AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #81 Skrevet 12. oktober 2020 16 minutter siden, Lampe1 skrev: Folk liker ikke IQ fordi det objektivt viser hvor middelmådige de fleste er. Hahaha ja. Og så sier de «men jeg er i alle fall kjempesosialtintelligent, mye mer enn de mensa-nørdene!!!!» 🤪 Anonymkode: 70aa6...e7c 6
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #82 Skrevet 12. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg har høy IQ. Har ingenting imot IQ, men det er et snevert mål, og jeg setter meg ikke selv over andre pga. av det. Anonymkode: d689c...cc4 Du er objektivt bedre enn andre, og bør ikke vurdere deg selv like lavt som andre.
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #83 Skrevet 12. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hahaha ja. Og så sier de «men jeg er i alle fall kjempesosialtintelligent, mye mer enn de mensa-nørdene!!!!» 🤪 Anonymkode: 70aa6...e7c Spot on 👏🏻👏🏻👏🏻😂😂
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #84 Skrevet 12. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan pugge deg til de som ligger på nett, ved å ta mange ganger og huske hva som er rett selv om du ikke forstår/klarer å løse oppgaven. Dersom du skal bli medlem må du ta en annen test. Denne ligger ikke på nett, og du kan ta den maks to ganger og med 6 måneders mellomrom. Det finnes også en b-versjon av testen, denne kan du ta en gang. Det skal derfor ikke være mulig å jukse. Det er ikke lov å ha mobil eller andre ting på pulten når man tar testen. Du får resultatet etter noen uker, men du får kun vite antall rette, ikke hvilke oppgaver det var. Hvis du likevel har fotografisk hukommelse så du kan gjenskape testen hjemme og så bruke et halvår på å lete deg frem til svarene så du kan svare rett neste gang, så synes jeg egentlig du fortjener å bli medlem.. At de som har 100 i iq ikke forstår forskjellene, er jo ikke overraskende. Det er jo her hele kjernen ligger. De forstår ikke. De har ikke forutsetninger til å forstå. En som er høyt intelligent kan fint tilpasse seg en "normal" samtale, så de rundt ikke ser at han er mye smartere enn dem. Du kan fint kjøre en bil med 700 hester i Oslo, sammen med Wv Polo og Seat Ibiza. Den følger fartsgrensene og reglene. De andre bilene vet ikke hva som ligger under panseret. Men slipp dem ut på en bane som er tilpasset de raskeste, så ser du forskjellen. Da vil ikke Ibizaen kunne holde følge. Man kan kun tilpasse seg den ene veien. Det er ingen som trenger å kjøre på formel1-bane hele tiden, men det er veldig fint å få gjøre det noen ganger. Anonymkode: 79e1d...3d2 En god og grundig gjennomgang av saken 👏🏻👏🏻
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #85 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg har egentlig ingenting å tilføye og må bare si meg helt enig med deg, trådstarter. Hilsen kvinne 29 (som - for å poengtere at det ikke dreier seg om misunnelse - også har scoret over 130 poeng på Mensas hjemme-IQ-test.) Anonymkode: 1ad4c...1f7 1
revungen Skrevet 12. oktober 2020 #86 Skrevet 12. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan pugge deg til de som ligger på nett, ved å ta mange ganger og huske hva som er rett selv om du ikke forstår/klarer å løse oppgaven. Dersom du skal bli medlem må du ta en annen test. Denne ligger ikke på nett, og du kan ta den maks to ganger og med 6 måneders mellomrom. Det finnes også en b-versjon av testen, denne kan du ta en gang. Det skal derfor ikke være mulig å jukse. Det er ikke lov å ha mobil eller andre ting på pulten når man tar testen. Du får resultatet etter noen uker, men du får kun vite antall rette, ikke hvilke oppgaver det var. Hvis du likevel har fotografisk hukommelse så du kan gjenskape testen hjemme og så bruke et halvår på å lete deg frem til svarene så du kan svare rett neste gang, så synes jeg egentlig du fortjener å bli medlem.. At de som har 100 i iq ikke forstår forskjellene, er jo ikke overraskende. Det er jo her hele kjernen ligger. De forstår ikke. De har ikke forutsetninger til å forstå. En som er høyt intelligent kan fint tilpasse seg en "normal" samtale, så de rundt ikke ser at han er mye smartere enn dem. Du kan fint kjøre en bil med 700 hester i Oslo, sammen med Wv Polo og Seat Ibiza. Den følger fartsgrensene og reglene. De andre bilene vet ikke hva som ligger under panseret. Men slipp dem ut på en bane som er tilpasset de raskeste, så ser du forskjellen. Da vil ikke Ibizaen kunne holde følge. Man kan kun tilpasse seg den ene veien. Det er ingen som trenger å kjøre på formel1-bane hele tiden, men det er veldig fint å få gjøre det noen ganger. Anonymkode: 79e1d...3d2 Jeg spyr. Det er jo ikke slik at man nødvendigvis husker "testene" eller figurene i seg selv, men man skjønner hvordan slike oppgaver typisk skal løses. Mange mønster går igjen i flere oppgaver. Man kan fint trene seg opp til å lettere skjønne IQ-tester ved å eksponere seg for det. Man har da sett mange ulike typer mønster, og kan bruke denne verktøykassen. Og til deg "Lampe1" over: Det er nettopp sånne som deg som får folk til å skjønne at IQ ikke er på linje med intelligens. Du har en ekstremt enkel tankegang. Lite nyansert og virker urovekkende lite reflektert. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #87 Skrevet 12. oktober 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har scoret 136 på mensa hjemmetest.... Gir det en indikator på hvilken score jeg ville fått på opptakstesten? Forøvrig er jeg ikke høyt utdannet Anonymkode: 489ff...e0e nei, ikke nødvendigvis. Jeg scoret høyt nok til å være mensa medlem på nettest, men scoret hele 20 poeng lavere når jeg møtet opp på ordentlig. Var veldig trøtt den dagen, så kanskje derfor, men allikevel, stor forskjell. Anonymkode: 32755...077 5
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #88 Skrevet 12. oktober 2020 Akkurat nå, revungen skrev: Jeg spyr. Det er jo ikke slik at man nødvendigvis husker "testene" eller figurene i seg selv, men man skjønner hvordan slike oppgaver typisk skal løses. Mange mønster går igjen i flere oppgaver. Man kan fint trene seg opp til å lettere skjønne IQ-tester ved å eksponere seg for det. Man har da sett mange ulike typer mønster, og kan bruke denne verktøykassen. Og til deg "Lampe1" over: Det er nettopp sånne som deg som får folk til å skjønne at IQ ikke er på linje med intelligens. Du har en ekstremt enkel tankegang. Lite nyansert og virker urovekkende lite reflektert. Igjen er jeg uenig. Det er nettopp samfunnets hang til å sette likhetstrekk mellom nyansering/kompleksitet og refleksjonsnivå som ofte fører oss på villspor. Sammenhengene i virkeligheten er ofte ganske enkle, om man virkelig forstår dem. Som i fysikk, kjemi og biologi. Men når det gjelder mennesker skal man dynge på med kompleksitet, anekdoter, «holdninger» og hundre ulike hypoteser, og slik tåkelegge alt. IQ er ingen perfekt test, men den måler absolutt noe reellt. Problemet i verden er altfor mye lav-IQ-mennesker som skaper vanvittig mye skrål.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #89 Skrevet 12. oktober 2020 IQ er ikke et smalt mål på intelligens. Benyttes en av de mest anerkjente IQ-testene måles mer enn bare evnene til logisk tenkning, som dessverre mange tror er det en IQ-skåre baseres på. IQ predikerer hvordan man gjør det på skolen og i livet generelt. Det vil naturlig nok alltid finnes unntak, og de liker kritikerne å trekke fram i sin argumentasjon. Anonymkode: d4aee...a24 5
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #90 Skrevet 12. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: IQ er ikke et smalt mål på intelligens. Benyttes en av de mest anerkjente IQ-testene måles mer enn bare evnene til logisk tenkning, som dessverre mange tror er det en IQ-skåre baseres på. IQ predikerer hvordan man gjør det på skolen og i livet generelt. Det vil naturlig nok alltid finnes unntak, og de liker kritikerne å trekke fram i sin argumentasjon. Anonymkode: d4aee...a24 Helt enig 👏🏻👏🏻👍🏻
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #91 Skrevet 12. oktober 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg! Anonymkode: d689c...cc4 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan du ikke egentlig vite, da du ikke vet om de i Mensa som ikke sier noe om Mensa. Mulig du har møtt 5 personer som sier de er i mensa (om alle snakker sant får vi ta som et annet tema), men du har møtt 20 i mensa som aldri har nevnt det og du vet derfor ikke om de. Da vil jo de fleste i mensa holde det hemmelig, men du vil tro at de fleste sier at de er medlem... Skal sies at det at det finnes mennesker med høy IQ som føler behov for bekreftelse og annerkjennelse ikke er rart. Man kan ha mange hangups og psykiske problemer, selv om man er smart. Det gjør en ikke mindre smart å ha et behov for å vise andre at man er smart, for å si det sånn. Men det er selvsagt irriterende for de rundt.... Anonymkode: d717f...c70 Stemmer. Det aller aller fleste sier ikke noe om medlemsskapet. Nettopp på grunn av disse som skryter av det. Og nei, det stemmer ikke alltid. Det er morsomt å høre noen skryte på seg medlemsskap, for så å sjekke at de ikke står i medlemslisten. Men siden man har taushetsplikt kan ikke de som er medlemmer si høyt at du lyver. Alle står fritt til å være åpen om eget medlemsskap, men du kan bli ekskludert for å oute andre. Min teori er at de som faktisk er medlemmer, og har behov for å fortelle det til "alle", har tidligere hatt mange opplevelser med å bli undervurdert, følt seg dum/utenfor/misforstått osv. For de fleste er det bare en forklaring på hvorfor de har kjent seg litt annerledes, det har ingen verdi i seg selv eller endrer noe. Det er bare et potensiale. Litt som å være 2m høy. Det kan gjøre deg til en fantastisk basketspiller, men det er ingen garantier for det. Og du må fortsatt øve. Ikke er det sikkert at du er interessert i å spille noe som helst heller. Men det kan være greit å vite at du er høy, så du forstår hvorfor det er litt trangt for beina når du sitter i flysetet. At du vet at du stanger i taket noen ganger fordi dørkarmen er tilpasset folk i gjennomsnittshøyde. Det kan til og med være at du blir mindre irritert når folk ikke når opp til øverste hylle, du har sett tall på at det faktisk er litt vanskelig for dem. De er ikke lare late som ikke gidder å strekke seg. Anonymkode: 79e1d...3d2 5
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #92 Skrevet 12. oktober 2020 Vi kan skylde nesten hele vår sivilisasjon på hva IQ har frembrakt 👏🏻💛👏🏻 Høy IQ er det viktigste å videreføre til neste generasjoner. Så det er viktig å ikke utvanne høy-IQ-gener.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #93 Skrevet 12. oktober 2020 Det finnes vel flere iq-tester enn mensa sin? Wais-et-eller-annet tror jeg benyttes av fagfolk. Kognitive tester er ikke så uvanlig og benyttes mange steder, alt fra bup til psykiatrien til jobbintervjuer. De kan fortelle noe om en persons evner til å ressonere, ord og begrepsforståelse osv. Jeg mener å ha lest at sosial inteligens ikke eksisterer, det man da mener er sosial kompetanse. Om dette faktisk stemmer er jeg usikker på, så jeg bare nevner det. Anonymkode: 06461...b62
Gjest Peanut Skrevet 12. oktober 2020 #94 Skrevet 12. oktober 2020 (Siden å forstå og le av mørke vitser er tegn på høy intelligens... I was reading a great book about an immortal dog the other day. It was impossible to put down. Why was the leper hockey game canceled? There was a face off in the corner. If I wanted to kill myself I would climb to the top of your ego and jump to your IQ. )
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #95 Skrevet 12. oktober 2020 1 minutt siden, Peanut skrev: (Siden å forstå og le av mørke vitser er tegn på høy intelligens... I was reading a great book about an immortal dog the other day. It was impossible to put down. Why was the leper hockey game canceled? There was a face off in the corner. If I wanted to kill myself I would climb to the top of your ego and jump to your IQ. ) Haha, genialt 😂🤣
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #96 Skrevet 12. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har scoret 136 på mensa hjemmetest.... Gir det en indikator på hvilken score jeg ville fått på opptakstesten? Forøvrig er jeg ikke høyt utdannet Anonymkode: 489ff...e0e Det er en indikator ja. Du behøver ikke høy utdanning for å score høyt. Derimot ville du nok lettere kunne klart å gjennomføre høyere utdanning med høy IQ enn lavere. Mener å ha lest at de anbefaler 115 i IQ eller noe sånn for å ta en bachelor. Anonymkode: 789ed...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #97 Skrevet 12. oktober 2020 Åhh, min mening, dette er fult av grå toner. Men noen poeng fra meg: 1) Ja, man kan trene seg på IQ-tester, og resultat er også veldig avhengig av dagsform. Dette har blitt grundig forsket på, og forskere kom frem til at man kan gå opp så mye som 28 poeng, ved å trene. Jeg legger her forskingsrapport for de som er nysgjerrige : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1041608016300231 Det er ikke snakk om å pugge tester, men trene hjernen for å finne logiske sammenheng. 2) Man merker at man er smartere enn andre. Jeg beklager å si det, men det er bare sånn det er. Man ser også (relativt) lett hvem er smarte og hvem er ikke. Man ser også hvem er smartere enn selv. Jeg kan sammenlikne det, når dere snakker med et barn, ikke tenåring men barn, dere merker at det barnet ikke forstår alt, og har en slags begrenset forståelse av verden? Noe av det samme. Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor noen finner det fornærmende. Du ville ikke blitt fornærmet hvis du så at noen er objektivt sterkere enn deg, eller rett og slett objektivt større. 3) For min egen del, nei, det er ikke slik at alle mine venner er bare veldig smarte, eller at det er bare super smarte mennesker jeg synes er spennende å henge med. Neida, personlighet teller mer. Men ja, det kan oppleves som mindre gøy, eller frustrerende, eller motsatt, nesten fascinerende, å holde en samtale med mennesker med mye lavere intelligens. 4) Jeg kan se hvorfor for noen er det en lettelse å ta en Mensa test og finne ut at de er smartere enn de fleste. Ser for meg at det er for de som aldri helt passet inn men skjønte ikke helt hvorfor. Her finner de en slags forklaring. Men det er nok bare delforklaring, derfor sier jeg - gråsoner, ikke svart og hvit. Man kan godt oppleve å ikke passe inn uten å være høyt intelligent men samtidig kan man være veldig smart og omgjengelig. Det er forsket og bevist at høy IQ følger med høy EQ, på tross av at mange tror det motsatte. Men det må ikke nødvendigvis stemme for enkle tilfeller, selv om det gjelder for snittet. Tror kanskje det er disse TS refererer til? De som med lettelse funnet ut, at det som «feiler»dem (som de har alltid trodd), viset seg å være høy intelligens, de vil være mer tilbøyelige å dele det mer verden. og sist.. på tross av det jeg skrev i punkt 1, tror jeg at intelligens er mye medfødt. Noen er rett og slett født smartere. Det er ihvertfall min opplevelse da jeg husker fra barndom å alltid ha vært smartere enn gjevnalderne. Dette gir selvsagt selvtillit i voksen alder i forhold til egne evner - som igjen, tror jeg, gjør meg mer tilbøyelig å fortsette å lære, å sette meg inn diverse kompliserte ting og analysere det meste, og forsterker dermed avstand til de som ikke gjør det. Enten fordi de ikke har kapasitet, lyst eller selvtillit til det. De som leser bare overskrifter og trekker konklusjoner derifra. Derfor tror jeg høy medfødt intelligens har en slags forsterkende effekt gjennom livet.. Men da er det ikke medfødte evner men arbeid i bunn, og interesser. Anonymkode: 32755...077 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #98 Skrevet 12. oktober 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: ikke forveksle IQ med kunnskap. IQ er det tallet som best kan brukes for å måle hvor effektiv din hjerne løser ukjente logiske problemer. Med effektiv menes tid i forhold til andres tid på samme alder. Med logiske menes det er en løsning. Anonymkode: ef22a...fca Jeg har aldri tatt en Mensa-test, men det skulle ikke forundre meg om jeg ville fått et bra resultat. Helt siden barndommen har jeg vært veldig opptatt av logiske mønstre og har løst tusenvis av slike oppgaver, dette er noe jeg gjør fordi jeg synes det er skikkelig gøy. Kanskje jeg skulle prøvd en test for moro skyld 😄 Anonymkode: dd28d...533 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #99 Skrevet 12. oktober 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: ) Man merker at man er smartere enn andre. Jeg beklager å si det, men det er bare sånn det er. Man ser også (relativt) lett hvem er smarte og hvem er ikke. Man ser også hvem er smartere enn selv. Jeg kan sammenlikne det, når dere snakker med et barn, ikke tenåring men barn, dere merker at det barnet ikke forstår alt, og har en slags begrenset forståelse av verden? Noe av det samme. Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor noen finner det fornærmende. Du ville ikke blitt fornærmet hvis du så at noen er objektivt sterkere enn deg, eller rett og slett objektivt større. 3) For min egen del, nei, det er ikke slik at alle mine venner er bare veldig smarte, eller at det er bare super smarte mennesker jeg synes er spennende å henge med. Neida, personlighet teller mer. Men ja, det kan oppleves som mindre gøy, eller frustrerende, eller motsatt, nesten fascinerende, å holde en samtale med mennesker med mye lavere intelligens. 4) Jeg kan se hvorfor for noen er det en lettelse å ta en Mensa test og finne ut at de er smartere enn de fleste. Ser for meg at det er for de som aldri helt passet inn men skjønte ikke helt hvorfor. Her finner de en slags forklaring. Men det er nok bare delforklaring, derfor sier jeg - gråsoner, ikke svart og hvit. Man kan godt oppleve å ikke passe inn uten å være høyt intelligent men samtidig kan man være veldig smart og omgjengelig. Det er forsket og bevist at høy IQ følger med høy EQ, på tross av at mange tror det motsatte. Men det må ikke nødvendigvis stemme for enkle tilfeller, selv om det gjelder for snittet. Tror kanskje det er disse TS refererer til? De som med lettelse funnet ut, at det som «feiler»dem (som de har alltid trodd), viste seg å være høy intelligens, de vil være mer tilbøyelige å dele det mer verden. Ja, dette kan jeg være litt enig med deg i. Jeg blir jo stadig overrasket over det noe lave nivået andre folk ressonerer på, og jeg har ofte mye høyere tanker om andre folk enn det som senere viser seg å være tilfelle. Du merker det når du ligger litt over gjennomsnittet i IQ. Du har alltid merket det, rundt jevnaldrende, fra du var liten. Stussa over hvorfor det skulle settes av såpass mye tid til å lære så enkle ting på skolen. Ventet på utfordringer som lissom aldri kom, aldri innfridde forventningen om vanskelighetsgrad, etter hva du hadde hørt av andre og forberedt deg på. Og du merker det i sosial interaktering. Merker det på butikken, når du må gi enkle råd til personen som sitter i kassa og skaper kø, når han bare kan gjøre sånn eller sånn og trykke på den og den knappen, og så virker datasystemet igjen. Merker det når du kommer med et forslag til en løsning på en situasjon, på jobben eller andre steder, og så er det ingen - ingen - som har tenkt på denne åpenbare løsningen før du sier det. Du merker det når andre kikker litt forundret på deg, samtidig som de tar seg sammen og jobber så hardt de makter for å fremstå som om de er på samme nivå. Du merker tilbakemeldingen du får fra samfunnet hele tiden. Og du merker hvordan folk strever for å se en løsning som for deg er helt åpenbar. Anonymkode: c2338...582 11
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #100 Skrevet 12. oktober 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Men altså. Det er jo flaut at du tror du (med flere her) har tatt mensatesten. Den koster penger, tar mer enn tre kvarter, og blir vurdert av psykologer. Svarene på testen kommer et par uker senere. Dere har hatt en IQ-test, eller den som på mensa sin hjemmeside som gir en indikator. Ikke den faktiske mensatesten som gir medlemskap. Jeg har aldri tatt den selv, men både mannen og broren min har IQ på 145+. Velfungerende og flotte folk. Ikke skryter de av medlemskapet heller 😅. Anonymkode: 789ed...cb4 Jeg vil da tro det er gratistesten de fleste som går rundt og snakker høyt om IQen sin har tatt. Det er ikke få ganger temaet har kommet opp på ett eller annet vors eller selskap, det virker som folk flest har vært borti den en eller annen gang. Håper virkelig ikke noen jeg kjenner har betalt for dette. Samboeren er sinnsykt god på sånne logiske greier, men han sier selv at den runkeringen der skal han ikke ha så mye som en fot inn i. Anonymkode: c95fe...aff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå