Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Jeg fullfører en bachelor i økonomi til våren, og er invitert på annengangsintervju i en liten/medium finansbedrift. I førstegangsintervjuet opplyste bedriften uoppfordret at startlønnen var 480-510.000 (med en ganske stor økning etter 2-3 år dersom man følger karrierestigen). Det er mange om beinet for stillingen, og siden jeg ikke engang er ferdig med utdannelsen min er jeg litt redd for å prøve å forhandle noe særlig på denne lønnen siden den virket fastsatt. 

Hvis jeg får tilbud, burde jeg prøve å forhandle utover denne rammen de har satt opp, eller kun innenfor intervallet 480-510? Har dere tips til evt. argumenter man kan bruke for å komme best mulig ut mtp startlønn? Tenker dere at dette er en normal lønn for en bachelorutdannet økonom? (Jeg finner noe lønnsmedian/gjennomsnitt men kun generelt, ikke for helt nyutdannede).

Blir takknemlig for alle svar!😚
Endret av i123
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke forhandlet om lønn, ville vist dem at jeg har selvinnsikt til å se at jeg bør starte på laveste lønn og jobbe meg oppover. 

Anonymkode: 9cdd6...fae

• Liker 1
Skrevet

Hvis du fra dag en i arbeidsforholdet er istand til å forsvare en høyere lønn bør du be om mere. Men, om du får feks 5% mer i startlønn en kollegene dine må du virkelig være flink i jobben. Du skal produsere og arbeide inn en større fortjeneste til arbeidsgiveren din en hva en annen ansatt gjør.

• Liker 1
Skrevet

480-510 000 i startlønn der bachelor er kravet er veldig bra, kan ikke helt se hvordan du skal forsvare å forhandle deg opp fra det som nyutdannet. Da må du i så fall forvente å levere eksepsjonelt godt fra dag 1, og sliter du med å komme inn i oppgavene vil du ha dummet deg loddrett ut. 

Anonymkode: 5e65f...2e6

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kontaktet fagforening og bedt om hjelp, de har ofte detaljerte lønnsstatistikker det kan være svært nyttig å bruke. 
Hvis du skal prøve å forhandle deg oppover, må du spille på hva DU kan bringe inn i stillingen som ikke andre kan. Særlig siden du har en master fra før, kan den gi deg noen fordeler, selv om den er innen et annet felt? Du har en sterk faglig bakgrunn med A-snitt på to utdanninger. Men til syvende og sist er det jobben for bedriften som vil få betydning for arbeidsgiver. 
Hvis det er lagt opp til betydelig stigning i stillingen, er det mindre kritisk å ikke forhandle opp lønn når du starter (i motsetning til for eksempel i staten). Men snakk med fagforeningen for å få et bedre bilde av lønnsnivået, både innen bransjen, i regionen og kanskje også på den arbeidsplassen. 

Anonymkode: f13ea...032

Skrevet

Synes det hørtes ut som en veldig bra startlønn med kun bachelor. Husk at de fire store konsulentselskapene (EY, Deloitte, KPMG, Pwc) tilbyr startlønn på ca. 450K og de krever minst mastergrad. 

Skrevet

Jeg syntes også det høres ut som en bra startlønn. 
Fokuset nå bør være å få en relevant jobb, vise hva du kan og forhandle når du har vist hva du har å tilby arbeidsgiver. Evt. bruke denne jobben for å skaffe deg relevant arbeidserfaring og søke deg videre dersom du ikke får den lønnsutviklingen du forventer.

Anonymkode: b73d1...00e

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Tusen takk for svar, dere!

Jeg skal nok "ta det jeg får", hvis jeg får tilbud om jobben, og ikke forhandle noe mer på det. Ville bare høre andres tanker om dette, siden mange sier det er en typisk kvinnefelle å ikke forhandle om lønn. Men siden jeg har en litt svak forhandlingsposisjon akkurat nå så får jeg heller ta forhandlingene senere, når jeg har prestasjoner å vise til.

Er det noen som vet hvilken fagforening som er vanligst for de med bachelor i øk.adm? Finner litt forskjellige via google.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...