AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg opplever dette til tider som helt ekstremt. En del folk tenker at er man religiøs, da er man ikke intelligente, kan ikke tenke selv, tror ikke på vitenskap, kan umulig ha noen god utdannelse, er naive, uktitiske etc. Det er slett ikke sant at alle religiøse er sånn, og jeg blir både såret og sint når folk påstår dette. Kan ikke enkelte begynne å få litt mere respekt og forståelse for oss religiøse? Jeg har aldri forsøkt å tvinge min religion på andre. Jeg forstår at noen gjør dette, men alle er ikke sånn. Anonymkode: 3420a...a13 11
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 Dette er det forsket en del på. Troende er, på gruppenivå, noe mindre intelligente. Jeg mener også at religion i de fleste tilfeller er uforenlig med å forholde seg til vitenskapelige fakta.det behøver selvsagt ikke bety at man er naiv, utdannet eller ukritisk - men et litt selektivt forhold til rasjonalitet er nok da påkrevet. Anonymkode: 77664...9a0 19
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg har vokst opp i en sekt-lignende menighet, og jeg hadde aldri utsatt mitt barn for et religiøst miljø. Dersom du bruker religion for å opphøye deg over andre mennesker bør du tåle kritikk. Sier ikke at du gjør det, TS. Miljøet jeg vokste opp i var både rasistisk og homofobt, så det er derfor jeg ikke tåler det. Anonymkode: 1d2eb...344 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er det forsket en del på. Troende er, på gruppenivå, noe mindre intelligente. Jeg mener også at religion i de fleste tilfeller er uforenlig med å forholde seg til vitenskapelige fakta.det behøver selvsagt ikke bety at man er naiv, utdannet eller ukritisk - men et litt selektivt forhold til rasjonalitet er nok da påkrevet. Anonymkode: 77664...9a0 Første punkt er jeg klar over. Men det betyr jo ikke at at alle religiøse er mindre intelligente, og forskjellen er heller ikke er så stor. I de fleste tilfeller skriver du. Det er jeg uenig i. Alt kommer an på hvordan man leser/tolker tekstene i sin religion, samt om man holder fast ved slik det ble gjort fra gammelt av eller ikke. Anonymkode: 3420a...a13 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #5 Skrevet 11. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har vokst opp i en sekt-lignende menighet, og jeg hadde aldri utsatt mitt barn for et religiøst miljø. Dersom du bruker religion for å opphøye deg over andre mennesker bør du tåle kritikk. Sier ikke at du gjør det, TS. Miljøet jeg vokste opp i var både rasistisk og homofobt, så det er derfor jeg ikke tåler det. Anonymkode: 1d2eb...344 Jeg har aldri brukt religion for å opphøye meg selv, og jeg har heller ikke vært borti et slikt miljø. Poenget mitt er jo det at er man religiøs så blir man ofte satt i bås med alt dette, noe som utrolig irriterende å få høre når man ikke er sånn selv. Anonymkode: 3420a...a13 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #6 Skrevet 11. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I de fleste tilfeller skriver du. Det er jeg uenig i. Alt kommer an på hvordan man leser/tolker tekstene i sin religion, samt om man holder fast ved slik det ble gjort fra gammelt av eller ikke. Anonymkode: 3420a...a13 Javisst. Jeg er selv bare godt nok kjent med kristendommen til å vurdere tolkninger, men klarer ikke forstå hvordan noen kan legge bibelen til grunn for å være et bra menneske. Kjenner selvsagt mange kristne som er hel ved, men tenker at de mer eller mindre bevisst ignorerer ufyselighetsaspektet ved guden sin for å oppnå noe, f.eks trygghet og samhørighet. Anonymkode: 77664...9a0 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #7 Skrevet 11. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Javisst. Jeg er selv bare godt nok kjent med kristendommen til å vurdere tolkninger, men klarer ikke forstå hvordan noen kan legge bibelen til grunn for å være et bra menneske. Kjenner selvsagt mange kristne som er hel ved, men tenker at de mer eller mindre bevisst ignorerer ufyselighetsaspektet ved guden sin for å oppnå noe, f.eks trygghet og samhørighet. Anonymkode: 77664...9a0 Det eneste som er felles for alle kristne er at de tror på Gud og at Jesus døde for syndene. Ellers så kan man for eksempel lese bibelen med tanken om at den er skrevet av mennesker som levde i en helt annen tid enn vi gjør nå. Anonymkode: 3420a...a13 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #8 Skrevet 11. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det eneste som er felles for alle kristne er at de tror på Gud og at Jesus døde for syndene. Ellers så kan man for eksempel lese bibelen med tanken om at den er skrevet av mennesker som levde i en helt annen tid enn vi gjør nå. Anonymkode: 3420a...a13 Klart man kan. Men om man ser bort fra alt som faktisk står i bibelen og at det angivelig er guds ord, har man funnet opp sin egen religion. Det faller på egen urimelighet at en allmektig gud ikke kunne tilpasse sitt ord til at tider forandrer seg. Igjen tenker jeg man da vrir på ting fordi man behøver tryggheten i å tenke at noe er allmektig og samhørigheten i en gruppe. Det fremstår irrasjonelt, men kan være forståelig. Anonymkode: 77664...9a0 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #9 Skrevet 11. oktober 2020 Tenker at det bør de tåle i år 2020 🤣 Anonymkode: 8e427...a36 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #10 Skrevet 11. oktober 2020 Alle puttes ikke i samme skuffen, men jeg selv har personlig erfaring med religiøse i flertall som forteller andre hvordan de skal leve og setter seg til doms over "ting" fordi de ikke liker det selv. Baksnakkere på fast basis. Lever man ikke etter bibelens ord slik de tolker den, så er man litt fritt vilt. For meg er dette en lite intelligent oppførsel, men det finnes over alt. Man trenger ikke å være religiøs for å være veldig smal i synet på ting. Anonymkode: c5ad0...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #11 Skrevet 11. oktober 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det bør de tåle i år 2020 🤣 Anonymkode: 8e427...a36 At det er 2020 er ingen unnskyldning for å måtte tåle urettferdigheter. Anonymkode: 3420a...a13 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #12 Skrevet 11. oktober 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart man kan. Men om man ser bort fra alt som faktisk står i bibelen og at det angivelig er guds ord, har man funnet opp sin egen religion. Det faller på egen urimelighet at en allmektig gud ikke kunne tilpasse sitt ord til at tider forandrer seg. Igjen tenker jeg man da vrir på ting fordi man behøver tryggheten i å tenke at noe er allmektig og samhørigheten i en gruppe. Det fremstår irrasjonelt, men kan være forståelig. Anonymkode: 77664...9a0 Det trenger ikke være at man ser bort fra bibelen, eller vrir på ting, fordi om man leser det på en slik måte. At bibelen må leses ordrett er det noen som mener, men man er ikke mindre kristen om man mener noe annet. Måte å lese bibelen på er som sagt ingen fellesnevner for om man er kristen eller ikke. Anonymkode: 3420a...a13 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #13 Skrevet 11. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det trenger ikke være at man ser bort fra bibelen, eller vrir på ting, fordi om man leser det på en slik måte. At bibelen må leses ordrett er det noen som mener, men man er ikke mindre kristen om man mener noe annet. Måte å lese bibelen på er som sagt ingen fellesnevner for om man er kristen eller ikke. Anonymkode: 3420a...a13 Jeg er godt kjent med bibelen og ute av stand til å forstå at noen kan legge den til grunn for sin religion og likevel ønske å tilbe den guden som fremstilles. Det er selvsagt min tolkning, av boken og verden, og den jeg legger til grunn for mitt syn på religionen og de som bekjenner seg til den. Anonymkode: 77664...9a0 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #14 Skrevet 11. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det er 2020 er ingen unnskyldning for å måtte tåle urettferdigheter. Anonymkode: 3420a...a13 Hva er urettferdig..? Anonymkode: 8e427...a36 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #15 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg syns man i 2020 burde få tro på akkurat det man vil.. Syns også det er dumt at det er så mange fordommer mot religiøse, det er dumt at folk kun skal se det negative i hver eneste religion. Mange som ønsker på dette forumet at religion skal bli forbudt, det er helt sykt Anonymkode: d018a...db1 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #16 Skrevet 11. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta igjen for hva mener du? Og hvorfor er det greit å henge ut religiøse og sette i bås, som en slags hevn for noe? Anonymkode: 3420a...a13 Religiøse lever i en illusjon. Friske mennesker skal ikke utsettes for andres vrangforestillinger Anonymkode: 8e427...a36 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #17 Skrevet 11. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er urettferdig..? Anonymkode: 8e427...a36 Det er urettferdig å sette andre i bås, pg anta uten videre at man er sånn, når dette ikke nødvendigvis er riktig. Anonymkode: 3420a...a13 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #18 Skrevet 11. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns man i 2020 burde få tro på akkurat det man vil.. Syns også det er dumt at det er så mange fordommer mot religiøse, det er dumt at folk kun skal se det negative i hver eneste religion. Mange som ønsker på dette forumet at religion skal bli forbudt, det er helt sykt Anonymkode: d018a...db1 Veldig enig! Anonymkode: 3420a...a13 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #19 Skrevet 11. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Religiøse lever i en illusjon. Friske mennesker skal ikke utsettes for andres vrangforestillinger Anonymkode: 8e427...a36 og hvorfor mener du religion er vrangforestillinger? Anonymkode: d018a...db1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #20 Skrevet 11. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg syns man i 2020 burde få tro på akkurat det man vil.. Syns også det er dumt at det er så mange fordommer mot religiøse, det er dumt at folk kun skal se det negative i hver eneste religion. Mange som ønsker på dette forumet at religion skal bli forbudt, det er helt sykt Anonymkode: d018a...db1 Det som er sykt er at folk fremdeles bruker tortur, drap og forfølgelse i guds navn. Sykt å forby sekter.. Nei absolutt på tide i 2020! Anonymkode: 8e427...a36 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå