Gå til innhold

Mensa - "forening for de 2 % høyest intelligente i befolkningen" - HVA ER DET MED FOLK?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var medlem av Mensa noen år. Du finner alle typer der, fra uføre til de med doktorgrad. De har alle ulike interesser, men det mest synlige fellestrekket var nok hvor engasjerte de var i sine interesseområder og hvor dypt ned i dem de gikk. Det var veldig få som var opptatt av å diskutere sin og andres IQ, og de aller fleste var heller ikke opptatt av å vise hvor intelligente de var. 

Anonymkode: bf6c5...ac2

Det var nøyaktig dette jeg ville få frem i innlegget over ditt.

Jeg kjenner mange høyt intelligente mennesker, men det er bare et veldig lite fåtall som tror de vet alt om alt, og som er interesserte i å diskutere egen og andres intelligens.

Min oppfatning er at de som er veldig opptatte av hvor intelligente de er, og sammenligner seg selv med andre, som oftest er de samme som menneskene som ikke bruker sin intelligens på en konstruktiv måte, og på den måten fremstiller seg selv som mindre intelligente tross høy IQ.

Anonymkode: f362b...9c8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 hours ago, Hank Amarillo said:

Det er ikke nødvendigvis noen spesifikk anvendelse, det er i det store og hele den generelle anvendelsen som er forskjellig.

Det har du sikkert rett i. Er ikke Schrödingers katt dette da. De har samme IQen om de måler den eller ikke.

HAHAHAHAHHAHA dette er dagens kommentar! Nei, ukens kommentar! Evnen til å se sammenhenger og og plumpe ut dette med humor gjør at jeg plasserer deg i det øvre sjiktet i denne diskusjonen. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, KapteinJ skrev:

Har du noe belegg for å si at de er autister? De virket ikke som autistiske i de møtene jeg har hatt med de, bare langt dårligere til å kommunisere enn de er til å jobbe med abstrakte konsepter.

Har ikke noe belegg for å si at akkurat de konkrete folkene du referer til er autister, jeg vet ikke hvem de er.

Linken mellom autisme og stem fields er det skrevet noe om. Bla annet nevnes det i artikkelen du referer til:

Baron-Cohen and colleagues (1998) found that autism occurs more frequently in the families of physicists, engineers, and mathematicians than in the families of other types of scientist or other researchers. In addition, undergraduate natural scientists score higher, on average, on autism measures than do other undergraduates (Feist 2006).

https://www.religjournal.com/pdf/ijrr10001.pdf

Har på ingen som  helst måte regnet på det, men vil tippe at sannsynligheten er større for at en vilkårlig fysikkprofessor har  autistiske trekk enn at h*n har direkte lav verbal IQ. 

Så er det vel også en truism at en del professorer ser på seg selv som forskere med undervisningsplikt, hvor de da oppfatter undervisning som nettopp en plikt. Men IDK.

12 timer siden, KapteinJ skrev:

Dutton & Lynn har forøvrig studert dette, hvor de finner at det er store forskjeller i hvordan evnene er fordelt mellom felt, både at total iq er høyere i felt som fysikk en samfunnsfag, men også at hvilke deler av iq'en som er høyest ikke er lik mellom fagfelt.

Mulig jeg skumleste for mye, men fant ikke det du henviser til. Eneste jeg fant var at de referer til en tidligere artikkel (Roe, 1953) som brukte 3 deltester(verbal, romslig og matematisk). Dog, i den så scorte de teoretiske fysikerne 168(sd ikke oppgitt) på den verbale delen, 149 på den romslige og hvor den matematiske ble ikke målt siden fysikerne fant den for lett. De teoretiske fysikerne hadde for øvrig den høyeste verbale IQen av alle gruppene. (https://www.religjournal.com/pdf/ijrr10001.pdf, side 5)

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uten grunn av fengsler verden over er fulle av mennesker med høy IQ.  (Mennesker med de utdaterte diagnosene psykopati og sosiopati har ofte veldig høy IQ,

Dette stemmer ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...