Frøkensina Skrevet 11. oktober 2020 #61 Skrevet 11. oktober 2020 9 timer siden, Hannah80 skrev: Frank Løke fremstår ikke som veldig intelligent. Men han liker å fortelle om medlemskapet sitt i Mensa. Mads Hansen også. Han nevner sin høye iq hver gang han får sjansen til det. Frank Løke framstår som en komplett idiot så håper ikke han er representativ for klubben Mads Hansen vet jeg ikke hvem er. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #62 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg lurer på om folk med narssisistiske trekk, og eventuelt også psykopater, trekkes mot Mensa-medlemsskap? Siden slike folk allerede er selvoppnevnte genier, og tror de er både bedre og smartere enn alle andre, mener jeg. Og dette er jo en måte å få bekreftelse på det. Men når det er sagt, så trenger vel ikke egentlig psykopater den bekreftelsen fra noen. Men kanskje narssisister gjør dette, for å fôre egoet sitt? Jeg tok en sånn test på nettet for mange år siden, og da fikk jeg noe sånt som "gratulerer - du burde skrive tester for Mensa." Sånne tester som dette passer min type intelligens rimelig bra: Jeg er kjapp i hodet, bruker kort tid - ser løsningene med en gang. Er kjempegod til å se hvilken puslebit som passer eller mangler, og hva den neste logiske løsningen nå enn måtte være. Har alltid tatt alt av sånne type IQ-tester kjapt og greit, det sammenfaller rimelig greit med måten jeg tenker på. Logikk, system og mønster er akkurat i min gate. Og siden dette ikke har med galig kunnskap å gjøre, så går det kjempebra. Men når det kommer til skolefag så er jeg helt grønn. Har aldri gått på skolen, har ingen utdannelse, kan ingenting. Så det kan jo virke rimelig bortkastet egentlig, og kan være en ganske god indikasjon på at jeg kunne vært en helt annen plass hvis jeg hadde gått på skolen. Men som flere her sier, så skal det litt mere til enn å ha en hjerne som snapper opp den manglende puslespillbiten, for å lykkes her i verden. Det er utrolig mange tilfeldigheter som skal klaffe, og det blir nesten helt tilfeldig hvilken side av bordet man tilslutt havner på, etter min erfaring. Men kanskje jeg skal gå og ta den Mensa-testen på ordentlig en gang, bare for å fôre den indre narssisisten 😊 Anonymkode: c2338...582 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #63 Skrevet 12. oktober 2020 Mange smarte folk her. Er dette rett? Forklar gjerne, tror jeg har den men er ikke helt sikker. Anonymkode: 0e1b8...4ab 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #64 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg elsker høy iq. Det er dritsexy! 😁 Anonymkode: 70aa6...e7c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #65 Skrevet 12. oktober 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange smarte folk her. Er dette rett? Forklar gjerne, tror jeg har den men er ikke helt sikker. Anonymkode: 0e1b8...4ab Ville sett på en og en rad. Figuren helt til høyre er "summen" av de to til venstre. Der to prikker overlapper, oppstår en firkant. Der to firkanter overlapper oppstår en prikk. Der prikk og firkant overlapper, oppstår et tomt felt. Så ville gjettet det samme som deg. Men er ikke sikker. Anonymkode: d689c...cc4 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #66 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg har scoret 136 på mensa hjemmetest.... Gir det en indikator på hvilken score jeg ville fått på opptakstesten? Forøvrig er jeg ikke høyt utdannet Anonymkode: 489ff...e0e
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #67 Skrevet 12. oktober 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, ville bare drøfte et tema jeg har tenkt litt på i det siste, etter at en kompis av meg fortalte at han nettopp hadde blitt medlem av mensa. Han er en fin fyr, og jeg merka at det betydde mye for han, så jeg gav han en klapp på skuldra for det. Han sleit veldig på skolen, så jeg kan skjønne at dette var en fin bekreftelse for han. Likevel - er ikke IQ et svært snevert mål på intelligens? Intelligens er jo så mye! Humor, musikalitet, medmenneskelighet, språkforståelse og mye, mye mer. Jeg synes det blir feil å sette mennesker med høy IQ i båsen som "intelligent". Høy IQ er jo rett og slett bare høy IQ - det forteller hvor god du er til å finne den manglende figuren i et mønster. Enkelte av vennene mine bruker også "mensa-argumentet" når de skal fortelle om andre. Som i "ja, men h*n er faktisk medlem av mensa, så h*n er jo sjukt smart". Nå skal de sies at jeg selv har skåret mellom 126-133 på mensas hjemmetest, så det er ikke fordi jeg selv har lav IQ at jeg prøver å snakke ned IQ-ens betydning. Jeg er også utdannet sivilingeniør, noe flere vil klassifisere som et "nerde-fag". Det er altså ikke mine egne komplekser som gjør at jeg stiller spørsmålstegn ved dette. Jeg synes rett og slett bare det er for dumt å se seg blind på IQ som et mål for intelligens. Faktisk synes jeg nesten det er et uintelligent tegn i seg selv å være såppas opptatt av IQ. Som at et tall kan forteller hvor smart du er. Jeg har heller ingen interesse av å bli medlem i mensa. Skal ikke si at jeg hadde fått det til uansett, men i forhold til tidligere skår på IQ-test ville jeg hatt en sjanse. Mange bruker argumentet at man trenger å møte likesinnede, og at man ikke bonder med "vanlige" mennesker. Jeg synes dette er en svært arrogant holdning, selv om det kanskje stemmer for enkelte. Selv har jeg aldri følt på dette. Bonder med mange typer mennesker. Det handler jo om å tilpasse seg litt. Synes dessuten at jeg har mange smarte venner, selv om de ikke nødvendigvis er medlem av mensa. Er interessert i å høre hva andre mener på dette området. mvh. mann på 27 PS: bonde = få god kontakt med noen. (Bare forutså at jeg kom til å få kritikk for å bruke "engelsk" ord her inne på kg.) Anonymkode: d689c...cc4 Jeg synes det er positivt at høyt intelligente mennesker kan ha en forening for seg og sine interesser. Hva er galt med det? Det er feil å «disse» IQ. Det er den beste prediktoren på problemløsingsevne og suksess i livet. Høy-IQ-mennesker er svært verdifulle for samfunnet.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #68 Skrevet 12. oktober 2020 7 minutter siden, Lampe1 skrev: Jeg synes det er positivt at høyt intelligente mennesker kan ha en forening for seg og sine interesser. Hva er galt med det? Det er feil å «disse» IQ. Det er den beste prediktoren på problemløsingsevne og suksess i livet. Høy-IQ-mennesker er svært verdifulle for samfunnet. Jeg er ikke enig i at høy IQ er ekvivalent med intelligens. Har sett for mange eksempler på det motsatte. Men synes ikke det er noe galt i å ha en klubb for de med høy IQ! Men kall det da for høy IQ, og ikke høy "intelligens". Det blir noe annet. Les artikkelen/spørsmålet jeg postet etter hovedtråden. Den er veldig godt skrevet. Anonymkode: d689c...cc4 3
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #69 Skrevet 12. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke enig i at høy IQ er ekvivalent med intelligens. Har sett for mange eksempler på det motsatte. Men synes ikke det er noe galt i å ha en klubb for de med høy IQ! Men kall det da for høy IQ, og ikke høy "intelligens". Det blir noe annet. Les artikkelen/spørsmålet jeg postet etter hovedtråden. Den er veldig godt skrevet. Anonymkode: d689c...cc4 Men mange forskere er helt uenig med deg i at IQ og intelligens kan skilles slik du gjør. Det folk kaller intelligens, er ofte heller kunnskap, høflighet, dannelse og en tiltrekkende personlighet med holdninger som matcher våre egne. En person med høy IQ kan mangle noen av egenskapene over. Mens en lav-IQ-person kan veie opp for det å ved å tilegne seg ytre og overfladiske tegn på «intelligens» ved å lese og oppføre seg «sosialt riktig». Mennesker liker å la seg lure. Samfunnet vårt er stappfullt med lav-IQ-folk som skjønner det sosiale spillet.
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #70 Skrevet 12. oktober 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Legger forresten ved en fin tekst her. Synes professoren svarer godt. https://morgenbladet.no/2017/02/er-det-uetisk-synes-jeg-er-smartere-enn-andre ts Anonymkode: d689c...cc4 Jeg er totalt uenig i professoren her. Det er IQ som har virkelig verdi, ikke hvor flink du er til å manipulere andre (aka «sosial intelligens»), som samfunnet ofte verdsetter.
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #71 Skrevet 12. oktober 2020 Folk liker ikke IQ fordi det objektivt viser hvor middelmådige de fleste er.
Gjest Peanut Skrevet 12. oktober 2020 #72 Skrevet 12. oktober 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har venner som har fått helt gjennomsnittlig resultat på de første testene, men som har tatt de så mange ganger at de til slutt klarte å få bra nok resultat for å bli medlem. (De er selvsagt medlem nå, og skryter av det når de kan) Anonymkode: 0f0fb...cb2 Vel, jeg leste en gang at om man tar en test flere ganger så vil man til slutt klare den. Det gjelder vel det meste Om man derimot forstår det man gjør er en annen sak. 20 hours ago, AnonymBruker said: IQ-tester forteller for øvrig bare hvor god du er på å ta IQ-tester og fint lite annet interessant. Felles for alle er at 1) de må nevne det ved enhver anledning 2) de er sosialt keitete og 3) forklarer dårlige sosiale antenner med at det er fordi alle andre er på et "lavere nivå enn dem" (nei, det er du som er på et lavere nivå dersom du ikke klarer å omgås og tilpasse deg andre). Anonymkode: ea554...a5b Har tatt fryktelig mange tester av slike IQ-tester på nett, inkl Mensas, og har havnet mellom 125- 155. Men det sier jo ingenting om meg annet enn at jeg er flink på slike tester Er ikke medlem, vil ikke. For vil ikke være sammen med folk som mener de er bedre enn andre kun fordi de er medlemmer...
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #73 Skrevet 12. oktober 2020 Akkurat nå, Peanut skrev: Vel, jeg leste en gang at om man tar en test flere ganger så vil man til slutt klare den. Det gjelder vel det meste Om man derimot forstår det man gjør er en annen sak. Har tatt fryktelig mange tester av slike IQ-tester på nett, inkl Mensas, og har havnet mellom 125- 155. Men det sier jo ingenting om meg annet enn at jeg er flink på slike tester Er ikke medlem, vil ikke. For vil ikke være sammen med folk som mener de er bedre enn andre kun fordi de er medlemmer... Hva er galt med det? De er jo bedre enn andre?
Gjest Peanut Skrevet 12. oktober 2020 #74 Skrevet 12. oktober 2020 1 minutt siden, Lampe1 said: Hva er galt med det? De er jo bedre enn andre? Nei?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #75 Skrevet 12. oktober 2020 21 hours ago, AnonymBruker said: Du sier det selv, "Intelligens er så mye. Humor, musikalitet, medmenneskelighet, språkforståelse og mye, mye mer." Og jeg tenker, og har erfart, at de som skårer høyt på IQ-tester generelt har mer avansert humor, språkforståelse osv. De tar ting lettere, forstår mer enn andre, har et bredere spekter å vise til pga interesse for verden rundt seg. Som en annen skriver om det å se en sak fra flere sider. Skulle man målt IQ ved hjelp av flere faktorer vil jeg anta at de som skårer høyt på mensatesten også - generelt- ville skåret høyt på de andre faktorene også. Men så har du selvsagt de som er ekstremt gode på noe og ikke interessert i andre ting. Det samme gjelder jo også for de med lavere IQ. Det er ekstremer i begge retninger. Jeg skårer omtrent likt som deg på mensatesten og kjenner veldig på det å finne "mine" folk. Og selv om folk i alle lag er hyggelige og jeg har en god tone med de fleste, vet jeg selvsagt hvem jeg hadde foretrukket å samarbeide med på jobb f.eks. Det er noe med det å være på samme nivå. Som en eliteseriespiller i fotball som syns det er ok å spille sammen med kompiser i 3.divisjon. Men når eliteseriespilleren virkelig koser seg, da spiller hun sammen med de på samme nivå eller bedre. Det samme gjelder andre ferdigheter. Men ingen reagerer på at vi rangerer fotballspillere etter nivå. Av en eller annen grunn så provoseres mange av det med intelligens. Syns du det er uintelligent å kreve annet mål for å være en god fotballspiller enn ferdigheter i akkurat det? Litt skeiv sammenligning. Men, slik en med høy IQ (generelt) er bedre på musikalitet, humor osv, vil en ekstremt god fotballspiller være bedre generelt i idrett enn andre. Tror jeg. Anonymkode: 12162...795 Dette har du helt rett i. Og du trenger ikke engang å nøye deg med å si at dette er noe du selv tror og har erfart; FORSKNING på evnerike, både barn og voksne, viser at dette du beskriver er tilfelle. Anonymkode: 78529...f1b 4
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #76 Skrevet 12. oktober 2020 1 minutt siden, Peanut skrev: Nei? Jo, de har høyere intelligens. Slike mennesker er drivkraften i samfunnets fremskritt. Hadde alle vært middelmådige hadde vi enda vært bønder som døde når de var 40 år gamle, ikke hadde effektiv medisin, elektrisitet eller noe annet. Takk og pris for IQ 💛
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #77 Skrevet 12. oktober 2020 7 minutter siden, Peanut skrev: Vel, jeg leste en gang at om man tar en test flere ganger så vil man til slutt klare den. Det gjelder vel det meste Om man derimot forstår det man gjør er en annen sak. Har tatt fryktelig mange tester av slike IQ-tester på nett, inkl Mensas, og har havnet mellom 125- 155. Men det sier jo ingenting om meg annet enn at jeg er flink på slike tester Er ikke medlem, vil ikke. For vil ikke være sammen med folk som mener de er bedre enn andre kun fordi de er medlemmer... Kunne ikke vært mer enig! Anonymkode: d689c...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #78 Skrevet 12. oktober 2020 11 minutter siden, Lampe1 skrev: Folk liker ikke IQ fordi det objektivt viser hvor middelmådige de fleste er. Vel, jeg har høy IQ. Har ingenting imot IQ, men det er et snevert mål, og jeg setter meg ikke selv over andre pga. av det. Anonymkode: d689c...cc4
Gjest Peanut Skrevet 12. oktober 2020 #79 Skrevet 12. oktober 2020 20 hours ago, I Grosny said: Jeg vet ikke om jeg har iq, men synes iallfall det er moro med intelligente folk fordi de lettere tar min humor. Mørk? https://link.springer.com/article/10.1007/s10339-016-0789-y?wt_mc=Affiliate.CommissionJunction.3.EPR1089.DeepLink https://www.google.no/amp/s/www.considerable.com/health/brain/dark-humor-high-iq/amp/
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #80 Skrevet 12. oktober 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil. Man kan ikke øve seg opp til bedre resultater av slike tester. Kanskje et par poeng, men det er absolutt ikke slik at alle kan bli mensa-medlemmer bare de øver nok. Anonymkode: 70aa6...e7c Du kan pugge deg til de som ligger på nett, ved å ta mange ganger og huske hva som er rett selv om du ikke forstår/klarer å løse oppgaven. Dersom du skal bli medlem må du ta en annen test. Denne ligger ikke på nett, og du kan ta den maks to ganger og med 6 måneders mellomrom. Det finnes også en b-versjon av testen, denne kan du ta en gang. Det skal derfor ikke være mulig å jukse. Det er ikke lov å ha mobil eller andre ting på pulten når man tar testen. Du får resultatet etter noen uker, men du får kun vite antall rette, ikke hvilke oppgaver det var. Hvis du likevel har fotografisk hukommelse så du kan gjenskape testen hjemme og så bruke et halvår på å lete deg frem til svarene så du kan svare rett neste gang, så synes jeg egentlig du fortjener å bli medlem.. At de som har 100 i iq ikke forstår forskjellene, er jo ikke overraskende. Det er jo her hele kjernen ligger. De forstår ikke. De har ikke forutsetninger til å forstå. En som er høyt intelligent kan fint tilpasse seg en "normal" samtale, så de rundt ikke ser at han er mye smartere enn dem. Du kan fint kjøre en bil med 700 hester i Oslo, sammen med Wv Polo og Seat Ibiza. Den følger fartsgrensene og reglene. De andre bilene vet ikke hva som ligger under panseret. Men slipp dem ut på en bane som er tilpasset de raskeste, så ser du forskjellen. Da vil ikke Ibizaen kunne holde følge. Man kan kun tilpasse seg den ene veien. Det er ingen som trenger å kjøre på formel1-bane hele tiden, men det er veldig fint å få gjøre det noen ganger. Anonymkode: 79e1d...3d2 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå