Gå til innhold

Hus med TG2 og TG3

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har funnet et billig hus, men det var MYE som måtte gjøres. I salgsoppgaven står det så mye som taket må skiftes (TG3), nedløp og renner, vinduer er punkterte og bør skiftes, spor av mus, sopp, mugg på loft, feil konstruksjon i terasse, noen rom uten ventiler og dårlig isolert og fuktbestandig grunnmur. Alt dette TG2.

I selve rapporten bør alt dette skiftes og ordnes..

.. men så står det i takstmannens samlede vurdering at alt fungerer med dagens tilstand..? Anbefaler skifting av takrenner og nedløp, montere ventiler og isolere loft, thats it. Er ikke TG3 veldig alvorlig?

Anonymkode: a23de...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må huske at det er huseiger som betaler takstmann å de jobber da altså for huseier å har ofte god lingo med megleren, jeg ville tatt med en evnt snekker eller egen takstmann på visning om du vurderer å kjøpe. Koster mye mindre en kjøps forsikringen megleren prøver å selge deg å da får du et bedre inntrykk av hva du gir deg ut på

Tg3 trenger ikke å være alvorlig men man bør gjøre tiltak fortløpende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok tusen takk for svar! Er ganske ny i gamet ser du. Egen snekker eller takstmann skal absolutt vurderes!

Det var takkonstruksjonen som var dårlig luftet som over tid kunne føre til kondensskader + råte i bjelker som holder taktro oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår alt som har tg2 og 3 for det må som oftes skiftes ganske straks.

Men les tilstandsrapporten godt så får du vite hvor mye det haster. Har de oppdaget fukt og råte er det bare å holde seg unna. Pengesluk 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Leamur skrev:

Jeg unngår alt som har tg2 og 3 for det må som oftes skiftes ganske straks.

Men les tilstandsrapporten godt så får du vite hvor mye det haster. Har de oppdaget fukt og råte er det bare å holde seg unna. Pengesluk 

Taket burde skiftes innen kort tid står det og vinduene snartest. Takk for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med i vurderingen om du har råd og tid til å bytte tak og vindu veldig snart. De fleste hus som er eldre enn 2010 (tror jeg det var) vil fort få TG2 pga nyere retninglinjer, men det handler om dagens standard. Kan fint kjøpe hus med noen TG2, men TG3 vil jeg si er noe som må byttes fort som fy.

Anonymkode: 0f5a2...8eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper man et hus må man være forberedt på å jevnlig måtte utføre kostbart vedlikehold. Bor du i brl eller sameie betaler du ofte flere tusen i mnd som går til vedlikehold. Er du flink å setter av dette hver måned om du bor i hus går det nok opp i opp. Men du får friheten til å fikse det når du ønsker og slipper å vente på et tregt borettslag som ikke tar ansvar. På andre siden finnes det veldrevne borettslag som er flinke med vedlikeholdet. Men da klager ofte folk på høye felleskostnader.

TG3 bør du være forberedt på å skifte umiddelbart. Mugg og råte på loft/tak og vinduer er dyrt. Så beregn inn i hvert fall 1 mill på et standard hus om du skal bytte slikt

Anonymkode: 5efbb...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i hus som har hatt sopp i kjeller og det er helt forferdelig.

Når det blitt svært vått og det går i bjelkene må du rive hele gulvet for å sanere skaden, dette kan bli veldig dyrt. Å reparere skadene kan være ekstremt mye penger. Ikke tro på prisen megler nevner, det er hvis du gjør alt med egeninnsats og potensielt flere mnd arbeid i hus du ikke kan bebo mens jobben utføres. 

Jeg ville ikke kjøpt. Selv har jeg sett på hus til 1 million på over 100 kvadratmeter med store fuktskader i kjeller, kledning og taket har skader stedvis reparert. Det har jeg regnet ut vil koste fra 1.5 - 2.5 millioner å ordne opp i og flere mnd uten at den kan bebos.

Hus uten vedlikehold er noe man ikke burde kjøpe. 

Jeg har fått pris på tak 300 000 lett og noe avansert/dyrere avhengig av type tak. Dette gjelder bare tak. Hus type 1950 har langt fra nyeste forskrifter, elanlegg med isolasjon av stoff må bytte så snart som mulig om ikke gjort det er også flere hundre tusen.

Så ikke spar deg til fant er det jeg mener.

Anonymkode: b27e8...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve TG2 og TG3 er TG2 og TG3 gis blant annet på grunn av alder, og det skal ikke mer enn 20 år at f.eks, bad og vinduer, for å nevne noe spesifikt, får TG2. Men hus fra 2000, som er jo tjue år siden, er nesten nytt hus! Et bad fra 80-90 tallet, med ukjent tilstand på membran, vil automatisk få TG3 og er antagelig utseendemessig veldig utdatert, men kan fortsatt være bra nok teknisk sett å fortsette å bruke med ny dusjkabinett. 

Derimot, er huset billig fordi det er et hus fra 50-tallet, bygd av det man fant tilgjengelig med minst mulig midler, og ikke spesielt vedlikeholdt siden; eller et hus med store skader forårsaket av dårlig vedlikehold over lengre tid, slik som skader på grunnmur og byggkonstruksjon og tak, ja, da blir det dyrt å fikse. Kan bli så pass dyrt å fikse at det ikke er lønnsomt å fikse i det hele tatt. 

Anonymkode: d03d6...f02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at planløsningen er viktig. Eldre hus med dårlig planløsning f.eks. liten stue og lite bad, med mange dører for å "holde på varmen i oppvarmede rom" er ofte dårlige planløsninger. Noe hus er snekret sammen uten god nok arkitekterfaring f.eks. gammelt hus med tilbygg tegnet av snekker. 

Derfor vil jeg anbefale et hus minst fra 1980 tallet og levert av firma som lager ferdige hus f.eks. norgeshus, systemhus etc om du kjenner til det. De vil ofte ha en Arkitekt MNAL med godkjent utdanning fra sin tid og ha noen av de beste løsningene med tanke på konstruksjonen med bedre utlufting osv. 

Har selv bodd i gammel bygård med dårlig utlufting og det førte til mugg/sopp på soverom, det var ikke noe gøy. Jeg vil holde meg langt fra sånne bygg med mindre de har gjort betydelige oppgraderinger for å følge tilstrekkelig stand. Også har de ofte forferdelig planløsning i forhold til det som forventes etter dagens standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2020 den 12.32, AnonymBruker skrev:

Ta med i vurderingen om du har råd og tid til å bytte tak og vindu veldig snart. De fleste hus som er eldre enn 2010 (tror jeg det var) vil fort få TG2 pga nyere retninglinjer, men det handler om dagens standard. Kan fint kjøpe hus med noen TG2, men TG3 vil jeg si er noe som må byttes fort som fy.

Anonymkode: 0f5a2...8eb

Jeg er helt enig. Det er greit med èn TG2, men hvis det er flere TG2 da vil jeg ikke ha kjøpt det. TG3 vil jeg aldri funnet på å kjøpe. Da MÅ man gjøre tiltak med èn eneste gang.

Anonymkode: 1c1dd...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tg3 trenger ikke være alvorlig. Et hus vi så på hadde en tg3-anmerkning fordi trappa manglet rekkverk... 

Og som andre sier, er ting eldre enn så og så mange år blir det automatisk tg2 eller tg3. Uten at du nødvendigvis trenger å gjøre noe med én gang, vinduer fra 2000 er jo sannsynligvis helt fine selv om de får tg2 pga alder. Så det er viktig at du leser teksten nøye. 

Anonymkode: 9773b...17c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tg3 trenger ikke være alvorlig. Et hus vi så på hadde en tg3-anmerkning fordi trappa manglet rekkverk... 

Og som andre sier, er ting eldre enn så og så mange år blir det automatisk tg2 eller tg3. Uten at du nødvendigvis trenger å gjøre noe med én gang, vinduer fra 2000 er jo sannsynligvis helt fine selv om de får tg2 pga alder. Så det er viktig at du leser teksten nøye. 

Anonymkode: 9773b...17c

Du har rett. Har dessverre møtt på folk som ikke skjønte hvor alvorlig det var når taket får tg3 eller kjeller får tg3, for da må du som oftest tekke taket på nytt + nye renner med en gang og gjøre utbedring i kjeller med en gang.

Andre punkt som får tg3 er ikke like alvorlig, du trenger ikke gjøre like mye jobb for å bytte ut vindu eller dørene. Kjøkken og bad kan være i godt brukbar stand og få tg2 for alder, men kan sikkert brukes lenge om du bare bytter hvitevarer. Badet er vanligvis dyrt å oppgradere, så det er vanlig at folk bare putter inn dusjkabinett (kjøp et ordentlig ett, ikke noe til 1900 på Jula... for får du vann ut over gulvet ber du jo om fuktskade) og så evt. bytte sluk om det er dårlig.

Hvis innredningen er gammel og resten ser greit ut så kan man jo bare bytte innredningen på badet, det er faktisk mye billigere enn å legge nytt bad. Jeg har bodd hele mitt liv uten å ha flislagt bad og jeg forstår ikke hvorfor folk skal kaste vann ut over hele gulvet for å dusje på flisbad, når man bare kan montere kabinett?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...