AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #81 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg tviler på at de fleste kristne som faktisk bekjenner seg til religionen i seg selv har lest bibelen skikkelig. Guden i bibelen (og toraen samt koranen) fremstår jo som kontrollerende og hevngjerrig. Han er som snytt ut av nesa på eksen min, som er psykopat. En ting er å tro på en tilfeldig, men god, gud, men den som er beskrevet i bøkene er jo bare en ekkel psykopat. Overraskende er det dog ikke at folk overser det åpenbare, for selv om Trump utvilsomt har narsissistisk personlighetsforstyrrelse synes nesten halvparten av amerikanerne at en slik person egner seg som president. Å være religiøs er egentlig et paradoks i mange tilfeller. Ellers fornuftige mennesker tar helt absurde og ekstreme påstander for god fisk så lenge det er religion, mens på alle andre områder ville noe tilsvarende vært utenkelig. Jeg har ikke lest meg opp på dette, men den eneste logiske forklaringa jeg kan komme på er at "evnen" til religiøsitet ikke har noen kobling til logikk og rasjonalitet i hjernen, og fint kan virke overstyrende. At to personer som på papiret er helt like blir henholdsvis religiøs eller ateist vil jeg altså tro kommer av en eller annen forskjell i hjernen. For de aller fleste er indoktrinering det utslagsgivende, men det å gå ut av eller inn i religion må skyldes vesentlige forskjeller "der oppe". Anonymkode: d170d...eb2
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #82 Skrevet 12. oktober 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva legger du i Jesus-only-religion? Anonymkode: 3420a...a13 Hva kristne typisk ender opp med når du kritiserer vanlig kristen teologi og Bibelen.
Gjest Lampe1 Skrevet 12. oktober 2020 #83 Skrevet 12. oktober 2020 For å komme tilbake til trådens tema, det er masse fordommer mot religiøse, men det kan anføres statistiske studier som støtter mange av disse.
Edie Skrevet 13. oktober 2020 #84 Skrevet 13. oktober 2020 Ryddet for hatefullt innhold, nedsettende innhold, avsporinger, brukerdebatt og brukerangrep samt svar til dette. Edie, adm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå