AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #121 Skrevet 12. oktober 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ikke noe mål i seg selv å bli medlem av Mensa om man ikke er interessert i nerde ting, for det er det de driver med der. De er faktisk interessert i oppgaver som mange andre vil kategorisere som kjedelige. Anonymkode: 7fbd4...e79 For noe tull! Du har ikke peiling skjønner jeg 😊 De har samlinger med helt vanlige og morsomme aktiviteter. Ølsmaking, go-cart osv. Anonymkode: f5fbb...72b 2
Krakilsk Skrevet 12. oktober 2020 #122 Skrevet 12. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For de 112 i IQ har du fått kartlagt via en ordentlig prøve, analysert av psykologer? Anonymkode: 789ed...cb4 Nei, den berømte hjemmestesten til mensa. Tror ikke jeg hadde gjort det bedre på den ordentlige testen altså
Hank Amarillo Skrevet 12. oktober 2020 #123 Skrevet 12. oktober 2020 (endret) 1 time siden, Krakilsk skrev: Kjære vene, hvordan har jeg klart en master da, med mitt hjemmetestresultat på skarve 112? Mener å ha blitt opplyst om at snittet for fullført bachelor ligger på rundt 110. Å greie en master med 112 blir ikke så oppsiktsvekkende da kanskje. Så er det vel forskjell vil man tro etter hva en studerer. Vil tro snittet er vesentligere høyere et studie som feks teorietisk fysikk enn på en del av disse lettvinte høyskolestudiene(feks vernepleier, sosionom osv) Endret 12. oktober 2020 av Hank Amarillo 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #124 Skrevet 12. oktober 2020 34 minutter siden, Krakilsk skrev: Nei, den berømte hjemmestesten til mensa. Tror ikke jeg hadde gjort det bedre på den ordentlige testen altså Som du har lest her så har den lite verdi. Det er en indikator. Og er ikke sånn at man ikke får til bachelor/master uten, er bare at det er større sannsynlighet for å lykkes med. Anonymkode: 789ed...cb4 3
draug 75 Skrevet 12. oktober 2020 #125 Skrevet 12. oktober 2020 Intelligens er et følsomt tema. Det er for eksempel helt greit å være sterkere enn noen, å ha en mer solid fysikk, det kan man gjerne gå og forlange seg beundret for. Ikke lenge siden så var det helt legitim grunn for å banke opp andre det at du var sterkere enn dem. For gutter var det en helt akseptert oppførsel til langt inn på 80- tallet. Men gud nåde den, som mener (og særlig hvis man kan påberope seg grunn til det) at man er mer intelligent enn andre. Intelligens er todelt, og derfor er IQ- testing også todelt. Men den delen man forbinder med mensatester, disse mønstrene, firkantene osv., er ment å måle hvor god man er til å gjenkjenne mønster, til abstrakt tenking. Mange mener det egentlig ikke viser noe annet enn hvor god du er til å løse nettopp slike oppgaver - og det er jo i og for seg riktig. På den annen side sier ikke formingskarakteren din fra ungdomsskolen din noe annet enn hvor god [læreren din syntes] du var i sløyd eller i tegning. Det neste da, er den udokumenterte påstanden, jeg sier udokumentert sjøl om det "er noe alle vet", at folk som scorer høyt på IQ- tester er dumme sosialt sett. Dette får man si høyt og tydelig. Men nåde den som påstår at de som scorer ned mot 80 og lavere på IQ- tester (og det er like mange av dem som det er av de som scorer opp mot 120 og høyere) faktisk har problemer med å lære det å utføre sammensatte oppgaver. De kan ikke pugge seg til en bachelor (bør ikke kunne - da er det bacheloren det er noe feil med) 3
Krakilsk Skrevet 12. oktober 2020 #126 Skrevet 12. oktober 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som du har lest her så har den lite verdi. Det er en indikator. Og er ikke sånn at man ikke får til bachelor/master uten, er bare at det er større sannsynlighet for å lykkes med. Anonymkode: 789ed...cb4 Ja, jeg vet. Jeg har ikke tatt noen seriøs test fordi jeg tar min egen iq veldig uhøytidelig. Jeg er dyktig i det jeg finner meningsfullt, og det er selvsagt det som betyr noe for meg. Det var uansett ikke hovedpoenget mitt med det første innlegget jeg skrev, det var at jeg er pro mensa, og forstår de som liker å pynte seg med iq-score. Den innledende kommentaren om egen iq var bare tøysete, så... leseforståelse er vel ikke noe de testene måler? 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #127 Skrevet 12. oktober 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig klarer du å «pugge» deg til en Internett test. Det er ikke en ordentlig IQ-test. Du kunne like gjerne tatt en test på quiz.no. Anonymkode: 789ed...cb4 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du tar samme test flere ganger vil du selvfølgelig kunne pugge/huske/lære svarene. Derfor kan du ikke det på "ekte" tester. Den onlinetesten som ligger på mensa.no er en indikator, ikke en godkjent test. Det er også derfor den kan ligge ute på nett. Den gir selvfølgelig best indikasjon første gang du tar den. Anonymkode: 79e1d...3d2 Det er ikke snakk om å øve inn èn spesifikk test, men at du prinsipielt kan øve deg på å kjenne igjen mønstre. Da spiller det liten rolle om Mensa lager er skreddersydd test til deg - så lenge du vet hvilke type mønster å se etter, så kan du pugge på slikt, innen rimelighetens grense. Anonymkode: 1d80e...10f 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #128 Skrevet 12. oktober 2020 4 timer siden, kikkana skrev: Ja det å ha høy iq er ikke synonymt med høy intelligens på alle fronter og det er selvsagt meget stor forskjell på folk med høy iq også. Men mange folk som har høy iq, er kanskje ikke født med høy iq hvis du skjønner. Dette er folk som har stor nysgjerrighet for kunnskap og har tillært seg kognetiv kapasitet igjennom læring. Disse vil helt klart ha en tendens til å være mye smartere på mange fronter en normale folk og vil ha mere til felles med andre i denne klassen. Folk med høy iq har altså ikke nødvendigvis en rett kombinasjon av kunnskap som gjør dem klok eller vis. Men jeg tror de oftere har en tendens til å være klokere en normalen. Fordi dette er folk som oftere utfordrer seg selv intelektuelt på flere felt en rent kognetivt. Det du tenker på, at dette er en gruppe som ser ned på resten eller som dømmer andre folk for lavere score på iq test. Kan kanskje stemmer for noen av dem og at det er litt status å være inkludert. Men du finner nok flere med filosofisk tenkning innen denne gruppen en ved en syklubb eller en generel sosial landskap. Man er nok født med høy IQ, det er arvelig Anonymkode: f5fbb...72b 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #129 Skrevet 12. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: . Merker det på butikken, når du må gi enkle råd til personen som sitter i kassa og skaper kø, når han bare kan gjøre sånn eller sånn og trykke på den og den knappen, og så virker datasystemet igjen. Anonymkode: c2338...582 Jeg vet jeg ikke er mensa-materiale, men til og med jeg vet at dette ikke har noe med iq å gjøre, men om kunnskap og interesse. Anonymkode: f362b...9c8
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #130 Skrevet 12. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vet jeg ikke er mensa-materiale, men til og med jeg vet at dette ikke har noe med iq å gjøre, men om kunnskap og interesse. Anonymkode: f362b...9c8 Butikkarbeideren viser klassisk lav-IQ-oppførsel. Slike lavpannede mennesker kommer sjelden særlig lengre enn enkelt servicearbeid med sine svake kognitive evner og dårlige gener.
kikkana Skrevet 12. oktober 2020 #131 Skrevet 12. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man er nok født med høy IQ, det er arvelig Anonymkode: f5fbb...72b Ja og nei. Din oppvekst og måten du trener pappen på har også mye å si. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #132 Skrevet 12. oktober 2020 1 time siden, Lampe1 skrev: Butikkarbeideren viser klassisk lav-IQ-oppførsel. Slike lavpannede mennesker kommer sjelden særlig lengre enn enkelt servicearbeid med sine svake kognitive evner og dårlige gener. Hva vil du få fram ved å rakke ned på butikkarbeidere? Anonymkode: 9a422...757 3
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #133 Skrevet 12. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva vil du få fram ved å rakke ned på butikkarbeidere? Anonymkode: 9a422...757 Få frem at IQ måler et reellt fenomen, ikke bare «kunnskap».
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #134 Skrevet 12. oktober 2020 1 minutt siden, Lampe1 skrev: Få frem at IQ måler et reellt fenomen, ikke bare «kunnskap». Jeg er enig i at IQ måler noe reelt. Jeg er ikke enig i at butikkarbeidere vise typisk lav-IQ-oppførsel. Anonymkode: 9a422...757 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #135 Skrevet 12. oktober 2020 13 minutter siden, kikkana skrev: Ja og nei. Din oppvekst og måten du trener pappen på har også mye å si. Jeg tror faktisk at den delen som ligger i øvre sikte av skalaen, må være arvelig. Har sett noen eksempler på et par lynskarpe mennesker her i livet, som har hatt lite kontakt med den forelderen som har høy intelligens og likevel har arvet intelligensen. For eksempel: Jeg har ei venninne som jeg har kjent siden vi var små. Mora er helt normal, helt middels IQ vil jeg tippe. Kan si enkelte ting som ikke er så veldig intelligent iblant, som alle andre med gjennomsnittlig IQ gjør nå og da. Hun har ikke høy utdannelse heller. Så har du faren, som hun ikke har hatt kontakt med i oppveksten. Jeg har møtt ham selv et par ganger, og han er lynskarp. En mester manipulerer, faktisk, eller desverre da, og hadde jeg ikke visst at han var psykopat så hadde jeg nok aldri gjettet det. Men jeg har selv merket hvordan han "speiler" meg og kommer meg i forkjøpet av tankerekkene mine, og jeg er ganske skarp selv, så.... Nesten litt skummelt. Og så har du da venninna mi. Som helt siden vi var små, har hatt nærmest fotografisk hukommelse. Hvis hun har lest en ting én gang, så sitter det for alltid. Hun trengte aldri gjøre lekser på ungdomsskolen og videregående, trengte aldri pugge - bare rushet gjennom bøkene og så var det rett inn på toppkarakterer. Det kan være ganske spesielt å prate med henne, hun kan svare på så ufattelig mange temaer, kan utrolig mye om enormt masse. Og siden skolegangen gikk såpass lettvint for henne, så bare fortsatte hun å studere. I dag har hun en doktorgrad, og er virkelig en av de mest kunnskapsrike personene jeg kjenner. Og hun har alltid vært sånn. Helt uten påvirkning fra faren i oppveksten, og med en helt vanlig, gjennomsnittlig mor. Det kan ikke være annet enn arvelig, dette med rett og slett hvor skarp du er. Noen er født med et helt annet utgangspunkt enn andre. Anonymkode: c2338...582 5
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #136 Skrevet 12. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at IQ måler noe reelt. Jeg er ikke enig i at butikkarbeidere vise typisk lav-IQ-oppførsel. Anonymkode: 9a422...757 Jeg refererte et innlegg som igjen refererte et innlegg som snakket om en konkret butikkarbeiders konkrete problem med kassa. Noen butikkarbeidere oppfyller min beskrivelse til punkt og prikke. Har møtt én som måtte spørre en kollega om hva som var 50% av 100 kroner.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #137 Skrevet 12. oktober 2020 6 minutter siden, Lampe1 skrev: Jeg refererte et innlegg som igjen refererte et innlegg som snakket om en konkret butikkarbeiders konkrete problem med kassa. Noen butikkarbeidere oppfyller min beskrivelse til punkt og prikke. Har møtt én som måtte spørre en kollega om hva som var 50% av 100 kroner. Okei. Men jeg likte ikke helt måten du skrev det på, med dårlige gener og kommer sjelden lengre enn til servicearbeid. Anonymkode: 9a422...757
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #138 Skrevet 12. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Okei. Men jeg likte ikke helt måten du skrev det på, med dårlige gener og kommer sjelden lengre enn til servicearbeid. Anonymkode: 9a422...757 Greit nok at jeg var krass, men slike mennesker jeg beskrev finnes faktisk! Du kan ikke dytte det under teppet.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #139 Skrevet 12. oktober 2020 Akkurat nå, Lampe1 skrev: Greit nok at jeg var krass, men slike mennesker jeg beskrev finnes faktisk! Du kan ikke dytte det under teppet. Neinei, det finnes mennesker med høy og lav IQ. Dytter ikke noe under teppet jeg. Anonymkode: 9a422...757 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #140 Skrevet 12. oktober 2020 Når det er mensatreff er det alle slags folk. Mange har gode jobber men ikke alle. Man kan ga høy IQ men likevel ønske å jobbe på en annen måte. Det er også noen uføre faktisk. Man skal ikke skjære alle over en kam og de aller fleste har jobb og familie og er veldig sosiale. Kan ikke se på de at de er mensamedlemmer, få nerder. Anonymkode: f5fbb...72b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå