Gå til innhold

Flytte utekatt - 5 timar i bil!?

Anbefalte innlegg

Gjest Pip - ulogga
Skrevet

Me skal snart flytte - om litt over ei veke fer det store flyttelasset, så reiser me etter med det siste nokre dagar etter det, tenkjer eg.

Josefinepusen vår er omplassert, har budd hos oss sidan august i fjor. Ho er ca. 3 år gammal, ein stor damepus. Ho er veldig utekjær og aktiv, er ute heile nettene og store deler av dagane. Saman med oss har ho berre kjørt bil 1 gong tidlegare, det var då me henta ho. Det var vel 30-40 min. kjøretur, og ho vantrivdest tydeleg, sat og mjaua og klora på sprinklene i buret heile vegen...

No gruar me oss for å ta ho med på ein 5 timars biltur - korleis skal det kunne gå? Bør me 'øve'? (Trur forresten ikkje eg orkar tanken på å ha ho i bil utan grunn, sidan eg såg sist kor ubehageleg ho opplevde det...) Kva om ho må bruke toalettet sitt undervegs (det har ho ikkje brukt sidan dei 3 vekene me hadde ho inne då me fekk ho - hi går på do ute til vanleg)? Kva gjer me på fergeturen der alle må opphalde seg i salongen (ikkje lov å ta dyr med inn trur eg)?

Håpar nokon med erfaring kan gi oss nokre svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må dere så må dere....fem timer er lenge det, men det vil gå.

Skal hun fraktes i bur? Da ville jeg nok ha lagt noen store tøyfiller i bunnen av buret...i fall hun skulle komme til å gå på do der. Så kan dere legge på nye tøyfiller hvis så skulle skje. Jeg ville nok også hatt med en eller annen type do med sand i ....som hun kunne brukt hvis dere blir klar over at hun må på do, og får stoppet og funnet frem remediene.

De skal visstnok ikke ha noe tilgang på mat når de skal kjøre langt....kan visst bli kvalme. Vann ville jeg imidlertid sørget for at jeg kunne gitt henne underveis.

Hun vil jo helt klart mistrives...men du vil nok ha det like vondt...uff. Hun vil jo ikke lide noen nød da....men vil selvfølgelig klage fælt fordi situasjonen er så uvant.

Hvis dere ikke får lov å ta den inn i salongen på fergen....så vil den ikke lide noen nød om den må være i bilen heller.

Lykke til. :)

Gjest gjest1
Skrevet

5 timer er ikke SÅ lenge, hun overlever nok.. Men det kan bli en mindre hyggelig tur for både deg og katten. Ha masse gamle håndkler på bunnen av buret, så kan dere bytte de ut hvis det skjer noen ulykker. Og ha vann tilgjengelig for henne, kanskje litt mat også. Hun klarer seg nok bra på fergen også, men du kan jo spørre om du kan forbli i bilen du også.

Jeg har også flyttet med en katt, og vi kjørte i adskillelig flere timer enn 5. Det gikk overraskende bra. Skulle tro katten skjønte at han måtte tåle dette.. Han fikk masse kokt fisk på turen og drakk vann. Han likte seg best i buret, og ville ikke ut av det (han var vanligvis IKKE glad i buret sitt).

Det går sikkert bra :)

Gjest Gjest_Pip_*
Skrevet

Takk for fine svar!

Litt letta no - det skal nok gå. Men då skal eg i alle fall huske masse gamle handdukar/t-skjorter/eit eller anna til å ha i botnen av buret. Doen hennar kan me gjere klar og ta med i bilen. Og så er det ei sånn slags skål som skal henge på sprinklene i buret, så me fyller vatn i den, og så får me ha litt mat tilgjengeleg i tilfelle...

Kjekt blir det definitivt ikkje - kjem til å føle meg grusom allereie når me lukkar døra til buret - men det må til...

Takk igjen! :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Om du har mulighet til det, og seler til katten, så stopp av og til slik at den kan få strekke litt på seg.

Gjest Violetta
Skrevet

Vedrørende dyr på ferge. Jeg har noen ganger hatt med hunden på ferge, og har da satt meg i en korridor for å ta litt hensyn. Ingen har sagt noe på dette. Noen ferger har også egne rom der det er lov å ha med dyr.

Skrevet
Og så er det ei sånn slags skål som skal henge på sprinklene i buret, så me fyller vatn i den, og så får me ha litt mat tilgjengeleg i tilfelle...
Er du sikker på at du vil ha vann i den? Søl ved eventuell oppbremsing, krapp sving osv.

Kan du ikke heller ta med en vanlig matskål og vann på flaske...og stoppe litt av og til så hun får drukket.

Gjest Violetta
Skrevet

Kanskje hun kan drikke fra en sånn hamsterflaske eller lignende, en sånn som de henger på buret?

Gjest Gjest
Skrevet

Vannflaske til gnagere funker dårlgi til katt, de drikker jo på en helt annen måte, og ville ikke skjønt hvordan de skulle bruke flaska.

Det er klart katten ikke vil like bilturen, men jeg tror ikke det er så mye verre enn en lang biltur for et barn. "pappa jeg må på dooo! pappa jeg er sulten! pappa kan vi ikke stoppe snart? jeg vil ha pause!" Må man så må man, de overlever...

Hadde du kunnet forklare det til katten så hadde det jo gått mye bedre, h*n blir bare nervøs fordi h*n ikke vet hva som skjer.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg har også vært på lang, ca. 12 timers biltur med katt. Katten trivdes ikke, men det gikk greit. Jeg kjørte varebil, så jeg tok pauser der jeg slapp pusen løs bak i bilen. Da hadde den tilgang på toalett, vann og mat og den fikk litt kos før jeg kjørte videre. Det å kjøre så langt med katt er ingen ideel situasjon selvfølgelig, men må man så må man. Pusen var iallefall kjempekosete og fornøyd da vi endelig var framme ;)

Skrevet
Skal hun fraktes i bur?  Da ville jeg nok ha lagt noen store tøyfiller i bunnen av buret...i fall hun skulle komme til å gå på do der.  Så kan dere legge på nye tøyfiller hvis så skulle skje.

Eller bruk aviser. Ikke like koselig som tøy, men gjør samme nytten, og kan jo bare kastes når de er brukt :-) Og er kanskje enklere å få tak i.

Lykke til med flyttingen :-)

Skrevet

Pusen min takler heller ikke så godt å kjøre bil.. Blir fryktelig redd og kvalm og peser hele tiden hvis hun må være i buret. Så vi pleier faktisk å ha henne på fanget... En sitter i midten bak og så ligger hun på fanget. På den måten kan hun se fremover (ut av vinduet) og da går alt så mye bedre! Når vi raster får hun lov til å gå litt rundt i bilen og snuse på ting, og da roer hun seg veldig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...