AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Er det noen som har hatt det? Hvilke symptomer hadde dere? Jeg skriver for mannen min. Han har lenge vært plaget med at maten "stopper opp" i spiserøreret. Noen ganger går det greit og slipper opp igjen fort, men i ekstreme tilfeller må han kaste opp for å bli bra igjen. Han var på gastrostopi(?) for et års tid siden, hvor legen konkluderte med betennelse på spiserøret pga melkeproteinallergi. Han har kuttet ut melkeprodukter siden, men det er like ille nå. Ber han sjekke det på nytt, men han er motløs. Kan det være spiserørsbrokk? Han må undersøkes på ny, men skriver i håp om å høre fra noen som har opplevd de samme symptomene. På forhånd takk Anonymkode: 4a506...00a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 Samboeren min har det. Maten stopper helt opp. Han kan puste, men det er akkurat som om han verken får det opp eller ned og må derfor spy. Og det høres ut som han holder på å dø. Høres veldig likt ut som det du beskriver. Pasta og sterkt mat er det aller verste han kan spise. Han får lett halsbrann han har vært hos legen og fått kamera ned i halsen, utredning og så medisiner . Han er så godt som frisk etter at han begynte på medisiner Anonymkode: 8868d...395 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min har det. Maten stopper helt opp. Han kan puste, men det er akkurat som om han verken får det opp eller ned og må derfor spy. Og det høres ut som han holder på å dø. Høres veldig likt ut som det du beskriver. Pasta og sterkt mat er det aller verste han kan spise. Han får lett halsbrann han har vært hos legen og fått kamera ned i halsen, utredning og så medisiner . Han er så godt som frisk etter at han begynte på medisiner Anonymkode: 8868d...395 Se der, ja! Det må jo være noe sånt! Håper virkelig det ordner seg her og. Kan bare ikke forstå at legen ikke fant ut hva det var sist... 🤔 Takk for svar, og godt at det ordnet seg for samboeren din.😊 Anonymkode: 4a506...00a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min har det. Maten stopper helt opp. Han kan puste, men det er akkurat som om han verken får det opp eller ned og må derfor spy. Og det høres ut som han holder på å dø. Høres veldig likt ut som det du beskriver. Pasta og sterkt mat er det aller verste han kan spise. Han får lett halsbrann han har vært hos legen og fått kamera ned i halsen, utredning og så medisiner . Han er så godt som frisk etter at han begynte på medisiner Anonymkode: 8868d...395 Hva slags medisiner? Anonymkode: 02683...b7a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #5 Skrevet 11. oktober 2020 Er det noen annen måte å få slik diagnose på enn gastroskopi? Kan man ta noe røntgen eller lignende? Anonymkode: 02683...b7a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #6 Skrevet 11. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen annen måte å få slik diagnose på enn gastroskopi? Kan man ta noe røntgen eller lignende? Anonymkode: 02683...b7a HAdde det vær en enklere måt så hadde de jo brukt den... Så det blir slangen uansett. Anonymkode: 9e391...47f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #7 Skrevet 11. oktober 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen annen måte å få slik diagnose på enn gastroskopi? Kan man ta noe røntgen eller lignende? Anonymkode: 02683...b7a Ja, man kan foreta en røntgenundersøkelse, røntgen øsofagus. Da kan man se en divertikkel på spiserøret. Det hender at jeg ser det på mine pasienter, som ikke er henvist grunnet brokk men vansker med svelgefunksjonen. Anonymkode: 047b7...4f9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #8 Skrevet 11. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags medisiner? Anonymkode: 02683...b7a Esomeprazol Anonymkode: 8868d...395 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #9 Skrevet 13. oktober 2020 En person jeg kjenner sliter med dette. Drikke ting med kullsyre, spise rødt kjøtt og sterk mat er blant tingene som gjør at det stopper helt opp. Begynner ofte å hikke også. Der er det påvist betennelse i spiserøret. Usikker på om det er brokk også, det har jeg ikke spurt om. Men skal tipse om medisiner, for personen har bare fått høre at det ikke er noe å gjøre med sånn jeg har skjønt. Anonymkode: defd4...548
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå