Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på religiøse litt på samme måte som de som tror på andre irrasjonelle ting. 

Du trenger ikke nødvendigvis bli innlagt selv om du tror på julenissen, men det er kanskje greit at samfunnet er litt obs på deg og følger med. Det skader ingen at du tror, men når du skal ta saken i egne hender og straffe de som ikke er snille barn, da bør man ta grep. Hvis du som arbeidsgiver nekter å ansette folk som ikke setter ut grøt på julaften, så skal du anmeldes for diskriminering. Hvis du som lærer forteller barna at julennissen finnes, så må du miste jobben. 

For meg som ikke tror, er det meningsløst å diskutere hva nissens drakt er laget av, selv om drakten er nevnt i den store nisseboken du leser i. Det er også meningsløst å diskutere om de forskjellige gudene hater homofile selv om de/den/han tydeligvis da har skapt dem sånn. 

Anonymkode: f9a77...578

Dette er én side av saken. Religiøse blir også diskriminert mot. Alle kan diskriminere og gjøre vonde ting, uavhengig av tro. Nå har jeg ikke samme syn på deg i forhold til ha som nødvendigvis er rasjonelt og ikke å tro på, men det er en annen sak. 

Anonymkode: 3420a...a13

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 11.10.2020 den 8.22, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever dette til tider som helt ekstremt. En del folk tenker at er man religiøs, da er man ikke intelligente, kan ikke tenke selv, tror ikke på vitenskap, kan umulig ha noen god utdannelse, er naive, uktitiske etc. Det er slett ikke sant at alle religiøse er sånn, og jeg blir både såret og sint når folk påstår dette. Kan ikke enkelte begynne å få litt mere respekt og forståelse for oss religiøse? Jeg har aldri forsøkt å tvinge min religion på andre. Jeg forstår at noen gjør dette, men alle er ikke sånn.

Om man lytter til essensen i kritikken, så oppdager man at kritikken av religion hovedsaklig går på de som forsøker å misjonere, hevde at sin måte er den beste å leve eller påvirke politikk.

Dersom religion praktiseres som et personlig anliggende vil det neppe skape noen uvilje hos andre.

Skrevet
36 minutter siden, Ezio skrev:

Om man lytter til essensen i kritikken, så oppdager man at kritikken av religion hovedsaklig går på de som forsøker å misjonere, hevde at sin måte er den beste å leve eller påvirke politikk.

Dersom religion praktiseres som et personlig anliggende vil det neppe skape noen uvilje hos andre.

Du sier noe der 👏🏻👏🏻

Skrevet

Jeg opplever dette til tider som helt ekstremt. En del folk tenker at er man religiøs, da er man ikke intelligente, kan ikke tenke selv, tror ikke på vitenskap, kan umulig ha noen god utdannelse, er naive, uktitiske etc. Det er slett ikke sant at alle religiøse er sånn, og jeg blir både såret og sint når folk påstår dette. Kan ikke enkelte begynne å få litt mere respekt og forståelse for oss religiøse? Jeg har aldri forsøkt å tvinge min religion på andre. Jeg forstår at noen gjør dette, men alle er ikke sånn.

Du forstår at noen gjør dette, men alle er ikke sånn.. Hva med at jeg forstår at alle religiøse ikke er naive uintelligente, utdannede og ukritiske personer. 

Hvis jeg finner på å kritisere en religiøs person så er det fordi personen sier og/eller gjør en spesifikk ting, ikke fordi personen er religiøs. 

Anonymkode: 996e4...779

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du forstår at noen gjør dette, men alle er ikke sånn.. Hva med at jeg forstår at alle religiøse ikke er naive uintelligente, utdannede og ukritiske personer. 

Hvis jeg finner på å kritisere en religiøs person så er det fordi personen sier og/eller gjør en spesifikk ting, ikke fordi personen er religiøs. 

Da er du en av de som ikke ha fordommer, noe som er en bra ting :)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det har jeg nok. 

Noen kaller det sunn fornuft andre kaller det fordommer, det kommer vel ann på hvilket perspektiv en ser det fra. 

Vi er forskjellige, vi har forskjellige meninger og det er helt ok. Jeg har ikke behov for at alle skal være enige med meg, jeg har rett og slett ikke lyst til å være enig med alle andre. Jeg ser ting ut i fra mitt perspektiv men jeg evner å også stort sett det å se ting i fra andres perspektiv. Det er disse gangene jeg ikke klarer det at jeg føler noen er uvitne, naive osv. Fordi jeg klarer ikke å forstå. 

Er eksempel er et familiemedlem, hun sier at hvis vi ikke tror på Jesus så havner vi i helvete.. Og her skurrer det for meg fordi hva med alle disse menneskene som ikke har hørt om Jesus? 

Hun responderer med at Jo, alle har hørt om Jesus!  Jeg svarer nei, alle har ikke det. Tror du urstammene sitter nede i regnskogen å prater om Jesus? I landene der hvor de pugger Koranen dagen lang? I templene i Asia? Skal små barn, uskyldige mennesker havne i helvete fordi de er født i feil land der hvor de praktiserer andre religioner. 

Hun sier at homofile havner i helvete.. 

Altså, hvis to mennesker, av samme kjønn eller ei, gifte eller ei finner hverandre og samtykker til sex og elskov. De er voksne og elsker hverandre. Hvordan kan det ses på som en synd?? 

Jeg tenker at hvis det finnes en hud og Gud er kjærlighet, hvordan kan det da være feil å elske hverandre? 

Jeg gir meg her, men det er jo uendelige spørsmål til reglene ved de forskjellige religionene. Bruker man litt sunn fornuft så vil en trolig komme frem til det at en skal ikke sluke det som står i bibelen, Koranen etc.. Det ble trolig skrevet som leveregler/husregler i en tid der hvor de prøvde å nå frem til en gruppe for å unngå opptøyer, sykdommer osv. 

Jeg tror at kardemomme loven er det som trolig vil funke best i denne tid.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen mennesker er uten fordommer.

Skrevet
Akkurat nå, Ezio skrev:

Det er kanskje sant, men noen er mer dømmende enn andre! 

Skrevet

Det er kanskje sant, men noen er mer dømmende enn andre! 

Men det er to forskjellige ting. Jeg har masse fordommer, men er veldig bevisst dem, og lar de ikke påvirke mitt syn på mennesker og mine handlinger.

Skrevet
På 11.10.2020 den 8.30, AnonymBruker skrev:

Dette er det forsket en del på. Troende er, på gruppenivå, noe mindre intelligente. 

Jeg mener også at religion i de fleste tilfeller er uforenlig med å forholde seg til vitenskapelige fakta.det behøver selvsagt ikke bety at man er naiv, utdannet eller ukritisk - men et litt selektivt forhold til rasjonalitet er nok da påkrevet. 

Anonymkode: 77664...9a0

vil du kalle jøder for mindre intelligente? den gruppen er kjent for å være øverst i klassen, og slår de fleste i vitenskap med en haug med nobelpriser.

Anonymkode: de2cb...49b

Skrevet

vil du kalle jøder for mindre intelligente? den gruppen er kjent for å være øverst i klassen, og slår de fleste i vitenskap med en haug med nobelpriser.

De fleste jøder er ikke-troende.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den jødiske troen er mer en kultur enn en religion man hengir seg fanatisk til.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det har jeg nok. 

Noen kaller det sunn fornuft andre kaller det fordommer, det kommer vel ann på hvilket perspektiv en ser det fra. 

Vi er forskjellige, vi har forskjellige meninger og det er helt ok. Jeg har ikke behov for at alle skal være enige med meg, jeg har rett og slett ikke lyst til å være enig med alle andre. Jeg ser ting ut i fra mitt perspektiv men jeg evner å også stort sett det å se ting i fra andres perspektiv. Det er disse gangene jeg ikke klarer det at jeg føler noen er uvitne, naive osv. Fordi jeg klarer ikke å forstå. 

Er eksempel er et familiemedlem, hun sier at hvis vi ikke tror på Jesus så havner vi i helvete.. Og her skurrer det for meg fordi hva med alle disse menneskene som ikke har hørt om Jesus? 

Hun responderer med at Jo, alle har hørt om Jesus!  Jeg svarer nei, alle har ikke det. Tror du urstammene sitter nede i regnskogen å prater om Jesus? I landene der hvor de pugger Koranen dagen lang? I templene i Asia? Skal små barn, uskyldige mennesker havne i helvete fordi de er født i feil land der hvor de praktiserer andre religioner. 

Hun sier at homofile havner i helvete.. 

Altså, hvis to mennesker, av samme kjønn eller ei, gifte eller ei finner hverandre og samtykker til sex og elskov. De er voksne og elsker hverandre. Hvordan kan det ses på som en synd?? 

Jeg tenker at hvis det finnes en hud og Gud er kjærlighet, hvordan kan det da være feil å elske hverandre? 

Jeg gir meg her, men det er jo uendelige spørsmål til reglene ved de forskjellige religionene. Bruker man litt sunn fornuft så vil en trolig komme frem til det at en skal ikke sluke det som står i bibelen, Koranen etc.. Det ble trolig skrevet som leveregler/husregler i en tid der hvor de prøvde å nå frem til en gruppe for å unngå opptøyer, sykdommer osv. 

Jeg tror at kardemomme loven er det som trolig vil funke best i denne tid.

Jeg er kristen, og utifra hva du beskriver her så er jeg helt enig i at familiemedlemmet ditt virker uvitende og naiv. 

Men det som er utrolig viktig å huske på her er at det er noen kristne som tror at de som ikke tror på Jesus og homofile osv haner i helvete. Slett ikke alle. 

Og så har du noen kristne som meg, som verken tror at ikke-troende eller homofile havner i helvete.

Og alt i mellom, og utenfor, de to gruppene. 

Det som er så irriterende er når folk ikke greier å forstå at det finnes flere måter å utøve sin religion på, som jeg nettopp hat beskrevet. Det blir jo ekstra absurd når folk som påstår at de er høyt utdannede og har høy IQ ikke greier å se at det finnes forskjeller blant religiøse. 

Anonymkode: 12b83...f14

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Lampe1 skrev:

De fleste jøder er ikke-troende.

mange av dem er troende, men praktiserer ikke troen sin. og det er faktisk flere som velger å holde det hemmelig, men offentlig vil fremstå som ikke-troende. mye av nyoppfinnelse og vitenskap innen det meste kommer fra israel, eller fra mennesker med jødisk bakgrunn. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken betydning har det hva jeg "vil kalle" noen? Det er som sagt forsket på dette, og troende er på gruppenivå litt mindre intelligente enn ikke-troende. Hvorvidt jøder stikker seg ut vet jeg ikke om forskningen sier noe som helst om, og ser heller ikke hvilken relevans det skulle ha for diskusjonen. Det fremstår for meg ikke spesielt relevant hvorvidt troende er et iq-poeng eller tre under andre på gruppenivå heller, men det var nå en ting TS nevnte. 

Anonymkode: 77664...9a0

Skrevet
21 minutter siden, Ezio skrev:

Absolutt enig

Skrevet

Jeg er kristen, og utifra hva du beskriver her så er jeg helt enig i at familiemedlemmet ditt virker uvitende og naiv. 

Men det som er utrolig viktig å huske på her er at det er noen kristne som tror at de som ikke tror på Jesus og homofile osv haner i helvete. Slett ikke alle. 

Og så har du noen kristne som meg, som verken tror at ikke-troende eller homofile havner i helvete.

Det som er så irriterende er når folk ikke greier å forstå at det finnes flere måter å utøve sin religion på, som jeg nettopp hat beskrevet. Det blir jo ekstra absurd når folk som påstår at de er høyt utdannede og har høy IQ ikke greier å se at det finnes forskjeller blant religiøse. 

Veldig enig i siste del av innlegget ditt. Noen ganger virker det som om enkelte ikke-religiøse tror de har definisjonsretten på hva det vil si å være troende. Tro er noe som kan innebære veldig mye, og to personer sin tro er sjelden helt lik.

At noen ikke-troende bruker dette med gjennomsnittlig iq og religiøsitet for å styrke sine egne utsagn er rart, for fort kan de være en av de ikke-troende med lav iq, da det også fins mange av dem. Sier ikke at det er tilfellet, men jeg prøver å si at dette med iq ikke er et godt argument å bruke for at noen i denne tråden har rett mens andre tar feil. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Selvsagt mener jeg religiøse er i utgangspunktet (dvs ikke alle) mindre intelligente og per definisjon så må man holde en lang rekke anti-vitenskaplige ideer for å være religiøs. En kan ikke i en vending hevde at alt må bevises og kritisk ettergås i sømmene, mens man i andre vending tror på en bok med en lang rekke motsigelser og usannheter.

Altså, det finnes brilliante religiøse mennesker, som har klart å legge religionen sin fra seg i døra hver gang de skal bruke hodet sånn som Ian Hutchinson (kjernefysiker, MiT) men de er en stor minoritet. Så jo mange av disse ordene her passer perfekt om de fleste religiøse, du kan ikke både tro på vitenskap og religion, du er naiv om du tror på en bok med selvmotsigelser, innlysende tenker man ikke kritisk om man av tradisjon godtar grunnleggende ulogiske ritualer. Når det kommer til utdanning er det selvsagt mulig å utdanne seg til noe hvor en aldri trenger å forholde seg til "eksistensielle spørsmål", som økonomi/jus/profesjonsutdanninger, men om du skulle studere fysikk, biologi eller filosofi hadde religionen din vært i strid med vitenskaplig konsensus i faget ditt. Det er en god grunn til at hvis du går å besøker et slikt institutt på et universitet så finner du ikke så mange bibelelskere men flere darwinister.

Endret av KapteinJ
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at ikke alle er som mitt familiemedlem, og det er derfor jeg som jeg nevnte tidligere skrev at jeg reagerer ikke negativt om en person sier at vedkommende er religiøs, jeg reagerer hvis og når personen klarer å lire av seg tankesløset møl. 

Jeg for min del tenker at finnes det en gud, eller flere så er de for oss alle. Og jeg tenker at det er ikke logisk om vi blir straffet eller belønnet for god adferd. Jeg finner det heller logisk om den guden eller de er der for å lede oss til å bli en bedre utgave av oss selv. Straffen eller belønningen kommer kanskje i form av hva vi steller i stand til for oss selv. Altså holder jeg meg aktiv og utvider mitt kunnskapsnivå så vokser jeg/belønning, gjør jeg ingenting så stagnerer jeg/straff. 

Det sies at Gud er i oss alle, det kan tolkes slik at vi alle er vår Gud. 

Skrevet
1 minutt siden, KapteinJ skrev:

Selvsagt mener jeg religiøse er mindre intelligente og per definisjon så må man holde en lang rekke anti-vitenskaplige ideer for å være religiøs. En kan ikke i en vending hevde at alt må bevises og kritisk ettergås i sømmene, mens man i andre vending tror på en bok med en lang rekke motsigelser og usannheter.

Altså, det finnes brilliante religiøse mennesker, som har klart å legge religionen sin fra seg i døra hver gang de skal bruke hodet sånn som Ian Hutchinson (kjernefysiker, MiT) men de er en stor minoritet. Så jo mange av disse ordene her passer perfekt om de fleste religiøse, du kan ikke både tro på vitenskap og religion, du er naiv om du tror på en bok med selvmotsigelser, innlysende tenker man ikke kritisk om man av tradisjon godtar grunnleggende ulogiske ritualer. Når det kommer til utdanning er det selvsagt mulig å utdanne seg til noe hvor en aldri trenger å forholde seg til "eksistensielle spørsmål", som økonomi/jus/profesjonsutdanninger, men om du skulle studere fysikk, biologi eller filosofi hadde religionen din vært i strid med vitenskaplig konsensus i faget ditt. Det er en god grunn til at hvis du går å besøker et slikt institutt på et universitet så finner du ikke så mange bibelelskere men flere darwinister.

Takk for et tålmodig og godt svar 👏🏻👏🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...