Gå til innhold

Mensa - "forening for de 2 % høyest intelligente i befolkningen" - HVA ER DET MED FOLK?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg snakker ikke om Mensa-medlemmer som jeg ikke vet er Mensa-medlemmer. Les avsnittet på nytt.

Anonymkode: ea554...a5b

Jeg vet, det er poenget. Alle som ikke er medlem i mensa vil du ikke ane at de ikke sier de ikke er i mensa. 

Om du mener at du har mange venner i mensa og majoriteten av de sier til andre dere møter at de er med i mensa, så lurer jeg på hvorfor du har så mange venner som har en egenskap du ser ned på. Det virker merkelig å snakke ned om mensamedlemmer, samtidig som du har mange venner der som du ofte henger med. 

Anonymkode: d717f...c70

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle som er medlem*

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vet, det er poenget. Alle som ikke er medlem i mensa vil du ikke ane at de ikke sier de ikke er i mensa. 

Om du mener at du har mange venner i mensa og majoriteten av de sier til andre dere møter at de er med i mensa, så lurer jeg på hvorfor du har så mange venner som har en egenskap du ser ned på. Det virker merkelig å snakke ned om mensamedlemmer, samtidig som du har mange venner der som du ofte henger med. 

Du leser fortsatt teksten feil. 

For øvrig har jeg vært borti flere mensamedlemmer enn de nevnte, bl.a. her og nå gjennom denne tråden, og hvert eneste møte bekrefter bare tidligere fordommer.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du leser fortsatt teksten feil. 

Hadde det vært tilfelle hadde du sagt hva feilen var, ikke kommet med "det er feil" uten argumenter. Om jeg tok feil hadde det vært enkelt å oppklare feilen. Om jeg har rett er det mer fristende si "du tar feil" uten å forklare hvorfor 😉

Just now, AnonymBruker said:

For øvrig har jeg vært borti flere mensamedlemmer enn de nevnte, bl.a. her og nå gjennom denne tråden, og hvert eneste møte bekrefter bare tidligere fordommer.

Hvem i tråden bekrefter fordommene mot mensamedlemmer?

• Liker 7
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også skåret høyt bok på mensatest til å kunne bli medlem, men meldte meg aldri inn.

Problemet mitt er at folk med IQ på rundt normalen (100) ikke evner å diskutere mange sider av en sak. Folk flest velger å se til fra én side, jeg liker å se fra mange sider. I en del diskusjoner med folk med normal IQ det vanskelig for meg å få frem at jeg faktisk ikke holder med bare én side, de skjønner ikke at jeg kan være enige med dem samtidig som jeg argumenterer mot dem. F.eks. flykningkrisen. Burde vi ta imot folk fra den nedbrente Morialeiren eller ikke? Jeg føler at så mange folk enten er for eller imot. Hva med å diskutere saken ved å se på flere mulige måter å løse krisen på? 

Det er totalt uinteressant for meg å snakke om vær og vind, høre hva folk mener om hverandre (baksnakking)... Det tar alle krefter. Jeg vil diskutere autanasi, Trumph, hvordan minimere de økonomiske skadene etter Covid-19, osv...

Jeg merker at jeg føler meg utenfor i veldig mange sammenhenger. Jeg føler at jeg ikke har de samme interessene som folk flest. I de fleste sosiale sammenkomster så kjeder samtalene meg. Jeg er ikke som alle andre. Jeg liker best å være alene. Fordype meg i ting. Pusle svære spuslepill, huske bitene og finner stor glede i å legge de på plass når jeg finner én av 5000 brikker og kan legge den rett på plass der jeg vet den skal ligge. 

Vanlige folk finner glede i f.eks. den enkle humoren til Ylvisbrødrenes nye program. Men det er så lavt nivå at jeg ikke kan forstå at det kan gi glede. Det blir som å høre 5-åringer tulle om tiss og bæsj.

Men veldig mange mennesker er flinkere enn meg til ganske mye. Knytte sosiale bånd, være tålmodige med andre, de har en ro, de er nok gladere i livet og i det hele tatt.

IQ er bare én del av det å være menneske, så selv om jeg ikke finner glede i andre mennesker så hever jeg meg ikke over dem. De er bare annerledes. Jeg skulle ønske jeg følte meg som en av mange, jeg føler meg ofte alene. Har utrolig nok mange venner, men ingen jeg føler en sterk tilknytning til. Jeg er sosial med venner mange ganger i uka, fester, er ute på byen.., men det gir meg ikke annet enn hodepine og er en tålmodighetstest hver gang...

Anonymkode: eddd2...59f

Jeg har IQ på rundt normalen eller bare litt over og har scoret fra 110 -115. Det å diskutere saker fra flere sider er noe jeg er vant med og forbinder med universitetet, det er jo i høy grad en del av det man lærer ved høyere utdannelse i tillegg til å sortere store mengder informasjon. I forhold til mensatesten er jeg ikke spesielt smart, men jeg kan også savne mennesker som både møter meg på den måten å tenke på og sosialt. Så det er ikke unikt for de med høyt IQ-score på testene å føle dette. At du liker best å være alene kan vel også være på grunn av en introvert personlighet. 

• Liker 6
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, ja! Har akkurat samme erfaring. Vi fikk den utdelt i en mattetime da jeg gikk i førsteklasse på videregående (resultatene ble selvsagt ikke lest opp i plenum). 

Flere scoret veldig høyt, og husker vi tenkte at det sa mye mer om Mensa og den testen deres enn oss.

Men altså. Det er jo flaut at du tror du (med flere her) har tatt mensatesten. Den koster penger, tar mer enn tre kvarter, og blir vurdert av psykologer. Svarene på testen kommer et par uker senere. 

Dere har hatt en IQ-test, eller den som på mensa sin hjemmeside som gir en indikator. Ikke den faktiske mensatesten som gir medlemskap. 

Jeg har aldri tatt den selv, men både mannen og broren min har IQ på 145+. Velfungerende og flotte folk. Ikke skryter de av medlemskapet heller 😅

Anonymkode: 789ed...cb4

• Liker 10
Skrevet

Det er alltid morsomt å lese slike tråder, for selv om HI var ok, så kommer det alltid så mange med høy iq her :fnise: 

Jeg syns også at høy iq er overvurdert. Ikke misforstå. Jeg kan bli fascinert av å lytte til mennesker som oppriktig har høy iq, og kan beundre dem for ting om det er sånn at de klarer å lære bort eller få andre til å undre. 

Jeg leste artikkelen du la ved, og jeg innrømmer at jeg syns folk kan være helt ubegripelig dumme noen ganger. Jeg irriterer meg iblant over dumme folk, men jeg lar meg selv få lov til det så lenge jeg ikke trakkaserer eller plager noen med det. 

Uansett så er det andre ting enn høy iq jeg liker best hos andre, selv om vi trenger dem som har høy intelligens og bruker den til noe nyttig. 

Det holder at folk har gjennomsnittlig iq, at de har sans for humor og ironi, og ikke minst at de har vilje og evne til å forstå fremfor å dømme. 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

er ikke IQ et svært snevert mål på intelligens? 

Høy IQ er jo rett og slett bare høy IQ - det forteller hvor god du er til å finne den manglende figuren i et mønster. 

Jeg synes rett og slett bare det er for dumt å se seg blind på IQ som et mål for intelligens. Faktisk synes jeg nesten det er et uintelligent tegn i seg selv å være såppas opptatt av IQ. 

man ikke bonder med "vanlige" mennesker. Jeg synes dette er en svært arrogant holdning 

Anonymkode: d689c...cc4

Jo, det er et snevert mål på intelligens, og måler logisk sans og evnen til å lære. At en person bærer på en mengde kunnskap om alt og derfor virker smart, betyr ikke automatisk at personen har veldig høy IQ. Det betyr at personen har mye kunnskap og er klok på den informasjonen eller de erfaringene han har gjort seg i livet. Og de er ikke nødvendigvis kommet pga logisk sans og rask læreevne. 

Ja. IQ sier noe om evnen til å raskt finne den manglende figuren i mønsteret. Nettopp fordi det handler om å måle logisk sans og læreevne og bare det. Men. Det er gjerne slik at hvis du raskt gjenkjenner mønsteret og løser oppgavene, så kan det i mange tilfeller være overførbart til andre aspekter av livet. Løse kodeoppgaver på skolen raskt, se på diskusjoner fra forskjellig ståsted for å finne en løsning, oppdage endring i adferdsmønster hos mennesker man omgås og tolke signalene. Det er jo ikke til å feie under teppet at mennesker med høy IQ gjerne har en større evne til empati og sympati for andre mennesker. Og det finnes selfølgelig råtne epler i den kurven som i alle andre båser. 

Ja, det er jeg enig i. At det er dumt å se seg blind på IQ som mål for intelligens, akkurat som at det er dumt å se seg blind på noe som helst her i livet. Man kommer lenger i livet ved å være ydmyk og nysgjerrig, mener jeg. At man er opptatt av IQ mener du er tegn på å være uintelligent? Hvorfor? Du virker jo til å være veldig opptatt av temaet? 

Arrogant holdning hvis man ikke "bonder" med mennesker med normal IQ? Jeg kan forstå hvor du kommer fra. Men argumentet handler vel i større grad om å finne tilhørighet med noen i forhold til små interesser som tydeligvis er viktige for livskvaliteten. Det er jo ganske grunnleggende menneskelige behov å føle aksept og tilhørighet? Hadde det vært arrogant dersom en person ikke bonder med ekstroverte mennesker, eller bare folk som ikke er interessert i politikk? Jeg kan skjønne at du synes det er arrogant dersom noen avskriver potensielle vennskap utelukkende pga tilsynelatende forskjell i IQ. Det ER jo arrogant, og ikke en egenskap som kjennetegner folk flest med høy IQ, regner jeg med. 

Anonymkode: 63fb7...3e8

• Liker 7
Gjest supernova_87
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor "klubber for smarte" er så mye mer provoserende enn "klubber for musikalske" osv. 

Å være smart er noe liksom alle er. Og dersom man ønsker å delta i et fellesskap som kan forstå litt vanskeligere tanker er man arrogant, sosialt svak osv. 

Alle forstår at det ikke er så spennende for en musikalsk virtuos å være i et band med noen som klimprer til Idyll på gitaren på fest. Det betyr ikke at man ikke liker disse menneskene på andre måter, men at man vil samarbeide med noen på samme vanskegrad/"nivå" når det gjelder noe man er spesielt dyktig på. 

Hvorfor skulle dette være mindre arrogant og ekkelt enn å snakke om "nivå" i intellekt? 

Det er helt okei å ha gjennomsnittlig intelligens. Og helt okei å ha intelligens på 180. Og faktisk er det også helt okei å være sosialt smart, men også å være sosialt dårlig. Synes det er paradoksalt at dere som implisitt påstår at mennesker i Mensa er arrogante og tror de er bedre enn andre ytrer dere som om det å være sosialt dårlig gjør noen til underlegne mennesker. 

Kanskje deres egne såre følelser her ikke handler om at mennesker i Mensa er overlegne men at dere selv føler dere underlegne? 

Skrevet

Det er nok ikke noe mål i seg selv å bli medlem av Mensa om man ikke er interessert i nerde ting, for det er det de driver med der. De er faktisk interessert i oppgaver som mange andre vil kategorisere som kjedelige. 

Anonymkode: 7fbd4...e79

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har også skåret høyt bok på mensatest til å kunne bli medlem, men meldte meg aldri inn.

Problemet mitt er at folk med IQ på rundt normalen (100) ikke evner å diskutere mange sider av en sak. Folk flest velger å se til fra én side, jeg liker å se fra mange sider. I en del diskusjoner med folk med normal IQ det vanskelig for meg å få frem at jeg faktisk ikke holder med bare én side, de skjønner ikke at jeg kan være enige med dem samtidig som jeg argumenterer mot dem. F.eks. flykningkrisen. Burde vi ta imot folk fra den nedbrente Morialeiren eller ikke? Jeg føler at så mange folk enten er for eller imot. Hva med å diskutere saken ved å se på flere mulige måter å løse krisen på? 

Det er totalt uinteressant for meg å snakke om vær og vind, høre hva folk mener om hverandre (baksnakking)... Det tar alle krefter. Jeg vil diskutere autanasi, Trumph, hvordan minimere de økonomiske skadene etter Covid-19, osv...

Jeg merker at jeg føler meg utenfor i veldig mange sammenhenger. Jeg føler at jeg ikke har de samme interessene som folk flest. I de fleste sosiale sammenkomster så kjeder samtalene meg. Jeg er ikke som alle andre. Jeg liker best å være alene. Fordype meg i ting. Pusle svære spuslepill, huske bitene og finner stor glede i å legge de på plass når jeg finner én av 5000 brikker og kan legge den rett på plass der jeg vet den skal ligge. 

Vanlige folk finner glede i f.eks. den enkle humoren til Ylvisbrødrenes nye program. Men det er så lavt nivå at jeg ikke kan forstå at det kan gi glede. Det blir som å høre 5-åringer tulle om tiss og bæsj.

Men veldig mange mennesker er flinkere enn meg til ganske mye. Knytte sosiale bånd, være tålmodige med andre, de har en ro, de er nok gladere i livet og i det hele tatt.

IQ er bare én del av det å være menneske, så selv om jeg ikke finner glede i andre mennesker så hever jeg meg ikke over dem. De er bare annerledes. Jeg skulle ønske jeg følte meg som en av mange, jeg føler meg ofte alene. Har utrolig nok mange venner, men ingen jeg føler en sterk tilknytning til. Jeg er sosial med venner mange ganger i uka, fester, er ute på byen.., men det gir meg ikke annet enn hodepine og er en tålmodighetstest hver gang...

Kjenner meg igjen i ganske mye av dette, spesielt det jeg har uthevet, men jeg tror ikke jeg har i nærheten av Mensa-IQ. Jeg er veldig reflektert og dyp av meg, og orker ikke å diskutere sminke og materialistiske ting, orker ikke å feste og sånt og har bare et fåtall venner jeg bonder ordentlig med fordi vi kan reflektere sammen. Jeg har dog veldig enkel humor og kan synes Ylvisbrødrene er morsomme og kan le av mye veldig rart. 

Jeg har ikke tatt Mensatesten, men tror ikke jeg har en veldig høy IQ. Jeg har dog høy sosial intelligens. Mye av det du nevner kan kanskje ha med personlighet å gjøre også og ikke bare IQ. Jeg irriterer meg mye over at jeg forstår verden på en annen måte enn andre, men jeg tror det er fordi jeg har gått igjennom veldig mye vondt og har fått en annen livserfaring enn andre på min alder. De jeg kommer best overens med er de som har gått igjennom noe av det samme, men også kommet seg ut av det slik at perspektivet vårt på verden er utvidet og vi ser det fra samme vinkel.

Anonymkode: d56a6...a5b

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Man kan ikke øve seg opp til bedre resultater av slike tester. Kanskje et par poeng, men det er absolutt ikke slik at alle kan bli mensa-medlemmer bare de øver nok. 

Anonymkode: 70aa6...e7c

Man kan pugge seg fra 120 til 130 og på den måten svindle seg inn i klubben.

Anonymkode: cf09a...f46

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan pugge seg fra 120 til 130 og på den måten svindle seg inn i klubben.

Anonymkode: cf09a...f46

Kilde?

Skrevet

Måtte tenke litt over dette, for umiddelbart fikk jeg også lyst til å himle litt med øynene over folk som sliter med å "bonde" med de med lavere IQ. Men så måtte jeg tenke da, er jeg så mye bedre selv? 

Jeg har IQ på rett over snittet, antakeligvis, altså ikke Mensa-kandidat. Jeg sliter med å bonde med folk med direkte lav IQ (uten å være psykisk utviklingshemmede). Folk som ikke forstår (for meg) enkle mekanismer, og som ser veldig lite nyansert på verden. Folk som melder seg ut med en gang vi er inne på litt avanserte temaer. Jeg kunne aldri vært partner med en på IQ på 80. Er det så veldig arrogant, da? Virkelig? Hvorfor skal en med HØY IQ forventes å ikke ha problemer med å ha god kjemi med oss med gjennomsnittlig IQ? 

Det er helt sant at IQ ikke sier alt, og at intelligens har flere aspekter enn IQ. Men IQ korrelererer med mange andre evner, det er vel ganske godt etablert. 

Anonymkode: a26e4...080

• Liker 13
Skrevet (endret)

Til de som ikke er med på dette med at man er med i mensa for å omgåes likesinnede anbefales filmen Idiocracy.

Den handler om 2 stykker(mann og dame), begge med en IQ på 100, som havner opp i fremtiden. En fremtid hvor hele befolkningen nå består av psykisk utviklingshemmede. Disse 2 er helt forskjellige som personer og ville sikkert ikke kommet overens om de hadde truffet hverandre i sin egen tid. Men når de treffes her så finner de det befriende, bare å ha i hvertfall 1 å snakke med som ikke er psykisk utviklingshemmet.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 2
Skrevet (endret)

...

Endret av Hank Amarillo
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

..........................

Har noen bekjente via felles omgangskrets som er medlem av Mensa. Felles for alle er at 1) de må nevne det ved enhver anledning 2) de er sosialt keitete og 3) forklarer dårlige sosiale antenner med at det er fordi alle andre er på et "lavere nivå enn dem" (nei, det er du som er på et lavere nivå dersom du ikke klarer å omgås og tilpasse deg andre).

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle sånne organisasjoner består vel hovedsaklig av folk som er ekstremt opptatt av nettopp hvor forbanna "smarte" de liksom er.            

Så kan de skryte av seg selv, "medlem av Mensa!" liksom!     

Anonymkode: 4b1f0...b00

Med dette som argumentasjon kan man like gjerne bytte ut mensa og "smarte" med fotballklubb og "fotballdyktige". 

Mennesker fødes med forskjellige genetiske egenskaper.  Noen er smartere enn andre, andre har bedre sosiale egenskaper, mens andre igjen har gener som egner seg for idrett.  Hvor ofte "disser" man gode fotballspillere, Usain Bolt og andre som er medlem i en klubb eller forening hvor de kan hente ut det maksimale av sitt potensiale?  Jeg vil påstå at mange som er topputøvere innenfor sine ferdigheter er "funksjonelle idioter", men det er åpenbart at det kun er lov til å se ned på de som anses som mentalt overlegne og ikke de som løper fra deg hver gang du slenger opp neandertalklubba.

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner ingenting av Mensa! Er det en klubb? Har fått 95-100 på mange tester på internett så har intelligens jeg å. Hvorfor skal ikke jeg få bli med?

Skrevet
2 timer siden, I Grosny skrev:

Jeg vet ikke om jeg har iq, men synes iallfall det er moro med intelligente folk fordi de lettere tar min humor.

Mensa-medlemskap er en slags sertifisering. Du har papirer på at du har høy iq, og det er godt å få en bekreftelse.

Du finner gledelig mange superintelligente folk i Mensa, for eksempel Frank Løke.

Frank Løke fremstår ikke som veldig intelligent. Men han liker å fortelle om medlemskapet sitt i Mensa. Mads Hansen også. Han nevner sin høye iq hver gang han får sjansen til det. 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Rainstorm skrev:

Skjønner ikke hvorfor "klubber for smarte" er så mye mer provoserende enn "klubber for musikalske" osv

Å være smart er noe liksom alle er. Og dersom man ønsker å delta i et fellesskap som kan forstå litt vanskeligere tanker er man arrogant, sosialt svak osv. 

Alle forstår at det ikke er så spennende for en musikalsk virtuos å være i et band med noen som klimprer til Idyll på gitaren på fest. Det betyr ikke at man ikke liker disse menneskene på andre måter, men at man vil samarbeide med noen på samme vanskegrad/"nivå" når det gjelder noe man er spesielt dyktig på

Hvorfor skulle dette være mindre arrogant og ekkelt enn å snakke om "nivå" i intellekt? 

Det er helt okei å ha gjennomsnittlig intelligens. Og helt okei å ha intelligens på 180. Og faktisk er det også helt okei å være sosialt smart, men også å være sosialt dårlig. Synes det er paradoksalt at dere som implisitt påstår at mennesker i Mensa er arrogante og tror de er bedre enn andre ytrer dere som om det å være sosialt dårlig gjør noen til underlegne mennesker

Kanskje deres egne såre følelser her ikke handler om at mennesker i Mensa er overlegne men at dere selv føler dere underlegne? 

Nettopp! Men det er ikke så lett å forstå dette når man bare ser en sak fra én side. 😛

Det er litt kleint når folk skryter av seg selv uansett hva de skryter av. Jeg er norsk og har vokst opp med janteloven. Det ér kleint med medlemmer som skryter. Men...

Som en annen her har skrevet så vet man faktisk ikke hvor mange eller få av Mensamedlemmene som går rundt og skryter av medlemsskapet sitt. Det er alltid noen dårlige frø som ødelegger for resten i alle sammenhenger. Synes jo det er dumt, men også paradoksalt, at akkurat de dårlige frøene gjør at ikkemedlemmer tror at alle medlemmer skryter.

Jeg kjenner 3 elektrikere som har kjøpt horer i Phuket og som skryter av det, men det betyr ikke at jeg tror at alle elektrikere har kjøpt horer i Phuket. Man må være ganske enkel hvis man tenker at man vet alt fordi man har sett- eller hørt noe om en sak.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...