det minste rart at hun ikke sovner igjen? Høres uansett ut som et uheldig mønster - om hun våkner fordi hun må bæsje, blir hun vel enda mer våken av bleieskift og da er det vanskelig å sovne igjen så "sent" på morgenen. Anonymkode: 8b757...548
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #6 Skrevet 12. oktober 2020 På 11.10.2020 den 11.57, AnonymBruker skrev: Hun er ett år, legger seg mellom 18 og 1830. Stort sett 1830. Hun sover godt gjennom natten, men våkner veldig ofte ganske tidlig. Detter har pågått 4-5 måneder (etter hun ble lagt på eget rom). Hun våkner mellom 0500-0530. Av og til 0430. Enten ligger hun og jabber eller så sovner hun litt nå og da til vi står opp klokken 6. Det er sjelden hun skriker, men hun kan klage litt hvis hun blir liggende våken for lenge. Det skjer en sjelden gang før 6. Ofte bæsjer hun mellom når hun først våkner til vi tar henne opp klokken 0600. Nå skal vi jo snart stille klokka, da frykter vi at hun våkner enda tidligere. Vi har ved uforutsette hendelser lagt henne 20-2030. Hun våkner til akkurat samme tidspunkt. Nå har dette skjedd kun et par tre ganger, og langt fra etter hverandre. Vi våkner jo ofte når hun våkner, og blir liggende og høre på babycallen som skrur seg på. Så det er tidvis plagsomt. Så, hva skjer når vi stiller klokka? Hvor lang tid tar det før hun tilpasser seg den nye rytmen? Når slutter hun å våkne 0430-0530? Anonymkode: 88551...418 Vår er også 1 år. Legger seg ca 1830, og våkner 0515. Er våken hver 1-2 time gjennom hele kvelden/natta, og gjerne oftere enn dette også. Har sovet maks 3 timer sammenhengende 2-3 ganger siden fødsel. Høres egentlig ut som du er ganske heldig som har en som sover hele natta :) Anonymkode: 85ae5...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #7 Skrevet 12. oktober 2020 Ingen andre tips å komme med enn at dette går ofte i perioder. Vår gutt våknet konsekvent kl 5.20 en periode fra rundt 11-13 mnd (uavhengig av leggetid). Vi gjorde ingenting annet enn å bare la være å stå opp og han styre i sin eller vår seng til 6-7. Så kom en ny periode der han sov han til kl 7 noen måneder. Nå er han 17 mnd og sover til 5 noen dager og til 7 andre dager. Ingen mønster. Har funnet meg i at sånn er det bare. Våkner han 5 får han ligge i sengen til kl 6 før vi står opp. Sovner igjen av og til. Vi legger oss kl 22 og vet dermed at vi får nok søvn om han så våkner kl 5 Vi vurderer også å justere leggetiden gradvis nå som vi skal stille klokka. Anonymkode: 0a32a...785
^^Belle^^ Skrevet 12. oktober 2020 #8 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg tenker at noen barn bare er morgenfugler og at det går seg til. Mine har alltid vært grytidlige. Da vi stilte klokka var det morgen 04:30 konsekvent. Det er brutalt, men ingenting vi gjorde funket. De våknet like tidlig uansett når de ble lagt, samtidig som senere kvelder betydde trøtte og sure unger neste dag. Det kan funke for dere å ta en veldig gradvis tilvenning av senere legging selv om det ikke funket for oss, så jeg ville ha prøvd det. Legg et kvarter senere annenhver dag eller noe, for å se om det har innvirkning på morgenen. Nå er mine 7 og 9, og våkner fremdeles tidlig til å være så store, mellom 6 og 7 en gang. (Nå er det jo selvsagt enklere fordi de står opp selv i helgene og vi kan sove lengre). Slik det er nå synes jeg egentlig det er helt ok å slippe å vekke trøtte unger for å komme seg avgårde på skolen. Den tiden kommer vel den også tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #9 Skrevet 12. oktober 2020 Vår ettåring sover fra 18-05.00. Storebroren var helt lik og nå er han 4 år og sover fra 19-05.30. Så tidlig oppe og tidlig i seng er vi her alle mann. Anonymkode: 5aafb...86c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #10 Skrevet 12. oktober 2020 Det høres jo ut som hun sover det hun trenger? Høres nydelig ut, vår ettåring våkner fortsatt 4 ganger ila 19.30-06.30 😅 Anonymkode: bbc2d...e22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå